معرفی رشته های اسکیت قسمت 2

معرفی رشته های اسکیت قسمت 1
آگوست 17, 2021
سرکار خانم فریبا مددی سرپرست جدید فدراسیون اسکیت
آگوست 22, 2021

در مقاله قبل به این مسئله پرداختیم که رشته اسکیت شاخه های مختلفی را در بر می گیرد و همچنین در زمین های مختلف و با اسکیت های مختلفی قابلیت انجام می باشد و این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام رشته را بیشتر دوست دارید و می خواهید در آن فعالیت حرفه ای داشته باشید.

اگر شاخه مناسب خود را درست انتخاب کنید و انگیزه لازم برای ادامه مسیر را داشته باشید مطمئنا آینده روشنی در رشته اسکیت خواهید داشت به ویژه در ایران که این رشته ها نوپا هستند و امکان رقابت در آن ها بیشتر وجود دارد البته بازیکنان ایرانی در عرصه های جهانی نیز خوش درخشیده اند و توانسته اند مدال های رنگارنگی را برای ایران کسب کنند حتی در چالش هایی که در زمان بیماری کووید 19 در سراسر جهان برگزار گردید ایرانیان باز هم خوش درخشیدند و با ارسال کلیپ هایی از خود توانستند توجه جهانیان را به خود جلب کنند.

با همین توانمندی و شناسایی استعدادهای بالقوه و تبدیل آن ها به بالفعل می توانیم امیدوار باشیم که ایران در سال های آینده نتایج بسیار چشمگیری را کسب کند. ایجاد فرهنگ اسکیت بازی در ایران که توسط فیلم هایی نظیر فیلم جایی برای فرشته ها نیست صورت گرفته است از دیگر نقطه های روشن در تاریخ رشته اسکیت ایران می باشد. فدراسیون اسکیت هرچه قدرتمندتر از قبل در حال اجرای فعالیت های خود می باشد و بازیکنان با انگیزه ای بیشتر در قالب انجمن های حرفه ای فعالیت های تخصصی خود را دنبال می کنند.

در این میان به دو رشته اصلی اسکیت نمایشی و اسکیت سرعت در مقاله پیشین اشاره شد و اکنون به معرفی رشته های دیگر خواهیم پرداخت. هر کدام از رشته های اسکیت این قابلیت را به شما می دهند که بتوانید در قالب یک تیم یا به صورت انفرادی فعالیت کنید. از رشته های انفرادی اسکیت که در قالب اسکیت های متصل به پا صورت می گیرند می توانیم رشته اسکیت فری استایل را نام ببریم.

رشته اسکیت فری استایل:

یکی از زیباترین رشته های اسکیت که هر بیننده ای را به خود جذب می کند رشته اسکیت فری استایل می باشد. برای اینکه رشته اسکیت فری استایل را بهتر بشناسید باید به تیپ اجرایی افرادی توجه کنید که در بین موانع حرکاتی بسیار موزون را از خود به نمایش می گذارند، آن ها حرکات پای بسیار نرم و سبک دربین مانع ها دارند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. رشته اسکیت فری استایل در دو شاخه اصلی اسپید اسلالوم و بتل دنبال می شود.

در شاخه بتل بازیکنان باید به اجرای حرکات بسیار پیچیده و سخت در بین موانع بپردازند که بر اساس تعداد چرخی که بر روی زمین دارند تا بتوانند یک حرکت را به اجرا درآورند امتیازدهی می شوند. همچنین تناسب بین اجرای حرکات، موزون بودن آن ها و اجرای آن با ریتم امتیاز خود را خواهد داشت.

در اسپید اسلالوم دو بازیکن در کنار یکدیگر به صورت سرعتی رقابت می کنند و شاید صدم ثانیه در تعیین برنده تاثیرگذار خواهد بود از این رو اگر بازیکنی هستید که دوست دارید در قالب رقابت های سرعتی شرکت کنید و همچنین جذابیت های حرکت بین مانع را نیز در تجربه خود داشته باشید رشته اسکیت فری استایل می تواند برای شما مفید باشد.

همچنین اگر می خواهید اسکیت را زیبا اجرا کنید و افراد با دیدن اسکیت بازی شما به وجد بیایند باز هم رشته اسکیت به شما پیشنهاد می شود یعنی افرادی هستند که برای شرکت در رقابت های ملی یا جهانی اسکیت را دنبال نمی کنند، آن ها تنها می خواهند زیبا اسکیت کنند. برای چنین افرادی رشته اسکیت فری استایل یکی از بهترین گزینه هاست البته دقت داشته باشید که تهیه اسکیت مناسب که قابلیت های اجرای شما را بالا می برد از مهم ترین نکات است. این مسئله نیز باید تحت نظارت یک مربی متخصص انجام گیرد که با توجه به فیزیک بدنی و تکنیک هایی که برای اجرا در نشر دارید بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

رشته اسکیت هاکی:

رشته اسکیت هاکی از دیگر رشته های اسکیت در ایران پیشرفت بیشتری داشته است در واقع سه رشته اصلی هاکی که در دنیا دنبال می شود در ایران نیز دنبال می شود. در ابتدا ایران با رشته اینلاین هاکی شناخته می شد و توانست در آسیا مقام اول مردان و مقام سوم زنان را کسب کند همچنین با ساخت فیلم جایی برای فرشته ها نیست که فعالیت بازیکنان دختر هاکی ایران را به نمایش می گذارد توانست در قلب مردم ایران نفوذ بیشتری داشته باشد و همچنین اسکیت هاکی ایران را به جهانیان نیز بشناساند. دریافت جایزه های مختلف نشانه موفقیت این اثر فرهنگی و نقش موثر آن در رشد رشته اسکیت می باشد.

رشته اسکیت اینلاین هاکی با توسعه به رشته آیس هاکی و همچنین رشته رینک هاکی رسالت خود را به پایان رسانید زیرا اکنون تیم آیس هاکی ایران نیز مشغول فعالیت شده است و در قالب تیم های IHFF مشغول فعالیت می باشد و در صورت از بین رفتن محدودیت های بیماری کووید 19 می توانیم امیدوار باشیم که ایران نیز یکی از شرکت کنندگان قدرتمند در این رشته باشد. ایران به دلیل داشتن لژیونرهای پرسابقه این امید را دارد که بتواند به یکباره چند پله را پرش کند و به مانند رشته اینلاین هاکی حرفی برای گفتن داشته باشد. رشته رینک هاکی از این حیث سابقه کمتری دارد زیرا رشته اینلاین هاکی و آیس هاکی شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

رشته رینک هاکی به دلیل تفاوت در طراحی اسکیت و همچنین چوب هاکی آن، حتی لوازم ایمنی که در اختیار بازیکن قرار می دهد بسیار متفاوت است. به گونه ای رشته ای جدید می باشد که وارد ایران شده است و برای فرهنگسازی آن مدت زمان بیشتری مورد نیاز است اما کتاب قوانین رینک هاکی توسط آقای وحید شجاعی ترجمه شده است و برای علاقه مندان در دسترس می باشد. این کتاب به چاپ رسیده است و شما می توانید آن را از کتاب فروشی های معتبر تهیه نمایید. همچنین رشته رینک هاکی با خشونت بسیار پایین تری که دارد برای بسیاری از افراد مطلوب تر می باشد. افرادی هستند که دوست ندارند در خشونت های رشته آیس هاکی حضور یابند و یا حتی در درگیری های رشته اینلاین هاکی آسیب ببینند.

بنابراین رشته رینک هاکی که قوانین بسیار سفت و سخت تری دارد برای آن ها جذاب خواهد بود. لوازم ایمنی رشته رینک هاکی بسیار سبک تر است و بسیاری از حرکت های رشته اینلاین هاکی و آیس هاکی در این رشته خطا گرفته خواهد شد بنابراین سبک و سیاق خود را مشخص کنید که می خواهید پرانرژی و پرحرارت بازی کنید یا می خواهید سبک محافظه کارانه داشته باشید. در هر صورت انجمن اسکیت هاکی در تمامی این زمینه ها به شما اطلاعات مفیدی خواهد داد همچنین برای بررسی موقعیت های مختلف در زمینه رشته رینک هاکی می توانید به اینستاگرام کمیته رینک هاکی مراجعه نمایید.

رشته اسکیت رول بال:

رشته اسکیت رول بال از جمله رشته هایی است که امکانات بسیار کمتری را از شما طلب می کند. شما در رشته اسکیت رول بال در هر کجا می توانید به تمرین بپردازید و اسکیت مخصوصی نیز برای آن طراحی نشده است البته بسیاری از بازیکنان به دلیل طراحی ویژه اسکیت هاکی از آن استفاده خواهند کرد. رشته اسکیت هاکی اسکیت هایی را مورد استفاده قرار می دهد که قدرت مانور بسیار بالا دارد، بلبرینگ های مخصوصی دارد که سرعت بسیار بالایی به بازیکن می دهد و پای بازیکنان را در برابر صدمات و ضربات حفظ می کند. این اسکیت ها در رشته رول بال نیز مفید خواهد بود زیرا بازیکن باید بتواند استارت ها و استاپ های قدرتمندی داشته باشد و با گرفتن  توپ موقعیت را برای تیم خود به  وجود آورد.

رشته رول بال نیز یکی از رشته های جذاب در شاخه اسکیت می باشد که به دلیل تیمی بودن آن جذابیتی دوچندان پیدا کرده است، اگر شما بازیکنی تیمی هستید و می خواهید کمی زودتر از رشته های تخصصی دیگر به نتیجه برسید می توانید رشته رول بال را از نظر بگذرانید. اگر کار با توپ شما خوب است و به ویژه در رشته هندبال یا بسکتبال فعالیت داشته اید رشته رول بال به شما به صورت ویژه توصیه خواهد شد. در این صورت شما یک بازیکن با پتانسیل بسیار بالا خواهید بود و بسیاری از تیم ها دنبال آن خواهند بود که شما را به استخدام خود درآورند. رشته رول بال چندین سال است که در ایران جای خود را پیدا کرده است و تیم ملی رول بال ایران نیز در جهان بسیار قدرتمند ظاهر شده است بنابراین این موقعیت را از دست ندهید و سکوهای پرتاب خود را آماده کنید.

این رشته هایی است که به صورت ویژه و اصلی در ایران مشغول فعالیت است البته رشته های دیگر ثبت شده نیز در ایران وجود دارند که توضیح در مورد آن ها به مقاله های بعد موکول می شود. رشته های ذکر شده به رشته هایی اشاره کرده اند که از اسکیت هایی استفاده می کنند که به قالب پا درمی آیند یعنی کفش پوشیده می شود و اسکیت به پا متصل خواهد بود، در مورد رشته های اسکیت برد و اسکوتر اطلاعاتی داده نشده است.

در زمینه رشته های تخصصی نیز مربیان زیادی تحت نظر فدراسیون اسکیت آموزش دیده اند و مدارک آن ها در فدراسیون اسکیت موجود می باشد. شما برای بررسی رزومه یک مربی می توانید از او مدارک رسمی درخواست کنید و یا با فدراسیون اسکیت در این زمینه تماس بگیرید تا از صحت مدارک اطمینان حاصل کنید. آکادمی اسکیت معتبر می تواند یک پایگاه مناسب برای برنامه ریزی آینده اسکیت شما باشد و شما با کمک گرفتن از این تیم حرفه ای شرایط رشد و ترقی خود را فراهم آورید. همچنین برای خرید لوازم اسکیت می توانید به قسمت فروشگاه اسکیت مراجعه نمایید، خرید کفش اسکیت یک کار تخصصی می باشد که با اطلاعاتی که در وبسایت ما ارائه شده است می توانید از آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *