رشته اسکیت فری استایل

رشته اسکیت نمایشی و کفش اسکیت نمایشی
ژوئن 13, 2021
تفاوت رشته های فوتینز و رولرساکر
ژوئن 22, 2021

فری استایل یکی از جدیدترین رشته های اسکیت است و در عین حال یکی از جذاب ترین رشته های اسکیت است که در آن افراد باید از طریق موانع کوچکی که در فواصل معینی قرار داده شده اند، از برخی حرکات نمایشی پیچیده و موزون استفاده کنند. اگر به طرفداران این رشته پیوسته اید و دوست دارید در این رشته کار کنید، باید بدانید که قبل از ورود به این رشته ابتدا باید دوره اسکیت پایه و تکمیلی را گذرانده باشید و تسلط قابل قبولی بر حرکات پایه اسکیت داشته باشید.

پس از گذراندن این دوره و دستیابی به تعادل قابل قبول می توانید وارد رشته تخصصی اسکیت فری استایل شوید. تحرک در این زمینه بسیار زیاد است که به تمرکز و تعادل بسیار بالایی در افراد نیاز دارد. در تمرین فری استایل ابتدا حرکاتی آموزش داده می شود که از نظر روحی و جسمی و متعادل ساختن ورزشکار برای غلبه بر مانع آماده می شود. برخی از این حرکات ساده حرکات سطح پایین و برخی حرکات سطح بالاتر می باشند که ساده شده اند.

شروع تمرینات در این رشته با تمرینات تعادل و حرکات مارپیچی (اسلالوم) ساده است. هدف از دوره پایه اسکیت فری استایل بالا بردن تعادل در اسرع وقت و آماده شدن برای شروع آموزش و تمرین بر روی موانع است. تمرینات اولیه و خارج از موانع بین 4 تا 10 جلسه طول می کشد. این نیز به سطح شخص اسکیت باز و تعادلی که قبل از ورود به سبک فری استایل بدست آورده اند بستگی دارد.

پس از این دوره، حرکات و تمرینات روی مانع آغاز می شود. در آغاز، آنها با انواع خانواده های حرکتی آشنا می شوند و از ساده ترین حرکت در هر خانواده، تمرینات آغاز می شود و حرکات هر خانواده دشوارتر و پیچیده تر می شود. حرکات پایه 8 چرخ فری استایل (با استفاده از هر دو پا و استفاده از تمام چرخ ها) از طریق حرکت به جلو و عقب آموزش داده می شوند.

از جمله حرکات و تمرینات اساسی در این زمینه می توان به حرکت ماهی که در زبان انگلیسی حرکت فیش می باشد، اشاره کرد. این حرکت، همانطور که از نام آن پیداست، حرکت شخص بین موانع به صورت مارپیچ و شبیه ماهی است. هماهنگی توزیع وزن بین پاشنه و انگشت و همچنین استفاده از لبه های بیرونی و داخلی هر دو پا، از ویژگی های تمرین حرکت ماهی است.

این حرکات برای ورزشکار جدید است و تسلط آنها به مدتی زمان نیاز دارد و تسلط کامل بر این حرکات شما را برای انجام حرکات در سطوح بالاتر آماده می کند. چالش اصلی در این رشته و در این مرحله هماهنگی بین سیستم عصبی و عضلات است که در ابتدا ناهماهنگ بوده و نیاز به تمرکز بالای حرکات در حین تمرین دارد. هرچه بیشتر به سابقه تمرین خود اضافه کنید، هماهنگی بین بدن و سیستم عصبی شما بهتر خواهد بود، درک بهتری از تمرینات و حرکات خواهید داشت و آمادگی بیشتری برای تمرینات سخت تر پیدا خواهید کرد.

تعداد تمرینات پایه ای رشته فری استایل بسته به شرایط هر فرد و نظر مربی متفاوت است، به عنوان مثال برای افرادی که تعادل خوب و قابل قبولی دارند، حدود 30 حرکت و برای افراد با تعادل و مهارت ضعیف تر، تعداد بیشتری حرکات اساسی نیاز خواهد بود. تنوع حرکات اساسی اسکیت فری استایل که همگی برای افزایش تعادل و مهارت بر روی اسکیت است، بسیار گسترده است و بسته به ضعف هر فرد، از یک حرکت و تمرین مخصوص برای آن استفاده می شود.

هنگامی که فرد به حرکات ساده انجام شده روی مانع تسلط نسبی پیدا کرد، از او خواسته می شود ترکیبی از حرکات جلو و عقب خود را بر روی مانع انجام دهد. این حرکات همزمان توسط شخص طراحی و انجام می شود که قطعاً در صورت لزوم از کمک و راهنمایی مربی استفاده خواهد کرد.

این اولین و آسان ترین عملکرد یک ورزشکار در رشته اسکیت فری استایل است. باید دقت شود که اصول آموزش و تربیتی که مربی به دانش آموز می دهد باید در آکادمی اسکیت معتبر باشد تا نه تنها فرد پیشرفت کند بلکه در همه حرکات به حداکثر ظرافت برسد. به این ترتیب راه برای پیشرفت روزافزون و ورود آنها به مسابقات ملی و جهانی باز خواهد شد.

بعد از این مرحله، که زمان یادگیری آن به ورزشکار بستگی دارد، افراد برای حرکات کمی دشوارتر و پیچیده تر آماده می شوند که در آن چرخش، نشستن، پریدن و حرکت روی یک پا با 4 چرخ به آنها آموزش داده می شود. انجام این حرکات و تسلط کافی بر آنها در سطوح بالاتر به ورزشکار کمک می کند تا حرکات پیچیده تری را که نیاز به تعادل بیشتری دارند انجام دهد. تعداد دقیق حرکات کامل (انجام حرکتی با تعداد مشخص روی مانع در هنگام انجام میکس) در افراد مختلف متفاوت است و بر اساس تشخیص مربی، تعداد هر حرکت مشخص شده و مخلوطی از حرکات انجام می شود. پس از انجام این مرحله، فرد به سطح بالاتری منتقل می شود و سعی می کند حرکات سخت تر و تعداد حرکات بیشتر را با مخلوطی از حرکات بر روی موانع به انجام رساند.

در سطح بالاتر، حرکات بر روی چرخ های جلو یا عقب انجام می شود و یا با هم ترکیب می شوند و انجام حرکات مختلف در این سطح به قدرت، تمرکز و استقامت زیادی از ورزشکار نیاز دارد. مرحله اولیه تمرین حرکتی بر روی چرخ عقب یا چرخ جلو در خانواده های مختلف حرکات از جمله حرکات نشستن، پرش و چرخش و سایر حرکات انجام می شود. ورزشکاران در این مرحله توانایی حضور در بالاترین سطح مسابقات را دارا خواهند بود.

به طور کلی، شروع تمرینات و حرکات فری استایل بر روی 8 چرخ (دو پا) و با گذشت زمان و افزایش سطح کیفیت و تعادل افراد، کم کم روی 4 چرخ (یک پا) و در نهایت بر روی یک چرخ انجام می شود. منظور از تک چرخ چرخ جلو یا چرخ های عقب می باشد. بخاطر داشته باشید که یادگیری حرکات فقط توسط مربی کافی نیست و باید زمان بیشتری را به تمرینات فردی اختصاص داد تا به بالاترین سطح در اسکیت فری استایل برسید.

پرورش اندام

تمام ورزش ها در سطح حرفه ای نیاز به بدن سازی دارند تا بازیکنان بتوانند شرایط جسمی و روحی خود را افزایش دهند و آن را در سطح بالایی حفظ کنند. رشته اسکیت فری استایل از این قاعده مستثنا نیست و به دلیل دامنه وسیع حرکات و دشواری آنها، شرایط بدنی مناسب ضروری است و نیاز به صرف بخشی از وقت تمرین خود را به ورزش های قدرتی دارید.

بدن سازی رشته فری استایل به طور کلی شامل حرکاتی است که هدف آن تقویت عضلات، افزایش تمرکز و بالا بردن تعادل ورزشکار است. در قسمت متعادل سازی، از دستگاهی به نام نیمکره متعادل کننده استفاده می شود. این دستگاه به شکل نیمکره است که ضلع کروی آن روی زمین قرار گرفته و ورزشکاران با ایستادن روی آن (به سبک انجام حرکات) و مطابق با آن سعی در کنترل مرکز ثقل بدن دارند البته با توجه به دستورالعمل هایی که از سوی مربی داده می شود. این دستورالعمل ها، در نتیجه، همان حرکات را بر روی اسکیت برای آنها آسان تر می کند.

مسابقات

مسابقات در این زمینه در دسته های مختلف از جمله کلاسیک، پیر کلاسیک، بتل، جامپ، اسلاید و اسپید اسلالوم برگزار می شود که خوشبختانه در ایران و به خصوص تهران مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار می گردد. از جمله معتبرترین این مسابقات می توان به مسابقات جهانی جام مارشال اشاره کرد که چندین دوره این مسابقات پرطرفدار در ایران برگزار شده است.

برگزاری این مسابقات در ایران و حضور بازیکنان و داوران بین المللی در کنار بازیکنان و داوران ایرانی علاوه بر افزایش جذابیت و کیفیت این مسابقات، تجربه بسیار خوبی را برای بازیکنان و داوران کشورمان به همراه آورده و امکان برای برنده شدن در مسابقات بین المللی تجربه خوبی را برای ورزشکاران کشورمان در این زمینه به همراه داشته است. لازم به ذکر است که کلیه بازیکنان شرکت کننده در جام مارشال در رده بندی جهانی قرار می گیرند.

مسابقات بتل

در این دوره، شرکت کنندگان در گروه های 3 یا 4 نفره به رقابت می پردازند. زمان اجرا برای هر نفر 30 ثانیه است و بازیکنان باید بهترین حرکات خود را به درستی و با تعداد زیاد انجام دهند تا به فینال مسابقات برسند و در نهایت به عناوین اول تا سوم برسند. تعداد موانع موجود در این شاخه 4 ردیف است.

مسابقات کلاسیک

این مسابقه در 3 ردیف مانع که در آن فاصله بین موانع و تعداد موانع متفاوت است، به طوری که 14 مانع با فاصله 120 سانتی متر، 20 مانع با فاصله 80 سانتی متر و 20 مانع با فاصله 50 سانتی متر سه ردیف مانع تشکیل می شود. بازیکنان باید برنامه را با موسیقی دلخواه و هماهنگ با موسیقی اجرا کنند. مدت زمان اجرای موسیقی از 1:45 تا 2 دقیقه و طبق بخشنامه مسابقه است.

مسابقات پیر کلاسیک

مسابقه  پیر کلاسیک شباهت زیادی به مسابقه کلاسیک دارد، با این تفاوت که دو بازیکن همزمان از روی موانع حرکت می کنند. در مسابقه پیر کلاسیک، هماهنگی بین دو بازیکن با یکدیگر یکی از عناصر اصلی و بسیار مهم در امتیازگیری بازیکنان است. به این ترتیب فعالیت های تیمی در این ورزش گنجانده می شود.

مسابقات پرش یا جامپ

در مسابقات جامپ، پرش از روی یک مانع با ارتفاع 80 سانتی متر شروع می شود و مرحله به مرحله 10 سانتی متر به ارتفاع آن اضافه می شود و بازیکنانی که هنگام پرش با میله برخورد می کنند مسابقه را ترک می کنند، این روند ادامه خواهد داشت تا اینکه نفر اول مشخص شود.

مسابقات اسپید اسلالوم

در این این شاخه 20 مانع در فاصله 80 سانتی متر قرار داده شده است. شرکت کننده قبل از رسیدن به اولین مانع باید به سرعت مورد نظر خود رسیده باشد. به محض رسیدن به مانع اول و قبل از ورود به موانع، بازیکن باید با یک پا و مارپیچ این موانع را پشت سر بگذارد و بهترین زمان خود را ثبت کند. ورزشکاری که با کمترین زمان و کمترین خطا این موانع را پشت سر بگذارد، عنوان نخست را کسب می کند. در این مسابقات، اختلاف یک صدم ثانیه تعیین کننده است و در سطوح بالای این مسابقات، بهترین نفرات از عناوین اول تا سوم با اختلافات بسیار کمی بین آنها پیروز می شوند، که باعث جذابیت بیشتر این شاخه در بین علاقه مندان به رشته اسکیت فری استایل گشته است.

مسابقات اسلاید

خصوصیتی که این مسابقه در بر دارد انواع ترمزهای زیبا در یک محدوده خاص می باشد که هر چه خطا کمتر باشد ملاک سنجیدن افراد برتر در این مسابقه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *