در کدام رشته اسکیت فعالیت کنم؟

اسکیت ایران در سال 1401
آوریل 6, 2022
مربی لبخند بزن به روزگاری که از نو شروع شده
آوریل 18, 2022

اگر شما از علاقه مندان به رشته اسکیت هستید یا آن را تازه شروع کرده اید و یا در آن مدتی است که فعالیت داشته اید مطمئنا این سؤال برای شما پیش خواهد آمد که من در کدام رشته اسکیت باید فعالیت کنم؟ یعنی کدام رشته اسکیت را به صورت تخصصی دنبال کنم و در آن کیفیت اجرای حرکات خود را بالا ببرم؟

آموزش اسکیت یک فرآیند است یعنی شما نمی توانید نقطه ابتدا و انتهای آن را تعریف کنید؛ شما باید در طول مسیر با تکنیک های مختلفی که فرا می گیرید کیفیت یادگیری خود را بالا ببرید و بر اساس این آموزش هایی که دریافت کرده اید حرکات بیشتری را به پکیج اجرایی خود اضافه کنید. کم کم این حرکات به صورت ملکه در ذهن و بدن شما باقی خواهد ماند و شما امکان اجرای حرکات پیچیده تر را نیز پیدا می کنید. تفاوتی نمی کند شما در کدام رشته اسکیت فعالیت حرفه ای کنید در هر کدام که باشید مطمئنا نیاز دارید تحت نظر یک مربی متخصص تمامی آموزش ها را دریافت کنید. پروسه آموزش اسکیت پروسه ای طولانی مدت و بسیار وابسته به فرآیند تلاش شما می باشد این طور نیست که مربی تکنیکی را به شما آموزش دهد و شما آن را مشاهده کنید و بعد از یک جلسه تمرین آن را به اجرا دربیاورید حتی حرکات ساده اگر بخواهید بسیار خوب از کار دربیاید نیاز دارد تا مدت ها بر روی آن تمرین گردد.

برای مثال از یک حرکت ساده شروع می کنیم

حرکت راه رفتن: بسیاری از افراد این حرکت را با ایستادن بر روی اسکیت و زمین نخوردن اشتباه می کنند، تصور می کنند همین که روی اسکیت بتوانند بایستند و چند قدمی بردارند و زمین نخورند این یک روش مناسب برای حرکت کردن بر روی اسکیت  است اما اشتباه اینجا به وجود آمده است که حرکت بر روی اسکیت یک چیز است و حرکت سحیح بر روی آن چیز دیگر. شما حتی ممکن است بدون آموزش اسکیت حرکت با اسکیت را فرا بگیرید اما آیا این یک حرکت صحیح است؟ آیا تمامی نکات موجود در راه رفتن با اسکیت را فرا گرفته اید؟ آیا تحت نظر مربی بوده اید که ایرادات شما را برطرف کنند؟ اگر این گونه نیست حتما در اشتباه هستید زیرا ورزش اسک تورزشی نیست که بدون یک مربی حرفه ای راندمان لازم را به شما بازگرداند.

اگر بخواهیم دقیق تر شویم برای راه رفتن شما ممکن است با قرار دادن اسکیت با حالت های نامناسب به سمت داخل، به شمت خارج و یا حرکت دادن یک پا حرکت را تولید کنید اما این از پایه اشتباه است. شما باید بتوانید ابتدا با اسکیت راه بروید این قدم زدن باید به صورت هفتی باشد و کم کم این راه رفتن تبدیل به حرکت شود . تعبیر این موضوع کمی دشوار است و در کلاس عملی قابل آموزش می باشد یعنی شما نباید برای حرکت دادن اسکیت به صورتی که افراد حرفه ای حرکت می کنند تلاش کنیم این یک حرکت کاملا اشتباه است. شما باید فرا بگیرید با اسکیت راه بروید؛ تعادل وزن خود را به خوبی حفظ کنید، جا به جایی پاهای شما تعادل لازم را داشته باشد و در نهایت با تمرین و ممارست و اجرای این حرکات به صورت مداوم شما به ورزشکاری تبدیل می شوید که می توانید به صورت حرفه ای به این طرف و آن طرف سر بخورید. در واقع سر خوردن نتیجه راه رفتن صحیح استنه نتیجه تمرین سر خوردن.

این ابتدایی ترین حرکت اسکیت بود که شاید به دید خیلی ها اصلا نیاز به آموزش هم ندارد اما شاید یکی از مهم ترین حرکات اسکیت همین بحث راه رفتن است شما اگر راه رفتن صحیح را فرا نگیرید در رشته اسکیت نمایشی مشکل خواهید داشت. در رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت رول بال، رشته اسکیت فری استایل و در تمامی موارد دیگر با مشکل مواجه خواهید شد. اگر می خواهید روش های اصولی داشته باشید و با کیفیت بالا کارها را انجام دهید باید بدانید که اسکیت مقوله ایست کاملا علمی و امروزه در دنیا به صورت آکادمیک دنبال می شود. فرآیندهایی که فدراسیون جهانی اسکیت و فدراسیون های جهانی یخ بر روی آن نظارت دارند و شما باید تحت این آموزش ها و با کیفیت بالا حرکات را فرا بگیرید. برای همین است که فدراسیون اسکیت روی بحث آموزش اسکیت بسیار تاکید دارد و سهل انگاری مربیان در آن را برنمی تابد. افراد باید در کلاس های مربیگری شرکت کنند و توانمندی لازم برای ارتباط با هنرجویان را داشته باشند.

به همین دلیل است که رشته اسکیت در سال های اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است؛ فدراسیون اسکیت بر روی موازین سخت گیری فراوانی نشان داده است و آکادمی اسکیت، باشگاه اسکیت و پیست های اسکیت مجبور بوده اند تا کیفیت خود را ارتقا دهند و از مربیانی استفاده کنند که کارت مربیگری دارند. کارت مربیگری به منزله این است که فرد در کلاس های آموزشی مربیگری شرکت کرده و مباحث آموزش اسکیت به صورت عملی و بحث های فیزیولوژی، بحث های کمک های اولیه، بحث های روانشناسی رفتار را فرا گرفته است و این مبانی است که یک مربی باید از ابتدا به آن ها آشنا باشد. تفاوتی نمی کند که شما چقدر در اسکیت مهارت دارید، اگر می خواهید یک مربی خوب و مسلط به کار باشید باید بتوانید در تمامی زمینه ها از جمله نوع رفتار با هنرجو تبحر کامل داشته باشید بنابراین نه تنها برای اینکه تایید فدراسیون اسکیت را داشته باشیم بلکه به عنوان یک مربی قدرتمند در زمینه اسکیت مطرح باشیم باید فرآیندهای آموزش اسکیت را به روش صحیحی دنبال کنیم.

با توجه به دلایلی که در بالا ذکر شد متوجه می شوید که اگر یک حرکت ساده مثل راه رفتن انقدر ملاحضات دارد پس حرکت های پیچیده تر که در رشته های تخصصی آموزش داده می شوند مطمئنا فرآیندهای یادگیری پیچیده تری را خواهند داشت. این گونه نیست که شما بتوانید در چند جلسه روی این حرکت ها مهارت پیدا کنید و یا اینکه تنهایی از پس یادگیری آن ها بربیایید شما باید مانند سیستم (وی ای آر) همواره  ناظرانی برای کنترل حرکات خود داشته باشید. مربی باتجربه و متخصص باید حرکات شما را ببیند و مدام بر روی حرکات شما اصلاحیه وارد کند بدین ترتیب شما می توانید به صورت پله پله و با قدم های کوچک به نتیجه نهایی که مطلوب کار یک اسکیت سوار حرفه ای است دست پیدا کنید.

رشته های اسکیت هر کدام پیچیدگی های زیادی دارند شما اگر وارد رشته اسکیت نمایشی شوید باید بتوانید حرکت هایی با پرش هایی ناگهانی را از کار دربیاورید یا بتوانید بر روی حرکات اسپین و پیدا کردن نقاط تعادلی بدنتان تبحر داشته باشید. اسکیت سرعت با طراحی ویژه ای که دارد رشته ای به حساب می آید که شما باید بر روی اجرای حرکات و بهینه کردن پازدن خود تمرین کنید. اینکه شما بتوانید استارت های سریع و ناگهانی داشته باشید و در مسابقات استقامت با بالاترین کیفیت ممکن دورها را طی کنید.

رشته اسکیت هاکی رشته ای است که علیرغم تکنیک هایی که برای اسکیت سواری نیاز دارید باید بتوانید در کنار هم تیمی های خود نیز موفق عمل کنید؛ هم تیمی هایی که هر کدام تفکر و روشی برای اجرای تکنیک های خود دارند و بنابراین هماهنگ شدن با آن ها یک اصل اساسی برای موفقیت محسوب می شود.

رشته اسکیت فری استایل رشته ای است که در شاخه سرعت آن هم تعادل بسیار بالا و هم استارت های سریع و حرکت بین مانع ها لازم است و در شاخه های (بتل) آن شما باید بتوانید با پیدا کردن نقاط تعادلی بدن و اجرای حرکات بسیار پیچیده حرکات موزونی را بین مانع ها انجام دهید. این رشته علیرغم زیبایی بسیار بالایی که دارد بسیار پیچیده است و شاید برخی از حرکات آن ها ماه ها طول بکشد تا از کار دربیاید.

رشته رول بال و رشته فوتینز نیز مانند رشته هاکی به صورت تیمی انجام می شوند اگرچه لوازم ایمنی کمتری دارند و با چوب و کلاه ایمنی همراه نیستند اما تکنیک های ویژه خود را می طلبند و تاکتیک های تیمی اگر به خوبی از کار درنیایند تیم محکوم به شکست خواهد بود. تمامی این موارد و رشته ها چه تیمی و چه انفرادی نیاز دارند تا شما بدنسازی های ویژه ای را نیز انجام دهید که مربی متخصص مطمئنا بر آن ها واقف است، شما باید بدن آماده ای داشته باشید تا بتوانید در این کار موفق شوید.

رشته اسکیت در تمامی شاخه هایش به مدت زمانی طولانی نیاز دارد تا شما بتوانید به یک بازیکن صاحب نام و قدرتمند تبدیل شوید، شرکت در تورنومنت های استانی، کشوری و در نهایت جهانی باعث می شود تا شما فرصت این را داشته باشید برای کشور خود افتخارآفرینی کنید و بتوانید کسب مدال های رنگارنگی را در رزومه خود ثبت کنید.

برای موفقیت در رشته اسکیت با مشاوران و استعدادیاب ها مشورت کنید و این پروسه را یک پروسه کوتاه تلقی نکیند. رشته اسکیت رشته ای بسیار جذاب است ولی نباید بازیکنان حرفه ای آن شما را به این فکر بیاندازند که با سرعت و در مدت زمانی کم می توانید به نتیجه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *