حضور در رشته اسکیت نمایشی

لوازم ایمنی اسکیت هاکی
فوریه 23, 2023
شناخت رشته های اسکیت
مارس 7, 2023

یکی از زیباترین و چشم نوازترین رشته هایی که در ورزش اسکیت وجود دارد رشته اسکیت نمایشی است که نام دیگر آن نیز اسکیت هنری می باشد. از خصوصیاتی که فراگیری این رشته دارد قدرت بدنی بالا می باشد که دلیل دشواری و سختی حرکات موجود در این رشته است. این رشته قدرات بسیاری را بر روی پاها طلب می کند برخی حرکات این رشته اسکیت تخصصی تنها برروی یک پا و گاهی حتی بر روی یک چرخ انجام می گیرد. اما وقتی فرد به این حرکات مسلط گردد و به صورت موزون و هماهنگ و به همراه موزیک انجام گیرد هر بیننده ای را به سوی خود جذب می نماید.

برای آغاز این رشته ورزشی می توان از سنین بسیار پایین که حدود 4 سالگی می باشد آغاز نمود و لازمه این همانگونه که برای دیگر رشته های اسکیت لازم و ضروری است مسلط شدن بر روی اسکیت و حرکاتی است که مربوط به مقدمات و پایه رشته اسکیت می باشد. دوره آموزش حرکات پایه اسکیت همچون مجوزی است که برای ورود به رشته های تخصصی اسکیت همچون رشته تخصصی اسکیت نمایشی می باشد. حرکاتی نظیر کراس اوور و کراس بک که در هر دو جهت راست و چپ صورت می گیرد.

اسکیت هنری و اسکیت نمایشی با یکدیگر تفاوتی ندارند و تنها این نام است که در سال های اخیر در کشور به آن معروف شده است و به جای اسکیت نمایشی از اسکیت هنری استفاده می گردد.

رشته اسکیت نمایشی از نظر تکنیک و طراحی حرکات بسیار شبیه به رشته اسکیت پاتیناژ که همان اسکیت نمایشی روی یخ می باشد، است اما تفاوتی که بین این دو وجود دارد تنها در نوع فریم این دو رشته است که در یکی از فریم اینلاین یا چرخ های خطی استفاده شده و در دیگری از فریم یخ. در صورت کلی اسکیت تخصصی نمایشی به سه شکل صورت می گیرد که تفاوت آن ها بیشتر در همین نوع فریم می باشد.

بر روی کفش اسکیت روی یخ از فریم هایی تیغه ای استفاده می شود که جنسی از فلز دارند که برای حرکت بر روی یخ طراحی شده اند. فریمی که بر روی اسکیت نمایشی کواد استفاده شده است دو چرخ در جلو و دو چرخ در عقب به صورت موازی قرار گرفته است. باید بدانید که این نوع اسکیت قدیمی ترین نوع فریم کفش اسکیت می باشد. اما کفش اسکیت نمایشی اینلاین از فریمی برخوردار می باشد که چرخ های آن به صورت خطی است. کفش های تخصصی رشته اسکیت نمایشی در گذشته به شکل چهارچرخ بوده است اما با پیشرفتی که در این رشته به وجود آمده است غالبا کفش هایی با سه چرخ روانه بازار می گردند. رشته اسکیت نمایشی در سال 2002 به صورت رسمی وارد مسابقات جهانی شد که این مسابقات در وویرتال آلمان صورت گرفته است.

مسابقات رشته اسکیت نمایشی در دسته های مختلف به صورت جداگانه انجام می گیرد که عبارتند از مسابقات رشته اسکیت نمایشی روی یخ، مسابقات رشته اسکیت نمایشی کواد و مسابقات رشته اسکیت نمایشی اینلاین. از این رو هیچ یک از بازیکنان رشته اسکیت نمایشی روی یخ با بازیکنان رشته اسکیت نمایشی اینلاین مقایسه نخواهند شد. نکته ای که وجود دارد این است که به دلیل شباهتی که  در این شاخه ها وجود داشته و دارد بسیاری از افراد از اسکیت اینلاین وارد اسکیت یخ شده اند و عکس این مورد نیز صادق می باشد.

یکی از مهم ترین دلایلی اسکیت نمایشی اینلاین را دشوار تر از اسکیت نمایشی روی یخ نموده است این می باشد که اسکیت یخ دارای لبه های عمیق تری است که این اجازه را به بازیکن می دهد تا بتواند پرش ها و حرکات را راحت تر به انجام رساند که البته وزن بیشتر اسکیت نمایشی اینلاین این مسئله را با دشواری بیشتری روبرو می کند.

یکی از پایه ای ترین حرکات رشته اسکیت نمایشی که از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد آموزش لبه های خارجی و لبه های داخلی پا است که پس از ورود به این رشته تخصصی به افراد به صورت کاملا صحیح آموزش داده می شود. یادگیری این حرکت رشته اسکیت نمایشی که حرکت به سمت جلو و عقب با لبه های پا می باشد همچون قرار دادن اولین خشت یک بنا می باشد و دلیل یادگیری دقیق و اصولی آن به همین منظور می باشد.

مسابقاتی که برای این رشته صورت می گیرد از سطوح مختلفی برخوردار می باشد که ابتدایی ترین سطح در این مسابقات سطح 4 است که لازم است فرد 6 الی 12 ماه به تمرین و تلاش برای انجام صحیح حرکات بپردازد البته توجه داشته باشید که این مدت زمان بر اساس تلاش، تمرین، علاقه، استعداد و کسب مهارت متفاوت خواهد بود.

کفش اسکیت نمایشی از دو بخش فریم و بوت تشکیل شده است و از سه چرخ نیز برخوردار می باشد و ترمزی نیز در ابتدای اسکیت قرار گرفته است که از آن برای شروع حرکات استفاده می گردد. جنس مورد استفاده در فریم ها از آلومینیوم می باشد که کیفیت آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که توصیه ما استفاده از فریم های معتبر و اصلی است. جنس بوت نیز دارای اهمیت می باشد و باید با توجه به درجه سختی آن که به اندازه پا و وزن بازیکن ارتباط مستقیم دارد انتخاب شود. اگر وزن بازیکن بیشتر و اندازه پا بزرگتر باشد به اسکیت بوت در زمان اجرای حرکات فشار بیشتری وارد می گردد و در صورت استفاده نکردن از درجه سختی مناسب، احتمال آسیب دیدگی پای بازیکن بیشتر خواهد شد و بوت اسکیت کج می شود. به بیان کلی هرچه سایز پا بزرگتر باشد سختی بوت نیز باید افزایش یابد.

این نکته را مورد توجه قرار دهید تا با آسیب های کمتری در آینده روبرو گردید؛ متاسفانه به دلیل گرانی کفش اسکیت نمایشی اصلی برخی افراد اقدام به تولید کفش غیراستاندارد و همچنین واردات آن از کشور چین نموده اند که آسیب هایی جدی را به پای بازیکنان وارد می نماید که دلیل آن عدم رعایت عناصر مهندسی و طراحی در کفش اصلی رشته اسکیت نمایشی می باشد. مارک های اصلی کفش های رشته اسکیت نمایشی اکثرا یا ایتالیایی هستند و یا کانادایی که در مدل ها و قیمت های متفاوتی عرضه شده اند.

تمریناتی که برای اسکیت نمایشی وجود دارد به دو صورت با اسکیت و بدون اسکیت انجام می گیرد و برای این منظور از ابزارهایی نیز استفاده می شود. یکی از این ابزارها اسپینر است که کاربرد آن برای آموزش انواع چرخش هاست و همچنین کنترل مرکز ثقل بدن در هنگام انجام حرکات چرخشی نیز با این موثرتر خواهد بود.

علاقه مندان به رشته اسکیت نمایشی می توانند با حضور در یک آکادمی اسکیت و پس از گذراندن دوره های پایه و تکمیل وارد رشته تخصصی اسکیت نمایشی گردند و از پیشرفت خود در این رشته ورزشی لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *