لوازم ایمنی اسکیت هاکی

رشته جذاب و آینده دار اسکیت
فوریه 17, 2023
حضور در رشته اسکیت نمایشی
مارس 2, 2023

رشته اسکیت یکی از رشته های بسیار جذاب و هیجان انگیز در میان دیگر رشته های ورزشی می باشد که هم می توان در رشته های انفرادی شرکت نمود و هم در رشته های تیمی. اما چیزی که بسیار مهم می باشد ایمنی سر و صورت و دیگر اعضای بدن در رشته های تیمی می باشد که احتمال برخورد بازیکنان در آن ها بسیار بیشتر از رشته های انفرادی می باشد.

شاید بتوان اصلی ترین وسیله امنیت در رشته اسکیت هاکی را کلاه ایمنی اسکیت هاکی دانست که به دلیل اهمیت بالای ایمنی سر و صورت می باشد. این کلاه که برای ایمنی سر و جمجمه بازیکنان طراحی و ساخته شده است می تواند توسط بازیکنان آیس هاکی و اینلاین هاکی مورد استفاده قرار گیرد و آن ها را در برابر ضربه های احتمالی به سر، برخورد چوب هاکی به سر، برخورد به یخ و پارکت و همچنین برخورد با بازیکنان مختلف مصون بدارد.

پوسته این کلاه از ماده ای با نام وینیل نیتریل ساخته می شود تا  در مواقع تصادف، اثر برخورد را پراکنده نموده تا آسیبی به سر بازیکنان وارد نگردد. علاوه بر این پوشش کلاه ایمنی اسکیت هاکی از فوم وینیل نیتریل و یا مواد مختلف دیگری ساخته می شود که برای جذب انرژی صربات می باشند و به شکلی باورنکردنی اثر ضربه بر روی جمجمه را کاهش می دهند.

طراحان کلاه ایمنی هاکی این وسیله را با نمونه ها و نمودارهای معاینه جمجمه انسان برنامه ریزی نموده اند و با اینکه فشار بیشتری بر روی جمجمه وارد نمی کنند با این حال در صورتی که اتفاقی ناخوشایند رخ دهد در بخش های اصلی ایمنی کافی به وجود خواهد آمد. کلاه هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند بدون نیاز به وسیله خاصی امکان تغییر اندازه را دارند اما در نمونه های قدیمی این کار توسط دو پیچ در قسمت های جلو و عقب محافظ سر انجام می گرفت.

یکی دیگر از لوازم ایمنی دستکش هاکی است که برای محافظت از دست بازیکنان و دروازه بانان طراحی شده است. این وسیله ایمنی دروازه بان ها را از هرگونه ایجاد زخم و آسیب مصون می دارد. به صورت کلی سه نوع دستکش برای بازیکنان هاکی وجود دارد. بازیکنان هاکی برای این منظور از مدل مشابهی در هر دو دست استفاده می نمایند اما دروازه بان ها از دو مدل متفاوت و منحصر به فرد برای دست چپ و راست استفاده می کنند.

دستکش هاکی به دو شکل متفاوت طراحی و تولید می گردد که طبقه بندی آن به صورت سبک معمولی و دستکش های آناتومیک یا طبیعی می باشند. فضای داخلی دستکش ها در نوع اول بیشتر می باشد و به آن دستکش چهار رول گفته می شود. اما دستکش های نوع دوم از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار می باشند و خصوصیت مهم آن این است که حالت دست را به خود می گیرد. دستکش های هاکی دارای سایزهای متفاوتی برای بزرگسالان، جوانان و کودکان می باشند.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از دستان دروازه بان ها در اسکیت هاکی از دستکش متفاوتی استفاده می گردد که از خصوصیت متفاوتی برخوردار می باشند. با آن دستی که دروازه بان چوب هاکی را نگه داشته است دستکشی پوشیده می شود که بر روی آن پد بزرگ و مسدودکننده ای وجود دارد که در بیشتر مواقع از مچ دست نیز بسیار بزرگ تر می باشد. کاری که با این پد صورت می گیرد این است که دروازه بان از آن می تواند در مقابل شوت های مستقیم استفاده نموده و پد را در مقابل پاک قرار دهد. دست دیگر آن نیز نوع دیگری از دستکش را بر دست خواهد داشت که نام آن تراپر است که شکل و شمایل آن مانند دستکش های بیس بال می باشد که با استفاده از آن می توان ضربه های پاک را کنترل کرد و پس از کنترل آن را پرتاب نمود.

وسیله های ایمنی صورت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند ویزور، شیلد و کیج می باشند. این لوازم به جلوی کلاه هاکی متصل می باشند. ویزورها وظیفه ایمنی در قسمت فوقانی صورت را بر عهده دارند و شیلدها برای امنیت و اطمینان خاطر کل صورت را می پوشانند. کیج ها نیز از تمام قسمت های صورت بازیکنان محافظت می کنند با این تفاوت که آن ها به صورت توری فلزی ساخته شده اند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به دلیل اتفاقای که در گذشته با نبود این لوازم ایمنی رخ داده است هم اکنون تمامی مسابقات در کشورهای مختلف جهان با اجبار بر استفاده از کلاه ایمنی یا محافظ صورت انجام می گیرد.

همچنین ویزور و شیلدهایی نیز از جنس پلاستیک وجود دارد که دارای ایمنی در مقابل ضربات هستند و مزیتی که نسبت به محافظ های پلاستیکی دارند دید مناسب تری است که به بازیکن می دهد. محافظ های پلاستیکی دارای نمایی کلی و سراسری می باشند که البته عیبی که این نوع محافظ ها دارند بخار گرفتن و دو کردن داخل شیلد است که به دلیل جریان نداشتن هوا درون آن می باشد. کیج ها نیز به صورت حصارمانند ساخته می شوند که جنس آن ها می تواند از فلز یا کامپوزیت باشد که صورت بازیکنان را پوشش می دهد البته فاصله ای بین شبکه های کیج وجود دارد که نه آنقدر نزدیک به هم هستند تا دید بازیکنان را کم کند و نه آنقدر فاصله زیاد است که باعث عبور توپ هاکی از میان آن ها گردد.

محافظ صورت هاکی برای اولین بار توسط کنت ویلیام کلی ساخته شده است. وی که یکی از بازیکنان هاکی بوده است به دلیل برخورد چوب هاکی در طول بازی با صورت او، چشم چپ خود را از دست داد و حدود یک ماه در بیمارستانی در ونکوور بستری بود. این مسئله برای به دغدغه ای مهم تبدیل شده بود که سرانجام در سال 1964 ویزور شفاف را ساخت که امروزه از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

کفش اسکیت هاکی نیز یکی از موارد مهم استفاده در این رشته می باشد و نکته مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که در هر رشته ای که قصد فعالیت در آن را داشته باشید باید لوازم ایمنی و ابزار مخصوص به آن رشته را باید تهیه نمایید که برای این کار می توانید به یک فروشگاه اسکیت معتبر مراجعه نموده و لوازم مورد نیاز را خریداری نمایید. البته بهتر است پیش از خرید در یک آکادمی اسکیت که زیر نظر فدراسیون اسکیت فعالیت می کنند حضور یابید و در این زمینه از مربیان باتجربه کسب اطلاعات نمایید تا برای خرید کفش اسکیت و لوازم مورد نیاز با مشکل روبرو نگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *