اسکیت روی یخ و پیشرفت آن

تجربه هیجان در رشته اسکیت
ژانویه 1, 2024
آموزش و یادگیری رشته اسکیت
ژانویه 16, 2024

زیر نظر فدراسیون اسکیت رشته اسکیت در سال های اخیر توانسته نتایج بسیار قابل و قبول و چشمگیری را به دست آورد. شناخته شدن ایران در مسابقات بین المللی، موفقیت در عرصه های جهانی، کسب جایگاه در فدراسیون جهانی اسکیت و همچنین کنفدراسیون آسیا نویدبخش این اسکیت که ایران مسیری بسیار قابل قبول را در پیش گرفته است و دیر یا زود به کسب کرسی های بیشتر در مقام های جهانی نائل خواهد شد.

حضور پررنگ ایران در فدراسیون جهانی اسکیت و همچنین مسابقات اسکیت باعث می شود تا ایرانیان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند که باعث می شود تا تیم های ایران برای شرکت در مسابقات جهانی شرایط بهتری پیدا کنند. ادامه پیدا کردن این روند مطمئنا کسب مدال برای ایران را نیز پررنگ تر و بهتر خواهد کرد و به این صورت ایران برای رقابت های المپیک نیز آماده خواهد شد زیرا برخی رشته های اسکیت کم و بیش به رشته های المپیکی اضافه شده اند و می شوند و در آینده ارزش حضور در رشته های اسکیت بسیار بیشتر از اکنون خواهد بود.

اما در شرایط کنونی نیز مسابقات جهانی اسکیت در رشته های مختلف اسکیت برگزار می گردد و این مسئله تنها محدود به رشته های اسکیت اینلاین نمی باشد. تمامی رشته های اسکیت از جمله رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد مسابقات مربوط به خود را دارند و زیر نظر فدراسیون اسکیت مشغول به فعالیت می باشند. رشته هایی که از چرخ در زیر کفش اسکیت استفاده می نمایند زیر نظر فدراسیون جهانی اسکیت هستند و رشته های اسکیت روی یخ که از تیغه فلزی در زیر کفش آن ها استفاده می گردد همچون رشته آیس هاکی زیر نظر IHFF هستند.

از همین رو رشد و توسعه و همچنین پیشرفت اسکیت روی یخ این سازمان را نیز به هیجان آورده است و حتی صفحه رسمی NHL نیز علاقه مند به این مسئله شده است و حضور ایران در این رشته ها را به فال نیک گرفته است. پس اگر به تلاش های خود در این زمینه ادامه دهیم و به صورت منسجم و یکپارچه در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشیم می توان مطمئن بود که کسب نتایج مطلوب کاری در آینده کاری ساده و دم دستی باشد یعنی با تمرینات منسجم و برنامه ریزی های مناسب در کنار تمامی اعضای تیم می توانیم به تیمی قدرتمند و یکپارچه دست پیدا کنیم. حضور در کلاس های بین المللی داوری، مربیگری و دیگر اصول ورزش اسکیت نیز باعث می گردد تا بازیکنان، مربیان، داوران با اطلاعات به روزرسانی شده در عرصه اسکیت آشنا شوند، تغییراتی که در قوانین ورت گرفته را مشاهده نمایند و برای مسابقات در آماده ترین حالت خود به سر ببرند.

رشته های اسکیت روی یخ تنها محدود به رشته آیس هاکی نمی شوند، رشته اسکیت  سرعت روی یخ، رشته اسکیت نمایشی روی یخ و رشته اسکیت فری استایل روی یخ از جمله دیگر رشته های این دسته ورزشی می باشند که هنوز در ایران آنچنان که باید و شاید به فعالیت جدی نپرداخته اند. مطمئنا با گذشت زمان شرایط مناسب برای تمرینات بازیکنان بر روی رشته های اسکیت روی یخ نیز فراهم خواهد آمد. چه بسا ایران بتواند در سال های آتی در چنین مسابقاتی نیز کسب مقام داشته باشد همانطور که توانست با تیم آیس هاکی در کاپ آزاد امارات مقام سومی را کسب کند.

ایران از لژیونرهای قدرتمندی نیز در خارج از کشور برخوردار می باشد که هر کدام می توانند یک مهره اساسی در تیم ملی ایران باشند. گستردگی جمعیت ایران در سراسر دنیا دلیلی می باشد که ما بتوانیم بازیکن های قدرتمندی را در تمامی رشته ها داشته باشیم. استفاده از تجربیات آن ها، حضور آن ها در تیم های ملی باعث می گردد تا بتوانیم ره یک ساله را یک شبه طی نماییم. پس برای موفقیت نباید استثنا قائل شویم و نباید به اقلیت ها توجه کنیم. نباید به محدودیت ها دامن بزنیم؛ ما باید از تمامی پتانسیل هایی که در اختیار خود داریم استفاده کنیم، تمام بازیکنان بالقوه و بالفعل را به خدمت بگیریم، از آن ها به صورت جدی حمایت کنیم و همچنین سعی در جذب حمایتگران مالی و اسپانسرهای ورزشی برای تیم های باشگاهی و ملی داشته باشیم.

حضور شرکت های تولیدی و صنعتگران برای تبلیغ محصول شان باعث می شود تا تیم های ملی و تیم های باشگاهی با انگیزه ای بالاتر نسبت به قبل به تمرین خود بپردازند. تهیه لوازم اسکیت در رشته های مختلف هزینه های سنگینی به همراه دارد که اگر یک اسپانسر مالی این شرایط را قبول کند که برای بازیکنان تامین وسائل نماید آن ها را با انگیزه بسیار بالاتر سر تمرینات حاضر می کند. آن ها شرایط مطلوب برای تمرینات منسجم و متمرکز را خواهند داشت زیرا در غیر این صورت باید اصل فعالیت خود را بر فعالیت های کاری خود معطوف سازند و در زمان های اضافه به تمرینات اسکیت هاکی مشغول شوند.

از این رو این شرایط یک شرایط مطلوب و نرمال نمی باشد البته از این که تمرینی صورت نگیرد خیلی بهتر است اما شرایط ایده آل این می باشد که بازیکن بدون دغدغه مالی و امکانات برای تمرینات حاضر شود و از باقی موارد خیالی آسوده داشته باشد. به امید آن که روزی برای تامین تمام هزینه ها اسپانسرهای مالی وارد عمل شوند و تنها تامین وسائل مدنظر نباشد. بازیکنان باید حتی هزینه های زندگی خود را نیز از این مسئله تامین نمایند تا ورزش اسکیت جایگاه اصلی خود را در بین تمامی فدراسیون های ورزشی پیدا کند.

البته در سال های اخیر رشد رشته اسکیت بسیار چشمگیر بوده است و کمتر رشته ای داریم که چنین دامنه تغییراتی را از خود نشان داده باشد و امیدواریم در سال های آتی رشته اسکیت بیش از پیشروند خود را حفظ نماید تا ما بتوانیم عرصه اسکیت را یک عرصه مناسب برای تاخت و تاز در رقابت های جهانی بدانیم.

اگر شما نیز از علاقه مندان به رشته اسکیت می باشید و هنوز فعالیتی در آن انجام نداده اید این فرصت گران بها را از دست ندهید؛ البته توجه به این نکته که حضور یک مربی متخصص و آموزش دیده توسط فدراسیون اسکیت لازم و ضروری است اجتناب ناپذیر می باشد و شما باید همواره این مسئله را در نظر داشته باشید که تمرین اسکیت بدون استایل صحیح یکی از اشتباه ترین کارها می باشد و در درازمدت و کوتاه مدت برای شما اثرات نامطلوب دارد. در کوتاه مدت اثر نامطلوب آن این است که روحیه خود را از دست می دهید و در درازمدت ممکن است دچار آسیب های جدی شوید بنابراین از انجام ورزش به صورت غیراصولی جدا پرهیز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *