ورزش تیمی یا ورزش انفرادی

ورزش اسکیت در کلاس جهانی
مارس 16, 2024
مراحل پیشرفت در رشته اسکیت
مارس 20, 2024

تیم یا تنها؟

روحیه خود را بشناسید

چه نوع روحیه‌ای در شما متبلور است؟ آیا شما فردی متکی به جمع هستید یا کارهای خود را تنهایی پیش ‌می‌برید؟ شاید وقت آن رسیده است که به این مهم به‌صورت جدی بیندیشید. اینکه شما در مسیر موفقیت بر کارهای جمعی استوار بوده‌اید مزیتی به شما ‌می‌دهد که همه چیز را در کنار دوستان، همراهان، هم‌قطاران و نزدیکان تجربه کنید. فشارها را تقسیم کنید و از موهبت همراهی نهایت استفاده را ببرید. البته که تنهایی نیز حس‌وحال خود را دارد. برخی در تنهایی به مزیت رقابتی جدی دست پیدا ‌می‌کنند و گویی خلوت‌ آن‌ها یک یار دیرینه برایشان ‌می‌باشد.

تجربه تمرکز بالاتر، اعتماد به نفس بالاتر و اتکا تنها بر توانمندی خود از جمله موهبت‌هایی است که در کارهای انفرادی نصیب شما ‌می‌شود. شاید به جرات بتوان گفت که نمی‌توان بر یکی از این‌ها نسبت به دیگری برتری قائل شد. روحیه شماست که نوع رویکرد شما را مشخص ‌می‌نماید و مهم این است که در هرجا که هستید ماکزیمم ظرفیت خود را در مسیر موفقیت به کار بندید.

شخصیت در ورزش

در ورزش این مسئله بیشتر نمایان ‌می‌شود. ورزش‌هایی را ‌می‌بینید که بسیار پرفشار در سطح جهانی دنبال ‌می‌شوند. اینکه ورزشکاران دوست داشته باشند در چه دسته‌بندی خود را قرار دهند باعث ‌می‌شود که آینده‌ای موفق یا شکست‌خورده را ترسیم نمایند. رشته اسکیت یکی از رشته‌هایی است که  در زمینه تنوع ورزش‌های گروهی و انفرادی کم‌نظیر است. شاخه‌های مختلف رشته اسکیت به صورت انفرادی و گروهی در زیر بیان شده‌اند که اطلاعات تکمیلی آن‌ها در وبسایت وحید شجاعی در دسترس ‌می‌باشد.

ورزش‌های انفرادی اسکیت: اسکیت سرعت، اسکیت نمایشی، اسکیت فری استایل، اسکیت اگرسیو

ورز‌های گروهی: اسکیت‌هاکی، رشته رینک‌هاکی، رشته رولبال

البته نکته قابل‌توجه این است که در ورزش‌های انفرادی اسکیت، سه مورد اول به صورت گروهی نیز ‌می‌توانند دنبال شوند که البته شاید در کشور ما زیاد مورد توجه نبوده‌اند. ولی درهرصورت شما با هر نوع شخصیتی که داشته باشید ‌می‌توانید در سبد محصولات رشته اسکیت، رشته‌ای برای خود دست‌وپا کنید.

اسکیت و فعالیت تیمی و انفرادی

شاید بخواهید در مورد اسکیت پایه نیز سوال کنید. سوال خوبی هم پرسیده‌اید زیرا این بخش، بخش پایه‌ای در آموزش اسکیت ‌می‌باشد و بدون آن فنداسیون آموزش در رشته‌های تخصصی اسکیت ضعیف خواهد بود. اما چطور ‌می‌توان این موضوع را به کار گروهی ارتباط داد؟ در اسکیت پایه افراد در کنار یکدیگر آموزش ‌می‌بینند و مربیان به صورت مداوم فعالیت‌های آن‌ها را رصد ‌می‌کنند. در کنار هم بودن هنرجویان باعث ‌می‌شود تا آن‌ها درمسیر یادگیری هم دلگرمی، هم رقابت را تجربه نمایند و در ساعاتی برای تفریح نیز گرد هم جمع شوند. رشته اسکیت به ذات، ورزشی برای ایجاد فضای خوش و سرگرم‌کننده هم برای بازیکن و هم برای بیننده ‌می‌باشد. اگر از والدین کودکانی که این ورزش را از دور مشاهده ‌می‌کنند نیز بپرسید، حتما آن‌ها نیز این مسئله را تایید ‌می‌نمایند.

از طرفی اسکیت یک رشته هدفمند برای دستیابی به آینده‌ای روشن در زمینه ورزش نیز ‌می‌باشد. در کنار بهبود روابط اجتماعی که برای کودکان دستاوردی بزرگ ‌می‌باشد، آن‌ها ‌می‌توانند توانایی جسمی خود را نیز پرورش دهند و از کودکی خود را در بوته آزمایش رشته‌ای قرار دهند که با عشق، آن را فرا گرفته‌اند.

رشته‌های تیمی اسکیت

رشته‌های اسکیت گروهی مانند اسکیت‌هاکی به شدت برای توسعه روابط افراد مفید است و سرعت بالای این ورزش باعث ‌می‌شود تا تنش‌ها نیز در تیم زیاد باشد و توانمندی در مدیریت احساسات، باعث ‌می‌شود تا افراد در ارتباطات اجتماعی خود در دیگر مکان‌ها نیز قدرتمندتر عمل کنند. همچنین فضای تیمی باعث دلگرمی افراد و کمک فکری و روحی آن‌ها به هم برای برخورد با شرایط استرس‌زای مسابقات اسکیت ‌می‌باشد. این مسابقات حتی در لول استانی نیز با سطح استرس بالایی برگزار ‌می‌شود و برای موفقیت در آن‌ها نیاز است تا کنترل استرس به شیوه‌ای مدیریت شده، انجام شود.

همچنین شرکت در رشته‌های گروهی اسکیت نیازمند این مسئله ‌می‌باشد که برای تمرین با دیگر اعضا هماهنگ باشید و شاید محدودیت‌هایی را ایجاد نماید اما در ورزش‌های انفرادی آزادی عمل بیشتری برای برنامه‌ریزی تمرین های خود خواهید داشت.

چه باید کرد؟

در ورزش‌های انفرادی اسکیت شاید سطح استرس روابط با افراد پایین‌تر باشد اما چون فرد باید تمامی بار مسابقات را تنهایی به دوش بکشد، استرس از نوعی جدید برای او رخ خواهد داد. از این روست که فدراسیون اسکیت بر برگزاری کلاس‌های آموزشی هم در زمینه آموزش فیزیکی، هم آموزش علمی و هم آموزش روانشناسی اعتقاد دارد.

اما این مسئله‌ای نیست که برای تصمیم‌گیری در مورد آن، عجله صورت گیرد. اصل اول لذت بردن از ورزش است، قطعا بعد از ورود به مرحله حرفه‌ای، باید رویکرد فرد نیز تغییر کند اما قطعا این مرحله گذار باید به صورت حرفه و مدیریت‌شده و زیر نظر مربی صورت گیرد.

این است که استعدادیابی در اسکیت مرحله‌ای بسیار مهم است و باید در آکادمی اسکیت به صورت دقیق و از طریق تست‌های استاندارد پیش برود. فدراسیون اسکیت نیز برای این منظور آموزه‌هایی را برای مربیان در نظر گرفته است که  کمک‌کار آن‌ها در تحقق تصمیم درست برای هنرجویان باشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این مورد ‌می‌توانید از مطالب وبسایت استفاده نمایید. آقای وحید شجاعی در این زمینه تجربیات زیادی داشته‌اند و این تجربیات در وبسایت ایشان قابل دسترسی ‌می‌باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *