اسکیت نمایشی کواد

اسکیت نمایشی کواد یا Roller Skating Artistic

همانطور که در مقالات مربوط به رشته اسکیت نمایشی به آن اشاره کردیم، رشته اسکیت نمایشی به دو صورت روی یخ و داخل سالن وجود دارد که در شکل خارج از یخ یا داخل سالن، ورزشکاران با دو شاخه اسکیت نمایشی اینلاین و اسکیت نمایشی کواد (اسکیت چهار چرخ با دو محور) آشنا خواهند شد.

این شاخه از اسکیت نیز مانند همتای روی یخ و اینلاین خود دارای شاخه های گوناگونی می باشد.

تفاوت اصلی در اسکیت های نمایشی اینلاین و کواد بیشتر در قسمت چرخ ها و فریم آن می باشد. در اسکیت های کواد یا چهار چرخ، فریم ها از فلز های سبک مانند آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و یا تیتانیوم ساخته می شوند.

همانند سایر اشکال رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت نمایشی کواد نیز دارای شاخه های گوناگونی می باشد که در هر کدام شکل حرکات و نوع اسکیت کردن متفاوت می باشد. بر همین اساس فریم های استفاده شده برای هر شاخه از ویژگی های خاص و مربوط به همان شاخه بهره برده تا در راستای اجرای حرکات مربوط به آن شاخه خاص کاملا در خدمت ورزشکار قرار بگیرد.

از برند های معروف در فریم های اسکیت های کواد می توان به برند های Roll-Line، Atlas، Snyder و Roller Skates Italia اشاره نمود.

چرخ های اسکیت های کواد از پلی اورتان ساخته شده اند و دارای اندازه و درجه سختی متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند. اندازه این چرخ ها بر اساس دو بعد تعیین می شود: ارتفاع و عرض ( میزان سطح تماس چرخ با زمین).

به طور معمول ابعاد چرخ ها با ارتفاع 62 میلی متر برای Dance، ارتفاع 63 میلی متر برای Figure، ارتفاع 60 میلی متر برای Loop Figure و چرخ های با ارتفاع 55 یا 57 میلی متر برای سبک های آزاد استفاده می شود. عرض چرخ های هنری حدود 30 تا 32 میلی متر می باشد.

درجه سختی یا Durometer میزان چسبندگی یا لغزش چرخ را تعیین می کند. ورزشکاران و بازیکنان حرفه ای بر اساس سبکی که اسکیت می کنند و همچنین نوع کف زمین (چوب، پارکت، سیمان و …) از چرخ های با درجه سختی متفاوتی استفاده می کنند. به طور معمول از چرخ های با درجه سختی بالا تر و میزان لغزش بیشتر برای سبک Figure استفاده می شود.

شاید این نکته را کمتر کسی تا کنون می دانست  که اسکیت بازان حرفه ای می توانند برای راحتی بیشتر در انجام حرکات، ترکیبی از چند چرخ با درجه سختی های متفاوت را استفاده نمایند تا بر اساس آن، میزان شتاب و ایجاد راحتی در حرکات چرخشی را برای خود در سطح مطلوبی قرار دهند. بر این اساس اسکیت آن ها در یک لبه خاص دارای چرخ های با درجه سختی بالا و در لبه دیگری دارای چرخ های با درجه سختی کمتری می توانند باشند!