هدف از ورزش اسکیت

اسکیت روی یخ دست به کار شد
دسامبر 13, 2021
برنامه های آینده اسکیت
ژانویه 4, 2022

این عنوان کمی گسترده به نظر می رسد و برای اینکه بتوانیم به تمامی ابعاد آن دست پیدا کنیم لازم است تا ورزش اسکیت و جذابیت های آن را به شاخه های کوچک تر تقسیم کنیم. رشته اسکیت رشته ای است که در دنیا از دیرباز بر روی یخ صورت می گرفته است و در ایران نیز نزدیک به سه دهه است که به صورت فعال برنامه ریزی های خود را آغاز کرده است. آموزش اسکیت گاهی وقت ها به صورت خودآموز و گاهی اوقات از طریق آموزش های مربیان خارجی صورت گرفته تا اینکه الان در بستری هستیم که پیست های متعددی در درون کشور وجود دارد و افراد می توانند برای یادگیری اسکیت به راحتی در محلی نزدیک به خانه این کار را صورت دهند.

ورزش اسکیت در گذشته بر روی یخ در ایران صورت می گرفت اما به مرور سالن یخ موجود به علت هزینه هایی که داشت از گردونه استفاده خارج شد و اکنون بر روی آن ورزش های دیگری صورت می گیرد یعنی کاربری آن زمین تغییر کرده است البته که زیرساخت های آن در زیر موجود است و ممکن است روزی بتوان از آن استفاده کرد. اما چیزی که در ایران تبلور یافت و اسکیت را به آن می شناسیم رشته های اسکت اینلاین می باشد. رشته اسکیت اینلاین به دلیل اینکه بر روی آسفالت در پارک ها، در کوچه ها، در پارکینگ و در هر نقطه ای استفاده از آن ممکن بود به شدت مورد توجه ایرانیان قرار گرفت.

به دلیل نبود زیرساخت های مناسب و پیست هایی که بتوان بر روی آن اسکیت روی یخ را انجام داد این شاخه از اسکیت بیشتر مورد توجه قرار گرفت البته سابقه اسکیت های کواد در دنیا بیشتر از اسکیت های اینلاین می باشد اما در ایران رشته های اسکیت اینلاین محبوبیت بیشتری پیدا کرد و تمامی پیست های اسکیتی که در کشور فعال هستند بر اساس خدمات رسانی به رشته های اسکیت اینلاین طراحی و ساخته شده اند. البته باید توجه داشت که رشته اسکیت اینلاین و رشته های اسکیت کواد به علت اینکه با چرخ هایی بر روی زمین کار می کنند تفاوت زیادی برای استفاده از زمین نخواهند داشت؛ ممکن است ابعاد قانونی زمین کمی تفاوت پیدا کند اما در اصل و اساس با هم یکسان هستند و اکنون که رشته هایی مانند رشته رینک هاکی وارد کشور شده است و فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است می تواند از بستری که رشته های اسکیت اینلاین در ایران به وجود آورده اند به طور کامل استفاده نمایند یعنی به راحتی می توان پس از برگزاری یک کلاس اینلاین یک کلاس اسکیت کواد داشت و بعد از آن دوباره یک کلاس اینلاین برگزار کرد.

اما با تمامی هزینه هایی که ساخت و نگهداری پیست های اسکیت روی یخ دارد جناب آقای کاوه صدقی به همراه مجموعه ایران مال و مسئولین فدراسیون اسکیت همتی بالا به خرج دادند تا بتوانند یک زیرساخت اساسی برای ورزش اسکیت ایران ایجاد کنند. زمینی که به نام آیس باکس در مجموعه ایران مال طراحی و ساخته شده است یکی از استاندارترین زمین های دنیا به شمار می رود و برای برگزاری مسابقات بین المللی نیز آمادگی دارد از این رو ایران به یک پکیج سه منظوره برای اسکیت تبدیل شده است.

از آنچه که در ده سال گذشته تنها به رشته اینلاین فکر می شد فاصله گرفته ایم و جذابیت های رشته اسکیت به صورت روزافزون در حال افزایش است. خانواده ها می توانند بر اساس علایق فرزندانشان آن ها را به رشته مورد نظر سوق دهند و نگران این نباشند که برای مثال برای تمرین اسکیت روی یخ امکانات لازم به وجود آورده نشده است البته باید دقت داشت که این زیرساخت ها بهتر است که در تمامی استان ها، شهرستان ها مورد توجه باشد و مانند اسکیت اینلاین که جهشی قابل توجه داشت رشته های اسکیت روی یخ نیز از این رشد و نمو برخوردار شوند.

همچنین باید دقت شود که تجهیزات و لوازم رشته اسکیت کمی گران می باشد بنابراین بهتر است که افراد تولیدکننده و کارآفرین به این مهم توجه کنند که اگر برنامه ساخت چنین محصولاتی را در کشور توسعه دهند که هم اکنون نیز در حال انجام است می توان امیدوار بود که در سال های آینده به خودکفایی در این زمینه برسیم و بازیکنان مجبور نباشند تا برای واردات اسکیت هزینه های هنگفت پرداخت کنند.

اکنون برندهای خوبی از اسکیت، لوازم و تجهیزات اسکیت هاکی، لوازم جانبی اسکیت نمایشی، لوازم جانبی رشته رینک هاکی و لوازم جانبی اسکیت های تفریحی در حال تولید داخل کشور هستند. کارافرینانی که در این حوزه فعال هستند به صورت مداوم در این زمینه تلاش داشته اند و بارها شکت خورده اند و به موفقیت دست پیدا کرده اند و اکنون در جایی قرار گرفته اند که می توانند نیاز کشور را تامین کنند و این بسیار خوشایند و امیدوارکننده است یعنی این انگیزه برای افراد وجود دارد که اگر آن ها نیز علاقه مند به این موضوع هستند می توانند در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند. اما اگر به موضوع اصلی برگردیم که هدف از ورزش اسکیت چیست؟ می توان این مسئله را به سه شاخه اصلی تقسیم کرد.

یکی اینکه شما می خواهید از ورزش اسکیت لذت ببرید. این بحث بحثی بسیار متداول در تمام دنیا می باشد. شما نیز اگر فیلم هایی را مشاهده کرده باشید که در آن ها افراد بدون هیچ سابقه خاصی به اسکیت سواری مشغول می شوند، لذت و هیجان را در چهره آن ها مشاهده می کنید آن ها با تمام ذوق و انرژی خود وارد زمین می شوند و تلاش می کنند تا لحظاتی شاد و مفرح داشته باشند و حتی اگر در این مورد تلاشی هم نکنند به دلیل عدم تعادل و برخوردهایی که با هم و با زمین دارند اوقاتی خوش برایشان رقم می خورد البته که استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب برای ایمنی لازم و ضروری است پس نکته اول می تواند تفریح و سرگرمی باشد که خود با انرژی مثبتی که در افراد القا می کند بحثی مثبت و تاثیرگذار خواهد بود.

اما موضوع بعدی بحث فعالیت به صورت حرفه ای می باشد؛ این فعالیت به صورت حرفه ای برای ورزشکاران می تواند در سنین مختلف آغاز شود اما بهترین زمان آن سنین کودکی می باشد که افراد صرفا برای علاقه و لذت وارد این عرصه می شوند یعنی تمام هیجان و ذوق آن ها برای لذت بردن از لحظاتشان، بازی با دوستان و مسابقه های کوچک و بزرگ می باشد. اگر در این سنین فرد وارد شود به دلیل فرصت کافی می توان قهرمان پروری جدی بر روی آن برنامه ریزی کرد و این فرد وارد عرصه های بین المللی نیز بشود. نمونه های بسیاری داریم در رشته های مختلف اسکیت که در داخل ایران از سنین پایین شروع کرده اند و اکنون توانسته اند مقام های ارزشمندی در مسابقات خارجی کسب نمایند همچنین در عرصه ملی می توان درخشید و نتایج قابل قبولی کسب کرد که خود آن نیز مزایایی برای ورزشکاران به همراه دارد. شاید یکی از بهترین مزایا همان قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی متفاوت، برخورد نزدیک با افراد، چالش های پیش رو و… می باشد.

و اما مورد آخر موردی است که شما در اسکیت به فعالیت های زیرساختی مشغول شوید یعنی شما می توانید به عنوان یک مربی آموزش ورزشکاران را بر عهده گیرید. برای این منظور باید به سطحی از توانمندی و تجربه برسید که غیرممکن نمی باشد از طرفی شما می توانید به عنوان اسپانسرهای تیم های ورزشی اسکیت مشغول به فعالیت شوید و به خاطر پوشش خبری مناسبی که دارند برای شما نیز فواید زیادی به همراه خواهد داشت یا اینکه در بخش تولیدات ورزش اسکیت فعال باشید. در تمامی این زمینه ها که خوش بدرخشید می توانید شرایطی را پدید بیاورید که افراد به سمت شما سوق پیدا کنند و موقعیت های مناسب شغلی خلق شود.

این است که اسکیت یک پکیج کامل برای تمامی افراد به شمار می آید یعنی شما در هر سن و در هر مقام و در هر شغلی که هستید و با هر سرمایه ای که در اختیار دارید می توانید نقشی قابل توجه در این ورزش مفرح داشته باشید. از پدر و مادری که فرزندشان را به تمرین برای رشته اسکیت می آورند تا افرادی که به صورت حرفه ای مربیگری تیم های ملی را بر عهده دارند تماما تلاش می کنند تا این ورزش را به جایگاه اصلی اش در سطح جهان برسانند. ایران کشوری است که دیر فعالیت های حرفه ای خود را در زمینه اسکیت به ویژه در زمینه اسکیت روی یخ آغاز کرده است اما با سرعتی که در پیش گرفته می توان امیدوار بود که قله های ترقی با سرعتی هرچه بیشتر طی شود. رشته های اسکیت اینلاین این درخشش را از خود نشان داده اند که با سابقه دو سه دهه ای از این رشته کاملا قابل ستایش و تقدیر است همانطور رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد نیز فعالیت های خود را جدی تر پیش می برند تا بتوانند در نهایت ایران را به وزنه ای در رقابت های جهانی تبدیل کنند.

شاید شما فکر می کنید که دیگر دیر شده است و برای آغاز رشته اسکیت فرصت کافی ندارید اما این یک مسئله ایست که کاملا به تلاش و کوشش شما وابسته می شود یعنی اگرچه شما با سنین بالا نمی توانید در مسابقات حرفه ای جهانی یا کشوری شرکت کنید اما می توانید نقشی تعیین کننده در تغییر مسیر افراد دیگر داشته باشید. ورود به قسمت آموزش و دریافت تمامی مدارکی که فدراسیون اسکیت امکان دریافت آن را به شما می دهد می تواند رزومه ای قابل توجه باشد که هر باشگاهی خواستار استخدام شما شود یعنی شما با یک رزومه پربار می توانید در پست ها و سمت هایی از باشگاه ها فعالیت کنید که بسیار ارزشمند است و نام شما را در رشته اسکیت ثبت خواهد کرد همچنین می توانید با اخذ مدارک بین المللی درجه اعتبار خود را بالا ببرید و در کمیسیون های ورزشی، کمیسیون های تعیین مربیان حضور پیدا کنید یا حتی به عنوان مربی یا کمک مربی تیم های ملی مشغول باشید.

اگرچه این راهی پر فراز و نشیب و طاقت فرساست اما اگر علاقه مند باشید این امیدواری برای شما وجود دارد که در رشته اسکیت به رشد و ترقی ای که در نظر دارید برسید همچنین می توانید مربیگری تیم های باشگاهی را در نظر داشته باشید که محبوب ترین این مسابقات، مسابقات اسکیت هاکی می باشد. لیگ اینلاین هاکی سال هاست که در ایران فعال است و اکنون لیگ آیس هاکی نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

این حجم فعالیت در رشته های اسکیت هاکی باعث شده است تا رشته رینک هاکی نیز موقعیت های مناسبی برای رشد و نمو داشته باشد. پرورش ورزشکاران در رشته های تیمی علاوه بر اینکه اعتماد به نفس آن ها را برای فعالیت های اجتماعی بالا می برد شرایطی را فراهم می آورد که آن ها بتوانند در کنار هم تیمی هایشان تجربه های تلخ و شاد خود را قسمت کنند. همکاری در کار گروهی کاری سخت است که لازم است به فرزندان خود از همین ابتدا آموزش دهیم و اگر در این امر موفق عمل کنیم می توانیم به آینده کشور نیز امیدوارتر باشیم.

پس تصمیم خود را بگیرید اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می توانید با مشاورین باتجربه در فدراسیون اسکیت مشورت کنید، به باشگاه ها سری بزنید و از آن ها راهنمایی های لازم را دریافت کنید، می توانید با قسمت تماس با ما وبسایت آقای وحید شجاعی ( vahidshojaei ) تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. حضور شما و فرزندانتان در عرصه های رقابتی اسکیت باعث می شود که پتانسیل ایران برای حضور در مسابقات جهانی بالا رود، استعدادپروری با قدرت بیشتری صورت گیرد و افراد برای رسیدن به نتایج قابل قبول انگیزه و امید بیشتری پیدا کنند. همیشه رقابت سطح توقعات را بالا می برد و انجاست که پدیده هایی ظهور می کنند که می توانند نام کشور را در سراسر جهان ثبت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *