انتخاب رشته در ورزش اسکیت

یادگیری صحیح اسکیت
آگوست 10, 2022
برنامه های ورزش اسکیت در آینده
آگوست 23, 2022

برای شروع این مطلب نیاز است تا برای چند سؤال بسیار مهم جواب داشته باشید. اینکه چه مقدار درباره رشته اسکیت اطلاعات دارید؟ یا اینکه چه اطلاعاتی از شاخه هایی که تحت نظارت فدراسیون اسکیت فعالی می باشند دارید؟ آیا دسته بندی های رشته اسکیت را می شناسید؟ آیا تاکنون مسابقاتی که در رشته های اسکیت صورت گرفته است را دنبال کرده اید؟

بهتر است اگر به رشته اسکیت علاقه مند هستید مقداری مقدمه درباره این رشته و همچنین اطلاعات لازم این رشته ورزشی را کسب نمایید تا اگر روزی خواستید خود یا فرزندانتان وارد این رشته ورزشی گردند ورودی موفق و دقیق باشد. رشته اسکیت دارای سه شاخه اصلی می باشد که عبارتند از رشته های اسکیت اینلاین، رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد که در همه جای دنیا نیز با همین دسته بندی شناخته می گردند.

قدیمی ترین شاخه اسکیت، اسکیت روی یخ می باشد که رشته های آن از سال های بسیار دور در جهان مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه اسکیت روی یخ دارای رشته هایی می باشد که هر کدام از آن ها به صورت تخصصی نیاز به آموزش های لازم را می باشند که شامل رشته اسکیت نمایشی روی یخ، رشته اسکیت سرعت روی یخ، رشته اسکیت فری استایل روی یخ و رشته اسکیت هاکی روی یخ یا آیس هاکی می باشد. البته رشته فوتبال اسکیت روی یخ نیز در سال های اخیر به این پکیج اضافه شده است که هنوز رشد چندانی نداشته است و بیشترین امکانات و رقابت بر روی سه رشته سرعت، نمایشی و هاکی می باشد.

رشته اسکیت هاکی روی یخ یکی از پریجان ترین رشته های گروهی ورزش اسکیت در دنیا می باشد که با نام آیس هاکی نیز شناخته می گردد همچنین رشته اسکیت نمایشی روی یخ به دلیل زیبایی که در حرکات آن وجود دارد چشم هر بیننده ای را خیره می سازد و رشته سرعت روی یخ که با هیجان و سرعت بالای بازیکنان همراه است توانسته طرفداران بسیاری را به سوی جذب نماید.

حال می رسیم به شاخه اسکیت کواد که به سه رشته اصلی نمایشی کواد، رشته اسکیت رولر دربی و رشته اسکیت رینک هاکی تقسیم می گردد. این رشته ها هر کدام دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود می باشند و همچنین دارای لوازم و تجهیزات و مخصوص به رشته خود هستند. رشته اسکیت نمایشی کواد به صورت انفرادی اجرا می گردد ولی رشته های اسکیت رولر دربی و رینک هاکی به صورت گروهی می باشند. البته این را در نظر داشته باشید که گاهی هم در رشته های اسکیت نمایشی روی یخ و اسکیت نمایشی کواد بازیکنان به صورت تیمی به اجرای برنامه می پردازند.

حال می رسیم به رشته اسکیت اینلاین که دارای تنوع بسیار بالاتری نسبت به دو شاخه دیگر می باشد که دلیل آن می تواند نوع طراحی باشد که کفش اسکیت اینلاین از آن برخوردار می باشد. به دلیل قابلیت های بالایی که کفش های اسکیت اینلاین در اجرای حرکات به وجود می آورند تنوع بیشتری را نسبت به رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد ایجاد می نمایند. رشته های اسکیت اینلاین که در حال فعالیت می باشند عبارتند از: رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت اگرسیو، رشته اسکیت رول بال و رشته اسکیت فوتینز.

البته رشته هایی همچون رشته اسکیت دانهیل و رشته اسکیت کراس و… نیز از زیرشاخه های رشته اسکیت اینلاین محسوب می گردند و همچنین رشته هایی وجود دارند که تحت نظارت فدراسیون اسکیت می باشند اما در این رشته ها از کفش های اسکیت اینلاین استفاده نمی گردد.

در ایران بر خلاف دیگر کشورها آغاز رشته اسکیت به صورت حرفه ای با رشته اسکیت اینلاین بوده است و سال ها است که مسابقات رسمی آن در حال برگزاری می باشد که در سال های اخیر پکیج های آموزشی رشته های اسکیت روی یخ نیز به پکیج آموزشی رشته های اسکیت در ایران اضافه شده است که زیر نظر فدراسیون اسکیت در حال انجام می باشد.

یکی از مجموعه های مجهز برای دریافت خدمات در رشته های اسکیت روی یخ پیست اسکیت آیس باکس واقع در مجموعه ایران مال می باشد که دارای زمینی استاندارد و امکاناتی پیشرفته و تجهیزات به روز دنیا می باشد. شما می توانید از این طریق و با استفاده از این مجموعه به یکی از بازیکنان فعال و قدرتمند در زمینه اسکیت روی یخ تبدیل گردید.

البته شما ابتدا باید تصمیمی مهم بگیرید و آن این است که در کدام شاخه اصلی رشته اسکیت قصد فعالیت دارید. رشته های اسکیت اینلاین، رشته های اسکیت روی یخ و یا رشته های اسکیت کواد

پس از آن می توانید یکی از رشته های تخصصی را برگزینید که معمولا از میان چهار رشته اصلی اسکیت یعنی رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت هاکی و رشته اسکیت فری استایل این انتخاب صورت می گیرد. پس از این که تصمیم گیری خود را صورت دادید آماده خواهید بود تا رشته اسکیت را آغاز نمایید.

البته در نظر داشته باشید شما پیش از این که بخواهید وارد رشته های تخصصی گردید باید حتما در کلاس های پایه و تکمیلی شرکت نمایید و زیر نظر مربی متخصص آموزش های لازم را فرا گیرید. آموزش هایی که توسط یک مربی متخصص به شما داده می شود همگی زیر نظر و بر اساس موازین فدراسیون اسکیت می باشد و پس از گذراندن دوره پایه زمان آن است تا بر اساس نظرات مربی استعدادیاب، علاقه شخصی شما و فیزیک بدنتان رشته تخصصی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

شما اگر حتی پس از مدتی متوجه شوید که شاخه اصلی مورد نظرتان را اشتباه انتخاب کرده اید به راحتی می توانید در این مسیر تغییر جهت دهید. برای مثال اگر رشته اسکیت روی یخ را انتخاب کرده باشید اما متوجه شوید به اسکیت اینلاین بیشتر علاقه مند هستید می توانید انتخاب خود را تغییر دهید. دلیل این مسئله که به سادگی می توان تغییر مسیر داد طراحی خاص رشته های اسکیت می باشد که تجهیزاتی مشابه را برای بازیکنان فراهم کرده است. اما از این نظر رشته کواد کمی متفاوت می باشد اما دلیل فراگیر بودن و همه گیر بودن این رشته استفاده از زیرساخت های رشته های اسکیت اینلاین می باشد که برای اسکیت کواد نیز مناسب می باشند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که یادگیری اصولی اسکیت از همه موارد مهم تر است اینکه شما استایل مناسبی را پیش بگیرید و یا حرکات را با دقت اجرا کنید و تمرین کافی داشته باشید از الزامات رشته های مختلف اسکیت می باشد که می توان در یک آکادمی اسکیت زیر نظر فدراسیون اسکیت به آن ها دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *