اسکیت ایران در سال 1401

خداحافظی مرد شماره یک اسکیت ایران
مارس 19, 2022
در کدام رشته اسکیت فعالیت کنم؟
آوریل 10, 2022

با شروع سال 1401 امیدواریم هستیم که اتفاقات خوبی برای اسکیت ایران رخ دهد، اسکیت ایران مسیر پر فراز و نشیبی را در سال 1400 پیمود و اکنون در نقطه ای ایستاده است که با آماده بودن تمام زیرساخت ها به سمت دستاوردهای جدید باید قدم برداشت. اسکیت در سال های گذشته با تلاش بسیار زیاد مسئولان و پیشکسوتان و علاقه مندان به نقطه ای رسید که هم در سطح جهانی و هم در سطح آسیایی مقام هایی را به دست آورد و به نوعی تیم های ملی اسکیت ایران شناخته شدند. در سال گذشته توانستیم رشته آیس هاکی را به صورت جدی در ایران راه اندازی کنیم و همچنین با کسب مقام دومی جهان در سطح دیویژن 4 افتخاری بی مانند برای ایران به دست آوریم. ایران توانست خود را در زمینه های رشته آیس هاکی نیز در دنیا مطرح کند که این افتخاری بزرگ است و با تلاش تمام مسئولین و به ویژه جناب آقای کاوه صدقی و پیست ایران مال میسر بوده است.

اسکیت ایران اگر در مسیر پیشرفت و ترقی قدم بردارد برای تمام نسل های آینده و همچنین پیشکسوتان مناسب و ارزشمند خواهد بود یعنی ما برای اینکه بتوانیم محصول خوبی را در آینده درو کنیم باید امروز به فکر ایجاد زیرساخت های آن باشیم همان طور که مسئولین در سال های گذشته این تلاش را کرده اند و بذرهای آن را کاشتند و امروزه شاهد بارور شدن آن ها هستیم.

اسکیت رشته بسیار جذاب و پرمخاطبی است و هر روز بر مخاطبین آن افزوده می شود و این نتیجه تلاش ها، پیگیری ها، فرهنگ سازی های افراد مختلف در این زمینه بوده است؛ نمی توان از نقش باشگاه ها، پیست ها، آکادمی های اسکیت به راحتی گذر کرد، مربیان اسکیت نقش بسیار زیادی دارند، فدراسیون اسکیت، افراد دلسوز و پیشکسوت هم هر کدام نقش خود را بازی می کنند بنابراین نمی توانیم بگوییم که حذف افراد لزومتا به پیشرفت و ترقی اسکیت کمک می کند و جایگزینی نیروی جوان می تواند ثمربخش برای آینده باشد. تجربیات افراد پیشکسوت آنقدر ارزشمند است و به خصوص در رشته ای مانند اسکیت بسیار به کار خواهد آمد. رشته اسکیت رشته ای نیست که صدها سال قدمت داشته باشد و با سابقه نزدیک به سه دهه هنوز در مرحله طفولیت می باشد اگرچه که پیشرفت های بسیار چشمگیری در سطح جهان داشتیم و ایران به عنوان یکی از تیم های قدرتمند جهان شناخته می شود اما هنوز نیاز داریم که مراقب این کودک خردسال باشیم تا ثمره آن را در سال های آینده مشاهده کنیم.

فدراسیون اسکیت باید در سال 1401 بکوشد تا زیرساخت های جدیدی را ایجاد کند، اتوماسیون فدراسیون اسکیت را قدرت بخشد، بحث مسابقات داخلی و خارجی را پیگیری نماید، حمایت از تیم های ملی را در برنامه خود داشته باشد، دریافت کمک از پیشکسوتان را به عنوان یکی از اولویت های خود قرار دهد و با استفاده از مدیریت کارآمد بتواند اسکیت را به مرحله ای برساند که بیش از پیش نتیجه یخش باشد. حفظ روند صعودی بسیار سخت تر از ایجاد آن است همیشه در مراحل اول می توان با حرکت هایی کوچک تغییراتی بزرگ ایجاد کرد اما به مرور حفظ این مسیر و سرعت بسیار دشوار خواهد شد و اکنون وظیفه سختی به عهده فدراسیون می باشد.

رئیس جدید فدراسیون اسکیت که سال گذشته در انتخابات فدراسیون اسکیت برگزیده شد با انتخاب دبیر کل فدراسیون اسکیت جناب آقای بخارایی برنامه دارد تا این دستاوردها را بهبود بخشد و بتواند در عرصه هایی پا بگذارد که هم اکنون اسکیت در آن ها جایی نداشته است. مطمئنا رشته هایی مانند رشته های رینک هاکی، رشته های رولر دربی، رشته های اسکوتر، رشته های آلپاین، رشته های اسکیت اگرسیو نیز در سال های آینده جای رشد بیشتری خواهند داشت و حمایت مسئولین می تواند آن ها را به اثربخشی مورد نظر برساند.

البته در کنار خبرهای خوشحال کننده ای که داشتیم خبر استعفای جناب آقای کاوه صدقی، بسیار ناراحت کننده بود و امید می رود با جایگزینی شایسته ای بتوانیم این خلا را پر کنیم اگرچه فردی مانند آقای کاوه صدقی بی مانند می باشند و تلاش های ایشان برای رشد رشته اسکیت و به خصوص رشته های اینلاین هاکی، رینک هاکی و آیس هاکی قابل توجه و چشمگیر می باشد. رشته آیس هاکی با تلاش های روزمره ایشان به نتیجه رسید و اگر همتی بالا پشت این فعالیت نبود مطمئنا اکنون آیس هاکی همانند دیگر رشته های اسکیت روی یخ در مرحله ابتدایی به سر می برد. پیگیری تشکیل تیم های ملی، برگزاری کمپ ها در شرایط سخت، تمرینات انفرادی بازیکنان، استفاده از مربیان باتجربه هم برای بدنسازی و هم برای آموزش اسکیت، استفاده از مربیان خارجی، برگزاری دوره های خارجی تماما باعث شد تا رشته آیس هاکی سرعتی چند برابر پیدا کند و در مرحله رشد و ترقی قرار بگیرد البته از فداکاری بازیکنانی که برنامه های روزمره خود را به هم میزدند تا در تمرینات حضور پیدا کنند نباید گذشت، قطعا تلاشی همگانی برای موفقیت تیم آیس هاکی صورت گرفت و نتیجه آن نیز چشمگیر بود. کسب مقام دومی در دیویژن 4 افتخاری است که در میان تیم هایی به دست آمد که هر کدام سال ها در رشته اسکیت روی یخ فعال بوده اند. رشته های اسکیت روی یخ در ایران سابقه ای نزدیک به یک تا دو سال دارند البته در گذشته نیز به صورت غیرحرفه ای فعالیت های روی یخ انجام میشد اما اکنون با زمین استانداردی که در مجموعه آیس باکس در اختیار ایرانیان قرار داده شده است می توانیم حتی میزبان برگزاری مسابقات آیس هاکی نیز باشیم.

این یک فرصت است و اگر به آن با دقت نگاه کنیم موقعیت هایی را مشاهده می کنیم که در گذشته به هیچ عنوان وجود نداشته اند. برنامه ریزی فدراسیون اسکیت می تواند این مسیر را روشن تر کند و هدفی ارزشمند برای رشته های اسکیت تعریف نماید مطمئنا بازیکنان اسکیت وقتی دلگرم می شوند که مسئولین از آن ها حمایت کنند، هزینه های رفت و آمد آن ها تقبل شود و فشار مالی از روی آن ها برداشته شود متاسفانه رشته اسکیت هنوز به مرحله جذب اسپانسر با قدرت بالا نرسیده است و علیرغم پوشش های خبری که داشته است هنوز جای دارد تا حمایت هایی از این ورزش صورت گیرد تا بتواند جایگاه اصلی اش را در بین اسپانسرهای ورزشی پیدا کند. رشته اسکیت رشته بسیار جذابی است و به خصوص رشته های تیمی آن مانند آیس هاکی، اینلاین هاکی، رولرهاکی، فوتینز هر کدام می توانند جذابیت و هیجانی را ایجاد کنند که چشم هر بیننده ای را خیره سازد. فعالیت تیمی افراد، تلاش آن ها برای موفقیت، ناراحتی و خوشحالی آن ها در کنار یکدیگر همیشه جذابیتی بوده است که بینندگان به دنبال آن می باشند و اگر اخبار رشته های اسکیت روی یخ را دنبال کنید مطمئنا از دیدن مسابقات آن شما نیز لذت برده اید.

سال 1400 با تمام مشکلات اقتصادی، مشکلات بیماری، تغییرات پی در پی فدراسیون اسکیت سالی سخت برای رشته اسکیت بود و امیدواریم امسال سال خوب و بی حاشیه ای برای انواع رشته های مختلف اسکیت باشد. ما هم موفقیت رشته اسکیت در شاخه های اینلاین هم شاخه های اسکیت کواد و هم شاخه های اسکیت روی یخ را شاهد باشیم. رشته های اسکیت اگر با فرهنگ سازی صحیح در بین مردم جا بیفتند و مردم نیز سرمایه گذاری صحیح در این رشته ها را فرا گیرند مطمئنا آینده ای درخشان تر منتظر این ورزش جذاب خواهد بود. اگر دقت کنید سرعت رشد ورزش اسکیت در سه دهه گذشته آنقدر بالا بوده است که شاید حتی ورزش هایی با سابقه هایی طولانی به این افتخار دست پیدا نکرده باشند. این شوق و اشتیاق کودکان خردسال در سنین بسیار پایین است که ورزش اسکیت را به اینجا رسانیده است مطمئنا حمایت ها و فعالیت های افراد پیشکسوت تاثیر زیادی در موفقیت داشته است اما باید دقت کنیم که فرهنگ سازی صحیح می تواند سرعت رشد و ترقی ورزش اسکیت را چندین برابر سازد.

همیشه بحث های فرهنگی و موفقیت هایی که از توجه به آن حاصل می شود بسیار تاثیرگذار بوده است البته که باید با برنامه ریزی صحیح و به صورت اصولی صورت گیرد تا تاثیری خلاف جهت ایجاد نکند. برای مثال ساخت فیلم جایی برای فرشته ها نیست در زمانی که اسکیت در تلاش بود تا بتواند شاخه بانوان را نیز مطرح سازد یک تلاش بسیار موفق بود. در کنار این موفقیت در فرهنگسازی اسکیت کسب جوایز مختلف و حمایت های هنرمندان توانست اسکیت را وارد فاز جدیدی از ورود به فرهنگ مردم کند.

این قبیل تاثیرات و این قبیل پیگیری ها و فرهنگسازی ها باعث می شود که ریشه های اسکیت به صورت عمیق در فرهنگ و نهاد مردم فرو رود و این نهال ظریف به یک درخت تنومند تبدیل شود و در آینده شاهد حضور ایران به صورت حرفه ای و رسمی در تمامی مسابقات اسکیت با قدرت هرچه تمام تر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *