شرکت در دوره های بین المللی رشته اسکیت

دلیل یادگیری اسکیت در آکادمی اسکیت
ژوئن 20, 2023
آموزش در باشگاه های اسکیت
جولای 8, 2023

رشته اسکیت و مجموعه ای از زیرشاخه های آن سال هاست که در سطح جهانی فعالیت دارد و در چند دهه اخیر ایران نیز فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است. ایران البته پیش از اینکه فعالیتی در زمینه رشته های اسکیت اینلاین داشته باشد تمام تمرکز آن بر روب اسکیت روی یخ بوده است که زمین ورزشی آن در استادیوم آزادی مستقر بود و بعدها به عنوان کاربری های دیگر از آن استفاده میشده است و تا زمانی که اسکیت اینلاین وارد کشور شود هرگونه فعالیتی در رشته اسکیت به تعویق افتاد. اما با وارد شدن اسکیت اینلاین به کشور با توجه به قابلیت های بالایی که این رشته برای تمرین در اختیار بازیکنان قرار می داد افراد می توانستند سطح حرفه ای خود را در گوشه و کنار کشور بالا ببرند و اسکیت به شکل و شمایلی درآید که امروز با فدراسیونی مستقل با تمام قدرت مشغول فعالیت باشد.

فدراسیون اسکیت به صورت تخصصی سال هاست که فعالیت های اسکیت را زیر نظر دارد و آموزش ورزشکاران و مربیان را با کیفیت بالایی به انجام می رساند. برگزاری مسابقات اسکیت در درون کشور و همچنین حضور در رقابت های بین المللی اسکیت باعث شده است تا در دنیا ایران به عنوان یک قدرت اسکیتی شناخته گردد. رشته هایی همچون رشته اسکیت سرعت، اسکیت نمایشی، اسکیت فری استایل، اسکیت هاکی، اسکیت اگرسیو و اسکیت بورد از جمله رشته هایی می باشند که توانسته اند تاکنون افتخارافرینی داشته باشند و نام ایران را در سطح جهانی به ثبت برسانند.

در کنار این رشته ها، رشته اسکیت رول بال و رشته اسکیت فوتینز نیز بوده اند که البته این دو رشته چند سال بیشتر نیست که وارد عرصه رقابت ها شده اند و توانسته اند همچون باقی رشته ها کسب مقام داشته باشند.

تمامی این رشته ها غیر از رشته اسکیت بورد جزوی از رشته های اسکیت اینلاین می باشند و اگر بخواهیم وارد شاخه های دیگر رشته اسکیت شویم می توانیم به رشته های اسکیت کواد و رشته های اسکیت روی یخ اشاره کنیم. رشته اسکیت کواد پس از رشته اسکیت روی یخ چند سالی است که فعالیت اصلی خود را با ورود رشته رینک هاکی آغاز کرده است و سرپرستی کمیته رینک هاکی بر عهده آقای وحید شجاعی قرار گرفته است که سال ها در زمینه رشته اسکیت هاکی اینلاین به صورت حرفه ای فعالیت داشته است و هم اکنون برای رشته این رشته ورزشی نوپا می کوشد.

رشته های اسکیت روی یخ نیز با رشته آیس هاکی به شهرت رسید که دلیل آن افتخارآفرینی های بین المللی تیم آیس هاکی هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان بوده است که مهم ترین افتخار آن مسابقات جهانی در دیویژن 4 است که توانستند مقام دومی این مسابقات را کسب نمایند. از مهم ترین نکات این است که تیم های اسکیت ایران به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه می دهند و با برگزاری کمپ ها در حال افزایش کیفیت فعالیت ورزشی بازیکنان می باشند و در این صورت است که ایران همچنان به عنوان یک قدرت در سطح جهان شناخته می شود و امید این است که در رقابت هایی با کیفیت بالاتر حضور داشته باشد و همین مسئله باعث کسب مدال های ارزشمند دیگری شود.

اما نکته ای که بسیار مهم است و بیش از همه باید به آن توجه گردد حضور در دوره های بین المللی می باشد. بدون آنکه در دوره های بین المللی حضور داشته باشیم دو مشکل عمده در رشته اسکیت کشور به وجود خواهد آمد. اول اینکه دانش و اطلاعات مربیان و بازیکنان به روز نخواهد شد و دومین مورد این است که با قوانینی که به روز می شوند آشنا نخواهیم بود. دوره های مربیگری که توسط فدراسیون اسکیت برگزار می گردند این آموزش را به مربیان می دهد که تکنیک های جدید را فرا گیرند، دانش و اطلاعات خود را به روزرسانی  کنند و از این موارد برای پرورش و تربیت بازیکنان استفاده نمایند. این مسئله باعث می شود تا بازیکنان با کیفیت بالاتری به تمرینات خود بپردازند و در زمان اجرای حرکات بهینه تر عمل نمایند.

در این مورد دوره های داوری نیز توسط فدراسیون جهانی اسکیت و به صورت بین المللی برگزار می گردد که این دوره ها برای اعلام قوانین جدید رشته های اسکیت خواهد بود. بدین معنا که داوران باید در این دوره ها شرکت کنند، قوانین جدید را آموزش ببینند. این مسئله برای مربیان نیز حائز اهمیت می باشد یعنی در کنار داورانی که قد به روزرسانی قوانین را دارند لازم است که مربیان و بازیکنان نیز از این قوانین مطلع گردند دلیل آن هم این است که بازیکنان بدون دانستن قوانین جدید ممکن است دچار خطاهایی در اجرای حرکات و یا خطاهایی در ورزش های تیمی گردند و این مسائل باعث از دست رفتن امتیاز از تیم های کشورمان می گردد. پس باید به این مسائل توجه لازم داشته باشیم که دوره های خارج از کشور دوره هایی بسیار ارزشمند می باشند و در کنار به روزرسانی اطلاعات بازیکنان و مربیان این امکان وجود خواهد داشت تا همین دوره ها در کشور نیز با استفاده از افراد باتجربه و دانش روز برگزار گردد. مورادی که می توان از به روزرسانی اطلاعات در خارج از کشور به دست آورد تاکتیک های جدید، اطلاعات به روز و قوانین تغییریافته می باشند.

یکی از کارهایی که فدراسیون اسکیت نباید نسبت به آن بی اهمیت باشد جذب داوران، مربیان و بازیکنان و همچنین علاقه مند کردن آن ها برای حضور در دوره های بین المللی اسکیت می باشد. البته فدراسیون اسکیت در سال های اخیر کیفیت حضور در این دوره ها را نیز افزایش داده است و برای علاقه مندان شرایط ورودی تعیین نموده است که مطمئنا این مسائل باعث بالا رفتن هرچه بیشتر کیفیت در آموزش اسکیت، یادگیری رشته اسکیت و پرورش مربیان و داوران خواهد شد. بدین معنا بازیکنانی که با توجه به اصول بین المللی پرورش می یابند مطمئنا نتایجی را به دست می آورند که هم برای خود آن ها و هم برای ورزش اسکیت کشور مفید خواهد بود.

هم اکنون رشته اسکیت در نقطه ای واقع شده است که با برنامه ریزی دقیق و توجه ویژه به آن سرعت رشد آن می تواند چندین برابر افزایش یابد. با توجه به آشنایی ای که دیگر کشورها نسبت به اسکیت ایران پیدا کرده اند باعث می شود تا کشور ما حضور قدرتمندتری را در مسابقات بین المللی داشته باشد. اگر ما بتوانیم با همین روند به مسیر ادامه بدهیم می توان متصور بود که در تمام رشته های اسکیت شامل اسکیت اینلاین، اسکیت کواد و اسکیت روی یخ به موفقیت بیشتری دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *