خوشامدگویی به رشته رینک هاکی

اسکیت و لزوم گسترش آن
نوامبر 14, 2020
جناب آقای کاوه صدقی در جلسه با فدراسیون جهانی
نوامبر 15, 2020

برای اینکه بدانیم چرا رشته رینک هاکی به یک خوشامدگویی ویژه نیاز دارد ابتدا باید کمی از تاریخچه آن را بدانیم. رشته رینک هاکی یا همان کواد هاکی که به رولر هاکی نیز معروف است یکی از رشته های بسیار قدیمی در شاخه اسکیت می باشد که با کفش های چرخدار صورت می گیرد.

پس از درخششی که اسکیت هاکی روی یخ در جهان داشت نیاز به اسکیت های چرخدار احساس می شد تا بتوان در زمین های غیر یخ نیز به تمرین هاکی پرداخت. بنابراین اسکیت کواد گزینه بسیار مناسبی برای اضافه شدن به پکیج رشته های اسکیت بود.

به همین دلیل این ورزش نیز با سرعت اسکیت هاکی روی یخ شروع به رشد و نمو نمود و توانست در سال 1992 در مسابقات المپیک نیز حضور داشته باشد و این افتخاری بزرگ برای رشته رینک هاکی محسوب می شود.

رشته رینک هاکی یک ورزش تیمی می باشد و همانند رشته های دیگر هاکی، بیننده های بسیاری را به خود جذب می کند. هیجان و سرعت بالا باعث می شود که کشورهای مختلف برای رشد و توسعه این شاخه ورزشی برنامه ریزی دقیق داشته باشند و تیم های باشگاهی آن ها نیز به صورت مداوم و با سرمایه گذاری های بالا در آن به فعالیت مشغول باشند.

اسپانسرهای قدرتمندی نیز در  رشته هاکی فعال می باشند و دلیل آن جذب بالای تماشاگر در این رشته ها می باشد بنابراین می توانیم امیدوار باشیم که رشته رینک هاکی به یکی از رشته های بسیار محبوب در ایران نیز تبدیل شود.

اما یکی از دلایلی که رشته رینک هاکی برای تمرین و فعالیت در ایران بسیار مناسب است این است که ایران در زمینه اسکیت های رولر بسیار پیشرفت داشته است یعنی رشته اینلاین هاکی مبنای کار قرار گرفته است و به علت وجود پیست های اسکیت که با تعدد بالا در سراسر ایران پراکنده شده اند موقعیت مناسبی برای تمرین با کفش های چرخدار فراهم آمده است.

از این رو اگر عده ای علاقه مند به رشته رینک هاکی در شهرستانی نیز وجود داشته باشد می توانند به راحتی به تمرینات خود بپردازند و نیازی نیست از زمین ویژه ای با امکانات فوق العاده استفاده کنند. البته که مسابقات رسمی آن نیازمند استفاده از زمین های استاندارد است که گوشه های آن مدور باشد. همچنین اطراف آن باید برای جلوگیری از بیرون رفتن توپ حفاظی تعبیه شده باشد.

اما همین رشد و پیشرفت در رشته های اسکیت اینلاین باعث شد که فدراسیون جهانی اسکیت توجه ویژه ای به ایران داشته باشد. به همین دلیل فعالیت های ارتباطی برقرار شد تا رشته رینک هاکی نیز به صورت رسمی آغاز شود. بدین ترتیب رایزنی های فدراسیون اسکیت، رئیس انجمن اسکیت هاکی و فدراسیون جهانی اسکیت آغاز شد تا ایران نیز در زمره تیم های شرکت کننده در مسابقات رینک هاکی قرار بگیرد.

جناب آقای کاوه صدقی در این زمینه تلاش های بسیاری انجام دادند تا بتوانند حمایت فدراسیون جهانی اسکیت را جذب کنند و حتی برای راه اندازی رشته رینک هاکی حمایت های ویژه ای را دریافت کنند. همچنین برای انتصاب فردی واجد شرایط برای سرپرستی کمیته رینک هاکی نیز مشورت هایی با فدراسیون اسکیت صورت گرفت و جناب آقای وحید شجاعی برای این سمت انتخاب شدند که سابقه ای طولانی در زمینه آموزش و تعلیم در شاخه های مختلف اسکیت را دارند.

رشته اسکیت نشان داده است که در ایران طرفداران بسیاری دارد و رشد آن در سال های اخیر به صورت نمایی بوده است. هر روزه بر متقاضیان یادگیری این رشته افزوده می شود و از این رو می توان امیدوار بود که شاخه رولر هاکی و همچنین دیگر شاخه های اسکیت کواد نیز با سرعت بالایی رشد کنند. کافی است که تجهیزات مورد نیاز برای یادگیری اسکیت کواد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

در واقع سرمایه گذاری هایی که امروز انجام می شود برای رشد و ترقی رشته اسکیت در آینده می باشد. ما هرچه بتوانیم افراد بیشتری را به این رشته علاقه مند کنیم در واقع نسل جوان را درگیر کرده ایم و این زمینه ساز موفقیت های آینده خواهد بود زیرا برای داشتن تیم های قدرتمند نیاز است تا ورزشکاران از سنین بسیار پایین به ورزش تخصصی مشغول شوند.

بنابراین لازم است تا خوشامدگویی گرمی به رشته رینک هاکی داشته باشیم که همین زمینه ساز ورود رولر دربی و شاخه اسکیت نمایشی کواد به دیگر رشته های اسکیت می شود. تنوع بالا خواهد رفت و برای سلایق مختلف انتخاب های گسترده ای وجود خواهد داشت.

این باعث می شود که بعد از اضافه شدن اسکیت روی یخ اسکیت رینک را نیز در ایران داشته باشیم که این شاخه های تمرینی اسکیت را کامل خواهد کرد و در سال های آینده در تمام شاخه های اسکیت در رقابت های جهانی حضور خواهیم داشت.

حمایت های فدراسیون اسکیت و کارهای زیربنایی که در این زمینه انجام شده است قابل توجه می باشد و همین موارد قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. قطره ای از این دریا باشیم و دین خود را به جامعه ورزش ادا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *