سایه اومیکرون بر اسکیت

اتفاقات فوق العاده در اسکیت
فوریه 9, 2022
آموزش اسکیت در باشگاه ها
فوریه 21, 2022

همان طور که می دانید مدت کوتاهی از دردسرهای بیماری کووید 19 خلاص شده بودیم و فعالیت های ورزشی به روال سابق خود بازگشته بود و یک سری مسابقات در سطح کشور و در سطح جهان در حال برگزاری بودند اما سایه اومیکرون بر فعالیت های اسکیتی چیزی شبیه به حالت های سال گذشته را به وجود آورد؛ در شرایطی که بیماری اومیکرون با شیوع بالا در حال تاخت و تاز بر سر کشور می باشد فعالیت های ورزشی نیز از آن متاثر شده اند. اگر شما نیز یکی از فعالین رشته های ورزشی باشید متوجه شده اید که این بیماری با شیوع بالایی که دارد خطرات زیادی را برای ورزشکاران به وجود می آورد از این رو مسابقات بسیاری در سطح کشور و حتی در سطح جهان کنسل شده اند و یا در حال پیگیری مراحل لغو می باشند.

درست است که تقریبا تمامی افراد دو دز واکسن را استفاده کرده اند و برخی حتی دز سوم را نیز دریافت کرده اند اما خطرات شیوع بیماری اومیکرون به گونه ایست که دقت در پیشگیری و جلوگیری از تشکیل جمع های غیرضروری لازم و ضروری می باشد یعنی باید تمامی ملاحظات در نظر گرفته شوند تا از اجتماعاتی که ضروری نیستند پیشگیری شود حتی اگر دقت کنیم دانشگاه ها و مدرسه ها نیز بار دیگر بر روی دستورالعمل غیرحضوری بودن پیش می روند.

قرار بود حتی دانشگاه ها در این ترم حضوری باشند اما در لحظه آخر ششوع بالای این بیماری و همچنین تعداد کشتگانی که در روز رقم زد باعث شد تا دانشگاه ها نیز غیرحضوری شوند البته این تصمیمی کاملا عاقلانه بود زیرا جان انسان ها ارزشمندترین المان برای تصمیم گیری های خرد و کلان به شمار می رود. مگر می شود انسانی جان خود را از دست بدهد به قیمت اینکه یک سری از فعالیت ها در جریان باشند.

فدراسیون اسکیت نیز در این باره با مسئولیت پذیری بالا عمل کرده است اگرچه هیجان برگزاری مسابقات لذت بخش است و بسیار انگیزه بخش خواهد بود که بتوانیم در این شرایط سخت مسابقاتی هیجان انگیز را تماشا کنیم اما جان ورزشکاران و سلامتی آن ها اهمیت بسیار بالاتری دارد. فدراسیون اسکیت تمامی مسابقات و تمامی رویدادهای اسکیتی کشور را تا اطلاع ثانوی کنسل نمودند تا بتوانیم از این شرایط سخت نیز عبور کنیم.

مدت زمان کوتاهی است که جناب اقای مجید هنرجو ریاست فدراسیون اسکیت را بر عهده گرفته اند و تلاش ایشان نیز در راستای بهبود وضعیت اسکیت و ورزشکاران فعال در این رشته می باشد اما شاید درست ترین تصمیم در زمان کنونی لغو تمامی رخدادها می بود و این تصمیم به درستی از سمت فدراسیون اسکیت اتخاذ گردید. تصمیمی که اگرچه سخت است و ارتباطات را کم می کند اما عاقلانه ترین تصمیم به شمار می آید.

از جمله مسابقات مهمی که لغو گردید مسابقات اینلاین هاکی هم در بخش مردان و هم در بخش زنان بود که با هیجان بالایی در حال برگزاری بود، جدول لیگ ها تشکیل می شد و تیم ها از جای جای کشور برای رقابت با یکدیگر در محل برگزاری مسابقات جمع می شدند اما این رویداد خطرات اجتماعات را نیز به همراه می آورد بنابراین با صلاحدید فدراسیون اسکیت و رئیس انجمن اسکیت هاکی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. رویدادهای مهم دیگری نیز در فدراسیون اسکیت در حال برگزاری بودند که از جمله آن ها می توان به کمپ استعدایابی تیم ملی اسکیت رینک هاکی اشاره کرد که قرار بود در اوایل اسفندماه برگزار شود. البته مسابقات آیس هاکی در مراحل نهایی بود و توانست مسابقات خود را به انجام برساند اما این فعالیت ها نیز احتمالا در ادامه لغو خواهد گردید.

امیدوار هستیم که مردم در پایان سال با توجه به حجم بالای فعالیت های بیرون از خانه بتوانند در حفظ سلامت خود و دیگران کوشا باشند و سلامتی جامعه را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند. مطمئنا در تعطیلات عید نیز باید از سفرهای غیرضروری بپرهیزیم و سعی کنیم از رفت و آمدهای دید و بازدیدی نیز صرف نظر نماییم مگر مواردی که بسیار واجب و ضروری می باشند آن هم با رعایت تمام نکات ایمنی. نباید تصور کنیم که چون یک بار پیک بیماری کووید 19 را از سر گذرانده ایم از دست آن خلاص شده ایم؛ اگر مراقب نباشیم ممکن است دوباره این بیماری به فاجعه ای همه گیر تبدیل شود پس بهتر است از همین ابتدا راه های پیشگیری را آغاز کنیم تا به فکر درمان نیفتیم. مطمئنا افرادی که در معرض خطرات بیشتری می باشند اولویت توجه و نگهداری را دارند همچنین باید دقت کنیم که کادر درمان از شیوع قبلی هنوز نتوانسته است تا تمام توان خود را باز یابد پس با رعایت نکات ایمنی و پرهیز از اجتماعات غیرضروری به تمام اقشار جامعه و سلامتی خود و خانواده مان کمک کنیم.

مطمئنا اسکیت دوباره مسیر خود را بازمی یابد و با مدیریت خوب اعضای فدراسیون اسکیت و رؤسای انجمن ها می توانیم به اوج و اعتلای ورزش اسکیت دست پیدا کنیم. دیدارهایی که از پیست آیس باکس در مجموعه ایران مال توسط مسئولین بالارتبه انجام شده است امید این را می دهد که اسکیت در مسیری جدید قرار گرفته است. پخش های تلویزیونی و پوشش خبری به صورت جدی در مورد ورزش اسکیت در حال انجام است حتی مسابقاتی که کشور خودمان نیز در آن حضور ندارد توسط رسانه ملی پوشش داده می شوند که این مسئله باعث فرهنگ سازی عمیق تری در مورد رشته های مختلف اسکیت خواهد شد. آموزش اسکیت، فرهنگ سازی اسکیت و تمامی این موارد از سمت فدراسیون اسکیت به خوبی در حال برگزاری می باشد اما روند آن در یکی دو سال گذشته کمی کندتر بوده که دلیل آن نیز مستقیما بیماری کووید 19 می باشد این بیماری تمام دنیا را فلج کرده است و ایران توانسته با تمهیدات مناسب کمترین ضرر و زیان را دریافت نماید همچنان که می بینید تیم ملی آیس هاکی در همین بحران ها شکل گرفت همچنین کمیته رینک هاکی توانست زیرساخت های لازم برای این ورزش را در کشور فراهم آورد. تمامی این فعالیت ها با توجه به محدودیت هایی که وجود داشت بسیار ارزشمند به شمار می آید و مطمئنا در ادامه خود آغازگر فعالیت های عمیق تری می شود.

اکنون که شرایط اجتماعات فراهم نمی باشد لازم است تا مربیان مجددا تهمیداتی را بیندیشند تا ورزشکاران در شرایط جسمانی مناسب باقی بمانند و روحیه خود را نیز حفظ کنند. روحیه ورزشکاران عنصر مهمی است برای اینکه ما بتوانیم تیم های ملی قدرتمندی داشته باشیم و زمانی که بیماری کووید 19 ریشه کن شد تیم هایی داشته باشیم که آمادگی لازم برای حضور در رقابت های جهانی را داشته باشند. مسابقات اسکیت در سراسر جهان با شدت بالایی برگزار خواهد شد و این به دلیل هیجانی است که مدت ها سرکوب شده است. افراد تمایل بسیار زیادی پیدا می کنند تا در این مسابقات شرکت کنند و اگر اکنون شرایط آمادگی ورزشکاران خود را در نظر نگیریم در مدت زمان کوتاه نمی توانیم آن ها را به مسیر بازگردانیم و در کنار این مسئله روحیه ورزشکاران اهمیت بالاتری نیز پیدا می کند زیرا ورزشکاری که روحیه مناسبی نداشته باشد هرچه امکانات و شرایط مناسب نیز در اختیارش قرار بگیرد نمی تواند در زمان مناسب عملکرد مطلوب را نشان دهد و حتی ممکن است مجبور شویم آن ورزشکار را از گردونه رقابت ها و تمرینات حذف کنیم که این عملی دردناک خواهد بود.

مطمئنا استفاده از ویدئوکنفرانس، گردهمایی های آنلاین و حفظ روحیه ورزشکاران اولویت مربیان و دست اندرکاران فدراسیون اسکیت می باشد؛ همگی باید تلاش کنیم تا از این شرایط سخت نیز عبور نماییم مطمئنا کار ساده ای نخواهد بود اما با تجربه ای که در سال گذشته داشته ایم می توانیم این مسئله را نیز به خوبی مدیریت کنیم.

اگر شما نیز از باشگاه داران اسکیت یا مربیان اسکیت می باشید بهتر است تا سلامتی ورزشکاران را در اولویت قرار دهید، نیاز نیست تا با به خطر انداختن جان ورزشکاران آن ها را در سطح بالا نگه دارید؛ شما می توانید با مدیریت لازم تمرینات را به صورت انفرادی برای آن ها تعریف کنید، از پخش های آنلاین استفاده کنید تا بتوانید کنترل مناسبی بر روی اجرای تکنیک های ورزشکاران داشته باشید، ایرادات آن ها را به صورت آنلاین برطرف کنید و در عین حال که آن ها تمرینات خود را انجام می دهند حتی می توانید کیفیت فعالیت آن ها را نیز بالا ببرید. مرور قوانین و ارائه اطلاعات به روز دنیای اسکیت می تواند عمل مفید دیگری باشد که در این زمان ها به خوبی می توان به آن پرداخت. در شرایط عادی انگیزه زیادی برای مطالعه قوانین اسکیت وجود ندارد چون کاری کسل کننده به نظر می آید اما در این شرایط لازم است که بدانیم که این عمل نیز گامی مهم در کسب مقام های ارزشمند در سطح جهانی می باشد.

باید دید خود را ورزش حرفه ای تغییر دهیم و تمامی المان های آن را در کنار یکدیگر در نظر بگیریم تا بتوانیم موفقیتی جهانی کسب کنیم همچنان که در رشته های مختلف مانند اسپیداسلالوم، رشته های اینلاین هاکی، آیس هاکی، رشته اسکیت نمایشی و رشته های اسکیت سرعت توانسته ایم این افتخارآفرینی را داشته باشیم. اسکیت ایران اگرچه سن و سال زیادی ندارد اما بسیار باتجربه و متناسب با دانش روز در حال پیشروی است و این را مدیون پیشکسوتانی هستیم که در این زمینه تلاش زیادی را صورت داده اند و از وقت و انرژی خود گذشتند تا بتوانند آینده ورزش اسکیت را تضمین نمایند.

امیدواریم در ادامه این مسیر موفق باشیم و در کنار فدراسیون اسکیت و با اجرای دستورات این ارگان بالاترین راندمان را در کسب دستاوردهای ارزشمند اسکیت داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *