وحید شجاعی و رشته اسکیت

فروشگاه اسکیت
مارس 30, 2024
رینک هاکی ورزش تیمی
آوریل 10, 2024

وحید شجاعی و رشته اسکیت

هر ورزشی نقطه شروعی دارد. نقطه شروع ورزش‌ها از این منظر اهمیت دارد که نمایانگر گذشته است. گذشته ‌می‌تواند روشنگر پیشرفتی باشد که در طول سال‌ها بدست آمده است. اسکیت اینلاین ورزشی است که عمر آن به بیش از 3 دهه نمی‌رسد. اگرچه در زمان قبل از انقلاب اسکیت روی یخ و پاتیناژ مرسوم بوده‌اند. این سالن‌ها در مجموعه آزادی برای استفاده از اسکیت یخ مهیا بود که بعد از انقلاب کاربری آن عوض شد.

اسکیت شروعی سخت

از‌این‌رو اسکیت مسیر سخت و دشواری را طی کرده و به مرحله کنونی رسیده است. اسکیت ایران بیش از یک دهه است که در مجامع جهانی شناخته شده است. ایران در تمامی مسابقات اسکیت شرکت دارد و اسکیت‌بازان ایرانی مقام‌های گوناگونی در رشته‌های مختلف کسب کرده‌اند. تمامی این موارد با حمایت‌های فدراسیون اسکیت پیش ‌می‌رود و اسکیت به‌عنوان یک دریچه برای کشف استعدادهای جوان تبدیل شده است. استعدادهایی از شهرهای مختلف ایران که با اشتیاق به این رشته ورود ‌می‌کنند.

اسکیت یخ

اسکیت یخ که در پیست اسکیت ایران‌مال به‌صورت حرفه‌ای دنبال ‌می‌شود نیز از آینده روشن ایران در مسیر سبز اسکیت خبر ‌می‌دهد. اسکیت روی یخ با اینکه مدت زمان بسیار کوتاهی است که به‌صورت حرفه‌ای در ایران مجددا آغاز شده است اما پله‌های ترقی را با سرعت طی ‌می‌کند.

نقطه فعلی اسکیت

در این نقطه که ‌می‌ایستیم نیم‌نگاهی به عقب بد نیست. اینکه بدانیم چه زحماتی در این زمینه کشیده شده است و چه افرادی به عنوان پیشکسوتان نقش اصلی در فرایندهای توسعه را ایفا کرده‌اند. پیشکسوتان زیادی در زمینه اسکیت فعالیت کرده‌اند و زحمات آن‌ها نباید به دست فراموشی سپرده شود. افرادی که با امکانات اندک فرایندهای اولیه رشد رشته اسکیت را آغاز کردند. آن‌ها بدون چشمداشت هرآنچه در توان داشتند ارائه کردند. برخی در کارهای هیئت اسکیت، برخی در کارهای آموزش اسکیت و برخی در تاسیس آکادمی اسکیت مشارکت داشتند.

وحید شجاعی

آقای وحید شجاعی یکی از افرادی است که از قدیم در رشته اسکیت فعالیت داشته و اسکیت‌بازان زیادی را آموزش داده است و مربیان بسیاری از آموزش‌های آقای وحید شجاعی بهره‌مند بوده‌اند. اسکیت در عین جذابیت ورزش بسیار پیچیده‌ای است و برای موفقیت در آن آیتم‌های زیادی مورد نیاز ‌می‌باشد. آقای وحید شجاعی هم در زمینه آموزش اسکیت، هم در زمینه واردات اسکیت فعالیت داشته است.

آکادمی اسکیت

تاسیس آکادمی اسکیت توسط آقای وحید شجاعی در سال 1386 در کنار آکادمی اسکیت انقلاب نقش موثری در رشد و اعتلای ورزش اسکیت بازی کرد. راه‌های بی‌دردسرتری برای درآمدزایی وجود داشت اما پیشکسوتان اسکیت تنها به کسب درآمد نمی‌اندیشند. اگر اینگونه بود حس خوشایند در طرفداران اسکیت پدید نمی‌آمد و شاید این رشته همیشه گمنام باقی ‌می‌ماند. برای رشد یک رشته ورزشی نیاز است تا افرادی فداکاری کنند. این افراد باید از خوشی‌های خود بگذرند تا بتوانند ورزشکاران علاقه‌مند را آموزش دهند. تا زمانی که یک رشته ورزشی ناشناخته است کسب درآمد از آن خیلی بعید است.

تاسیس آکادمی اسکیت

در زمانی که آقای وحید شجاعی آکادمی اسکیت تاسیس نمودند، جز معدود آکادمی‌های اسکیت فعال در کشور بودند. آکادمی اسکیت این امکان را فراهم ‌می‌آورد که اسکیت به‌صورت تخصصی دنبال شود. اسکیت شامل رشته‌های مختلفی ‌می‌باشد و هر رشته اسکیت با مربی متخصص آن آموزش داده ‌می‌شود. آموزش اسکیت یک فرایند تدریجی است و فدراسیون اسکیت برای رشته‌های مختلف آن استانداردهایی را تعیین کرده است. استاندارد اسکیت بر اساس استاندارد فدراسیون جهانی اسکیت تعریف شده است. به همین دلیل است که ایرانیان در تمامی مسابقات اسکیت خوش درخشیده‌اند.

آکادمی اسکیت خرمشاد

این آکادمی اسکیت جز اولین آکادمی اسکیت‌های فعال ایران بوده است. بازیکنان زیادی در این آکادمی اسکیت آموزش دیدند و برای مسابقات کشوری و جهانی اعزام شدند. اسکیت در هر رشته‌ای طرفدارانی دارد و باید آموزش آن به صورت اصولی دنبال شود. مدیریت آکادمی اسکیت هم زمان زیادی نیاز دارد و هم هزینه‌های آن بسیار بالا ‌می‌باشد. مدیریت رشته‌های متفاوت اسکیت، آماده کردن تیم‌های مختلف برای مسابقات کاری دشوار است. پیشکسوتان اسکیت وقت و هزینه برای رشد اسکیت را پذیرفتند.

توسعه رشته‌های اسکیت

بدین‌ترتیب رشته‌های مختلف اسکیت بر اساس علاقه مندی افراد توسعه یافتند. رشته‌های اسکیت همگی در بلوغ قابل قبولی قرار گرفته‌اند. رشته‌های اسکیت نمایشی، اسکیت سرعت، اسکیت هاکی از جمله رشته‌های اولیه بودند. اسکیت فری استایل، اسکیت اگرسیو از رشته‌های بعدی بودند که توسعه یافتند. درنهایت به رشته‌های اسکیت نظیر اسکیت رولبال و اسکیت رینک هاکی پرداخته شد.

البته رشته‌های دیگر اسکیت نیز توسعه یافته‌اند اما ایران در مسابقات جهانی به این رشته‌های اسکیت بیشتر معروف ‌می‌باشد.

رشته اسکیت رینک هاکی

رشته اسکیت رینک‌ هاکی در ایران شروع جدی خود را با حضور آقای وحید شجاعی به عنوان سرپرست این رشته در فدراسیون اسکیت تجربه کرد. آقای وحید شجاعی به‌عنوان سرپرست برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت دادند و با هماهنگی قدم‌های بزرگی در توسعه این رشته برداشتند. ارتباط جدی با فدراسیون جهانی اسکیت در زمان آقای وحید شجاعی برای رشته رینک هاکی صورت گرفت. حضور در دوره‌های جهانی  مربیگری و داوری رشته رینک هاکی نیز از دستاوردهای آقای وحید شجاعی بود.

تولید تجهیزات اسکیت رینک

اسکیت رینک هاکی تجهیزات کاملی مانند اسکیت هاکی نیاز دارد اگرچه زد و خورد در این رشته کمتر از رشته اینلاین‌هاکی ‌می‌باشد. چوب رینک هاکی با استانداردهای جهانی توسط آقای وحید شجاعی در داخل کشور تولید گردید. همچنین ایشان به عنوان کارآفرین نمونه نیز برگزیده شدند. مسابقاتی دوستانه در آکادمی اسکیت پارمیس نیز برگزار گردید تا رشته رینک هاکی بیش از پیش شناخته شود. مصاحبه رادیویی نیز در توسعه رشته رینک هاکی تاثیرگذار بود.

نتیجه گیری

آقای وحید شجاعی با تجربه بالا در زمینه اسکیت و سابقه طولانی ‌می‌توانند در زمینه‌های مختلف راهنمای شما باشند. واردات تجهیزات اسکیت به همراه مدیریت آکادمی اسکیت، ایشان را به فردی خبره در این زمینه تبدیل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فعالیت‌های اسکیتی با شماره‌های آکادمی اسکیت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *