آموزش اسکیت در باشگاه ها

سایه اومیکرون بر اسکیت
فوریه 16, 2022
فروشگاه اسکیت
مارس 2, 2022

اسکیت از جمله ورزش هایی است که هر فردی را وسوسه می کند تا برای فعالیت در آن کفش اسکیت به پا کند و به نوعی آستین ها را بالا بزند. همه تصور می کنند این ورزشی ساده است و اگر اسکیت را به پا کنند و کمی خود را محکم نگه دارند می توانند از پس آن بربیایند اما زهی خیال باطل. اسکیت ورزشی است که اگرچه ساده به نظر می رسد و به خاطر حرکت روان بازیکنان انسان تمایل پیدا می کند تا آن را امتحان کند. اما در عمل کاری بسیار دشوار و پیچیده در پیش روی فرد خواهد بود. یعنی فرد نمی تواند به سادگی و با تکیه بر توان فردی خود اسکیت را به صورت عملی از کار دربیاورد.

آموزش اسکیت اموزشی اصولی است و هم در دنیا و هم در ایران بر پایه و اساسی بنا شده است و این پایه و اساس برای هم بهبود کیفیت آموزش و هم بهبود سلامت افراد در نظر گرفته شده اند. شاید فردی حتی بتواند خود را با استایلی بسیار بد بر روی اسکیت حفظ کند اما آیا این استایل به او آسیب نمی زند؟ قطعا استایل اشتباه آسیب های جدی به همراه خواهد داشت همچنان که مشاهده می کنیم برخی از کودکان نیز به دلیل عدم توجه والدین شان در مسیری اشتباه آموزش اسکیت را دنبال می کنند و در نهایت با پاهای آسیب دیده باید ورزش اسکیت را ترک کنند. ورزش اسکیت به دلیل اینکه بر روی چرخ هایی انجام می شود که کنترل آن به هیچ عنوان در دست فرد نمی باشد مراقبت های ویژه ای برای یادگیری تکنیک ها را می طلبد یعنی شما باید بسیار محتاطانه به سمت آموزش اسکیت حرکت کنید. هرچه بادقت تر این کار را در روزهای اول انجام دهید خروجی بهتری را در آینده درافت خواهید کرد. برخی تصور می کنند این دریافت آموزش کار ترسوها می باشد و من خودم می توانم از پس آن بربیایم؛ صد البته که این تصوری اشتباه است و خروجی ای جز استایل بد و آسیب های جدی به دنبال نخواهد داشت.

اما اینکه ما می خواهیم اسکیت را اصولی یاد بگیریم چه مراحلی دارد؟

برای اینکه بتوانیم اسکیت را کاملا اصولی و حرفه ای دنبال کنیم و در آینده به عنوان یکی از بازیکنان حرفه ای یا مربیان فعال این رشته ورزشی باشیم باید ابتدا بدانیم که فدراسیون اسکیت در این زمینه چه آموزش هایی دارد. آموزش اسکیت به صورت حرفه ای در فدراسیون اسکیت در حال انجام می باشد؛ مربیان از سراسر کشور برای دریافت آموزش اصولی و حرفه ای در فدراسیون اسکیت ثبت نام می کنند و در کنار یادگیری های عملی و تکنیک هایی که فدراسیون به صورت اصولی و بر اساس استانداردهای جهانی به آن ها اموزش می دهد یادگیری های در زمینه روانشناسی، مربیگری و فیزیولوژی نیز خواهند داشت. این پکیج کامل باعث می شود تا فردی که در زمین حضور دارد به عنوان یک متخصص در این زمینه محسوب شود. اگر آسیبی ایجاد شود می تواند به آن رسیدگی کند البته رسیدگی های سطحی، اگر فرد ناراحتی داشته باشد و یا کودکی باشد که تمایل به اسکیت کردن ندارد می تواند از پس آن بربیاید، اگر لازم باشد به پدر و مادر توصیه هایی بکند می تواند به آن ها رسیدگی کند و در نهایت مهم ترین قسمت که آموزش اصولی و حرفه ای می باشد را بر اساس موازین فدراسیون جهانی اسکیت پیش خواهد برد.

دریافت چنین مدرک هایی به آسانی هم صورت نمی گیرد و طی آموزش های فشرده چند روزه مربیان باید این آمادگی را داشته باشند تا موارد امتحانی را پاس کنند؛ این موارد امتحانی گاهی در هشت تا ده مورد و یا حتی 12 مورد انجام می شود و مربی باید قابلیت پاسخگویی و کسب نمره در تمامی این موارد را داشته باشد پس اگر می خواهید اسکیت را به صورت اصولی آموزش ببینید قطعا باید با یکی از مربیانی که تحت نظارت فدراسیون اسکیت آموزش دیده اند کار را پیش ببرید. این مربی از همان ابتدا نحوه بلندشدن بر روی اسکیت را به شما به صورت اصولی به شما آموزش می دهد؛ به شما یاد می دهد چگونه بر روی اسکیت بایستید، چگونه تعادل خود را حفظ کنید، چگونه با ضربه زدن بر زمین اصول اولیه را بیاموزید و چگونه قدم های خود را بردارید تا بتوانید به مرور آن را به سر خوردنی متعادل و متقارن تبدیل کنید.

اگر این مراحل که به نظر بسیار ساده می رسند اصولی دنبال نشوند قطعا مشکلات اساسی در آینده پیش خواهد آمد اما اگر این موارد اصولی انجام شوند و فرد بر روی آن ها تمرکز کند و آن ها را بارها و بارها تمرین کند می تواند امیدوار باشد که در فاصله ای نه چندان دور بتواند بر روی اسکیت به زیبایی بازیکنان حرفه ای حرکت کند. مطمئنا اجرای تکنیک های پیچیده تر نیاز به تمرین و ممارست بیشتری دارد و باید در کلاس های آموزشی به صورت دنباله دار شرکت نماید. تمرین های خود فرد نیز نقش اساسی و مهمی در موفقیت او خواهد داشت. در ادامه با موفقیت هایی که در زمینه حرکت های پایه ای کسب می کند می تواند برای حضور در کلاس های تخصصی نیز ثبت نام نماید. کلاس های تخصصی که در شاخه های مختلفی انجام می شود و برخی از آن ها را در زیر بیان می کنیم:

اسکیت نمایشی، اسکیت سرعت، اسکیت فری استایل، اسکیت هاکی، اسکیت رول بال، رشته رینک هاکی

البته این موارد رشته هایی هستند که تماما بر روی زمین های معمولی که پارکت می باشند انجام می شود و چرخ های غلتکی در زیر اسکیت ها قرار دارد. اگر بخواهیم تنوع اسکیت را به صورت کامل بیان کنیم رشته های مربوط به اسکیت یخ را نیز برشماریم که با تیغه ای حرکت بازیکنان بر روی یخ صورت می گیرد؛ تقریبا طراحی اسکیت ها مشابه اسکیت های اینلاین می باشد اما دیگر چرخ های غلتکی وجود ندارد و زمین زیر پای بازیکنان یخ به معنای تمام و کمالش می باشد.

برای تجربه اسکیت یخ زمین های زیادی در کشور در اختیارمان نمی باشد اما شما می توانید در یک زمین حرفه ای به نام پیست آیس باکس در مجموعه ایران مال مراجعه کنید که امکاناتی کامل و باکیفیت و استاندارد جهانی در اختیارتان قرار می دهد. مطمئنا مربیان باتجربه نیز در این زمینه وجود دارند و می توانند شما را به بهترین نحو راهنمایی نمایند اما چه در رشته های اسکیت یخ مانند آیس هاکی و چه در رشته های اسکیت اینلاین یا کواد فعالیت دارید بدانید که اگر این مسیر را ادامه دهید و به صورت حرفه ای در آن فعالیت نمایید می توانید یکی از استعدادهای درخشان در آینده کشور باشید.

ورزش اسکیت ورزشی است که رشته های بسیار متنوعی در زیرشاخه هایش ثبت شده اند و فدراسیون اسکیت بر تمامی این رشته ها نظارت دارد. این نظارت همه چانبه و سرمایه گذاری که بر روی پیشرفت آن ها صورت گرفته است و ارتباطاتی که با ورزشکاران و فدراسیون های جهانی داریم باعث شده است که آینده ای روشن برای ایران رقم بخورد. هم اکنون نیز ایران توانسته است در رشته های اینلاین خودی نشان دهد و مقام های بین المللی داشته باشد همچنین در رشته آیس هاکی توانسته ایم در تورنومنت های بین المللی شرکت کنیم و مقام نیز کسب نماییم.

در شاخه های دیگر مانند رشته رینک هاکی یا رشته های اسکیت کواد یا دیگر شاخه های اسکیت روی یخ هنوز به صورت جدی فعال نشده ایم اما آموزش های تخصصی و تمرینات حرفه ای ورزشکاران نیز در هم در حال انجام است. کمپ استعدادیابی رشته رینک هاکی نیز قرار به برگزاری داشت که به علت شیوع بیماری اومیکرون این برنامه به تعویق افتاد پس مشاهده می کنیم که رشته اسکیت پتانسیل های زیادی دارد و اگر بخواهیم بر روی رشته ای سرمایه گذاری کنیم که هم هیجان و انرژی بالایی داشته باشد و هم از آن طرف آینده ای روشن منتظرش باشد می توانیم اسکیت را به عنوان یک کاندید حرفه ای در نظر آوریم.

رشته ای که کودکان از پایین ترین سنین علاقه مند به فعالیت به آن می باشند؛ دوست دارند با دوستانشان مسابقه بدهند، آن ها را شکست بدهند و این روحیه شرکت در رقابت های حرفه ای از همان کودکی در نهاد آن ها قرار می گیرد پس باید در نظر داشته باشیم که مسابقات اسکیت به صورت حرفه ای و مداوم در داخل کشور برگزار شود تا ما بتوانیم استعدادهای بالقوه را شناسایی کنیم و آن ها را به استعدادهای بالفعل تبدیل نماییم. استفاده از مربیان مجرب و آشنا به دانش روز اسکیت دنیا نیز عنصری مهم و اساسی به شمار می رود و نباید آن را از نظر بیاندازیم. مطمئنا تلاش و فعالیت فدراسیون اسکیت در کنار پیشکسوتان اسکیت که به صورت مداوم برای رشد و ترقی این رشته ورزشی تلاش کرده اند باعث می شود که خانواده ها دلگرم باشند و برای آینده فرزندانشان در این رشته جذاب سرمایه گذاری کنند.

اگر اخبار اسکیت را در وبسایت آقای وحید شجاعی دنبال کرده باشید حتما باخبر هستید که انتخابات فدراسیون اسکیت چندی پیش برگزار شد و تیمی جدید ریاست عملیات اجرایی این رشته ورزشی را برعهده گرفتند. تیمی که با تجربه ای بالا و سابقه ای طولانی در اداره ورزش اسکیت یا دیگر فدراسیون های ورزشی امید آن را می دهند که رشته اسکیت با قدرتی حتی بیش از پیش به فعالیت خود ادامه دهد، بتواند به رشد و بالندگی دست پیدا کند و در رقابت های جهانی خوش بدرخشد. مطمئنا سرمایه گذاری که ما امروز بر روی ورزش اسکیت می کنیم خانواده ها و جوانان را به آینده آن امیدوار خواهد کرد یعنی فرصتی به وجود می آید تا افراد بتوانند به دور از هرگونه کمبود امکانات موفقیت را به طور تمام و کمال تجربه کنند.

البته باید دقت داشت که اکنون درگیر شیوع بیماری اومیکرون نیز هستیم که این بیماری خطرات زیادی در میزان و حجم پراکندگی اش و انتقال به دیگران دارد بنابراین در اولویت ما باید سلامت ورزشکاران باشد همچنان که فدراسیون اسکیت نیز بر این مهم اشاره دارد و بسیاری از رویدادهای ورزش اسکیت که در این روزها قرار به برگزاری داشت به تعویق افتاده اند پس با در نظر گرفتن تمامی شرایط توقعات خود را اعلام کنیم و در نظر داشته باشیم که جان و سلامتی افراد مهم ترین عنصر به شمار می رود البته این دلیل نمی شود که دست از تلاش برداریم و مطمئنا می توانیم در کارهای زیربنایی، در قسمت آموزش های آنلاین، شرکت در وبینارهای بین المللیرکسب دانش کنیم و تجربه عمومی و تخصصی خود را بالا ببریم. با ورزشکاران، مربیان و متخصصان خارجی ملاقات های بین المللی ست شود و دانش این افراد در داخل کشور رواج پیدا کند؛ چنین فرهنگ سازی هایی در آینده می تواند ورزشکاران ما را چند قدمی جلوتر از دیگران قرار دهد.

همچنین تمرینات انفرادی  و نظارت مربیان بر ورزشکاران باید به صورت یک سیستم آموزشی تمام و کمال دربیاید تا ورزشکاران در این شرایط نیز بتوانند تمرینات خود را پیش ببرند و همچنین حفظ روحیه آن ها را در اولویت کارهایمان داشته باشیم زیرا ورزشکاری که برای حضور در مسابقات آمادگی روحی لازم را نداشته باشد با هر آمادگی جسمی هم که در مسابقات حاضر شود کسب نتیجه امکان پذیر نخواهد بود. به امید روزهایی که ورزش اسکیت به دور از بیماری هایی از قبیل اومیکرون فعالیت حرفه ای و تخصصی خود را پیش می برد و قله های موفقیت در سطح جهانی را می پیماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *