اسکیت فری استایل

رشته فری استایل

رشته فری استایل یکی از جدید ترین رشته های اسکیت و در عین حال یکی از جذاب ترین رشته های اسکیت می باشد که در آن افراد با استفاده از حرکات نمایشی کمی پیچیده و بصورت ریتمیک باید از بین موانع کوچکی که با فاصله های معینی چیده شده اند عبور کنند.

اگر شما هم به طرفداران این رشته افزوده شده اید و دوست دارید در این رشته فعالیت کنید باید بدانید قبل از ورود به این رشته باید ابتدا دوره پایه/تکمیلی اسکیت را گذرانده باشید و تسلط قابل قبولی روی حرکات پایه اسکیت داشته باشید.

بعد از گذراندن این دوره و کسب تعادل قابل قبول، شما می توانید وارد رشته تخصصی اسکیت فری استایل شوید.

تحرک و جنب وجوش در این رشته بسیار بالا بوده که تمرکز و تعادل بسیار بالای افراد را نیازمند است.

درآموزش رشته اسکیت فری استایل ابتدا حرکاتی آموزش داده می شوند که ورزشکار را از لحاظ ذهنی و بدنی و تعادل برای رفتن روی مانع آماده می کنند. بعضی از این حرکات ساده شده حرکات سطح های پایین و بعضی ها ساده شده حرکات سطوح بالاتر هستند.

شروع کار در این رشته با تمرینات تعادلی و حرکات مارپیچ (اسلالوم) ساده است. هدف از دوره پایه اسکیت فری استایل بالا بردن هرچه سریع تر تعادل فرد و آماده سازی جهت شروع تمرینات و آموزش حرکات روی مانع می باشد. تمرینات ابتدایی و بیرون از مانع بین 4 تا 10 جلسه به طول خواهد انجامید. که این نیز خود وابسته سطح فرد در اسکیت می باشد و تعادلی که قبل از وارد شدن به رشته فری استایل کسب کرده است.

بعد از گذشت این مدت حرکات و تمرینات روی مانع آغاز خواهد شد که در ابتدا با انواع خانواده های حرکتی آشنا شده و از ساده ترین حرکت در هر خانواده تمرینات شروع و رفته رفته حرکات هر خانواده سخت تر و پیچیده تر می شود.

حرکات پایه فری استایل با 8 چرخ ( استفاده از هر دو پا و با استفاده از تمامی چرخ ها ) به سمت جلو و به سمت عقب بر روی مانع آموزش داده می شود.

از جمله حرکات و تمرینات پایه ای در این رشته می توان به حرکت فیش به معنی ماهی اشاره کرد. این حرکت همانطور که از اسم آن پیداست حرکت فرد بین مانع ها به صورت مارپیچ و شبیه به ماهی می باشد. هماهنگی تقسیم وزن بین پاشنه و پنجه و همچنین استفاده از لبه های خارجی و داخلی هر دو پا از ویژگی تمرین حرکت فیش می باشد.

 

 

این حرکات برای ورزشکار جدید بوده و تسلط در اجرای آنها کمی زمان بر خواهد بود و تسلط کامل روی این حرکات آمادگی اجرای حرکات در مراحل بالاتر را برای او فراهم می کند. چالش اولیه در این رشته و در این مرحله هماهنگی بین سیستم عصبی و عضلات می باشد که در ابتدا ناهماهنگ عمل کرده و نیازمند تمرکز بالا روی حرکات در زمان تمرین است. هرچه به سابقه تمرین شما اضافه شود، هماهنگی بین عضلات و سیستم عصبی شما بهتر شده و درک بهتری از تمرینات و حرکات می توانید داشته باشید و آماده انجام تمرینات سخت تر خواهید شد.

تعداد حرکات تمرینی پایه رشته فری استایل با توجه به شرایط هر فرد و نظر مربی متفاوت می باشد، به طور مثال برای افرادی که تعادل خوب و قابل قبول دارند حدود 30 حرکت و برای افرادی با تعادل و مهارت ضعیف تر تعداد بالاتری حرکت پایه در نظر گرفته می شود. تنوع حرکات پایه اسکیت فری استایل که همگی جهت بالا بردن تعادل و مهارت روی اسکیت افراد می باشند بسیار زیاد بوده و با توجه به نقطه ضعف هر فرد از حرکت و تمرین خاصی برای او استفاده می شود.

بعد از اینکه فرد تسلط نسبی روی حرکات ساده که روی مانع اجرا می شوند پیدا کرد، از او خواسته می شود یک میکس از حرکاتش به صورت رفت و برگشت روی مانع اجرا کند. این حرکات در همان لحظه توسط فرد ساخته و اجرا می شود که در صورت لزوم حتما از کمک و راهنمایی مربی استفاده خواهد کرد.

این اولین و ساده ترین اجرای یک ورزشکار در رشته اسکیت فری استایل است. باید دقت داشته باشید که اصولی بودن آموزش و تعلیماتی که مربی به هنرجو می دهد باید در یک آکادمی اسکیت معتبر باشد تا نه تنها فرد رو به جلو حرکت کند بلکه در تمامی حرکات به بالاترین ظرافت دست یابد. این گونه است که راه برای پیشرفت روزافزون وی و ورود به مسابقات ملی و جهانی باز می شود.

بعد از این مرحله که مدت زمان یادگیری آن به ورزشکار بستگی دارد افراد برای انجام حرکات کمی مشکل تر و پیچیده تر آماده می شوند که در آن حرکات چرخشی، نشسته، پرشی و حرکت بر روی یک پا با 4 چرخ آموزش داده می شود. انجام این حرکات و تسلط کافی روی آنها در سطح های بالاتر برای انجام حرکات پیچیده تر که نیازمند تعادل بیشتر هستند، به کمک ورزشکار خواهند آمد. تعداد دقیق حرکت کامل (انجام یک حرکت با تعداد مشخص روی مانع در زمان اجرای میکس) در افراد مختلف است و با توجه به تشخیص مربی تعداد انجام هر حرکت مشخص شده و میکس حرکات ساخته می شود. بعد از انجام این مرحله فرد به سطح بالاتر رفته و تلاش خواهد کرد تا حرکات سخت تر و با تعداد دفعات اجرای بیشتری روی مانع میکسی از حرکات را بسازد.

در سطح بالاتر، انجام حرکات روی چرخ های جلو یا چرخ های عقب و یا ادغام با هم انجام می شود که انجام حرکات مختلف در این سطح نیازمند قدرت، تمرکز و استقامت بالای ورزشکار خواهد بود.

مرحله شروع آموزش حرکات بر روی یک چرخ عقب و یا یک چرخ جلو در خانواده های مختلف حرکتی شامل حرکات نشسته، پرشی و چرخشی و سایر حرکات انجام می شود. ورزشکاران در این مرحله در بالا ترین سطح مسابقات حضور پیدا میکنند.

به طور کلی شروع تمرینات و حرکات  فری استایل روی 8 چرخ (دو پا) انجام شده و به مرور زمان و افزایش سطح کیفی و تعادل افراد کم کم روی 4 چرخ (یک پا) و نهایتا روی فقط یک چرخ (یا چرخ جلو یا چرخ عقب) انجام می شود. دقت داشته باشید که صرفا یادگیری حرکات از مربی کافی نمی باشد و فرد باید برای رسیدن به بالاترین سطوح در اسکیت فری استایل، زمان های بیشتری را برای تمرین های انفرادی اختصاص دهد.

بدنسازی

تمام ورزش ها در سطح حرفه ای نیاز به بدنسازی دارند تا بازیکنان بتوانند آمادگی جسمانی و روحی خود را افزایش داده و در سطح بالایی نگه دارد. اسکیت فری استایل نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به گسترده بودن حرکات ‌و دشواری آنها، داشتن آمادگی جسمانی بالا ضروری بوده و نیازمند صرف بخشی از زمان تمرینات، به تمرینات بدنسازی است.

 

 

بدنسازی فری استایل به طور کلی شامل حرکاتی است که در آن تقویت عضلات، بالا بردن تمرکز، و بالابردن تعادل ورزشکار هدف قرار خواهد گرفت که در بخش تعادل از وسیله ای به نام نیم کره تعادلی استفاده می شود. این وسیله به صورت نیم کره بوده که سمت کروی آن روی زمین قرار می گیرد و ورزشکاران با ایستادن روی آن (با استایل انجام حرکت) و با توجه به دستورات مربی سعی در کنترل مرکز ثقل بدن می کنند که در نتیجه، انجام همان حرکات را با اسکیت برای آنها آسان تر می کند.

مسابقات

مسابقات این رشته در شاخه های مختلفی از جمله ؛

بتل / کلاسیک / پیر کلاسیک / اسپید اسلالوم / جامپ و اسلاید برگزار می شود که خوشبختانه در ایران و مخصوصا تهران مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار می شوند. از جمله معتبر ترین این مسابقات می توان به مسابقات جهانی مارشال کاپ اشاره کرد که چندین دوره از این مسابقات پر طرفدار در ایران برگزار شد. برگزاری این مسابقات در ایران و حضور بازیکنان و داوران بین المللی در کنار بازیکنان و داوران ایرانی علاوه بر افزایش جذابیت و افزایش سطح کیفی این مسابقات، تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان و داوران کشورمان به ارمغان آورد و امکان کسب تجربه مسابقه بین المللی برای بسیاری از ورزشکاران کشورمان در این رشته را فراهم ساخت .

لازم به ذکر است تمامی بازیکنان شرکت کننده در مسابقه مارشال کاپ در رنکینگ جهانی رتبه بندی خواهند شد.

مسابقات جامپ در اسکیت فری استایل

در مسابقات جامپ، پرش از روی مانعی میله ای به ارتفاع 80 سانتی متر شروع شده و مرحله به مرحله 10 سانتی متر به ارتفاع آن افزوده خواهد شد و بازیکنانی که در زمان پرش با میله برخورد داشته باشند از دوره مسابقه خارج خواهند شد, این روند تا مشخص شدن نفر اول ادامه خواهد داشت.

مسابقات اسپید اسلالوم در اسکیت فری استایل

در این شاخه 20 مانع به فاصله 80 سانتی متر چیده شده است. شرکت کننده شروع به استارت زدن می کند و تا قبل از رسیدن به اولین مانع به سرعت مطلوب خود برسد. به محض رسیدن به اولین مانع و قبل از ورود به موانع بازیکن می بایست با یک پا و به صورت مارپیچ این موانع را طی کرده و بهترین زمان خود را ثبت کند. ورزشکاری که این موانع را با کمترین زمان و کمترین خطا طی کند عنوان اول را کسب خواهد کرد. در این شاخه اختلاف صدم ثانیه تعیین کننده بوده و در سطوح بالای این مسابقات نفرات برتر با اختلافات بسیار اندک از یکدیگر عناوین اول تا سوم را کسب می کنند که همین امر باعث جذابیت بیشتر این شاخه بین علاقه مندان به رشته فری استایل شده است.

مسابقات اسلاید در اسکیت فری استایل

در این شاخه شاهد انواع زیبایی از ترمز ها در محدوده مشخص خواهیم بود و کمترین خطا ملاک سنجش افراد برتر خواهد بود.

مسابقات بتل در اسکیت فری استایل

در این رشته شرکت کننده گان در گروه های 3 یا 4 نفره با یکدیگر رقابت می کنند. زمان اجرای برنامه برای هر نفر 30 ثانیه می باشد و بازیکنان باید بهترین حرکتشان را به صورت صحیح و با تعداد بالا اجرا کنند تا به فینال رقابت برسند و نهایتا عنوان اول تا سوم دست یابند.

تعداد موانع در این شاخه 4 ردیف مانع میباشد.

مسابقات کلاسیک در اسکیت فری استایل

مسابقه ای روی 3 ردیف مانع که در آن فاصله موانع با هم و تعداد آنها متفاوت از هم می باشد بدین شکل که 14 عدد مانع با فاصله 120 سانتی متر، 20 عدد مانع با فاصله 80 سانتی متر و 20 عدد مانع با فاصله 50 سانتی متر سه ردیف مانع ها را تشکیل می دهند. بازیکن ها می بایست با موزیک انتخابی خود و هماهنگ با موزیک به اجرای برنامه بپردازند. (مدت زمان موزیک بین 1:45 تا 2 دقیقه و طبق بخشنامه اعلامی مسابقات می باشد)

مسابقات پیر کلاسیک در اسکیت فری استایل

مسابقه پیر کلاسیک کاملا شبیه به مسابقه کلاسیک می باشد با این تفاوت که در آن دو بازیکن به صورت همزمان به اجرای حرکات روی مانع ها می پردازند. در مسابقه پیر کلاسیک هماهنگی بین دو بازیکن با یکدیگر جزو ارکان اصلی و بسیار مهم در امتیاز گیری بازیکنان می باشد. به این ترتیب فعالیت های تیمی نیز در این ورزش گنجانبده شده است.

اسکیت تخصصی فری استایل

همانطور که در معرفی رشته های دیگر نیز به آن اشاره شد هر رشته تخصصی، اسکیت تخصصی و مختص به خود را دارد که این مهم در اسکیت فری استایل نیز مورد توجه می باشد. انجام حرکات سنگین و سخت که در آن تمام وزن بازیکن روی یک نقطه از اسکیت متمرکز خواهد شد نیازمند اسکیتی کاملا سخت و مستحکم خواهد بود. بدنه اسکیت فری استایل بسیار سخت و محکم می باشد و پنجه و مچ پا در آن کاملا تحت حمایت اسکیت بوده تا کمترین آسیب و یا خم شدگی در پا ایجاد نکند. طول فریم اسکیت کوچک تر از اسکیت های معمول بوده و به صورت راکر می باشد (2 چرخ وسط از دو چرخ ابتدایی و انتهایی بزرگ تر هستند)

 

 

فاصله چرخ ها در این اسکیت بسیار کم بوده و این ویژگی به همراه راکر بودن فریم کمک بسیار زیادی به ارتقا  قدرت مانور و عدم برخورد با موانع در زمان انجام حرکات می کنند.

رشته فری استایل را می توان یکی از کم خرج ترین رشته های اسکیت نامید و برای آن یک زمین صاف, تعدادی مانع و یک اسکیت استاندارد تخصصی کافیست.

کفش اسکیت فری استایل

در این بخش قصد داریم تا کمی دقیق تر اسکیت های تخصصی رشته اسکیت فری استایل را بشناسیم.

همانطور که می دانید اسکیت های فری استایل متنوعی با برند های آشنا و نا آشنای زیادی در بازار وجود دارند که در این بخش به معرفی ویژگی های اسکیت های خوب بازار خواهیم پرداخت.

در تهیه اسکیت تخصصی فری استایل برای خانواده های محترم، کیفیت و قیمت اسکیت از شاخصه های مهم بوده ولی برای مربیان این رشته فرم اسکیت و نوع طراحی بوت اسکیت اهمیت دارد.

اولین شاخصه برای یک اسکیت خوب تخصصی فری استایل وزن بسیار پایین آن می باشد، چنانچه اگر وزن اسکیت فری استایل مناسب نبوده و بالا باشد تاثیر منفی و مستقیم روی اجرای حرکات خواهد گذاشت.

شرکت ها با ساخت اسکیت هایی از جنس کربن توانسته اند وزن این اسکیت ها را تا حد بسیار زیادی پایین آورده و در عین حال مقاومت اسکیت را افزایش دهند. پس دیگر ویژگی یک اسکیت تخصصی فری استایل خوب کربنی بودن جنس آن می باشد.

از دیگر مزایای اسکیت با جنس کربن این است که به مرور زمان این اسکیت قالب پای بازیکن شده و فرم پا را به خود می گیرد که این فرم گیری باعث احساس راحتی شده و انجام حرکات برای فرد راحت تر و بدون احساس درد در قسمت پا می شود.

 

 

به دلیل قیمت بالای اسکیت های کربن، بسیاری از افراد به اسکیت های هارد روی می آوردن. این اسکیت ها نسبت به اسکیت های کربنی دارای مزایا و معایبی بوده که به آن بیشتر می پردازیم:

معایب اسکیت هارد نسبت به اسکیت کربن

1: وزن اسکیت هارد نسبت به اسکیت کربن بیشتر می باشد.

2: قالب اسکیت های هارد ثابت بوده و مانند اسکیت های کربن فرم و قالب پای بازیکن را به خود نمی گیرند.

3: اسکیت های هارد مقاومت کمتری نسبت به اسکیت های کربن دارند.

 مزایای اسکیت هارد نسبت به اسکیت کربن

1: اسکیت های هارد نسبت به اسکیت های کربن قیمت بسیار مناسب تری دارند.

2: از نظر طرح و رنگ تنوع بسیار بالا تری دارند.

یکی از مهم ترین قسمت های کفش اسکیت فری استایل قسمت فریم و چرخ این اسکیت می باشد.

حتما باید دقت داشته باشیم فریم یا چرخ کفش اسکیت فری استایل راکر باشد. برای تشخیص راکر بودن کفش اسکیت کافیست کفش را روی یک سطح صاف قرار دهید. در حالت راکر دو چرخ وسط روی زمین بوده و دو چرخ اول و آخر اسکیت کمی بالا تر بوده و در حالت عادی تماسی با سطح صاف ندارند.

راکر بودن اسکیت باعث می شود در حالت های مختلف سه یا چهار چرخ باهم با زمین درگیر نشوند که این امرسرعت حرکت پای بازیکن در زمان انجام حرکات بین موانع را بالا برده و به طور کلی حرکات و بدن بازیکن را از حالت خشکی خارج می کند.

همانطور که در قبل به آن اشاره کردیم رشته تخصصی اسکیت فری استایل دارای شاخه های مختلفی می باشد که در بعضی از این شاخه ها در سطوح بالا تر آن شاخه، نیاز به تهیه اسکیت تخصصی محسوس تر می شود.

به عنوان مثال شاخه اسپید اسلالوم، که در آن بازیکنان با سرعت بسیار بالا باید به صورت زیگ زاگ و با یک پا از بین موانع در کمترین زمان ممکن عبور کنند. بازیکنان حرفه ای این شاخه برای رسیدن به بالا ترین سرعت و همچنین اجرای راحت تر حرکت اسلالوم از اسکیت های کربن سه چرخ استفاده می کنند.

این اسکیت ها دارای چرخ های 110 میلی متر بوده که برای سرعت گیری بسیار مناسب هستند و در حالت راکر فقط دو چرخ آن (چرخ وسط و چرخ جلو یا چرخ وسط و چرخ عقب) با زمین برخورد دارند که همین امر باعث بالا بردن قدرت مانور اسکیت باز می شود.

در شاخه بتل و کلاسیک به دلیل اجرای انواع مختلفی از حرکات بهترین اسکیت، اسکیت چهار چرخ می باشد و برای اسکیت های با سایز 36 تا 41 باید از چرخ های 76 میلی متر، و برای اسکیت های از سایز 42 به بالا باید از چرخ های 80 میلی متراستفاده کرد، در تمامی سایز ها، اسکیت باید به صورت راکر باشد.

البته به تازگی اسکیت های 3 چرخی طراحی شده که برای شاخه بتل و کلاسیک هم مناسب می باشند و با سه چرخ 90 میلی متر اجرای حرکات را برای بازیکن راحت تر می کنند.

در شاخه های فری جامپ و فری اسلاید نیازی به اسکیت مخصوص نیست و با بیشتر اسکیت ها می توان در این شاخه ها به رقابت پرداخت.

اما بهترین توصیه به شما این است که برای خرید اسکیت فری استایل با مربی و مسئولین آکادمی اسکیت مشورت کنید تا بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید. رشته اسکیت فری استایل از هر نظر تنوع بی نظیری دارد و اگر علاقه دارید تا در آن به صورت تخصصی پیش بروید بهتر است تا اسکیت مورد نیاز خود را نیز تهیه کنید.