تیز کردن تیغه اسکیت

تیز کردن تیغه اسکیت های روی یخ یا Sharpening

چرا باید تیغه های اسکیت های روی یخ را تیز کنید؟

روند تیز کردن تیغه اسکیت روی یخ چگونه کار می کند؟

اگر به تیغه های اسکیت نمایشی یا هاکی خود نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که این تیغه ها مانند چاقو یک لبه ندارند. تیغه های اسکیت دو لبه داشته که در بین آن فضایی منحنی شکل وجود دارد. این شکل زمانی به وجود می آید که تیغه ها از چرخ سنگ زنی عبور کنند. اگر چرخ سنگ زنی را به دو قطعه نیم دایره تقسیم کنید خواهید دید که لبه مقطع آن گرد و کروی شکل می باشد، شبیه به یک قطعه از دایره. پایین تیغه اسکیت شما نیز پس از عبور از چرخ سنگ زنی به این شکل درآمده است. تیغه حدود ده بار از چرخ سنگ زنی عبور می کند تا جایی که پایین آن کاملا گود شود و لبه ها به انداره کافی تیز شوند.

گاهی اوقات قبل از انجام فرایند تیز کردن تیغه از یک چرخ سنگ زنی اضافه به نام آسیاب مقاطع (Cross-Grinder) استفاده می شود. این سنگ عمود بر تیغه بوده و برای صاف کردن تیغه طراحی شده است. از این سنگ بیشتر برای تنظیم مجدد تیغه به حالت اولیه استفاده می شود تا نواقص پیش آمده برای تیغه را ابتدا از بین برده و مجدد با تعویض چرخ سنگ زنی اقدام به تیز کردن و فرم دهی به تیغه اسکیت نمایند.

همچنین قبل از اولین تیز کردن اسکیت های هاکی و نمایشی نیز ابتدا تیغه ها یک بار با این سنگ تراشیده شده تا به صورت کاملا استاندارد صاف شوند و در صورت وجود موج یا خوردگی، این نواقص بر طرف گردیده و سپس اقدام به تیز کردن آن می کنند.

اگر تیغه های چند نمونه مختلف از اسکیت های روی یخ را با یکدیگر مقایسه نمایید، خواهید دید که عمق و شعاع  منحنی های ایجاد شده در تیغه ها با یکدیگر تفاوت دارند. برخی دارای منحنی با شعاع و عقب زیاد و برخی بلعکس.

اما این تفاوت در میزان منحنی موجود در هر اسکیت به چه عواملی بستگی دارد؟

شاید بتوان این بخش از دنیای اسکیت روی یخ را بخشی جذاب و در عین حال کاملا تخصصی دانست. در ادامه به عوامل موثر در انتخاب نوع عمق منحنی ایجاد شده در تیغه ها و همچنین تاثیرات مختلف آن خواهیم پرداخت.

شعاع تو خالی کوچکتر :

برای بازیکنان تازه کار سبک وزن مناسب تر می باشد.

انرژی بیشتری را روی یخ از دست می دهد.

برای اسکیت سواری تلاش و انرژی بیشتری را لازم دارد.

سرعت حرکت با آن کم می باشد.

چرخش و توقف با آن راحت تر می باشد.

شتاب اولیه با این تیغه ها بالا است.

شعاع تو خالی بزرگتر:

برای بازیکنان سنگین وزن مناسب تر می باشد.

انرژی کمتری بر روی یخ از دست می دهد.

اسکیت سواری با آن کارآمد تر است.

سرعت حرکت با این تیغه ها بالا می باشد.

پیچ ها و توقف ها با این تیغ ها سریع تر نخواهد بود.

شتاب اولیه محدودتری را دارا می باشند.

یک اسکیت روی یخ چند بار باید تیز شود؟

این امر نسبت به هر فرد می تواند متفاوت باشد که به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد. از میزان استفاده از اسکیت در هر هفته یا ماه تا سطح مهارت بازیکنانی که از اسکیت استفاده می کنند از عوامل موثر در تعیین کردن زمان و مقدار تیز کردن تیغه ها می باشد. بعضی از هاکی بازان و یا نمایشی کاران بعد از گذشت حتی دو یا سه ساعت ورزش بر روی یخ، مجدد نیاز به تیز کردن تیغ های خود پیدا می کنند.

برخی دیگر ترجیح می دهند کل فصل را اسکیت بازی کرده  بعد از آن اقدام به تیز کردن تیغه های اسکیت خود نمایند. اگر شما مطمئن نیستید که چند بار نیاز به تیز کردن اسکیت خود دارید، برای مدت ده ساعت از اسکیت خود استفاده کرده و سپس اقدام به تیز کردن آن کنید. بعد از انجام فرآیند تیز کردن تیغه ها تفاوت احساس خود در قبل و بعد از تیز کردن را مقایسه کنید تا متوجه شوید آیا عملکرد و تسلط شما روی اسکیت همانند قبل از تیز کردن تیغه ها بوده و یا عملکرد و تسلط بهتری روی آن پیدا کرده اید!

اگر شروع به از دست دادن تعادل یا کاهش کنترل روی تیغه های خود کردید، زمان تیز کردن تیغه های شما فرا رسیده است. بعد از مدتی تمرین نیز کم کم از زمان تیز کردن و همچنین عمق شفاف سازی شخصی خود مطلع خواهید شد.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که هرچه یخ سخت تر و سفت تر باشد، در زمان اسکیت سواری تاثییرات منفی بیشتری بر روی تیغه های اسکیت خواهد گذاشت و این به این معنی می باشد که اگر شخصی بعد از گذشت هر 20 ساعت اقدام به تیز کردن تیغه های خود می کرد، با تغییر زمین تمرینی خود و رفتن به پیست یخی که یخ آن سردتر و سفت تر می باشد، زمان تیز کردن اسکیت او به کمتر از 20 ساعت اسکیت سواری تغییر خواهد بود.

آیا اسکیت های نو نیاز به تیز شدن دارند؟

اگر به تازگی اقدام به خرید یک اسکیت روی یخ کرده اید، بدانید که تیغه های مختلف دارای شعاع با مشخصات خاص و متفاوت از یکدیگر هستند. این شعاع بین مدل های مختلف نیز متفاوت می باشد. بسیاری از مردم اشتباه می کنند و معتقد هستند مشخصات ایجاد شده در تیغه از سوی کارخانه برای اکثریت مطلق ایده آل است. بگذارید بگوییم درست است و مشخصات کارخانه نتایج قابل قبولی را نشان می دهد، اما چرا از تیغه خود بهترین استفاده با حداکثرظرفیت آن را نداشته باشیم ؟

اغلب افراد حرفه ای با توجه به نیاز خود و تنظیمات شخصی روی اسکیت، در همان ابتدای کار اسکیت های خود را طبق سلیقه و راحتی از قبل مشخص شده تیز می نمایند.

یک روش کاملا اصولی و صحیح برای آماده سازی تیغه قبل از شفاف سازی یا Sharpening، سنگ زنی می باشد. سنگ زنی، لبه های ناهموار، زنگ زدگی های بسیار زیر و احتمالی و سایر نواقص را از بین می برد. Cross-grinder یا آسیاب مقطع کاملا عمود بر تیغه قرار گرفته و عمل سنگ زنی را انجام می دهد. با این عمل شکل تیغه را تغییر نمی کند و فقط سمت زیرین آن را کاملا صاف کرده و اطمینان حاصل می شود که کاملا با Finishing Wheel یا چرخ پایانی که برای شفاف سازی تیغه به کار می رود همخوانی دارد.

این مطئمن ترین و حرفه ای ترین حالت شفاف سازی تیغه ها می باشد ولی باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت استفاده از سنگ زنی قبل از هر بار شفاف سازی، عمر تیغه اسکیت شما را کاهش می دهد. چرا که مقدار فولاد بیشتری را تیغه از دست می دهد. برای داشتن یک شفاف سازی حرفه ای که عمر مفید تیغه های اسکیت شما را نیز طولانی نگه دارد می توانید از مسئول دستگاه تیز کننده اسکیت درخواست نمایید تا از سنگ آسیاب بسیار سبک استفاده نماید تا کل منحنی تیغه را صاف نکرده و فقط لبه های تیغه را از بین برده و آماده تیز شدن مجدد شوند.

تیغه های اسکیت ها برای مبتدیان چطور باید تیز شوند؟

عمق میزان  شفاف سازی تیغه ها از طریق شعاع فضای توخالی تعیین می شود. بعد از انجام این عمل لبه های خارجی و داخلی مشخص می شوند. اینکه میزان شفاف سازی یک اسکیت را چقدر باید عمیق کنید به عوامل متعددی بستگی داشته که یکی از این عوامل میزان راحتی و سبک اسکیت بازی شما می باشد. برای انجام چرخش های سریع و شتاب بالا، به دنبال شعاع کوچکتر باشید. به خاطر داشته باشید که این نوع شعاع باعث ایجاد اصطکاک بیشتر شده که همین امر باعث کاهش سرعت اسکیت می شود و امکان ایجاد حرکات با لبه های بسیار عمیق برای اسکیت باز فراهم خواهد شد.

متغییر دیگری که باید در نظر گرفت وزن افراد است. به طور کلی هر چه سنگین تر باشید، به تیغه با شعاع بزرگ تری نیاز دارید در حالی که اسکیت بازان سبک وزن تر می توانند با تیغه های با شعاع کمتر نیز به راحتی اسکیت سواری نمایند زیرا وزن و فشار زیادی را به سطح یخ منتقل نمی کنند.

رد تیغه های اسکیت، روی یخ، در اسکیت بازان سنگین وزنی که با اسکیت های با شعاع تیغه کمتری در حال اسکیت بازی هستند به صورت خراشیده در یخ باقی مانده و در کنترل اسکیت و همچنین توقف این افراد به مشکل برخواهند خورد. در حالی که اگر همین افراد از یک اسکیت با شعاع تیغه عمیق تر استفاده کنند متوجه بالا تر رفتن میزان تسلط خود روی اسکیت خواهند شد و همچنین رد باقی مانده از تیغه های اسکیت ها روی یخ به حالت نرمال خواهد بود.

پس اگر یک فرد مبتدی و با وزن بالا می باشید بهتر است در ابتدا از تیغه های با شعاع بالا استفاده کرده و رفته رفته با کسب مهارت این شعاع را به سطح نرمال کاهش دهید.

نکته قابل توجه دیگر در انتخاب میزان شعاع تیغه ها، دمای پیست یخی که در آن می خواهید اسکیت بازی کنید می باشد. دمای بیشتر پیست های یخ، حدود 25 درجه فارنهایت یا 4- درجه سانتی گراد می باشد. دمای 5- تا 8- درجه سانتی گراد، یخ سخت تر در نظر گرفته می شود و دمای 3- تا 4- یخ مناسب تر برای اسکیت. هنگام اسکیت سواری روی یخ های سردتر و سخت تر، باید از شعاع توخالی کوچک تری استفاده شود و همچنین بر عکس، روی یخ های با دمای مناسب از شعاع بزرگ تر می توان استفاده نمود.

اشتباهات رایج هنگام شفاف سازی تیغه ها که باید مراقب آن ها بود!!

بعد از انجام تراش زدن تیغه اسکیت، دو مشکل عمده وجود دارد که امکان روبرو شدن با آن ها برای اغلب افراد می تواند وجود داشته باشد. این دو مشکل برای شما به معنی پایان جهان نیست ولی به هر حال برای حل آن باید دو مرتبه تیغه های اسکیت خود را تیز کنید که این یعنی کمتر شدن عمر مفید تیغه های شما به اندازه یک نوبت تیز کردن.

اولین مسئله که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است تراز نامناسب است. در صورتی که تیغه اسکیت به درستی با چرخ سنگ زنی مطابقت نداشته باشد یک لبه بلند تر از لبه دیگر بوده که می تواند مشکلات جدی برای اسکیت سواری شما ایجاد نماید. برای تشخیص اینکه تیغه های شما درست تیز شده اند و یا به صورت بالا و پایین، می توانید به صورت اسلالوم (مارپیچ) حرکت کنید و یا در حال حرکت به سمت چپ یا راست خود دور بزنید یا عمل توقف را در دو جهت چپ و راست امتحان کنید. برای تشخیص بهتر سعی کنید در انجام حرکت از لبه های عمیق به خوبی استفاده کنید. در صورت بروز مشکل در تیز کردن، خواهید دید که در زمان انجام حرکت یک جهت کاملا تحت کنترل شما بوده و در جهت دیگر احساس خواهید کرد کنترل خوبی روی اسکیت نداشته و اسکیت در جهت مسیری که شما می خواید حرکت نمی کند. ( اسکیت از زیر پای شما در می رود).

البته قبل از پوشیدن اسکیت نیز می توانید با قرار دادن یه وسیله مسطح روی تیغه اسکیت از تراز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که عمل تیز کردن بسیار ناشیانه انجام شده باشد در همین مرحله تست اولیه شما متوجه این اشتباه خواهید شد.

دومین اشتباه عمده زمانی می باشد که اسکیت کاملا تیز نشده است. یعنی متصدی تیغه ها را روی سنگ تراش قرار داده و بعد از آن نیز عمل تیز کردن را انجام می دهد اما این فرایند کامل انجام نشده باشد. در این صورت در زمان انجام پوش ها، دور زدن ها و توقف ها شما با مشکل روبرو خواهید شد.

برای شناسایی این اشتباه، به پایین تیغه ها نگاه کنید. دو خط نازک مشاهده خواهید کرد که با اندکی تفاوت در درخشندگی یا رنگ به لبه ها می رسند. اگر این نکته را در یک لبه هر تیغه مشاهده کردید، اسکیت ها کاملا تیز و مرتب نشده اند.

برخی از اشتباهات و مشاوره های غلط که در زمان تیز کردن تیغه ها توسط فروشگاه ها انجام می شود، امکان اسکیت سواری عادی را از شما نمی گیرد ولی در برخی حرکات شما را دچار مشکل کرده و مهارت شما را تا حدی کاهش داده و یا شما را بعد ها متحمل صرف هزینه های اضافی می کند.

برخی از این اشتباهات عبارت اند از:

سنگ زنی غیرضروری که باعث کاهش طول عمر مفید تیغه های اسکیت شما می شود.

تیز کردن بیش از حد ابتدا یا انتهای تیغه که ناشی از ایجاد فشار بیش از حد در این دو قسمت می تواند باشد، که در این صورت تیغه شما شکلی شبیه به موز را به خود گرفته و منجر به عدم تعادل و کاهش سطح کنترل شما روی اسکیت خواهد شد.

بالا بردن بیش از حد دور چرخش چرخ های شفاف کننده تیغه که می تواند باعث ایجاد لکه هایی روی تیغه شده و یا رنگ آن را تغییر می دهد. همچنین در برخی موارد این عمل باعث زبر و خشن شدن لبه های اسکیت شما شده که در این صورت تنها با صاف کردن تیغه با سنگ زنی و تیز کردن مجدد امکان رفع این مشکل وجود خواهد داشت.

از آزمایش روش های مختلف تراشیدن تیغه ها و همچنین ایجاد شعاع های مختلف روی تیغه های خود نترسید. تمام حالت ها و روش ها دارای مزایا و معایب خاصی می باشند. همیشه می توانید از افراد با تجربه در این زمینه مشاوره بگیرید ولی انتخاب حالت های مختلف را از خود دریغ نکنید تا زودتر به تنظیمات شخصی و دلخواه و کاملا دقیق خود دست پیدا کنید.

چطور از اسکیت های روی یخ خود مراقبت کنم؟

اگر یک اسکیت باز دائمی هستید و به طور مداوم در حال اسکیت بازی هستید باید بدانید که مراقبت از اسکیت رمز طول عمر طولانی اسکیت های شما می باشد. نگهداری مناسب اسکیت روی یخ شامل مراحلی اساسی بوده که باید به طور مداوم آن ها را دنبال نمایید. به طور کلی طول عمر اسکیت های شما به ناشی از تصمیمات بلند مدتی بوده که در طول مدت استفاده از آن ها می گیرید. از انتخاب سایز مناسب تا زمان و روش تراشیدن تیغه های و …

همیشه و بعد از هر نوبت تمرین تیغه های اسکیت های خود را کاملا خشک و تمیز نمایید. این کار را با کمک میکروفیبر یا پارچه های پنبه ای انجام دهید و در صورت امکان داخل ساک یا کیف مخصوص حمل اسکیت خود حتما از مواد جاذب رطوبت استفاده نمایید تا هیچ رطوبتی روی تیغه های شما باقی نماند. ضمن اینکه این کار باعث خشک شدن زودتر بوت اسکیت شما نیز می شود.