چه سنی برای آموزش اسکیت مناسب است؟

چگونه در اسکیت به موفقیت برسیم؟
می 2, 2022
ورزش اسکیت، لذت و هیجان
می 14, 2022

اگر شما نیز از علاقه مندان به رشته اسکیت باشید حتما این سؤال برایتان پیش می آید که از چه سنی باید اسکیت را آغاز کنیم آیا در سنین بالا نیز می توان به این ورزش پرداخت؟ اگر می خواهید فرزندتان از سنین کودکی به این کار مشغول شود چگونه باید مراتب آغاز آن را فراهم کنید؟

اسکیت یکی از رشته های جذابی است که چند دهه است در ایران به صورت تخصصی فعالیت دارد و بیشتر در زمینه اینلاین برنامه ریزی هایی صورت گرفته است البته در سال های اخیر بحث اسکیت کواد و اسکیت روی یخ نیز در برنامه اصلی فدراسیون قرار داشته است.

برای اینکه بخواهید اسکیت را آغاز کنید بیشتر علاقه نقش اصلی را بازی می کند و اینکه شما چه برنامه ای برای بلندمدت آن دارید؟ آیا می خواهید در آن به قهرمانی برسید یا برای تفنن و سرگرمی آن را انجام می دهید؟ هر کدام از این برنامه ها را که داشته باشید مطمئنا یک متخصص در امر اسکیت می تواند راهنمای شما باشد این متخصصین در آکادمی اسکیت یا در فدراسیون اسکیت در دسترس می باشند و می توانند راهنمایی های لازم را برای شما صورت دهند. فدراسیون اسکیت در سال های اخیر با برنامه ریزی جدی و مستمری که داشته است افراد را برای آموزش اسکیت آماده کرده و بستری قدرتمند فراهم آورده است تا اسکیت ایران بتواند مسیر رشد و ترقی خود را طی کند.

رشته اسکیت علیرغم اینکه ساده به نظر افراد می آید بسیار پیچیده است؛ بازیکنان حرفه ای آنقدر نرم و زیبا بر روی اسکیت حرکت می کنند تصور بینندگان بر این خواهد بود که رشته ای بسیار ساده برای یادگیری می باشد. آن ها تصور می کنند به سادگی می توانند تعادل خود را حفظ کنند، اسکیت به پا کنند، تمرینات را خود انجام دهند و بتوانند به ماکزیمم توان یک اسکیت باز دست پیدا کنند البته در مرحله اول هم مشخص می شود که این کار عملی نیست، آن ها تا بر روی اسکیت می ایستند پاهای خود را به زمین فشار می دهند و حالت کج به آن می دهند تا بتوانند تعادل خود را حفظ کنند و به زمین نخورند. تنها اولویت آن ها زمین نخوردن است و حفظ آبرو. اما این مسئله همان مسئله ایست که باعث می شود شما در اسکیت پیشرفت نکنید؛ اسکیت به معنی زمین نخوردن نیست به معنی درست زمین خوردن است. زمین خوردن در اسکیت باعث می شود شما توانمندی بیشتری برای اجرای حرکات به صورت درست پیدا کنید، حرکاتی که گاها بسیار پیچیده می باشند و اجرای تمام و کمال آن ها بدون بارها زمین خوردن و پا شدن ممکن نیست.

پس تا اینجا متوجه شدیم که شروع اسکیت سن خاصی ندارد و شما می توانید در هر سنی برای آن برنامه ریزی کنید؛ کمترین هدفی که می توانید داشته باشید سرگرمی است. شما در کنار آن می توانید برنامه های مربیگری، باشگاه داری، تیم داری، آموزش اسکیت، عضویت در فدراسیون اسکیت و غیره را داشته باشید اما اگر برای فرزند خود در حال برنامه ریزی هستید و می خواهید او را به جایی برسانید که در مسابقات کشوری و جهانی شرکت کند باید به صورت منسجم تری هدف گذاری را صورت دهید یعنی شما باید حتما با آکادمی اسکیتی که می شناسید و از تخصص آن ها اطمینان دارید مشورت کنید تا برنامه ریزی دقیقی را در اختیار شما قرار دهد. برنامه ریزی که مطمئنا از اسکیت پایه شروع می شود و با حرکات تکمیلی ادامه پیدا می کند و در نهایت به رشته های تخصصی ختم می شود. رشته های تخصصی نیز رشته هایی است که بر اساس معیارهای سختگیرانه برای کودکان انتخاب می شوند و آن ها به صورت حرفه ای ادامه مسیر را طی می کنند مطمئنا در تمام اینمسیر مشکلات زیادی خواهد بود که از جمله آن ها می توان خرید تجهیزات، زمان بندی کلاس های اسکیت، سختی های تمرین، آسیب ها، دشواری های سفر و… اشاره کرد اما اگر برنامه شما منسجم باشد و برای کودک خود هدفگذاری دقیقی صورت داده باشید مطمئنا از پس تمام سختی ها برمی آیید.

باید توجه داشته باشید که کلاس اسکیت تنها بخشی از آموزش فرزند شما می باشد، تمرینات بیرون از رینک، بحث های تمرینات جداگانهدر ساعت های اضافی، بدنسازی های ویژه و تخصیص زمان برای برنامه های تیمی باعث می شود تا رشد و پیشرفت فرزند شما به صورت منسجم و مداوم صورت گیرد و به نوعی اسکیت در او نهادینه شود. اینگونه است که در سنین بزرگسالی می توان برای حضور او در مسابقات ملی و جهانی حساب باز کرد. بازیکنی می شود که تمامی تیم ها خواستار حضور اویند و همچنین تیم ملی به داشتن او افتخار خواهد کرد. مطمئنا مسیری ساده نخواهد بود اما غیرممکن نیز نمی باشد.

اما اگر می خواهید سنین پایین شروع اسکیت را بدانید باید سنی را در نظر بگیریم که استخوان ها و عضلات فرزندان شما توان بلند کردن اسکیت و جابه جایی آن را داشته باشند از طرفی نباید اسکیت باعث شکل دادن و فرم دادن به پا بشود. پاها را به داخل خم کند یا به بیرون و یا فرم پاها را به صورت پرانتزی دربیاورد و یا حالت های دیگر. اگر در سنین خیلی پایین این اتفاق صورت گیرد ممکن است چنین مشکلاتی پیش آید بنابراین تصمیم گیری در این مورد مربوط به مربی متخصص می باشد که با تست هایی این مسئله را بررسی کند. این باعث می شود که کودک نه تنها از اسکیت زده نشود بلکه با پتانسیل بالا با همبازیان خود مشغول به تمرین شود و مسابقات را از همان کودکی به صورت عملی تجربه کند؛ مسابقاتی که بدون هیچ جایزه ای بین همبازی هایش تشکیل می شود  و نتیجه آن کل کل های بچه گانه و لذت بردن از بازی ها خواهد بود.

از طرفی می توانید ویژگی های شخصیتی کودک خود را در نظر بگیرید و اینکه او دوست دارد چگونه عمل کند؟ آیا او فردی درون گراست یا فردی برون گرا؟ اگر فردی درونگرا باشد مطمئنا برای ورزش های انفرادی مناسب تر است و اگر فردی برون گرا باشد ورزش های تیمی را بیشتر ترجیح می دهد. این همان قسمتی است که اسکیت مزیت رقابتی به دیگر ورزش ها پیدا می کند. اسکیت شاخه های مختلفی دارد که هم به صورت فردی و هم به صورت تیمی قابل یادگیری می باشد؛ ورزش های تیمی از جمله اسکیت هاکی، آیس هاکی، رینک هاکی، اسکیت رول بال و فوتینز را می توان نام برد و از جمله ورزش های انفرادی رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت آلپاین، رشته اسکیت اگرسیو را می توانیم ذکر کنیم. تمامی این موارد تنوع بسیار زیاد رشته اسکیت را نشان می دهد از طرفی رشته اسکیت در ایران هم در قسمت بانوان و هم در قسمت آقایان به رشد و بالندگی رسیده است بنابراین بانوان نیز هیچ محدودیتی برای شرکت در کلاس های اسکیت، تمرین های تیم ها و همچنین مسابقات ملی و جهانی ندارند تنها توانمندی آن هاست که تعیین می کند چگونه قرار است آینده شان رقم بخورد. اگر می خواهید در این مورد اطلاع رسانی دقیق تری به شما انجام شود می توانید فیلم جایی برای فرشته ها نیست را مشاهده کنید.

این فیلم که سرگذشت تیم اسکیت هاکی دختران را برای یک سری مسابقات آسیایی نشان می دهد نمایانگر خوبی از جامعه اسکیت ایران و رشد و نموی که در این سال ها داشته است می باشد. فدراسیون اسکیت تلاش های زیادی برای این مهم کرده است و فرهنگ سازی عمیقی در کشور صورت گرفته است بنابراین می توانیم توقع داشته باشیم که ظرفی که چکه چکه پر شده است اکنون سرریز کرده است و شما می توانید از این همه پتانسیل به وجود آمده استفاده کنید و مطمئن باشید که در سال های آینده با تمرین و ممارست و پیگیری های لازم موفقیت های مورد نظر خود را کسب می کنید. مطمئنا برنامه ریزی مدون، پیگیری، سرمایه گذاری، تخصیص وقتتماما لازم و ضروری می باشد و بدون این موارد پیشرفت در هیچ مسئله ای ممکن نیست.

اسکیت رشته جذابی است که برای اانگیزه دادن به فرزندانتان برای حضور در آن نیاز به انرژی بالایی ندارید، او کافی است یک  کلاس اسکیت را مشاهده کند و حرکت کودکان به این طرف و آن طرف را ببیند؛ خود علاقه مند خواهد شد. والدین بسیاری نیز بوده اند که با دیدن فرزندان، خود به این رشته علاقه مند شده اند و در کلاس های اسکیت حضور پیدا کرده اند بنابراین رشته اسکیت رشته ای است که خود به اندازه کافی انگیزه خواهد داشت و تنها چیزی که ممکن است برای این رشته مضر باشد این است که فرد تصور کند خود می تواند تمام مراحل را طی کند و یا حداقل بعد از چند دوره آن را رها کند تا به صورت انفرادی مشغول تمرین شود. همین مسئله باعث می شود که کم کم از مهارت های او کاسته شود و در مسیر کاهش کیفیت اسکیت سواری قرار گیرد.

اگر این مسئله ادامه پیدا کند باعث می شود دلزده و سرخورده گردد و دیگر اسکیت را به صورت حرفه ای دنبال نکند بنابراین اگر می خواهیم فرزندانمان مسیر درست را طی کنند و آینده ای روشن در زمینه اسکیت داشته باشند مطمئنا برنامه ریزی دقیق و پایبندی به آن را یک اصل قرار دهیم و برایمان مهم باشد که رشته اسکیت را در کنار زیبایی هایش به عنوان یک رشته جهانی بپذیریم. رشته ای که سال ها مسابقات اسکیت روی یخ آن برقرار بوده است و چند دهه است که مسابقات اسکیت کواد و اسکیت های اینلاین نیز در حال برگزاری می باشد. اسپانسرهای قوی در این رشته ورزشی حضور دارند و رقم های سنگینی برای بازیکنان حرفه ای جابه جا می شود. پس اگر برنامه ای جدی برای اسکیت دارید امروز وقت آن است که آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *