تاثیر دوره های بین المللی در رشد رشته اسکیت

ورزش اسکیت، لذت و هیجان
می 14, 2022
پایان لیگ برتر اینلاین هاکی در همدان
می 30, 2022

رشته اسکیت که سال هاست در سطح جهانی فعالیت دارد در ایران نیز فعالیت خود را چند دهه است که آغاز کرده است البته ایران قبل از ورود اسکیت اینلاین بر روی اسکیت یخ تمرکز داشت که این زمین در استادیوم آزادی مستقر بود البته بعدها به عنوان کاربری های دیگر از آن استفاده شد و اسکیت تا زمان ورود اسکیت اینلاین به تعویق افتاد. با ورود اسکیت اینلاین به کشور به خاطر قابلیت بالایی که برای تمرین داشت افراد توانستند در گوشه و کنار کشور سطح حرفه ای خود را بالا ببرند و اسکیت شکل و شمایلی را پیدا کند که امروز با فدراسیونی مستقل در کشور قدرتمند مشغول فعالیت می باشد.

فدراسیون اسکیت ایران سال هاست که به صورت تخصصی فعالیت های اسکیت را زیر نظر دارد و با کیفیت بالا آموزش ورزشکاران و مربیان را انجام می دهد. برگزاری مسابقات اسکیت در داخل کشور و همچنین حضور در رقابت های بین المللی اسکیت باعث شده است که ایران به عنوان یک قدرت اسکیتی شناخته شود. رشته هایی مانند رشته اسکیت سرعت، اسکیت نمایشی، اسکیت فری استایل، اسکیت هاکی، اسکیت اگرسیو و اسکیت بورد از جمله رشته هایی بوده اند که توانستند افتخارآفرینی داشته باشند و نام ایران را در سطح جهانی ثبت کنند.

در کنار اینها رشته هایی مانند رشته اسکیت رول بال و رشته اسکیت فوتینز نیز بوده اند که با اینکه چند سالی بیشتر نیست که وارد عرصه رقابت ها شده اند اما ایران توانسته افتخارآفرینی در این زمینه ها نیز داشته باشد.

این رشته ها به جز رشته اسکیت بورد مربوط به رشته های اسکیت اینلاین می باشند و اگر بخواهیم وارد شاخه های دیگر شویم می توانیم به رشته های اسکیت کواد و رشته های اسکیت یخ نیز اشاره کنیم. رشته اسکیت کواد که حدود یک سال است در ایران به صورت حرفه ای آغاز شده است و فعالیت اصلی آن با ورود رشته رینک هاکی آغاز گردید. سرپرست کمیته رینک هاکی این رشته جذاب و گروهی آقای وحید شجاعی می باشند که سال هاست در زمینه اینلاین هاکی به صورت تخصصی فعالیت داشته اند و همچنان در حال رشد و پیشرفت است.

اما رشته های اسکیت روی یخ با رشته آیس هاکی بسیار مطرح شد زیرا بازیکنان تیم آیس هاکی هم در قسمت آقایان و هم در قسمت بانوان توانستند افتخارآفرینی هایی بین المللی داشته باشند و به ویژه در مسابقات جهانی در دیویژن 4 توانستند کسب مقام دومی داشته باشند که افتخاری بسیار بالا می باشد. تیم های اسکیت ایران به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه می دهند و در حال برگزاری کمپ ها و افزایش کیفیت فعالیت ورزشی بازیکنان خود می باشند. بدین ترتیب ایران همچنان به عنوان یک قدرت در سطح جهانی شناخته می شود و امیدواریم بتواند در رقابت ها با کیفیتی بالاتر حضور داشته باشد و این کیفیت منجر به کسب مدال های رنگارنگ شود.

نکته ای که بسیار باید به آن توجه کرد حضور در دوره های بین المللی می باشد، بدون حضور در دوره های بین المللی دو مشکل عمده در کشور وجود خواهد داشت. یک اینکه اطلاعات و دانش مربیان و بازیکنان به روز نمی شود و مسئله دوم هم این است که با قوانین به روز آشنا نخواهیم بود. دوره های مربیگری که توسط فدراسیون های جهانی اسکیت برگزار می شود به مربیان این آموزش را می دهد که دانش خود را به روزرسانی کنند، تکنیک های جدید را فرا بگیرند و آن را برای تربیت بازیکنان مورد استفاده قرار دهند. همین مسئله باعث می شود که بازیکنان با کیفیت بالاتری تمرینات خود را انجام دهند و در اجرای حرکات نیز بهینه تر عمل کنند.

همچنین دوره های داوری نیز به صورت بین المللی برگزار می شوند که این دوره های داوری توسط فدراسیون های جهانی اسکیت برای اعلام قوانین جدید خواهند بود یعنی داوران باید در این دوره ها شرکت کنند، با قوانین جدید آشنا شوند و بالاخص برای مربیان نیز حاثز اهمیت می باشد یعنی در کنار داورانی که به صورت بین المللی و داخلی فعالیت دارند لازم است که بازیکنان و مربیان نیز از این دوره ها آگاه شوند زیرا بازیکنی که به قوانین آشنا نباشد مطمئنا دچار خطاهایی در اجرای حرکات و یا در ورزش های تیمی خواهد شد و همین مسئله باعث از دست رفتن امتیاز برای تیم های ملی کشورمان می شود پس به این مسائل توجه داشته باشیم که دوره های خارج از کشور دوره هایی ارزشمند می باشند و در کنار به روزرسانی اطلاعات بازیکنان و مربیان این امکان را به وجود می آورند که افرادی باتجربه، آشنا به دانش روز برای برگزاری دوره های داخلی نیز حضور داشته باشند یعنی بازیکنان و مربیانی که در سطح بین المللی آموزش دیده اند بهترین گزینه ها برای برگزاری دوره های داخل کشور می باشند. اطلاعات به روز، تاکتیک های جدید، قوانین تغییریافته از جمله مواردی است که در به روزرسانی اطلاعات در خارج از کشور به دست خواهد آمد.

نباید نسبت به این مسائل بی اهمیت باشیم و همیشه باید فدراسیون اسکیت برای جذب بازیکنان، مربیان و داوران و علاقه مند کردن آن ها برای حضور در دوره های بین المللی تلاش و فعالیت داشته باشد. فدراسیون اسکیت در سال های اخیر کیفیت این حضور را نیز افزایش داده است و برای علاقه مندان شرایط ورودی تعیین کرده است مطمئنا این مسائل در بالا بردن کیفیت فعالیت ورزشکاران نیز مهم خواهد بود. رشته اسکیت در سال های اخیر رشد بسیار سریعی داشته است و حفظ کیفیت بالا در آموزش اسکیت، در یادگیری اسکیت، در پرورش مربیان و داوران حتما باید رعایت شود یعنی بازیکنانی که بر اساس اصول  درست پرورش پیدا می کنند مطمئنا نتایجی کسب می کنند که هم برای خود آن ها و هم برای کشورمان مفید فایده است.

مربی که به صورت بین المللی دانش خود را به روز می کند در کنار تجربه ای که در کنار آموزش هنرجویان دارد می تواند یک پکیج کامل را در اختیار علاقه مندان قرار دهد مطمئنا حضور آکادمی اسکیت در اقصی نقاط کشور و نقاط مختلف شهرها این امکان را به وجود می آورد که افراد با استعدادهای مختلف شانس حضور در شاخه های مختلف اسکیت را داشته باشند اما این که این استعدادها را چگونه پرورش می دهیم و چگونه به صورت بهینه از پتانسیل آن ها استفاده می کنیم خود منوط به این است که چقدر با دانش و به نوعی تکنولوژی روز آشنا هستیم.

اکنون در دنیا از تکنولوژی هایی برای آموزش استفاده می کنند که انواع خاص آن را در رشته های آیس هاکی مشاهده کرده ایم. حالت هایی که ورزشکاران بر روی سطحی در یک اتاقک حرکت می کنند و تکنیک های مورد نیاز که مربیان از آن ها خواستند را به اجرا درمی آورند. این ابزارآلات، این دانش روز باعث می شود بازیکنان حتی در شرایطی که بیماری مانند کووید 19 فعالیت ها را محدود کرده است بتوانند با کیفیت بالا فعالیت خود را ادامه دهند. رشته اسکیت رشته ای است که در کنار فعالیت های داخل زمین اسکیت نیازمند تمرین های بیرون زمین نیز می باشد یعنی شما در کنار آمادگی جسمانی که باید با بدنسازی های لازم کسب کنید نیاز است تا تکنیک ها را به صورت انفرادی و بدون اسکیت نیز از کار درآورید. چگونه می توان بر روی اسکیت پرشی دبل انجام داد و آن را در خارج از پیست با کفش نتوان اجرا کرد؟ این امکان ندارد و بازیکنان باید بتوانند کیفیت فعالیت های بیرون پیست خود را نیز بالا ببرند. مطمئنا تمامی این موارد با به روزرسانی ها صورت خواهد گرفت و اندکی بار این به روزرسانی و کسب دانش به عهده برنامه ریزی های فدراسیون اسکیت نیز می باشد.

رشته اسکیت در نقطه ای قرار گرفته است که توجه به آن می تواند سرعت رشد آن را چندین برابر کند، آشنایی که کشورهای خارجی با اسکیت ایران پیدا کرده اند حضور قدرتمندتر ایران را باعث خواهد شد اگر ایران بتواند به همین روند ادامه دهد مطمئنا در تمامی شاخه های اسکیت که شامل اسکیت اینلاین، اسکیت کواد و اسکیت روی یخ می شود موفق عمل می کند و ورزشکاران و تیم ها شانس بالاتری برای افتخارآفرینی خواهند داشت. امیدواریم با چیدمان جدید فدراسیون اسکیت پله های ترقی رشته اسکیت در ایران با سرعت بالاتری طی شود و مسئولان نیز حمایت همه جانبه ای از ورزشکاران این رشته جذاب داشته باشند. رشته ای که علاقه مندان به آن در همه سنین وجود دارند و این تنوع سنی که در این رشته وجود دارد مطمئنا نشانه مثبتی برای امیدواری به موفقیت آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *