رشته رینک هاکی و فعالیت های آن

دیدار اعضای کمیته رینک هاکی با مدیریت آکادمی اسکیت پارمیس
آگوست 30, 2021
مربیگری اسکیت
سپتامبر 7, 2021

آیا در مورد کفش های اسکیت کواد اطلاعاتی دارید؟ آیا طراحی کفش های اسکیت کواد برای شما جلب توجه کرده است؟ آیا شما نیز از افرادی هستید که در قدیم که این کفش ها در ایران مرسوم بوده است از آن ها استفاده کرده اید؟ آیا شما با رشته های اسکیت کواد آشنایی دارید یا تنها به رشته های اسکیت اینلاین یا رشته های اسکیت روی یخ توجه خود را معطوف ساخته اید؟

اگر شما نیز از علاقه مندان به رشته اسکیت کواد هستید باید بدانید که رشته های اسکیت کواد به رشته های اسکیت کواد نمایشی، رشته اسکیت رولر دربی و رشته رینک هاکی تقسیم می شود البته رشته هایی با حرکات موزون نیز در این شاخه وجود دارند که در مورد آن ها بحث نمی کنیم. بحث اصلی این مقاله به رشته رینک هاکی معطوف می شود.

اگر شما در ایران بزرگ شده باشید عموما رشته های اسکیت اینلاین را می شناسید. رشته اسکیت اینلاین به دلیل فراگیری که در ایران داشته است سه صورت حرفه ای دنبال شده و تمام شاخه های آن تقریبا در ایران دارای تیم های حرفه ای می باشند. از جمله رشته های معروف در رشته اسکیت اینلاین رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت هاکی، رشته رول بال، رشته فوتینز، رشته اگرسیوو رشته آلپاین می باشد که در مورد آخری بیشتر نامی از آن وجود دارد اما در حال شکل گیری است.

رشته هایی مانند رشته های اینلاین هاکی که از دیرباز در ایران فعالیت داشته اند اکنون به نهایت رشد و نمو خود رسیده اند و ایران توانسته است در بخش مردان مقام اولی آسیا و در بخش زنان مقام سومی آسیا را کسب کند. رشته اینلاین هاکی به دلیل توجه بسیاری از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان توانست پله های ترقی را به سرعت طی کند و علیرغم اینکه وسائل زیادی برای حضور در این رشته لازم است افراد زیادی تمایل دارند تا خود را برای حضور در تیم های حرفه ای آماده کنند. این تیم های حرفه ای می توانند سکوی پرتاب آن ها برای رسیدن به تیم های ملی باشند. به دلیل حرفه ای تر شدن ورزش در ایران تشکیل تیم های ملی حتی در سنین پایین نیز امکان پذیر شده است.

یعنی شما لازم نیست تا به سنین بزرگسالی برسید تا بتوانید در تیم ها شرکت کنید و همین مسئله انگیزه خانواده ها را برای سرمایه گذاری بیشتر کرده است زیرا فردی که از سنین بسیار پایین شروع به یادگیری می کند می تواند شانس بزرگی برای حضور در تیم های تخصصی و حرفه ای حتی تیم های خارجی داشته باشد. در کنار این موضوع ساخت فیلم جایی برای فرشته ها نیست که موفقیت دختران اسکیت باز ایرانی را به نمایش می گذارد که چه تلاشی برای حضور در مسابقات آسیایی اینلاین هاکی انجام می دهند فرهنگ سازی این رشته را عمیقا در مردم نهادینه می کند.

ما نیاز داریم تا مردم رشته ها را بشناسند تا بتوانیم از سرمایه گذاری خود بهره کافی را ببریم. اگر افراد زیادی تمایل پیدا کنند تا در این رشته ها حضور پیدا کنند می توان بخش های استعدادیابی را به صورت هرچقدر قوی تر فعال کرد تا بتوانیم تیم هایی شایسته برای اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی داشته باشیم. رشته های اسکیت در سال های اخیر در سطح جهانی نیز مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند و اکنون امید آن می رود تا ایران بتواند در رشته های اسکیت کواد و رشته های اسکیت روی یخ نیز موفقیت بیشتری کسب کند.

این شاخه ها در ایران فعال نبوده اند و اگرچه فعالیت های اندکی در معرفی و شناخت آن ها صورت گرفته است اما چند سالی بود که به فراموشی سپرده شده بودند. با تاسیس پیست آیس باکس در مجموعه ایران مال به وجود آمد تا رشته های اسکیت روی یخ با قدرت به پیش بروند و اکنون رشته آیس هاکی با تشکیل تیم ملی و حضور در یک تورنومنت جهانی توانسته است جایگاه خود را در IHFF پیدا کند. این ادامه فعالیت در IHFF و رقابت های جهانی اسکیت روی یخ می تواند ایران را به یکی از قدرت ها بدل کند. در کنار این مسئله باید توجه داشته باشیم که ایران لژیونرهای قدرتمندی در خارج از کشور دارد که تشکیل تیم ملی آن را بسیار آسان کرده است یعنی بازیکنانی که سال ها در اسکیت روی یخ جهانی فعالیت داشته اند می توانند به عضورت تیم ملی دربیایند و این شانسی است که ایران با توجه به حجم مهاجری که در خارج از کشور دارد برایش به وجود خواهد آمد.

از این رو احتمال این را می دهیم که ایران بتواند موفقیت های بسیار چشمگیری کسب کند و به زودی رنک خود را در تیم های آیس هاکی بالا ببرد. در کنار این موضوع انجمن هاکی و ریاست آن جناب آقای کاوه صدقی توجهی ویژه به رشته رینک هاکی داشته اند. به همین دلیل رشته رینک هاکی که با استفاده از کفش های کواد صورت می گیرد مورد استقبال قرار گرفته و با تعیین سرپرست جدید آن آقای وحید شجاعی مراحل رشد و توسعه آن در حال انجام است. فدراسیون جهانی اسکیت نیز بسیار علاقه دارد تا ایران بتواند در این رشته جایگاه خود را پیدا کند و به دلیل استعدادهای زیادی که در ایران وجود دارد حضور در رقابت های جهانی برای کشورمان میسر گردد. سرپرست کمیته رینک هاکی برنامه ریزی دقیقی را به فدراسیون اسکیت تقدیم کرد و طی ماه های گذشته در تهیه و انجام آن ها تلاش های لازم را انجام داد. از جمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

 

کارهای انجام شده به ترتیب اقدام

 

  1. ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای فرهنگ سازی و معرفی این رشته در کشور
  2. فعالیت و تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای آشنایی هرچه بیشتر ایرانیان با این رشته جذاب
  3. جمع آوری اطلاعات لازم در مورد تجهیزات و لوازم مورد نیاز در رشته رینک هاکی
  4. تعیین اعضای اجرایی کمیته رینک هاکی
  5. ارتباط با فدراسیون جهانی اسکیت و پیگیری ارسال تجهیزات رینک هاکی برای تامین احتیاجات اعضای تیم ملی و بررسی شرایط حضور در مسابقات آسیایی و جهانی
  6. ارتباط با مربیان و بازیکنان جهانی برای کسب اطلاعات به روز و دریافت آموزش در صورت نیاز
  7. تعیین مربی و کمک مربی برای تیم ملی (آقایان و بانوان)
  8. ترجمه کتاب قوانین رینک هاکی و چاپ نهایی کتاب ذکر شده برای آشنایی هرچه بیشتر علاقه مندان
  9. شرکت در کلاس های بین المللی فدراسیون جهانی اسکیت و اخذ مدرک مربیگری بین المللی رینک هاکی توسط سرپرست و دبیر کمیته رینک هاکی
  10. تولید چوب رینک هاکی در داخل کشور برای خودکفایی در این زمینه
  11. تهیه توپ مناسب برای اجرایی کردن تمرینات رینک هاکی در کشور
  12. برگزاری اولین اردوی تمرینی در داخل کشور در اوایل شهریورماه 1400

 

فعالیت های گسترده ای برای ارتباط با فعالین این رشته در سرتاسر جهان صورت گرفت، این ارتباط با بازیکنان، مربیان، مدرسین، داوران و اعضای فعال فدراسیون جهانی اسکیت بوده است که با موفقیت چشمگیری رو به رو شده است. تهیه کلیپ های معرفی رشته رینک هاکی، توضیحات این افراد در مورد نحوه فعالیت شان و موفقیت هایی که کسب کرده اند می تواند دلایل کافی برای حضور بازیکنان در این رشته را فراهم آورند.

یعنی افراد می توانند با مشاهده این کلیپ ها در مورد رشته رینک هاکی اطلاعات لازم را به دست آورند. همین اطلاعات می تواند در عملی کردن برنامه هایشان مفید واقع شود و آن ها به عنصری فعال در تیم های ملی تبدیل شوند. با عدم آشنایی کافی در مورد این رشته ها نمی توانیم امید داشته باشیم تا افرادی با علاقه شدید برای حضور در تیم ها به دست آوریم.

در کنار این موضوع یکی از مهم ترین کارهایی که صورت گرفته است ترجمه کتاب قوانین رینک هاکی می باشد که توسط فدراسیون اسکیت تالیف شده است و توسط جناب آقای وحید شجاعی و جناب آقای کاوه صدقی ترجمه گردیده است. ویراستاری علمی این اثر نیز توسط آقای محمدرضا میرزایی صورت گرفته است که در مجموع کتابی بی نقص برای آموزش قوانین رینک هاکی می باشد. به دلیل نبود منبعی پیش از این در مورد رینک هاکی این کتاب می تواند سرچشمه تمام آموزش های قوانین به روز رینک هاکی برای تمام فارسی زبانان سراسر دنیا باشد.

ترجمه این اثر هم از سوی فدراسیون جهانی اسکیت و هم از سوی فدراسیون اسکیت ایران مورد حمایت و تشویق قرار گرفته است و مطمئنا در سیلابس درسی مربیگری رشته رینک هاکی و داوری آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. رونمایی از این کتاب در روزهای آینده در فدراسیون اسکیت صورت می گیرد و شما نیز می توانید در صورت تمایل از این کتاب نسخه ای را تهیه نمایید و با قوانین رشته رینک هاکی به صورت کامل آشنا شوید.

در ادامه سرپرست و دبیر کمیته رینک هاکی در کلاس های آموزشی فدراسیون جهانی اسکیت شرکت کردند که این کلاس ها هم در زمینه داوری و هم در زمینه مربیگری صورت گرفت و موفقیت در این دوره ها می تواند برنامه ریزی آینده برای آموزش رشته رینک هاکی را منسجم تر نماید. فدراسیون اسکیت مطمئنا در ادامه برنامه هایی برای آموزش علاقه مندان ترتیب خواهد داد که افراد می توانند در این رشته نوپا استعدادهای خود را شکوفا کنند و به دلیل شانس بالاتری که برای حضور در تیم های حرفه ای خواهند داشت مطمئنا استقبال شدیدی از این رشته صورت می گیرد.

در ادامه همین مسیر سرپرست کمیته رینک هاکی با سرپرست فدراسیون اسکیت که برای تشکیل مجمع به این سمت گمارده شده اند و بر فعالیت های فدراسیون اسکیت در این مدت نظارت دارند دیداری داشته اند و برنامه ریزی های صورت گرفته برای رشته رینک هاکی را به ایشان ارائه کرده اند. سرکار خانم دکتر مددی از اجرای این برنامه ها استقبال نمودند و امید می رود تا رشته رینک هاکی که هرچه بهتر به ایرانیان عزیز شناسانده شود.

پیست اسکیت پارمیس در این راستا حمایتگر رشته رینک هاکی خواهند شد و با برنامه ریزی که انجام شده است فعالیت های فرهنگ سازی این رشته از این آکادمی اسکیت آغاز می شود. در برنامه ای که صورت خواهد گرفت استعدادها در سنین مختلف شناسایی می شوند و لوازم مورد نیاز برای آن ها تهیه خواهد شد تا بتوانند تمرینات اولیه رشته رینک هاکی را آغاز کنند. سرپرست کمیته رینک هاکی بر این فعالیت ها نظارت ویژه خواهند داشت تا طبق اصول و استانداردهای جهانی پیش برود. همچنین حضور مربیان خارجی برای نظارت از طریق وب کنفرانس برنامه ریزی می شود و شما نیز می توانید یکی ار افراد برای حضور در این برنامه های تخصصی باشید.

یکی از فعالیت های اصلی که در کمیته رینک هاکی صورت گرفته است تولید چوب رینک هاکی می باشد. چوب رشته هاکی یکی از اصلی ترین لوازمی است که همیشه بازیکنان به آن احتیاج خواهند داشت حتی در رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی نیز بازیکنان مجبورند تا هرچند وقت یکبار چوب خود را تعویض نمایند یا به تعمیر آن بپردازند. هزینه های واردات چوب بسیار سنگین می باشد و به دلیل ورود آن ها از مرزهای کشور قیمت های نهایی آن ها سر به فلک می زند بنابراین کمیته رینک هاکی تصمیم گرفت تا تولید چوب این رشته را در داخل کشور انجام دهد تا هم قیمت تمام شده آن پایین بیاید و هم اینکه بازیکنان هر لحظه برای تهیه آن بدون مشکل اقدام نمایند.

تصور کنید شما می خواهید چوبی را تهیه کنید و در انبارهای داخل کشور موجود نمی باشد؛ اگر بخواهید آن را مستقیما از خارج از کشور سفارش دهید گاهی اوقات چند ماه باید برای رسیدن آن تحمل نمایید و ممکن است از تمرینات خود جا بمانید. به همین دلیل کمیته رینک هاکی با پیش بینی این مسئله تولید چوب رینک هاکی را در داخل کشور انجام داده است که فدراسیون اسکیت نیز از این مسئله حمایت نموده است. در راستای حمایت از تولید ملی ما می توانیم موارد دیگر را نیز در داخل کشور تولید کنیم که از جمله آن ها لوازم ایمنی مربوط به رشته رینک هاکی می باشد.

لوازم ایمنی مربوط به رشته رینک هاکی با هزینه بسیار کمتر از لوازم ایمنی رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی قابل تولید و تهیه می باشند. دلیل این مسئله نیز امنیت بالاتر رشته رینک هاکی و قوانین سفت و سخت آن است. داوران بر فعالیت بازیکنان نظارت ویژه ای دارند تا از خطاهای احتمالی و درگیری ها و خشونت جلوگیری به عمل آورند. این بر خلاف رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی می باشد که کمی خشونت در آن ها چاشنی کار خواهد بود.

امید می رود تا اسکیت های رشته رینک هاکی نیز به صورت ویژه و حرفه ای در داخل کشور فراهم آیند تا بازیکنان علاقه مند بتوانند از انواع برندها خرید مناسبی داشته باشند و تمرینات به صورت حرفه ای بر روی اسکیت های رینک هاکی آغاز گردد. اگر بازیکنان نونهال و خردسال از ابتدا بر روی رشته رینک هاکی یا رشته اسکیت کواد نمایشی یا رولردربی تمرکز نمایند مطمئنا ایران در این زمینه نیز تیم های قدرتمندی را تشکیل خواهد داد. از جمله جذابیت های رشته رینک هاکی که فعالیت تیمی افراد در آن است افزایش سطح اجتماعی کودکان می باشد که می تواند به عنوان یک نقطه قوت محسوب شود. پس با برنامه ریزی مدون و ایجاد علاقه در بازیکنان امید می رود تا رشته رینک هاکی به یکی از رشته های محبوب در ایران تبدیل شود و تیمی که برای اعزام به مسابقات خارجی تشکیل خواهد شد تیمی قدرتمند، با انگیزه و با مهارت بالا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *