رینک هاکی ورزش تیمی

وحید شجاعی و رشته اسکیت
آوریل 5, 2024
اسکیت نمایشی یا هنری ماندگار
آوریل 18, 2024

رینک هاکی ورزشی هیجان‌انگیز

تنوع رشته‌های اسکیت

رشته اسکیت یکی از رشته‌هایی است که شاید از منظر تنوع شاخه‌های مختلف آن کم‌نظیر باشد. رشته رینک هاکی نیز یکی از شاخه های آن می باشد. کمتر رشته ورزشی با این همه تفاوت در شاخه‌های آن دیده می‌شود. همچنین در بیشتر رشته‌های آن هم به‌صورت تیمی هم به‌صورت انفرادی مسابقات اسکیت برگزار می‌گردد. اسکیت یکی از رشته‌های قدیمی در دنیا می‌باشد و قدمت آن به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد که مردم برای حمل و انتقال بار از آن استفاده می‌کردند. به‌مرور به جنبه‌های سرگرمی سر خوردن بر روی یخ نیز توجه شد و اسکیت وارد فاز جدیدی گردید.

اسکیت کواد

اسکیت و اسکیت‌سواری از اسکیت روی یخ شروع گردید و چند قرن پیش برای استفاده از اسکیت در زمین‌های معمولی به اسکیت‌هایی احساس نیاز شد که چرخ داشته باشند. برای این منظور طراحی‌های زیادی صورت گرفت تا به طرحی با دو جفت چرخ موازی در جلو و عقب در اسکیتی به نام اسکیت کواد رضایت داده شد. این اسکیت‌ها با ترمزی در جلو برای ایستادن نیز مجهز شد تا چالش آسیب‌دیدگی را کم کند.

تنوع رشته‌های اسکیت کواد

اسکیت کواد هم مانند اسکیت روی یخ تنوع زیادی پیدا کرد. برای مثال رشته اسکیت نمایشی یا رشته اسکیت هاکی که البته در اسکیت کواد نام این رشته رینک هاکی گذاشته شد. رولردربی نیز از دیگر رشته‌های اسکیت‌های کواد بود که مانند رشته رولردربی به صورت تیمی برگزار می‌شود. این رشته با تجهیزاتی برای محافظت بازیکنان همراه است تا از آسیب‌دیدگی در سرعت‌های بالا و برخوردها جلوگیری نماید. رشته رینک هاکی سابقه طولانی در جهان دارد و رشته اینلاین هاکی چند دهه بعد از رشته رینک هاکی رواج یافت.

رشته اسکیت رینک هاکی

این شاخه اسکیت به‌مانند بسیاری از رشته‌های اسکیت طرفداران خود را در سرتاسر دنیا دارد. مسابقات اسکیت رینک هاکی هم به‌صورت جهانی هم قاره‌ای و هم ملی برگزار می‌شود. البته این رشته جذاب در ایران کمی مغفول واقع شده بود که سه سال گذشته با حضور آقای وحید شجاعی رنگ و بویی تازه گرفت. این رشته مهیج با اینکه در جهان سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد اما در ایران چند سالی است که به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. اگر این رشته اسکیت نیز به‌صورت حرفه‌ای دنبال شود، کشور از نظر ورزش هاکی به‌صورت یک قدرت تمام و کمال مطرح خواهد بود.

رشته تیمی اسکیت کواد

مطرح‌ترین رشته اسکیت کواد که به‌صورت تیمی برگزار می‌شود رشته رینک هاکی می‌باشد. این رشته ورزشی مانند رشته اسکیت هاکی شامل دو دروازه می‌شود که دو دروازه‌بان از آن دفاع می‌کنند. بازیکنان باید با همکاری هم‌تیمی‌های خود توپ هاکی کواد را در دروازه حرف قرار دهند. کنترل توپ، مهارت پاس دادن و شوت کردن از جمله مواردی است که پایه این رشته جذاب می‌باشد. توانایی همکاری تیمی برای بازیکنان یک اصل است و این ورزش بدون کار گروهی راه به جایی نمی‌برد.

سرعت بازی در رشته هاکی کواد

رشته رینک هاکی از جمله رشته‌های سریع اسکیت می‌باشد. بازیکنان با سرعتی باورنکردنی به سمت توپ یا بازیکن حریف حمله می‌کنند تا بتوانند حمله خود به سمت دروازه حریف را پیش ببرند. اسکیت‌های برند، از جمله رنو، شرایط تعادل بالا، سرعت و انعطاف پذیری را فراهم می‌کنند تا بازیکن تنها بر روی بازی، توپ و بازیکن حریف تمرکز داشته باشد. اما نه تنها سرعت حرکت بازیکنان بالا می‌باشد بلکه پاس دادن و شوت‌ها نیز با سرعتی باورنکردنی صورت می‌گیرد. در مجموع اگر فردی به دنبال هیجان و فعالیت بالا می‌باشد، این رشته برای او قطعا مناسب است.

آسیب‌دیدگی در رشته رینک هاکی

رشته رینک هاکی از جمله رشته‌هایی است که اگرچه به دلیل ذاتش جدا از درگیری نمی‌باشد اما به اندازه آیس‌هاکی یا اینلاین‌هاکی درگیری را تجربه نمی‌کند. درواقع خطاها در این رشته ورزشی با شدت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرند و قوانین سختگیرانه‌تری اعمال می‌شود. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها این رشته ورزشی را به دیگر رشته‌های اسکیت هاکی ترجیح دهند.

تجهیزات رشته رینک هاکی

رشته رینک هاکی مانند دیگر رشته‌های اسکیت تجهیزات تخصصی خود را دارد و اگر شما می‌خواهید این رشته ورزشی را به‌صورت تخصصی پیش ببرید نمی‌توانید این مسئله را جدی نگیرید. تعداد تجهیزات رشته هاکی کواد کم هم نیست اما از هزینه تامین لوازم ایمنی رشته اینلاین‌هاکی و آیس‌هاکی بسیار کمتر می‌باشد. این نیز می‌تواند یک نکته مهم در انتخاب این رشته ورزشی باشد. از دیگر لوازم ضروری این رشته ورزشی چوب رینک هاکی می‌باشد که نسبت به چوب‌های اسکیت هاکی، کوتاه‌تر است و به همین علت خمیدگی بازیکنان در زمان مالکیت توپ بیشتر می‌باشد.

تولید لوازم رشته رینک هاکی

رشته رینک هاکی نیز از دیگر رشته‌های اسکیت مجزا نیست و با بالا رفتن قیمت دلار، تامین تجهیزات این رشته جذاب نیز بالا رفته است. ازاین‌رو آقای وحید شجاعی در داخل کشور به تولید این لوازم مبادرت ورزیدند. چوب با طراحی ویژه که یکی از تجهیزاتی است که به صورت مداوم نیاز به تعویض دارد در داخل کشور تولید شده است و با قیمتی بسیار مناسب قابل تهیه می‌باشد. کیفیت بالای چوب‌های تولید داخل باعث شده است افراد انگیزه‌ای برای واردات چوب این رشته جذاب نداشته باشند. تولید داخلی باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

آینده رشته رینک هاکی

به همت آقای وحید شجاعی و فدراسیون اسکیت کارهای زیربنایی خوبی در زمینه رشته هاکی کواد صورت گرفته است. البته که راه درازی برای تبدیل این رشته به یک رشته محبوب در کشور وجود دارد. آقای وحید شجاعی با دریافت مدارک بین‌المللی این رشته از فدراسیون جهانی اسکیت، بستر را برای توسعه این رشته ورزشی فراهم آورده است. همت فدراسیون اسکیت و هیئت‌های اسکیت استانی باعث می‌شود مسیری روشن برای این رشته ورزشی ترسیم شود و خانواده‌ها با اشتیاق بیشتری به آن جذب شوند. اگر این تلاش همگانی در تمامی استان‌ها رخ دهد خود سرعت رشد را بالا خواهد برد.

امید است این رشته ورزشی جذاب در سال‌های آینده به جایگاهی که شایسته‌اش است دست یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *