معرفی رشته های اسکیت قسمت 1

دوره سطح یک مربیگری رینک هاکی
آگوست 9, 2021
معرفی رشته های اسکیت قسمت 2
آگوست 17, 2021

چه مقدار در مورد رشته اسکیت اطلاعات دارید؟ آیا رشته اسکیت و شاخه های مختلف آن را می شناسید یا تنها از آن تصویری را که در پارک ها دیده اید به خاطر می آورید؟

بسیاری از افراد اسکیت را تنها یک بازی سرگرم کننده می دانند که برای گذراندن وقت ورزشی بسیار مناسب است. هم تفریح و هم لذت دارد و هم اینکه بتوانید تکنیک های آن را اجرا کنید شاید بتوانید در مسابقات شرکت کنید. بیش از این تصوری حرفه ای برای آن در ذهن خود نخواهند داشت و اگر می خواهید ورزش اسکیت را به خوبی بشناسید باید مطالعه دقیقی بر روی آن انجام دهید. وبسایت آقای وحید شجاعی می تواند در این زمینه آگاهی لازم را به شما بدهد و شما به عنوان یک بازیکن اسکیت یا یک فرد فعال در زمینه اسکیت مطرح شوید.

ابتدا باید بدانید که رشته اسکیت از اسکیت پایه و تکمیلی شروع می شود؛ رشته اسکیت پایه و تکمیلی همان ابتدایی ترین لول آموزش اسکیت می باشد که شما در مرحله نخست باید بگذرانید البته این پایه ای بودن دلیل بر این نیست که نباید در آن دقت لازم را به عمل آورد و می توان آن را سرسری گرفت اتفاقا مهم ترین قسمت در آموزش اسکیت همان قسمت پایه و تکمیلی می باشد. زیرا اگر شما در این قسمت لنگ بزنید یا کار را به صورت حرفه ای دنبال نکنید در آینده دچار مسائل اساسی خواهید شد یا اگر دچار مشکلات اساسی نیز نشوید از ادامه اسکیت باز می مانید.

در واقع شما ممکن است از اسکیت دلزده بشوید زیرا نمی توانید تکنیک های آن را به خوبی اجرا کنید و از خود ناامید خواهید شد. برای همین مهم است که در همان ابتدا اسکیت را با دانش روز دنیا دنبال کنید، از فدراسیون اسکیت می توانید کمک بگیرید و باشگاه های مورد تایید را شناسایی کنید. مربیان ثبت شده در فدراسیون اسکیت مشخص هستند و شما بهتر است سرنوشت خود و یا فرزند خود را به دست آن ها بسپارید. افرادی که برای بحث آموزش ارزش قائل هستند و آن را در یک قالب آکادمیک دنبال می کنند. درست است که اسکیت ورزشی عملی می باشد و برای موفقیت در آن حتما باید به تمرین های پیچیده آن مشغول شوید اما دانستن نکات اساسی و تکنیک اصلی یکی از موارد مهم به شمار می رود که در صورت اطلاع نداشتن از آن ها در امر آموزش اسکیت دچار مشکل می شوید.

آموزش اسکیت از همان ابتدا باید زیر نظر مربی تخصصی صورت گیرد. مربی که آموزش آن در زمینه اسکیت هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی توسط فدراسیون اسکیت صورت گرفته باشد. فدراسیون اسکیت نیز دانش خود را مطابق با فعالیت های روز دنیا آپدیت می کند و بنابراین شما می توانید خیالی آسوده داشته باشید که بر اساس موازین جهانی پیش می روید.

همین مسئله شما را در بحث مسابقات نیز کمک خواهد کرد، مربیان باتجربه نیز در کنار دانش آکادمیک می توانند آینده روشن تری را برای شما تصور کنند. آن ها تجربه حضور در مسابقات را دارند بنابراین می توانند شما را به مسیری روشن تر رهنمون کنند اما با فرض اینکه رشته اسکیت پایه و تکمیلی را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و برای رشته های تخصصی اسکیت وارد عمل شده اید می توانیم رشته های تخصصی اسکیت را به موارد زیر تقسیم کنیم:

رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت رول بال، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت برد، رشته اسکوتر، رشته رینک هاکی، رشته رولر دربی و رشته های اسکیت روی یخ.

در موارد بالا سه شاخه اصلی اسکیت ذکر شده اند، درست است که رشته های مختلفی مانند نمایشی، سرعت، فری استایل، رول بال و هاکی وجود دارند اما در سه شاخه اصلی قابل دنبال کردن می باشند. اسکیت روی یخ، اسکیت کواد و اسکیت های اینلاین

تفاوت ساختاری این اسکیت ها را می توانید در وبسایت جست و جو کنید و در مورد آن ها بدانید اما به طور خلاصه می توان گفت که رشته های اسکیت روی یخ با تیغه ای که زیر کفش اسکیت قرار دارد قابلیت اسکیت بازی بر روی یخ را پیدا می کند که هیجان خود را خواهد داشت و شاخه های مختلف آن نیز وجود دارد، رشته های اسکیت اینلاین مانند رشته های اسکیت یخ می باشند که چرخ ها در یک خط قرار گرفته اند، فقط چرخ ها به شکل رولر می باشند و رشته های اسکیت کواد چرخ ها به صورت موازی، دو عدد در جلو و دو عدد در عقب قرار دارند و با ترمزی در جلوی اسکیت برای استاپ ها کمک گرفته می شود. تمامی شاخه های فوق در فدراسیون اسکیت ایران دنبال می شوند و شما می توانید امکانات لازم در این زمینه را دریافت کنید.

برای مثال برای تمرینات اسکیت روی یخ می توانید در پیست ایران مال در تهران و یا پیست پدیده مشهد اقدام نمایید همچنین برای تمرینات رشته رینک هاکی و رشته رولر دربی می توانید در پیست های معمولی تهران که برای اینلاین مناسب هستند مشغول فعالیت شوید. تنها نیاز شما خرید اسکیت مخصوص می باشد البته لوازم جانبی دیگری برای هر کدام از رشته ها وجود دارد که از جمله آن ها می توان به چوب هاکی، لوازم ایمنی هاکی، لوازم ایمنی سرعت، اسپینر برای رشته اسکیت نمایشی، چرخ ها و اسکیت های مخصوص رشته اسکیت فری استایل، توپ برای رشته رول بال اشاره کرد.

اگر در هر کدام از این فعالیت ها برنامه شرکت کردن دارید مهم آن است که بدانید برای کارهای تیمی قوی تر هستید یا کارهای انفرادی؟ اگر فردی جمع گرا هستید مطمئنا در رشته های تیمی آینده روشن تری خواهید داشت که از جمله این رشته ها می توان به رشته های هاکی در شاخه های مختلف آن و رشته رولبال اشاره کرد. اگر در کارهای فردی موفق تر عمل می کنید رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایشی و رشته اسکیت فری استایل یا رشته های اسکیت برد یا اسکوتر برای شما مناسب هستند. بنابراین مهم است که در این زمینه تحقیق لازم را انجام دهید و حتی از مربی خود نیز در این زمینه کمک بگیرید البته شرایط فیزیکی بدن شما، سن و سال شما، قدرت درک شما از حرکات و همچنین علاقه شما نیز بسیار مهم می باشند یعنی شما برای انتخاب بین رشته سرعت، نمایشی یا فری استایل حتما باید نظر یک متخصص را جویا شوید تا از اشتباه در انتخاب جلوگیری نمایید.

در ادامه این مقاله به معرفی دو رشته می پردازیم و ادامه رشته ها را به مقاله بعدی موکول خواهیم کرد.

رشته اسکیت نمایشی:

رشته اسکیت نمایشی یکی از زیباترین و جذاب ترین رشته های اسکیت می باشد. کفش اسکیت نمایشی طراحی ویژه و بسیار زیبایی دارد و برای حرکات حرفه ای آن طراحی شده است، یعنی شما بدون اسکیت مخصوص رشته اسکیت نمایشی نمی توانید حرکات آن را از کار دربیاورید. تکنیک هایی دارد که برای اجرا نیاز به ترمزی مخصوص در جلو و چیدمان مخصوص چرخ ها می باشید، بوت اسکیت نمایشی نیز باید کیفیتی بالا و مناسب برای اجرای حرکات در اختیار شما قرار دهد. اگر شما بخواهید در خرید کفش اسکیت نمایشی قصور به خرج دهید مطمئنا در اجرای تکنیک ها دچار مشکل خواهید شد و مجبور می شوید دیر یا زود کفش اسکیت خود را عوض کنید. نظر تخصصی مربی در این زمینه می تواند کمک کننده شما باشد تا از دوباره کاری بپرهیزید.

همچنین از وسائل جانبی نیز می توان به اسپینر اشاره کرد که برای پیدا کردن نقطه تعادلی بدن و همچنین برای یادگیری هرچه بهتر حرکات اسپین مورد استفاده قرار می گیرد.

رشته اسکیت سرعت:

رشته اسکیت سرعت از جمله رشته هایی است که برای سنین پایین نیز قابل استفاده می باشد یعنی بچه های کوچک به دلیل تمایلی که برای رقابت و مسابقه دادن با یکدیگر دارند بسیار زیاد در این رشته جذب خواهند شد. آن ها دوست دارند تا هم سن و سالان خود رقابت کنند و در این رقابت ها نیز پیروز شوند و این انگیزه اصلی در آن ها برای موفقیت خواهد بود.

رشته اسکیت سرعت با اسکیت های مخصوص که چرخ هایی بزرگ دارند و بوت های آن به صورت بدون ساق می باشند طراحی مخصوص برای امکان ایجاد پوش های مناسب خواهد بود. این کفش ها در طرح ها و مدل های مختلفی وجود دارد و برای افراد کم سن و سال با توجه به ترک کوتاه تر سه چرخ و برای افراد بزرگسال چهارچرخ می باشد البته طراحی هایی برای بزرگسالان به صورت سه چرخ نیز وجود دارد. بلبرینگ های مخصوص این اسکیت ها سرعتی بسیار بالا به بازیکنان این رشته می دهد.

اما نکته جالب در رشته اسکیت سرعت شاخه های مختلفی است که برای مسابقات آن می توانید در نظر بگیرید یعنی رنج وسیعی از مسابقات پیش روی شما خواهد بود که می توانید در آن ها قدرت نمایی کنید. بنابراین رشته اسکیت سرعت یکی از پرسابقه ترین رشته ها و جذاب ترین رشته های اسکیت می باشد. سرعت بالا از مؤلفه های جذب افراد به این رشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *