تفاوت رشته های فوتینز و رولرساکر

رشته اسکیت فری استایل
ژوئن 15, 2021
رشته اسکیت اگرسیو
ژوئن 27, 2021

اسکیت ورزشی بسیار فعال است که دارای چندین رشته تخصصی است. یکی از رشته های جدید، اسکیت فوتینز و اسکیت رولرساکراست. این دو رشته ترکیبی از اسکیت و فوتبال هستند که در آن بازیکنان یک مسابقه فوتبال با یک هدف کاملاً مشابه انجام می دهند، با این تفاوت که به جای پوشیدن کفش فوتبال، این بار با اسکیت باید به دنبال گلزنی برای تیم خود باشند. همچنین تفاوت هایی بین رشته فوتینز و رولرساکر وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد، فوتینز و رولرساکر ترکیبی از اسکیت و فوتبال است که از سال 2017 تحت نظارت FIFS (فدراسیون جهانی اسکیت) قرار دارد. مسابقات به طور منظم در این زمینه برگزار می شود. مسابقات در کشورهای مختلف در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود، در مهمترین رویداد این ورزش که جام جهانی است، هر دو سال یک بار تیم های ملی از کشورهای مختلف با یکدیگر رقابت می کنند . این دو رشته از رشته های ورزش اسکیت در حدود 200 کشور وجود دارد و افراد در این رشته ها به فعالیت مشغول می باشند.

تعداد بازیکنان هر تیم 10 بازیکن است که از این تعداد 5 بازیکن در زمین و 5 بازیکن روی نیمکت برای هر تیم حضور خواهند داشت. لازم به ذکر است که تعداد تعویض ها در رشته فوتینز و رولرساکر مانند رشته اسکیت هاکی نامحدود است و هر تیم در شرایط مختلف و بر اساس نظر مربیان خود می توانند تعویض های زیادی انجام دهد.

همانطور که اشاره کردیم ، رشته فوتینز و رشته رولرساکر با یکدیگر تفاوت هایی دارند که یکی از آنها تفاوت ها میان دروازه بان ها می باشد. در بازی های اسکیت، مانند سایر رشته هایی که دارای دروازه می باشند، یک دروازه بان خاص در این موقعیت بازی می کند و طبیعتاً یکی از بازیکنان تعویضی روی نیمکت نیز دروازه بان است، در حالی که در اسکیت رولرساکر دروازه بان وجود ندارد فردی که نزدیک ترین فاصله را به دروازه داشته باشد این وظیفه بر عهده او خواهد بود و باید مانع ورود توپ به دروازه گردد. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که حفاظت از دروازه تنها با پا امکان پذیر می باشد و به هیچ عنوان بازیکن نمی تواند از دست خود برای این منظور استفاده نماید.

همانطور که در مقاله های مربوط به رشته های تخصصی اسکیت توضیح داده شد، بیشتر رشته های اسکیت در یخ و فضای بسته قابل استفاده هستند. رشته فوتینز و رشته رولرساکر نیز به همین صورت می باشند و از این قاعده مستثنی نیستند و می توانند در هر سه نوع اسکیت (اینلاین، روی یخ و کواد) استفاده شوند. لازم به ذکر است که مسابقات به صورت جداگانه برگزار می شود. این بدان معنی است که تیم رشته فوتینز با اسکیت های اینلاین هرگز با تیمی که از اسکیت کواد یا اسکیت روی یخ استفاده می کنند روبرو نخواهد شد.

در رشته فوتینز و رولرساکر مسابقات با استفاده از اسکیت هایی است که از ترمز برخوردار نمی باشند و استفاده از اسکیت ترمزدار در مسابقات ممنوع است.

تفاوت دیگری که در دو رشته فوتینز و رولرساکر وجود دارد ترکیب بازیکنان این دو رشته است. در رولرساکر، بازیکنان می توانند ترکیبی از مردان و زنان در یک تیم باشند، که این امر در رشته فوتینز ممنوع است، و مسابقات و تیم ها در قالب تیم های زنان و مردان به طور جداگانه کار می کنند، و مسابقات به همین روال انجام می پذیرد.

زمین مسابقات

برای انجام یک مسابقه فوتینز یا رولرساکر نیازی به ساخت زمین با فاکتورهای خاص نیست و در مواردی که تنها امکان اسکیت سواری وجود دارد می توان به برگزاری مسابقات پرداخت. ابعاد کف در رشته فوتینز و رولرساکر از دیگر مواردی است که این دو رشته در آن با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین نکته ای که برای تعیین تیم های جوانان و بزرگسالان در رشته فوتینز وجود دارد این است که پایه شرکت کنندگان 14 سال است.

در رشته فوتینز، ابعاد زمین مسابقه برای کودکان زیر 14 سال دو اندازه است: 10 متر در 20 متر یا 12.15 متر در 25 متر. به همین ترتیب، این ابعاد برای تیم های بالای 14 سال یا بزرگسالان 20 متر در 40 متر یا 15 متر در 30 متر خواهد بود. در رشته رولر ساکر اما، ابعاد زمین مسابقه دو اندازه است: 30 متر در 60 متر یا 20 متر در 40 متر. نکته جالب توجه در این دو رشته این است که چیزی به نام پرتاب اوت یا کرنر در این مسابقات این دو رشته وجود ندارد.

مدت زمان مسابقات مانند سایر ورزش ها در رده های سنی مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این دو رشته نیز این قانون رعایت شده است. مدت زمان مسابقات در گروه سنی زیر 10 سال به صورت دو نیمه 10 دقیقه ای، برای گروه سنی زیر 14 سال به صورت دو نیمه 14 دقیقه ای، در گروه سنی زیر 17 سال به صورت دو نیمه 17 دقیقه ای، و در گروه بالاتر از 17 در دو نیمه 20 دقیقه ای می باشد. بین دو نیمه برای همه گروه های سنی وقفه ای 5 دقیقه ای وجود خواهد داشت.

توپ

ما در مورد توپ های فوتبال به دو شکل داخل سالن و خارج سالن اطلاعات داریم که به آنها توپ های مناسب چمن، توپ های زرنگ و توپ های مناسب داخل سالن را توپ های تنبل می گویند. دلیل این نامگذاری به دلیل نوع حرکت این توپ است. توپ های داخل سالن به دلیل طراحی که دارند به زمین برخورد نمی کنند و هنگام برخورد به زمین حرکت آنها کمی کندتر از توپ های مورد استفاده در چمن است. در مسابقات رولر ساکر و فوتینز، به اصطلاح از توپ های زرنگ، که مناسب برای خارج از سالن می باشد استفاده می گردد.

در هر دو رشته فوتینز و رولرساکر، توپ های سایز 4 برای گروه زیر 14 سال و توپ های سایز 5 برای مسابقات بالای 14 سال و بزرگسالان استفاده می شود.

همچنین در رده های سنی مختلف تفاوت در اندازه دروازه ها نیز وجود دارد. اندازه دروازه در رشته فوتینز برای گروه سنی زیر 14 سال 190 سانتی متر در 175 سانتی متر و در گروه سنی بیش از 14 سال 2 متر در 3 متر است.

زمینی که در آن مسابقات فوتینز یا رولرساکر برگزار می گردد مانند زمین هاکی، باید دیواری در اطراف زمین باشد که حداقل 1 متر ارتفاع داشته باشد. این دیوار در سالن های مختلف می تواند دیوار خود سالن نیز باشد که تا سقف ادامه داشته است. در صورت برخورد توپ به سقف سالن، بازی متوقف شده و دوباره به گردش درمی آید. اگر توپ از زمین خارج شود، توپ در یک متری منطقه ای که خارج شده قرار می گیرد و با سوت داور مسابقه  جاری می شود. به طور کلی، اگر توپ از زمین بازی خارج شود، یا با سقف سالن برخورد داشته باشد، خطایی صورت گیرد یا گلی به ثمر رسد دلیلی برای توقف بازی خواهد بود.

 از دیگر قوانینی که در رشته فوتینز وجود دارد زدن پنالتی می باشد. در مسابقات رشته فوتینز دو نوع پنالتی وجود دارد. پنالتی کوتاه و پنالتی بلند.

پنالتی کوتاه

 این نوع پنالتی شبیه پنالتی در یک بازی فوتبال است. در هنگام پنالتی کوتاه، تمام بازیکنان باید در پشت خط نیمه حضور داشته باشند و اگر توپ به ثمر نرسد، بازی ادامه خواهد یافت و جریان طبیعی را دنبال خواهد کرد.

پنالتی طولانی

 در این نوع پنالتی ضربه از روی دروازه خودی تیم میزبان به سمت دروازه حریف زده می شود. در این پنالتی دروازه بان وجود ندارد و همه بازیکنان باید از زمین مسابقه خارج شوند. اگر توپ به ثمر نرسد، بازی برنمی گردد و متوقف می شود. 3 ثانیه زمان خواهد بود که پای بازیکن برای ضربه پنالتی به توپ برخورد می کند. اگر 3 ثانیه سپری شود و توپ وارد دروازه شود، گل مردود خواهد شد. در زمین هایی با ابعاد 30 * 15 ، این زمان 2 ثانیه خواهد بود. در این نوع پنالتی ها، یک داور در خط دروازه قرار دارد و داور دیگر در کنار بازیکنی است که قصد ضربه زدن به توپ را دارد و هر دو داور پنالتی را به صورت همزمان محاسبه می کنند.

تیم داوری

در یک مسابقه رسمی، تیم داوری متشکل از شش داور است. از این شش نفر یک نفر به عنوان داور اول، دو داور دوم یا کمک داور در زمین مسابقه قضاوت می کنند و سه نفر دیگر در پنل داوری قرار می گیرند به گونه ای که داور سمت راست میز سرداور است، داور وسط، داور میز و داوران سمت چپ میز داوران زمان هستند. درجه و سطح داور اول و داور میانی (داور میز) یکسان است و سرداور حق دارد داور اول را از قضاوت در صورت لزوم معاف کند.

روی میز داوران دو پرچم زرد و قرمز وجود دارد. در رشته فوتینز، اگر تیمی چهار خطا مرتکب شود، داور میز پرچم زرد را بالا می برد تا خطای چهارم را گوشزد کند و اگر آن تیم خطاهای بعدی و پنجم را مرتکب شود، داور پرچم قرمز را بلند می کند. از این لحظه به بعد، هر اشتباه این تیم باعث یک پنالتی کوتاه به سود تیم حریف خواهد بود.

رشته فوتینز یا رشته روارساکر را می توان یکی از سرگرم کننده ترین رشته های اسکیت دانست زیرا در طبیعت اکثر ایرانیان، فوتبال یک رشته کاملاً آشنا است و بیشتر افراد مهارت های ذاتی این رشته را دارند یا در کودکی این مهارت بدست آمده است. حالا شما باید این مهارت ها را به صورت اسکیت بازی کنید و تمرین کنید، که بدون شک در ابتدای مسیر خود در این زمینه صحنه هایی را می بینید که تعداد کمی از افراد می توانند هنگام تماشای این صحنه ها جدی باشند و از ته قلب در برابر خنده مقاومت کنند. اما اگر قصد دارید از راه حرفه ای و جدی وارد این رشته شوید، این خنده ها برای شما همیشگی نیستند و پس از کسب مهارت های لازم برای کنترل توپ با اسکیت، این ورزش برای شما در عین سرگرمی بسیار جدی نیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *