شناخت رشته های اسکیت بخش دوم

شناخت رشته های اسکیت
مارس 7, 2023
پیشرفت اسکیت روی یخ در ایران
آوریل 7, 2023

در مطلب پیشین مقدمه ای بر رشته اسکیت و تفاوت شاخه های مختلف اسکیت بیان گردید و در این مطالب به توضیحات بیشتری در مورد رشته های مختلف اسکیت می پردازیم.

رشته اسکیت نمایشی یا اسکیت هنری:

یکی از زیباترین و جذاب ترین رشته های ورزش اسکیت رشته اسکیت نمایشی می باشد. رشته اسکیت نمایشی همچنین دارای کفش اسکیت ویژه ای می باشد که از طراحی خاصی و بسیار زیبایی برخوردار می باشد و برای آن که بتوان حرکات مخصوص و حرفه ای این رشته را اجرا کرد طراحی و ساخته شده است. این بدان معناست که بدون داشتن اسکیت مخصوص رشته اسکیت نمایشی نمی توانید حرکات این رشته را به اجرا درآورید. این رشته دارای تکنیک هایی می باشد که برای اجرای آن ها نیاز به ترمزی مخصوص در جلوی کفش و چیدمان مخصوص چرخ ها است. بوت کفش اسکیت نمایشی باید از کیفیت بالا و مناسب برخوردار باشد تا بتواند امکان اجرای حرکات را در اختیار شما قرار دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که باید در خرید کفش اسکیت بسیار دقت داشته باشید و اگر قصوری در تهیه آن صورت گیرد در اجرای تکنیک های این رشته با مشکل روبرو خواهید شد و دیر یا زود مجبور می شوید تا اسکیت خود را تعویض نمایید. نظر یک مربی متخصص در این زمینه می تواند شما را در مسیر صحیح قرار دهد تا از دوباره کاری پرهیز نمایید.

رشته اسکیت سرعت:

یکی از جمله رشته هایی که برای سنین پایین نیز قابل استفاده می باشد رشته اسکیت سرعت است یعنی بچه های کوچک به دلیل داشتن رقابت و مسابقه دادن با یکدیگر جذب این رشته خواهند شد. آن ها علاقه مند هستند تا با همسن و سال های خود به رقابت بپردازند و  در این رقابت ها نیز به پیروزی دست پیدا کنند و دلیل اصلی آن ها برای موفقیت در این رشته نیز همین مسئله خواهد بود.

رشته اسکیت سرعت دارای کفش هایی با چرخ هایی بزرگ می باشد و بوت های آن نیز به شکل بدون ساق می باشند . این طراحی مخصوص برای امکان اجرای پوش های مناسب می باشد. کفش های اسکیت سرعت در طرح ها و مدل های مختلفی موجود است و برای افرادی با سن و یال کم با توجه به ترک کوتاه تر دارای سه چرخ و برای افراد بزرگسال دارای چهارچرخ می باشد. البته در برخی طراحی ها برای بزرگسالان نیز کفش هایی با سه چرخ موجود می باشد. نقطه قوت کفش های اسکیت سرعت بلبرینگ های مخصوص آن می باشد که سرعتی بسیار بالا را در اختیار بازیکنان قرار می دهد.

یکی از خصوصیاتی که رشته اسکیت سرعت از آن برخوردار می باشد شاخه های مختلفی است که در مسابقات برای آن در نظر گرفته شده است از این رو بازیکنان انتخاب وسیعی پیش روی خواهند داشت تا بتوانند در یکی از آن ها قدرت نمایی کنند. بنابراین یکی از پرسابقه ترین و جذاب ترین رشته های اسکیت، رشته اسکیت سرعت می باشد.

رشته اسکیت فری استایل:

یکی از زیباترین رشته هایی که در ورزش اسکیت وجود دارد و می تواند هر بیننده ای را به سوی خود جذب نماید رشته اسکیت فری استایل می باشد. برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به رشته اسکیت فری استایل داشته باشید باید به اجرای بازیکنان در بین موانع و حرکات موزونی که به نمایش می گذارند توجه داشته باشید. حرکات پای آن ها در بین موانع بسیار نرم و سبک می باشد از این رو چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. رشته فری استایل از دو شاخه اصلی برخوردار می باشد که اسپید اسلالوم و بتل نام دارند.

شاخه بتل به این گونه است که افراد باید در میان موانع به حرکات پیچیده و سخت بپردازند که بر اساس تعداد چرخی که بر روی زمین دارند تا یک حرکت در این شاخه را به اجرا درآورند به آن ها امتیاز داده می شود. علاوه بر این مواردی که امتیاز بیشتری به همراه خواهند داشت تناسب بین اجرای حرکات، موزون بودن حرکات و ریتم اجرای آن ها می باشد.

در شاخه اسپیداسلالوم دو بازیکن در کنار یکدیگر قرار می گیرند و به صورت سرعتی به رقابت می پردازند و شاید تعیین کننده پیروز مسابقه به صدم ثانیه باشد. از این رو اگر از دسته بازیکنانی هستید که روحیه شما سازگار با رقابت های سرعتی می باشد و همچنین می خواهید جذابیت های حرکت بین موانع را نیز تجربه کنید رشته اسکیت فری استایل گزینه ای مناسب برای شما خواهد بود.

همچنین اگر می خواهید اسکیت را به زیبایی اجرا نمایید و افرادی که از بیرون نظاره گر شما هستند به وجد بیایند و شما را تحسین نمایند باز هم رشته اسکیت گرینه ای است که پیشنهاد می شود دلیل آن نیز این است که برخی افراد قصد شرکت در مسابقات و رقابت های جهانی و ملی اسکیت را دنبال نمی کنند و فقط قصد آن ها زیبا اسکیت کردن است. برای افرادی اینچنین رشته اسکیت فری استایل یکی از بهترین گزینه ها می باشد البته این نکته را در نظر داشته باشید که تهیه یک اسکیت مناسب جهت اجرای حرکات در این رشته تخصصی قابلیت های اجرای شما بسیار بالا می برد که البته این مسئله نیز باید زیر نظر یک مربی متخصص صورت گیرد تا با توجه به فیزیک بدنی و تکنیک هایی که اجرا می کنید بهترین گزینه را برای شما در نظر بگیرد.

رشته اسکیت هاکی:

یکی دیگر از رشته های مهم اسکیت که در ایران پیشرفت بسیار بالاتری داشته است رشته اسکیت هاکی می باشد. در واقع سه رشته اصلی هاکی وجود دارد و همان گونه که در دنیا این سه رشته در دنیا دنبال می شوند در ایران نیز در حال فعالیت می باشند. ایران در ابتدا با رشته اینلاین هاکی شناخته میشد و توانست مقام اول آسیا مردان و مقام سوم آسیا بانوان را به دست آورد و با ساخت فیلمی به نام جایی برای فرشته ها نیست که فعالیت بازیکنان دختر رشته اسکیت هاکی را به نمایش می گذاشت نفوذ بیشتری در میان مردم پیدا کرد.

پس از فعالیت بسیار رشته اینلاین هاکی، رشته آیس هاکی و رشته رینک هاکی نیز توسعه یافتند و هم اکنون تیم آیس هاکی مشغول فعالیت در میان رشته های اسکیت روی یخ می باشد و در قالب تیم های IHFF قرار دارد و این مجموعه نظارت های لازم را بر روی فعالیت آیس هاکی ایران بر عهده دارد. ایران با داشتن لژیونرهای باسابقه این امید را دارد تا بتواند رشد بالایی را در زمینه رشته آیس هاکی داشته باشد و همچون رشته اینلاین هاکی بر سر زبان ها قرار بگیرد. در این میان رشته رینک هاکی نیز فعالیت های اولیه خود را آغاز نموده است. رشته رینک هاکی با توجه به این که سابقه کمتری نسبت به دو رشته اینلاین هاکی و آیس هاکی دارد اما تلاش بسیار زیادی در حال انجام است تا این رشته که شباهت بسیاری به دو رشته هاکی دیگر دارد بتواند نقش موثری را در شناخت رشته های هاکی ایفا نماید.

رشته رینک هاکی چون از خشونت بسیار پایین تری برخوردار می باشد برای بسیاری از افراد مناسب تر است، افرادی هستند که دوست ندارند در خشونت های موجود در رشته آیس هاکی حضور داشته باشند و یا حتی در درگیری های رشته اینلاین هاکی آسیب ببینند البته از طرفی به دلیل پایین بودون خشونت قوانین سفت و سخت تری نیز بر این رشته حاکم می باشد. لوازم ایمنی رشته رینک هاکی بسیار سبک تر است و بسیاری از حرکت هایی که در رشته آیس هاکی و رشته اینلاین هاکی وجود دارد در این رشته یعنی رینک هاکی خطا محسوب می شود.

در سال های اخیر رشته اسکیت با رشد بسیار بالایی روبرو بوده است و شما که علاقه مند به این رشته هستید می توانید در یک آکادمی اسکیت حضور یابید و با توجه به علاقه و توان فیزیکی پس از گذراندن رشته پایه و تکمیلی یکی از رشته های تخصصی که درباره آن ها در این مطلب توضیحاتی داده شده است را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *