برنامه های آینده اسکیت

هدف از ورزش اسکیت
دسامبر 27, 2021
چرا انتخاب ریاست فدراسیون اسکیت مهم است؟
ژانویه 10, 2022

رشته اسکیت با توجه به رشد چشمگیر و فزاینده ای که در سال های اخیر داشته است خوب است که با برنامه ای مدون پیش برود تا سرعت رشد آن خدشه دار نشود و بیش از پیش خانواده ها و دوستداران این ورزش را با انگیزه به جلو براند. فدراسیون اسکیت پیشگام تمام حرکت هایی است که در زمینه اسکیت رخ داده است و دست به دست پیشکسوتان داده است تا بتواند ماکزیمم راندمانی که ممکن است برای این ورزش رقم بخورد.

ارتباط با کشورهای خارجی، ارتباط با فدراسون های اسکیت، تاسیس زمین های مختلف، راه اندازی رشته های مختلف اسکیت باعث شده است که ایرانیان در تمام کشورهای خارجی شناخته شوند و انگیزه های لازم برای خانواده ها و ورزشکاران به وجود بیاید که سطح کیفی خود را ارتقا دهند. ایرانیان در مسابقات مختلف در خارج از کشور حضور پیدا کرده اند و کسب مقام و مدال داشته اند. مسابقات اسکیت که در خارج از کشور برگزار می شوند سطح بالایی از کیفیت را می طلبند که ورزشکاران ایرانی خوشبختانه به این سطح رسیده اند و در رشته های مختلف توانسته اند افتخارآفرین باشند. اگر همین روند ادامه داشته باشد ایران می تواند در تمامی رشته ها صاحب سبک باشد و قهرمانان و مقام آورانی را به دنیا معرفی کند.

فدراسیون جهانی اسکیت که برگزاری مسابقات اسکیت های رولری را بر عهده دارد بسیار بر روی ایران حساب کرده است و انگیزه های بالایی برای حمایت از ورزشکاران ایرانی برای حضور در مسابقات رسمی دارد همچنین فدراسیون اسکیت با همکاری جناب آقای کاوه صدقی توانست ورزش اسکیت روی یخ را نیز در ایران با قدرت پیش ببرد البته حرکت هایی در قبل نیز صورت گرفته بود اما نه با این قدرت. جناب آقای کاوه صدقی نیز با همکاری مجموعه ایران مال توانستند پیست آیس باکس را تاسیس کنند که یک پیست با استانداردهای جهانی می باشد و امید آن می رود که ایران در رقابت های جهانی اسکیت روی یخ نیز از این به بعد بدرخشد. ورزشکاران ایرانی در تمامی شاخه های اسکیت اگر علاقه مند باشند می توانند معادل آن بر روی یخ را انجام دهند همچنان که تیم های اسکیت هاکی اینلاین ایران توانستند تیم ملی اسکیت روی یخ را تشکیل دهند و در دو تورنومنت خارجی نیز شرکت داشته باشند و افتخار برای کشور کسب نمایند.

تمامی این حرکت ها به ویژه در دو سال اخیر با سختی های بسیاری همراه شد به دلیل وجود بیماری کووید 19. قرنطینه هایی که صورت می گرفت باعث شد تا ورزشکاران نتوانند آن کیفیت مد نظر را به دست بیاورند ولی با تلاش و کوشش فدراسیون اسکیت، مربیان و دست اندرکاران این رشته تلاش های خانواده ها از بین نرفت و تمرینات به صورت انفرادی، دور از باشگاه با نظارت مربیان پیگیری میشد به همین ترتیب ورزشکاران توانستند راندمان و کیفیت فعالیت های خود را بالا نگه دارند، آمادگی جسمانی خود را از دست ندهند، روحیه خود را حفظ کنند تا برای تورنومنت های اصلی که در آینده وجود خواهد داشت با آمادگی لازم حضور پیدا کنند.

اگر به این برنامه ها دقت کنیم و تلاش هایی که صورت گرفته است متوجه می شویم که فکری عمیق در پس این تلاش ها وجود داشته و انگیزه و اراده ای را رقم زده است تا ورزش اسکیت با کیفیت لازم به پیش برود.

چند روز پس از نگارش این مقاله قرار است تا انتخابات فدراسیون اسکیت برای تعیین رئیس جدید برگزار گردد. تلاش هایی که در زمان رؤسای قبلی صورت گرفته است قرار است با انتخاب رئیسی لایق ادامه پیدا کند و چه بسا با سرعت بیشتری نیز به پیش برود، تمامی اسکیت بازان و فعالین این حوزه ورزشی آماده اند تا در کنار رئیس فدراسیون اسکیت این ورزش را به رشد و تعالی اصلی اش برسانند و جایگاه ایران را در کل دنیا مطرح سازند بنابراین مهم است که فردی اصلح رای بیاورد تا در کنار سابقه و تجربه ای که برای اداره امور ورزشی دارد برنامه ای مدون و رو به جلو نیز برای اسکیت تعریف نماید.

این است که در کنار چنین فرد لایق و شایسته ای تمامی کارکنان فدراسیون اسکیت، تمامی باشگاه داران، تمامی ورزشکاران، تمامی پیشکسوتان انگیزه پیدا می کنند تا تمام توانمندی خود را به کار بندند و بتوانند آینده ای روشن را رقم بزنند. هیچ فردی نیست که بخواهد اسکیت از مسیر رشد و ترقی اش باز بماند بنابراین مهم است که اکنون در کنار یکدیگر قرار بگیریم و با تلاش و کوششی که خرج می کنیم آینده ساز این رشته جذاب باشیم. بدین ترتیب فرزندان ما می توانند در بستری که کاملا فراهم آمده است تلاش و کوشش کنند و چالش هایی که در دهه های قبل وجود داشته است را پیش رو نداشته باشند.

اما از جمله فعالیت هایی که فدراسیون اسکیت می تواند نیم نگاهی به آن ها داشته باشد تا فعالیت هایش با برنامه ریزی دقیق تری پیش برود می توان به چنین مواردی اشاره کرد:

1 – اینکه ما بتوانیم خانواده ها را ترغیب کنیم تا در رشته اسکیت سرمایه گذاری نمایند یعنی حداقل یک عضو از خانواده شان را در این رشته مشغول به فعالیت کنند. رشته اسکیت به دلیل جذابیت این شرایط را فراهم می آورد که حداقل فرزندان کوچک خانواده علاقه بسیار شدید به آن داشته باشند.

2 – ایجاد زیرساخت های الکترونیک برای ثبت نام ورزشکاران، برگزاری کلاس های مربیگری، برگزاری کلاس های آنلاین و امتحانات مورد نیاز، برگزاری سمینارهای مورد نظر که ورزشکاران را در سطحی بالا نگاه دارد و شرایط ارتقا کیفیت آموزش آن ها به وجود بیاید.

3 – پوشش های خبری مناسب که با هماهنگی شبکه های ورزشی صورت می گیرد همچنین مسئولین ذیربط باید در جریان باشند تا ماکزیمم توان خود را برای حمایت از این پوشش خبری صورت دهند. پوشش های خبری وبسایت ها، پوشش های خبری تلویزیونی و رادیویی می تواند انگیزه ای بالا برای ورزشکاران و ادامه فعالیت های حرفه ای آن ها باشد همچنین همکاری فدراسیون و ارائه آفرهای مناسب می تواند اسپانسرها را جذب این رشته جذاب کند، بتوانند تیم ها را حمایت کنند، ورزشکاران موقعیت مناسب برای تمرین داشته باشند و بتوانند تمرکز خود را بر روی ارتقا کیفیت فعالیت های خود بگذارند نه اینکه هم نگران تامین هزینه ها باشند، هم خرج خود و خانواده شان و دیگر مسائل. بنابراین ترغیب اسپانسرها می تواند یک قدم کلیدی برای رشد شاخه اسکیت باشد.

4 – جذب و دعوت مربیان خارجی برای اینکه علم مربیان ایران را به روز کنند و در جریان تمامی تغییرات و قوانین جدید باشند؛ ورزشکارانی که نتوانند قوانین جدید را در دستور اجرایی برنامه های خود داشته باشند چگونه می توانند در مسابقات جهانی موفق عمل کنند؟ این مسئله ای است که نباید به سادگی از آن عبور کنیم.

5 – فدراسیون اسکیت با مسئولین مربوطه تعامل لازم را داشته باشد تا بتواند سرمایه لازم برای تاسیس پیست های حرفه ای تر را فراهم آورد. در این مسیر می تواند از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز بهره ببرد، بسته به شرایط و پیشنهادهایی که به این افراد می شود مطمئنا آن ها نیز تمایل پیدا می کنند تا فعالیتی گسترده در این بخش داشته باشند.

6 – برگزاری مسابقات اسکیت در داخل کشور؛ این مسئله ای است که اگر به آن توجه شود ورزشکاران همواره در سطح آمادگی بالایی به سر خواهند برد. آن ها برای اینکه بتوانند در کمپ های تیم های ملی حضور داشته باشند و در تست های آمادگی تیم ملی موفقیت لازم را کسب کنند لازم است تا همیشه تمرینات خود را به صورت منسجم انجام دهند نمی توانند به کناری بروند و موفقیت لازم را کسب نمایند بنابراین فدراسیون اسکیت باید در نظر داشته باشد که هیچ شاخه ای از قلم نیفتد و تمامی رشته های اسکیت در کنار آموزش اسکیت مسابقاتی فعال نیز داشته باشند.

7 – یکی از مواردی که بسیار باید به آن توجه شود و مختص شاخه اسکیت نیز نمی باشد بحث استعدادیابی و استعدادپروری است. اگر شما نتوانید استعدادهای جدید را کشف کنید و برای رشد و نمو آن ها تلاش کنید چگونه می توانید به آینده یک شاخه ورزشی امیدوار باشید؟ رشته اسکیت از زمانی شروع می شود که یک کودک خردسال با انگیزه و هیجان و تلاش برای رقابت با دوستانش وارد این رشته می شود. دیگر نقش مربی، آموزش هایی که از فدراسیون اسکیت دریافت کرده و امکاناتی که در دسترس است، او و خانواده ش را متمایل می سازد که به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال کند یا خیر؟ بنابراین توجه به استعدادپروری و استعدادیابی یکی از موارد مهم و قابل توجه است.

8 – همچنین حمایت فدراسیون اسکیت که در چند نوبت نیز صورت گرفته است باید به صورت قدرتمندتری در حمایت از کارآفرینان در نظر گرفته شود یعنی کارآفرینانی که لوازم اسکیت را در داخل کشور تولید می کنند و ایران را به خودکفایی می رسانند کاری ارزشمند و قابل توجه انجام می دهند و نباید این تلاش و کوشش از نظر دور بماند. اگر ما بتوانیم به خودکفایی در تمامی شاخه های تولید اسکیت برسیم مطمئنا افراد بیشتری علاقه مند به حضور می باشند زیرا می توانند هزینه های این ورزش را تامین کنند.

9 – پیشکسوتان اسکیت افرادی هستند که تلاش بسیار زیادی برای پایه گذاری این رشته ورزشی داده اند اما با گذشت سه دهه ممکن است از نظرها رفته باشند و به دست فراموشی سپرده شده باشند. احترام به این افراد و حضور فعال آن ها می تواند هم باعث انگیزه نیروی جوان باشد و هم اینکه تجارب آن ها راهنمای مسیر شود بنابراین ایجاد یک تشکل از پیشکسوتان اسکیت می تواند آینده و موفقیت رشته اسکیت را تضمین نماید.

10 – دوره های آموزشی فدراسیون اسکیت در تمامی شاخه های آن به صورت حرفه ای و منسجم برگزار شود؛ با توجه به شاخه های زیادی که تحت پوشش فدراسیون اسکیت فعالیت دارند و تنوعی که رشته اسکیت ایجاد کرده است دقت به اجرای تمامی موارد بسیار سخت و طاقت فرساست. تمامی انجمن های اسکیت باید فعال باشند، فدراسیون اسکیت از آن ها گزارش بخواهد، فعالیت های آن ها را زیر نظر بگیرد و اطمینان حاصل کند که علاقه مندان آموزش های لازم را در مدت زمان کوتاه دریافت نمایند. نباید برگزاری دوره های آموزشی اسکیت بسیار به طول انجامد زیرا ورزشکارانی که علاقه مند هستند با ورود به عرصه مربیگری می توانند استعداد و نسل جوان را پرورش دهند مخصوصا این کار باید برای شهرهای کوچکتر به صورت ویژه انجام شود تا اسکیت به تمامی نقاط کشور نفوذ کند و به نوعی جز فرهنگ کشور دربیاید. فدراسیون اسکیت با زیرساخت هایی که در زمینه آنلاین ایجاد کرده است برای این مهم تلاش و کوششی عمیق صورت داده و مطمئنا در سال های آتی این توسعه را عمیق تر نیز خواهد کرد. تمامی این فعالیت ها برای پرورش داوران، مربیان، ورزشکاران در نهایت آینده رشته اسکیت را رقم خواهد زد.

11 – در نهایت مسئله نظارت یک مسئله جدی می باشد، درست است که همه دلسوز انجام کار می باشند اما ممکن است گاهی اوقات تضاد منافع پیش بیاید و افراد آن چیزی را که واقعا باید، انجام ندهند. اگر چنین اتفاقی بیفتد لازم است فدراسیون اسکیت ورود کند، سوءتفاهم ها را برطرف نماید و اسکیت را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

اگر دقت داشته باشیم رشته اسکیت به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که مدیریت تمامی آن ها کاری بسیار دشوار می باشد و فدراسیون اسکیت در طول این سال ها به خوبی از پس آن برآمده است. شاخه هایی نظیر رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت رول بال، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت رینک هاکی، رشته های اسکیت روی یخ نظیر آیس هاکی، رشته اسکیت فوتبال اسکیت، رشته اسکیت آلپاین، رشته اسکیت اگرسیو،رشته اسکیت بورد و رشته اسکوتر تمامی مواردی می باشند که در طول این سال های به صورت جدی به آن ها پرداخته شده است. برخی از آن ها مقام آفرین شده اند و در سطح جهانی نام ایران را برافراشته اند و برخی دیگر در حال توسعه و پرورش ورزشکاران بااستعداد می باشند.

بنابراین تمامی فعالیت هایی که صورت می دهیم باید در راستای حفظ منافع ورزش اسکیت و علاقه مندی خانواده ها به ادامه در این مسیر باشد. امیدوار هستیم انتخابات اسکیت مسیر رشد و توسعه اسکیت را بیش از پیش روشن نماید و رشته اسکیت با نام ایران در جهان بدرخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *