ورزش اسکیت، لذت و هیجان

چه سنی برای آموزش اسکیت مناسب است؟
می 10, 2022
تاثیر دوره های بین المللی در رشد رشته اسکیت
می 26, 2022

اگر از نسل هایی باشید که در دو سه دهه گذشته اسکیت را آغاز کرده اید قطعا معنی و مفهوم لذت بردن از اسکیت سواری را به غایت درک می کنید اما اگر از نسل های جدید باشید شایذ صرفا برای حضور در مسابقات و فعالیت های تیمی و ورزشی است که به سمت ورزش اسکیت متمایل شده اید البته قابل ذکر است که کسی نمی تواند ورزش اسکیت را تجربه کند و از آن لذت نبرد. سرعت بالایی که به شما می دهد، تعادلی که در بدن شما ایجاد می کند، حرکت های موزونی که می توانید با اسکیت انجام دهید و زیبایی اجرای این حرکات و خیره شدن بینندگان باعث می شود تا هر فردی که بر روی اسکیت مسلط است از این ورزش لذت ببرد یعنی شما در کنار ورزش کردن افزایش قوای جسمانی خود می توانید روحیه خود را نیز تا حد بسیار بالایی افزایش دهید.

در نسل های گذشته ورزش اسکیت چیزی به نام ورزش تخصصی برای رشته اسکیت وجود نداشت؛ آن زمان که اسکیت در ایران آغاز شد صرفا این امکان وجود داشت که پارک ها برای تمرین مورد استفاده قرار گیرند اما امروزه پیست های بسیار مجهزی آماده شده اند و هر فردی می تواند با هر سطحی که از اسکیت آشناست در این پیست ها یا آکادمی های اسکیت فعالیت کند. آکادمی اسکیت به جایی اطلاق می شود که ورزش اسکیت به صورت تخصصی و با دانش روز در حال آموزش است. آموزش اسکیت مراحلی دارد و این مراحل به صورت علمی توسط فدراسیون اسکیت تدوین شده است و در قالب پکیج های مختلف آموزش اسکیت در دسترس می باشد که خود فدراسیون اسکیت این آموزش ها را از فدراسیون جهانی اسکیت دریافت می کند که با دانش روز کاملا منطبق باشد و بتواند بازیکنان ایرانی را برای سطح مسابقات جهانی آماده کند. پس صرفا دیگر هدف سرگرمی و لذت بردن نیست شما با ورزش اسکیت می توانید به مقام های کشوری و جهانی نیز فکر کنید.

در رشته های مختلفی ایران توانسته افتخارآفرینی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به رشته اسکیت رول بال، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایش، رشته اسکیت بورد، رشته اسکیت اگرسیو، رشته اسکیت فری استایل اشاره کرد بنابراین هدف بسیاری از افراد این شده است که وارد رشته اسکیت شوند و بتوانند به مقام های جهانی دست پیدا کنند البته این هدف کاملا ستودنی و ارزشمند است و مطمئنا زیرساخت های یک کشور برای همین هدف برنامه ریزی شده اند و اگر شما بتوانید به حد مطلوبی برنامه ریزی مناسبی انجام دهید و کیفیت بالایی را از آموزش تجربه کنید قطعا شما شانسی برای حضور در این گونه رقابت ها خواهید داشت. مسابقات اسکیت در رده های سنی مختلف هم در قسمت بانوان و هم در قسمت آقایان در فصول مختلف سال در داخل کشور برگزار می شود و افراد بااستعداد برای حضور در تیم های ملی انتخاب خواهند شد که مسابقات جهانی رشته اسکیت نیز به فراخور در حال برگزاری می باشد.

از این رو استعدادیابی و هزینه کردن در ورزش اسکیت در سنین بسیار پایین آغاز می گردد یعنی والدین برای اینکه فرزندانشان هم بحث لذت را تجربه کنند هم اوج هیجان را ببینند و هم بتوانند در رقابت های کشوری و جهانی شرکت کنند ورزش اسکیت را انتخاب می کنند. ورزش اسکیت نه تنها کودکان را به وجد می آورد بلکه والدین آن ها را نیز خرسند می کند همه دوست دارند سرعت بسیار بالا را تجربه کنندحتی اگر آن را تجربه نمی کنند از مشاهده آن نیز لذت می برند به خصوص اگر فردی که اسکیت بازی می کند یکی از اعضای نزدیک خانواده تان باشد که به صورت ویژه اسکیت بازی فرزندان جذابیت بسیار بالایی برای والدین شان دارد.

اسکیت بازی از همان نخستین مرحله شما را وارد هیجان می کند ، از آن لحظه که شما تلاش برای ایستادن می کنید، آن لحظه که برای راه رفتن فکر می کنید و برای زمین نخوردن تمام قوای خود را به کار می برید همان لحظه هاست که با خنده های ناگهانی مواجه می شوید، از مسیر لذت می برید، از زمین خوردن خود خنده تان می گیرد و همین مسائل است که شما را به اسکیت علاقه مند می کند. افرادی که دور و بر شما نیز هستند با شما همراهی می کنند و این هیجان و لذت در بین افراد جابه جا می شود اما به مرور که اجرای حرکات را با کیفیت بالاتر تجربه می کنید و تعادل بدن خود را به دست می آورید این هیجان و این لذت بردن چندین برابر خواهد شد. یعنی شما دوست دارید وارد حرکات پیچیده تر شوید اجریا  حرکات را به حدمطلوب برسانید و چشم بینندگان را خیره کنید مطمئنا این مسئله در لول پایه و تکمیلی ممکن نمی باشد بلکه شما در این لول ها سطح پایه ای حرکات خود را ارتقا می دهید و در ادامه در رشته های تخصصی اسکیت می توانید به صورت ویژه هر کدام از حرکات را دنبال کنید. مطمئنا از تنوع شاخه های رشته اسکیت اطلاع دارید، تنوعی بی نظیر که در هیچ یک از رشته های ورزشی دیگری قابل دستیابی نیست. علاوه بر تنوع بسیار بالا سه شاخه اصلی است که اسکیت در آن فعالیت دارد: رشته های اسکیت اینلاین، رشته های اسکیت کواد و رشته های اسکیت روی یخ

یعنی رشته های متنوعی که در اسکیت وجود دارد در زمین های متفاوتی قابل پیگیری و یادگیری می باشند و شما می توانید از این موارد بهره مند شوید ، ایران خوشبختانه بر تمامی عرصه ها وارد شده است و شما اگر علاقه مند باشید می توانید در یکی از این زمینه ها به صورت حرفه ای فعالیت کنید.

از طرفی شما ممکن است روحیات اجتماعی داشته باشید و دوست داشته باشید به صورت تیم ورزش اسکیت را دنبال کنید، ورزش اسکیت برای این منطور نیز برای شما راه حل خواهد داشت حتی اگر شما آدم منزوی هستید و به فعالیت های انفرادی علاقه مندید باز رشته اسکیت برای شما راه حل هایی خواهد داشت . حضور در رشته هایی مانند رشته اسکیت فوتینز، رشته اسکیت رولبال، رشته اسکیت هاکی باعث می شود تا شما در کنار هم تیمی هایتان و به صورت یک گروه برای مسابقات حاضر شوید، هیجان و لذت را در لول بالایی تجربه کنید، با هم تیمی های خود خوشحال شوید، غصه بخورید، مسابقات را فتح کنید و در ساعت های تمرین در کنار یکدیگر حاضر باشید اما اگر روحیات انفرادی نیز دارید رشته هایی وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم می آورند و شما می توانید تمرین های خود را حتی در ساعات تنهایی نیز دنبال کنید اگرچه مطمئنا افرادی هم گروه شما می شوند و در کنار شما تمرین خواهند کرد و این مسئله خود به بهبود روابط اجتماعی شما کمک می کند اما در نهایت در مسابقات باید به صورت انفرادی حاضر شوید و شما به صورت انفرادی محک زده خواهید شد. پس گزینه ها برای تمام افراد باز است و این شما هستید که تصمیم می گیرید آیا می خواهید به صورت حرفه ای ورزش کنید یا خیر؟

اما افرادی که صرفا برای لذت بردن وارد ورزش اسکیت می شوند نیز می توانند در تمامی این زمینه ها فعالیت داشته باشند؛ شما نباید حتما به صورت حرفه ای فعالیت کنید تا بتوانید در یک تیم ورزشی باشی، شما می توانید در ساعات تفریحی به بازی با هم گروهی های خود مشغول شوید و از این ساعت ها لذت ببرید اگرچه نیاز است تا شما سطح اسکیت سواری خود را تا حد بالایی افزایش دهید و حتی ممکن است نیاز داشته باشید به صورت انفرادی نیز تمرین کنید اما اگر به آن لولی برسید که بر اسکیت خود مسلط باشید تا بتوانید تعادل بدن خود را حفظ کنید و اگر لازم باشد تجهیزات اضافی به دست بگیرید آنگاه است که شما می توانید به اوج لذت بردن از اسکیت سواری برسید. فدراسیون اسکیت با اداره و برنامه ریزی دقیق توانسته است در سال های اخیر پیست های اسکیت استانداردی را در کشور راه اندازی کند و همچنین بخش خصوصی نیز در این زمینه به صورت فعال مشارکت داشته است. اکنون پیست های زیادی برای تمرین اینلاین اسکیت و اسکیت کواد وجود دارد و حتی پیست یخ آیس باکس نیز برای تمرینات ورزش اسکیت روی یخ آماده خدمت رسانی به عزیزان است.

پس اگر شما به هر شاخه اسکیت علاقه مند باشید می توانید در نزدیکی محل زندگی خود پیست مناسبی را پیدا کنید که این مربوط به شهرهای بزرگ می باشد. در شهرهای کوچک تر نیز معمولا پیست های اسکیتی وجود دارد که با همت شهرداری و وزارت ورزش آماده خدمات رسانی به عزیزان شده است. در این شهرها نیز شما می توانید به تمرینات مشغول شوید همچنان که ما از استان ها و شهرهای مختلف کشور اعضای تیم های ملی اسکیت را مشاهده می کنیم و این نویدبخش این مسئله است که در آینده نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت و حتی سهم شهرستان ها و استان های دیگر به جز تهران در تشکیل تیم های ملی پررنگ تر نیز خواهد شد. وجود امکانات ورزشی در شهرهای دیگر باعث می شود تنوع بخشی ما در انتخاب بازیکنان افزایش پیدا کند و این تنوع بخشی در نهایت باعث افزایش رقابت بین بازیکنان و کسب نتایج بهتر برای تیم های ورزشی و تیم های ملی خواهد بود.

یعنی ورزش اسکیت به گونه ای می باشد که نه تنها هدفمند بودن در آن شما را به نتیجه می رساند بلکه اگر حتی برای لذت و سرگرمی و تجربه هیجان نیز وارد این ورزش شده اید به مرور به یک مسیر حرفه ای هدایت می شوید یعنی شما حتی اگر بخواهید با دوستان خود مشغول فعالیت و تمرین شوید لاجرم باید تکنیک هایی را فرا بگیرید تا بتوانید برای اجرای کارهای گروهی و تیمی و حتی تفریحات اسکیت بر آن ها مسلط شوید؛ رشته اسکیت رشته ای است که اگر در آن وقت اختصاص داده شود و تمرینات به صورت مداوم پیگیری شود شما را به سطحی می رساند که واقعا تمامی بینندگان از اسکیت کردن شما لذت خواهند برد پس این شما هستید که تصمیم می گیرید که آیا اسکیت را به صورت حرفه ای و تخصصی دنبال کنید یا اینکه از آن لذت ببرید؟ در هر صورت امکانات برای شما کاملا فراهم و مهیا می باشد و زمان بندی، تخصیص امکانات، ورود به هزینه های جانبی مسیر کلی شما را رقم خواهد زد.دقت داشته باشید که هر کدام از این برنامه ریزی ها را که صورت دهید یعنی چه اسکیت را برای سرگرمی دنبال کنید و چه به صورت هدفمند و تخصصی، نیاز است تا با مشاور متخصص صحبت کنید. یکی از وبسایت های معتبر در زمینه اطلاع رسانی رشته اسکیت و همچنین مشاوره های تخصصی وبسایت آقای وحید شجاعی می باشد که در زمینه های مختلف این رشته ورزشی اطلاع رسانی را صورت داده اند. فروشگاه اسکیت این مجموعه نیز با خدمات رسانی بالا و عرضه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب آماده است تا به رشد و توسعه ورزش اسکیت در کشور کمک کند.

پس فرصت را از دست ندهید و از این که رشته اسکیت را آغاز کنید هراسی نداشته باشید؛ هراس اصلی شما باید این باشد که بدون برنامه ریزی و به صورت انفرادی و خودآموز بخواهیداین ورزش را فرا بگیرید. ورزش اسکیت در کنار اینکه بسیار جذاب است و هیجان انگیز ممکن است شما را وادار به این وادی کند که خودتان می توایند بر تمامی مسائل تسلط پیدا کنید این مسئله کاملا اشتباه است و عدم حضور مربی متخصص در کنار شما که آموزه های فدراسیون اسکیت را فرا گرفته باشد باعث می شود تا شما به نتیجه مطلوب نرسید و حتی از آسیب های آینده رنج نیز ببرید پس اسکیت را تخصصی دنبال کنید، آکادمی اسکیت را جدی بگیرید و حتی برای سرگرمی خود برنامه ریزی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *