مربیگری اسکیت

رشته رینک هاکی و فعالیت های آن
سپتامبر 1, 2021
حمیدرضا سجادی وزیر ورزش و جوانان
سپتامبر 8, 2021

رشته اسکیت به دلیل جذابیت بسیار بالایی که دارد می تواند برای بسیاری از کودکان ورزش اول محسوب شود یعنی آن ها با مشاهده رشته اسکیت و طراوت و شادابی که در دیگر کودکان جریان دارد علاقه مند می شوند تا خود نیز اسکیت به پا کنند و وارد زمین شوند.

همه نیز حس می کنند که می توانند این ورزش را به سادگی انجام دهند، آن ها فکر می کنند تافته جدا بافته اند و اگر اسکیت را به پا کنند به راحتی از پس اجرای حرکات آن برمی آیند بنابراین در همان ابتدا چه بزرگسال و چه کودک سعی می کنند به هر طریقی که شده خود را بر روی اسکیت نگه دارند و به این طریق تعادل خود را به رخ دیگران بکشند غافل از این که این کار اشتباهی بزرگ خواهد بود و ممکن است آن ها را از ادامه این رشته جذاب باز دارد.

این بحث به اصولی یاد گرفتن اسکیت اشاره می کند که اگر شما این کار را به عنوان یک سرگرمی اجرا کنید مانند ورزش های دیگر نیست که مثلا فوتبال باشد و با اجرای غلط تکنیک ها چیزی از دست ندهید و تنها کمی بدنتان به خاطر گرم نکردن درد بگیرد. در اسکیت اگر شما حرکتی را اشتباه اجرا کنید ممکن است آسیب هایی جدی به بدن شما وارد کند و این آسیب ها به مرور مزمن شود.

آسیب های مزمنی که تا آخر عمر همراه شما خواهند بود و به ویژه این مسئله برای کودکان بسیار اهمیت دارد. رشته اسکیت نیز مانند دیگر رشته ها به گرم کردن نیاز دارد که این امری تخصصی نمی باشد و با مشاهده چند کلیپ می توانید آن را فرا بگیرید. این برای بسکتبال، فوتبال، اسکیت، دو میدانی و بسیاری از ورزش های دیگر عمومیت دارد. اما رشته اسکیت در اجرای حرکات تخصصی اش فرد را دچار مشکل می کند برای مثال شما اگر در فوتبال گرم کنید و توپ را بد پاس دهید اتفاق عجیبی نمی افتد تنها شما به عنوان یک بازیکن ضعیف محسوب می شوید یا اگر نتوانید به خوبی توپ را کنترل کنید این از ضعف شماست و آسیب جدی برای شما به همراه نخواهد داشت.

اما در اسکیت اگر کار را اصولی آغاز نکنید و اصولی ادامه ندهید ممکن است آسیب های جدی به شما وارد آید برای مثال بسیاری از افراد از همان ابتدا برای اینکه بتوانند تعادل خود را حفظ کنند پاهای خود را به صورت مایل قرار می دهند و فشار زیادی را به زمین وارد می کنند. این مسئله باعث می شود اسکیت آن ها در جای خود ثابت بماند و آن ها کلی به خود افتخار می کنند که توانسته اند اسکیت را تحت کنترل خود دربیاورند بدون نیاز به یک مربی.

اما اتفاقی که اینجا می افتد این است که به استخوان های مچ پا و ساق پا فشار وارد می شود و ممکن است در کودکان خردسال این مسئله باعث شکل گیری استخوان های آن ها شود البته این مسئله به تکرار نیاز دارد و اگر به موقع اقدام کنید و جلوی این اشتباهات را بگیرید می توانید از به بار آمدن مشکلات اساسی جلوگیری کنید.

اینجاست که مبحث حضور یک مربی اسکیت بسیار مهم می شود، آموزش اسکیت بدون حضور یک مربی باتجربه امکان پذیر نمی باشد. این طور نیست که شما با یک کلیپ بتوانید اسکیت را یاد یگرید و یا اینکه خود اقدام کنید، مطمئنا عواقب وخیمی در انتظار شما خواهد بود هرچند خود فکر کنید از پس این کار برمی آیید. اسکیت از جمله ورزش هایی است که به مراقبت و بررسی لحظه به لحظه نیاز دارد. مربی باید دائما شما را رصد کند تا ببیند شما کارها را اصولی و درست انجام می دهید یا اشتباهات ریز دارید. همین اشتباهات ریز ممکن است در کنار یکدیگر جمع شود و فاجعه به بار بیاورد. مربیان باتجربه ای که امروزه در رشته های اسکیت در ایران فعالیت دارند توسط فدراسیون اسکیت آموزش داده می شوند.

بهترین مرجعی که می تواند صلاحیت یک مربی را تعیین کند فدراسیون اسکیت ایران است که تمام آموزه های خود را از فدراسیون جهانی اسکیت دریافت کرده است و مربیان باتجربه زیادی در این زمینه تربیت کرده. این مربیان در آکادمی اسکیت های مختلف مشغول فعالیت هستند و کودکان در رشته های پایه تکمیلی و رشته های تخصصی زیر نظر آن ها فعالیت دارند. این مربیان همواره خود را با دانش روز آشنا می کنند، دوره های جدیدی را می گذرانند، مدارک خود را آپدیت می کنند، فدراسیون بر فعالیت آن ها نظارت می کند، نام و مشخصات و تخصص آن ها در سایت فدراسیون اسکیت ثبت می شود تا همگی این ها دلیل باشد بر اینکه شما آموزشی باکیفیت، بدون نقص و همواره ایمن را دریافت کنید. برای سلامتی خود و عزیزان تان ارزش قائل باشید و از یادگیری این رشته ورزشی بدون یک کمک جدا بپرهیزید. تصور نکنید که هزینه کردن برای اسکیت هزینه ای دور ریختنی است و شما می توانید خود تمامی مسائل آن را حل نمایید.

اما در این میان مربیان نیز وظیفه سنگینی به عهده دارند آن ها امانت دار خانواده ها خواهند بود و افراد به آن ها اعتماد می کنند و فرزند خود را به آن ها می سپارند یا سلامتی خود را به دست آن ها خواهند سپرد بنابراین مربیان نیز باید با دانش روز خود را همگام سازند. آن ها نمی توانند یک مدرک دریافت کنند و سالیان دراز با آن پیش بروند مطمئنا تغییراتی صورت می گیرد، اصلاحیه هایی برای آموزش وارد می شود، نکات فیزیولوژیک به مباحث آموزشی اضافه می گردد که تمامی این موارد به افزایش کیفیت آموزش اسکیت منجر خواهد شد.

بنابراین این وظیفه یک مربی اسکیت که در کنار پولی که درمی آورد برای آپدیت یا به روز رسانی اطلاعات خود نیز اقدام نماید. اگر این مسئله را به گوشه ای واسپارد مطمئنا به مرور زمان کیفیت کار خود را از دست می دهد و مربیان جوانی که برای کار خود ارزش قائل هستند جایگزین او خواهند شد. به همین ترتیب مربیان تیم های ملی وظیفه های بسیار سنگین تری بر عهده خواهند داشت.

آن ها نیاز دارند تا دانش روز دنیا را لحظه به لحظه دنبال کنند، تمام تغییرات قوانین و آموزه های اسکیت را دریافت نمایند و اطلاعات خود را بر این اساس تغییر دهند تا بتوانند شاگردانی داشته باشند که در سطح کشور و در سطح جهانی افتخارآفرین باشند. مربی که به صورت تجربی و سنتی آموزش می دهد مطمئنا دیر یا زود از گردونه رقابت حذف خواهد شد و شاگردانش حرفی برای گفتن ندارند و چقدر بد خواهد بود که استعداد و توانمندی یک سری هنرجو را به این سادگی هدر بدهیم و تلاش و کوشش او را از بین ببریم.

مطمئنا این بچه ها پکیجی از انرژی، طراوت، شادابی، انگیزه و نشاط هستند و در صورتی که به مسیر درست هدایت نشوند و آموزش های صحیح دریافت نکنند تمامی آن ها به هدر خواهد رفت و نباید اینگونه استعدادهای کشور را از دست بدهیم و نکته اصلی و اساسی این است که اگر روند استعدادپروری و موفقیت را در کشور نهادینه نکنیم به جای آن دلمردگی جایگزین می شود که انگیزه افراد برای حضور افراد در این رشته کاهش خواهد یافت.

این کاهش به مرور خلع بزرگی در ورزش اسکیت در ایران ایجاد خواهد کرد که جبران آن بسیار سخت خواهد بود اما اگر استعدادپروری از همان سنین کم زیر نظر استعدادیاب های مجرب فدراسیون انجام شود و فعالیت ها نیز زیر نظر مربیان تیم ها و باشگاه ها پیش برود و خانواده ها پیشرفت فرزندانشان را به مرور مشاهده کنند و به آینده آن ها امیدوار باشند مطمئنا اتفاقات خوب و خوشی در اسکیت خواهد افتاد همانطور که تیم های  ملی سرعت، اسکیت هاکی، اسکیت نمایشی، اسکیت فری استایل، اسکیت رول بال و آیس هاکی توانسته اند، رشته های دیگر نیز می توانند مقام آفرین باشند رشته هایی مانند رشته اگرسیو، رینک هاکی، اسکوتر، اسکیت برد تماما از جمله رشته هایی هستند که ایران در آن ها فعال می باشد و در سطح جهانی حرفی برای گفتن خواهد داشت. بنابراین تمام توجه و تمرکز خود را بر روی آموزش های صحیح و اصولی قرار دهیم و فدراسیون اسکیت نیز در این زمینه تمام توان خود را خرج خواهد کرد تا بتواند پکیجی منظم و مرتب فراهم آورد.

در همین راستا یکی از رشته های نوپا رشته رینک هاکی می باشد که آقای وحید شجاعی به عنوان سرپرست آن منصوب گردیده اند؛ آقای محمدرضا میرزایی نیز به عنوان دبیر کمیته رینک هاکی منصوب شده اند که هر دو برای یادگیری اصولی آموزش رشته رینک هاکی در کلاس های فدراسیون جهانی شرکت کرده اند. این کلاس ها به صورت آنلاین و مجازی برگزار گردید و در نهایت مدرک مربیگری معتبر جهانی اخذ گردید.

این مدرک می تواند برای آموزش افرادی که علاقه مند به رشته رینک هاکی می باشند مورد استفاده قرار گیرد. رشته رینک هاکی تاکنون در ایران حضور نداشته است و اکنون با اقبالی که از آن در سطح کشور شده است و همچنین حمایت هایی که از خارج کشور صورت می گیرد مطمئنا ایران می تواند به یکی از قطب های رشته رینک هاکی در جهان تبدیل شود.

همین اتفاق برای آیس هاکی افتاد و رشته آیس هاکی نیز در یک سال گذشته درخششی چشمگیر داشت و حضور در IHFF می تواند یکی از این پرونده های درخشان باشد. همچنین حضور در یک تورنومنت جهانی ارزش و اعتبار تیم ملی آیس هاکی ایران را مشخص کرد. بنابراین رشته اسکیت با آموزش های صحیح و مربیانی باتجربه می تواند به آینده ای درخشان امیدوار باشد. رشته رینک هاکی اگر بر اساس آموزش های فدراسیون جهانی اسکیت که به روز بر اساس قوانین جدید تغییر کرده است صورت گیرد می توانیم امیدوار باشیم که با بیس موفقیتی که در هاکی داشته ایم بتوانیم رشته رینک هاکی را به سرعت پیش ببریم.

بسیاری از افراد که می خواهند در یک ورزش ایمن تر فعالیت کنند اما ورزشی گروهی و با چوب را در نظر دارند رشته رینک هاکی می تواند برای آن ها گزینه بسیار مناسب باشد. رشته رینک هاکی به دلیل نوع اسکیت خاصی که دارد جذابیت ویژه ای به کار می دهد همچنین طراحی چوب ها متفاوت است و توپ های آن نیز به صورت غلتکی می باشند. یعنی بر روی زمین می چرخند و بازیکنان برای کنترل آن ها باید مهارت بسیار بالایی داشته باشند همچنین اقدامات سفت و سختی که برای داوران ترتیب داده شده است از خشونت بازیکنان علیه یکدیگر جلوگیری می کند بنابراین این ورزش یک ورزش امن تر به نسبت دیگر رشته های هاکی خواهد بود.

همچنین لوازم ایمنی آن نیز لوازمی بسیار ساده تر می باشند و حتی کلاه ایمنی در آن تعبیه نشده است. البته دروازه بانان ست کامل لوازم ایمنی را خواهند داشت به دلیل آنکه در برخورد توپ با آن ها ممکن است آسیب هایی وارد شود اما بازیکنان که سر آن ها در ارتفاع بالا قرار دارد از خطر بلند شدن توپ در امان خواهند بود. این است رشته رینک هاکی و بسیاری از رشته های دیگر که می توانند با استقبال عموم و آموزش صحیح به یک پدیده در جهان تبدیل شوند.

 بنابراین بیایید تنها به کسب درآمد فکر نکنیم و برای این ورزش ارزش قائل شویم، تمام هم و غم خود را برای به روزرسانی اطلاعات خود خرج کنیم و بتوانیم پکیجی تهیه کنیم که فرزندان مان و تمامی ایرانیان از کیفیتی بالا در آموزش اسکیت برخوردار شوند. اگر می خواهند هر رشته تخصصی را انتخاب کنند با جان و دل این کار را انجام دهند و از آینده خود و فرزندشان مطمئن باشند همچنین از لوازم تخصصی حرفه ای استفاده کنیم و تنها سودی کوتاه مدت را به سلامتی کودکان ترجیح ندهیم. استفاده از برندهای متفرقه نه تنها آسیب های فیزیکی وارد می کند بلکه به دلیل کیفیت پایین اجرای حرکات ممکن است آسیب های روحی جدی نیز به ورزشکار وارد نماید و او را سرخورده کند که شاید استعدادی پایین تر از دیگران دارد که در واقعیت چنین نمی باشد و خود اسکیت در اجرای حرکات تاثیر بسزایی دارد. پس بیایید برای ورزش اسکیت ارزش قائل شویم و بر اساس آموزش های فدراسیون اسکیت تا بالاترین حد کیفیت ورزشکاران خود را آماده سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *