رشته اسکیت نمایشی و کفش اسکیت نمایشی

تجهیزات ایمنی اسکیت هاکی
ژوئن 6, 2021
رشته اسکیت فری استایل
ژوئن 15, 2021

یکی از چشم نوازترین رشته های تخصصی که در رشته اسکیت وجود دارد رشته اسکیت نمایشی می باشد که به آن اسکیت هنری نیز گفته می شود. این رشته نیاز به قدرت بدنی بالایی دارد زیرا انجام حرکات این رشته بسیار سخت و دشوار می باشد. برخی حرکات رشته تخصصی اسکیت نمایشی تنها بر روی یک پا و در برخی مواقع بر روی یک چرخ صورت می گیرد از همین رو قدرت بالایی را مخصوصا در قسمت پاها طلب می کند. اما وقتی این حرکات به صورت موزون و هماهنگ و همراه با موزیک صورت گیرد هر بیننده ای را به سمت خود جذب می نماید.

این رشته ورزشی را می توان از سنین بسیار پایین مثلا از 4 سالگی آغاز نمود و لزومی که برای این رشته همچون دیگر رشته های اسکیت وجود دارد مسلط شدن بر روی اسکیت و حرکاتی که مربوط به پایه و مقدمات رشته اسکیت می باشد، است. این حرکات پایه مجوزی می باشد برای ورود به رشته های تخصصی از جمله رشته تخصصی اسکیت نمایشی. حرکاتی همچون کراس اوور و کراس بک که در دو جهت چپ و راست انجام می گیرد.

اسکیت نمایشی یا اسکیت هنری با یکدیگر تفاوتی ندارند و در سال های اخیر در کشورمان به جای کلمه نمایشی از هنری استفاده شده است.

رشته اسکیت هنری از لحاظ طراحی و تکنیکی بسیار شبیه به رشته اسکیت پاتیناژ که همان رشته اسکیت نمایشی روی یخ می باشد، است اما تفاوتی که این بین وجود دارد تنها در نوع فریم این دو رشته می باشد که در یکی از فریم یخ و در دیگری از فریم اینلاین یا چرخ های خطی استفاده می گردد. اسکیت نمایشی در صورت کلی به صه شکل قابل اجرا می باشد که تقاوتی که بیشتر در آن ها به چشم می خورد تفاوت فریم های آن ها می باشد.

اسکیت نمایشی روی یخ که دارای فریم هایی تیغه ای از جنس فلز می باشد که برای استفاده بر روی یخ طراحی شده است.

اسکیت نمایشی کواد که فریم کفش اسکیت این رشته به شکلی است که دو چرخ در جلو به صورت موازی قرار گرفته و دو چرخ نیز در عقب. این نوع از کفش اسکیت قدیمی ترین و سنتی ترین نوع فریم کفش اسکیت می باشد.

اسکیت نمایشی اینلاین به گونه ای است که فریم آن دارای چرخ هایی به صورت خطی می باشد. در گذشته کفش های تخصصی رشته اسکیت نمایشی به صورت چهارچرخ بوده است که با گذشت زمان و پیشرفت هایی که در تولید و طراحی این کفش ها صورت گرفته است غالبا با سه چرخ وارد بازار می گردند.

زمان رسمی شدن رشته اسکیت نمایشی به عنوان یک رشته برای مسابقات جهانی به سال 2002 بازمی گردد که در ووپرتال آلمان صورت گرفته است.

مسابقات به شکلی می باشد که سه دسته مختلف رشته اسکیت نمایشی که اسکیت نمایشی روی یخ، اسکیت نمایشی کواد و اسکیت نمایشی اینلاین می باشند به صورت جداگانه انجام می گیرد. به این صورت که هیچ یک از ورزشکاران رشته نمایشی اینلاین با رشته نمایشی روی یخ مقایسه نخواهند شد و همچنین برعکس آن. شباهتی که در این شاخه ها وجود داشته و دارد دلیلی است که بسیاری از افراد از اسکیت اینلاین وارد اسکیت یخ شده اند و یا اینکه عکس این قضیه می باشد.

یکی از دلایلی که اسکیت نمایشی اینلاین را از اسکیت نمایشی روی یخ دشوارتر ساخته است این است که اسکیت یخ دارای لبه های عمیق تری می باشد که این مسئله این اجازه را به بازیکن خواهد داد تا بتواند پرش ها و حرکاتی چون اکسل و لاتز را نسبت به اسکیت اینلاین نمایشی راحت تر اجرا نماید و از زمین راحت تر جدا شود. البته اسکیت نمایشی اینلاین دارای وزن بیشتری نیز می باشد که این مسئله دشواری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

شما در ابتدای کار آموزش اسکیت نمایشی باید با استفاده از استروکینگ و پس از آن با استفاده از هر دو پا بر روی لبه های داخلی و خارجی به سمت جلو و عقب تمرین نمایید.

یکی از مهم ترین و پایه ای ترین حرکات در اسکیت نمایشی همین آموزش لبه های داخلی و خارجی پا می باشد که در همان ابتدای ورود به این رشته باید به صورت کاملا صحیح آموزش داده شود. نگاهی که به این حرکت یعنی حرکت بر روی لبه های هر دو پا و حرکت کردن به سمت جلو و عقب می شود مانند قرار دادن خشت اول یک بنا می باشد که باید بسیار دقیق و اصولی انجام گیرد.

حرکاتی که پس از این حرکت آموزش داده می شوند حرکاتی همچون کراس اور و کراس بک با استایل نمایشی و نیز جامپ های سبک و ساده می باشند.

سطح های مختلفی برای شرکت در مسابقات اسکیت نمایشی وجود دارد که با توجه به گروه های سنی تفاوت دارد. ابتدایی ترین سطح این مسابقات که سطح 4 می باشد تمرین و تلاشی 6 الی 12 ماهه را طلب می کند که البته این بر اساس تمرین، تلاش، سن، علاقه، کسب مهارت و استعداد متفاوت می باشد.

در ایران نیز مسابقات رشته اسکیت نمایشی یا اسکیت هنری در سطوح و سنین مختلف بین استانی، باشگاهی، بین المللی و کشوری در حال برگزاری می باشد. این مسابقات به صورت منظم انجام می گیرد و افراد می توانند خود را برای حضوری موفق در این مسابقات آماده نمایند.

این نکته را مورد توجه داشته باشید که با کفش های معمولی تنها می توانید 2 یا 3 ترم را در رشته اسکیت نمایشی بگذرانید و با بالاتر رفتن سطح تمرینات شما نیاز خواهید داشت تا کفش اسکیت نمایشی را تهیه کنید و همچنین برای شرکت در مسابقات نیز حتما باید کفش مخصوص این رشته را به پا داشته باشید.

کفش اسکیت نمایشی

این کفش از 2 قسمت بوت و فریم تشکیل شده است. کفش اسکیت نمایشی به شکل 3 چرخ است که در ابتدای اسکیت ترمزی به نام “تو” قرار دارد که برای شروع حرکات استفاده می شود.

فریم ها از آلومینیوم ساخته شده اند. کیفیت آنها بسیار مهم است و با توجه به بازار در کشور، ما توصیه می کنیم که از فریم های اصلی و معتبر استفاده کنید. بوت نیز دارای درجه سختی مختلفی است که با توجه به اندازه پا و وزن بازیکن از آن استفاده می شود. اگر اندازه پا بزرگتر و وزن بازیکن بیشتر باشد، در حرکات فشار بیشتری به اسکیت بوت وارد می شود و اگر از بوت با درجه سختی مناسب استفاده نشود، احتمال آسیب دیدگی پا افزایش می یابد و بوت اسکیت کج شده و اصطلاحاً شکسته می شود. به طور کلی، هرچه اندازه پا بزرگتر باشد، سختی بوت باید بیشتر باشد.

متأسفانه، به دلیل گرانی کفش اسکیت نمایش اصلی، برخی افراد سودجو اقدام به تولید کفش غیراستاندارد و واردات آن از چین کرده اند که به دلیل عدم رعایت عناصر مهندسی شده در طراحی کفش اصلی نمایشی، آسیب هایی جدی به پای افراد وارد می گردد. مارک های اصلی کفش های نمایشی اکثرا ایتالیایی و کانادایی می باشند که در مدل های مختلف و با قیمت مناسب تری عرضه می گردند، در ضمن امکان فروش این کفش ها پس از کوچک شدن برای پا نیز در بازارهای دست دوم وجود دارد.

تمرینات افراد در زمینه اسکیت نمایشی به دو روش با اسکیت و بدون اسکیت انجام می گیرد. یکی از ابزارهایی که در تمرینات اسکیت نمایشی مورد استفاده قرار می گیرد اسپینر است. این دستگاه برای آموزش انواع چرخش ها و البته آموزش برای کنترل مرکز ثقل بدن در انجام حرکات چرخشی (چرخش) بسیار موثر می باشد.

فریم های مورد استفاده در کفش های اسکیت نمایشی

همانطور که اشاره کردیم، اسکیت هنری به سه روش مختلف می تواند انجام شود: یخ، کواد و اینلاین. تفاوت اصلی در فریم کفش مورد استفاده در این سه دسته است. فریم های اسکیت نمایشی به صورت جداگانه تهیه و توسط پیچ به بوت متصل می شوند که این کار باید توسط متخصصان این زمینه انجام شود. این فریم ها به صورت سه چرخ هستند که در ابتدای آن دستگاهی به نام “تو” به آن متصل می گردد. مبتدیان این وسیله را با ترمز اسکیت برابر می داند، که کاملاً اشتباه است. “تو” ابزاری برای انجام برخی جهش های ضربه ای مانند فلیپ و تولوپ و … می باشد. اسکیت باز از آن برای توقف در حالت عقب نیز استفاده می کند.

این فریم ها اغلب از آلومینیوم ساخته می شوند و مارک های مختلفی با کیفیت های گوناگون دارند و فریم هایی که در ایران به دلیل کیفیت ساخت شناخته تر شده اند پرو، اسنو وایت، اشنایدر و رول لاین می باشند. قیمت این برندها نیز با توجه به کیفیت ساخت آن ها تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *