اسکیت رول بال

یکی از جدید ترین و در عین حال جذاب ترین رشته های اسکیت اینلاین را میتوان رشته رول بال نامید.

رشته رول بال ترکیبی از اسکیت، هندبال و بسکتبال می باشد که از سال 2003 در آمریکا به ثبت رسیده و رفته رفته در کشور های مختلف از جمله ایران طرفداران خود را پیدا کرد و صاحب جایگاه در بین دیگر رشته های تخصصی اسکیت اینلاین شد.

رشته رول بال جزو ورزش های گروهی بوده و متشکل از 6 بازیکن اصلی (1 دروازه بان و 5 بازیکن) و 6 بازیکن ذخیره (1 دروازه بان و 5 بازیکن)، همچنین یک مربی و یک کمک مربی یا سرپرست تیم می باشد. این ورزش به صورت مسابقه بین دو تیم در زمان معین بوده و هدف حمل توپ بازی و به ثمر رساندن گل می باشد و تیمی که در این مدت زمان گل بیشتری به ثمر برساند به عنوان تیم برنده مسابقه معرفی خواهد شد.

زمین بازی رول بال اسکیت می تواند از جنس بتون، کف پوش، چوب یا یخ باشد.

مدت زمان مسابقه بین دو تیم 2 تایم 25 دقیقه می باشد و در بین دو نیمه به مدت 5 دقیقه زمان استراحت برای هر دو تیم در نظر گرفته شده است.

در صورتی که بازی پس از دو نیمه با نتیجه مساوی به پایان برسد تیم ها در دو نیمه 5 دقیقه ای اضافه با یکدیگر به رقابت می پردازند، البته این دو نیمه با قانون گل طلایی قضاوت می شود به این معنی که در طول مدت زمان دو نیمه پنج دقیقه ای، هر تیمی که موفق شود اولین گل را به ثمر برساند پیروز میدان اعلام شده و سوت پایان مسابقه در همان لحظه به صدا در خواهد آمد.

رشته رول بال اسکیت را شاید بتوان یکی از کم خرج ترین رشته های اسکیت معرفی کرد چنانچه  لوازم مورد نیاز آن برای انجام تمرین یا مسابقه، شامل کلاه ایمنی، زانو بند، محافظ سینه، کفش اسکیت با کیفیت و بدون ترمز و همچنین لباس آزاد با تهویه مناسب که در زمان مسابقات لباس تیمی از سوی تیم ها به بازیکنان داده خواهد شد.

مدت زمان مسابقه و سایز توپ و اندازه دروازه با توجه به رده سنی تیم های شرکت کننده متغییر می باشد که در ایران مسابقات رول بال اسکیت در دو سطح بزرگ سالان و جوانان در حال برگزاری می باشد.

اندازه دروازه

اندازه دروازه برای نوجوانان دختر و پسر اغلب دارای ارتفاع 1.75 متر و طول 2 متر همچنین طور نایلونی به عمق 1 متر می باشد. ارتفاع دروازه برای رده سنی بازیکنان جوان و بزرگسالان 2.25 متر و طول 2.50 متر به همراه تور نایلونی به عمق 1 متر است.

توپ مسابقات

برای مسابقات در رده سنی نوجوانان اغلب از توپ سایز 5 با وزن 500 گرم استفاده می شود و برای رده سنی بزرگ سالان از توپ سایز 7 یا 8 با وزن 750 گرم استفاده می شود.

تحرک در رشته رول بال بسیار بالا بوده و اگر شما یکی از تماشاگران مسابقه رول بال باشید، با توجه به سرعت و تحرک بالای بازیکنان و همچنین دیدن تکنیک ها و حرکات رشته های بسکتبال و هند بال به هیچ عنوان متوجه گذر زمان نشده و از دیدن مسابقه خسته نخواهید شد.

رول بال برای تمامی اسکیت بازان با ویژگی های متفاوت جایی دارد. بازیکنانی با سرعت بالا، قدرت زیاد، چابکی، هوش بالا و تکنیک و … همگی در این رشته می توانند مکمل یکدیگر باشند ضمن اینکه بازیکنی که بتواند تمامی این ویژگی ها را در خود پرورش دهد می تواند بازیکن تاثیر گذار تری باشد. همچنین مربی می تواند بر اساس ویژگی های بازیکنانش نحوه بازی را تغییر دهد. همین نکته در مسابقات نیز باعث ایجاد جذابیت دو چندان می شود، چنانچه در مسابقات شاهد این هستیم که تیمی با سرعت بالا مقابل تیمی با قدرت بالا قرار می گیرد و یا تیمی با بازیکنان با هوش که سرعت و قدرت بالایی ندارند تیم های دیگر را شکست می دهند.

رشته اسکیت رول بال را می توان همانند سایر رشته های تخصصی بلافاصله پس از گذراندن دوره پایه تکمیلی و کسب مهارت های لازم شروع کرد و وارد آن شد.

در ابتدای ورود به رشته رول بال، نسبت به میزان تعادل و تسلط افراد تمریناتی جهت بهبود و افزایش مهارت در اسکیت سواری داده خواهد شد و پس از رسیدن به سطح مطلوب، تمرینات با توپ به تمرینات قبل اضافه می شود، که در آن به آشنایی با توپ و نوع صحیح دست گرفتن توپ، حالت پنجه دست و نحوه زمین زدن توپ در حالت درجا مد نظر خواهد بود. در مرحله بالا تر توجه تمرینات به سمتی خواهد بود تا فرد بتواند در حال حرکت، توپ را حمل کرده، پاس صحیح داده و دریافت صحیح توپ را بتواند انجام دهد، همچنین بازیکن ها با انواع پاس ها و تکنیک ها آشنا خواهند شد و خواهند توانست از تمامی مهارت های کسب شده، در زمان مسابقه و در خدمت تیم استفاده کنند.

 رشته رول بال همانند سایر ورزش های تیمی به شما رفتار تیمی و بازی تیمی می آموزد. این رشته به شما یاد می دهد اگر خودخواه یا تک رو باشید به موفقیت نخواهید رسید.