رشته اسکیت اگرسیو

تفاوت رشته های فوتینز و رولرساکر
ژوئن 22, 2021
رشته اسکیت آلپاین اینلاین
ژوئن 29, 2021

همانطور که همیشه اشاره کردیم، ورزش اسکیت رشته ها و شاخه های بسیار متنوعی دارد که برخی از آنها را می توان رشته های اصلی اسکیت و برخی دیگر را زیرشاخه های آن نامید. اسکیت اگرسیو یکی از زیر شاخه های اسکیت است و به نوعی می توان آن را افکت اکشن اسکیت نامید که در آن ورزشکاران فعال در این شاخه چرخش و حرکات را در لبه های ناهموار انجام می دهند. اسکیت های مخصوص در این رشته به طور ویژه اصلاح شده اند تا امکان انجام حرکات پرشی و همچنین عبور از موانع خیابانی را کاملاً برای ورزشکاران این رشته فراهم کنند.

اسکیت های اگرسیو اغلب با فاصله بین چرخ های دوم و سوم مشخص می شوند، که یکی از ویژگی های عملی این اسکیت ها است. این اسکیت ها از چرخ های بسیار کوچکتر از اسکیت های دیگر استفاده می کنند. اندازه کوچک چرخ ها باعث می شود اسکیت باز آزادی عمل بیشتری داشته باشد تا بتواند راحت تر از موانع عبور کند. علاوه بر این، این چرخ های کوچک برخلاف سایر چرخ های اسکیت در شاخه های دیگر، دارای سطح صاف هستند تا در پرش های بلند عملکرد بهتری داشته باشند.

اوج هیجان را فقط می توان در زمینه اسکیت اگرسیو یافت. غیرممکن است کسی از حرکات یک اسکیت باز اگرسیو لذت نبرد و مجذوب حرکات او نشود. حتی پیرمرد 99 ساله ای که در آخرین لحظات زندگی خود بود، با دیدن این حرکات، ابتدا محو تماشای آنها می شود و سپس با احساس لذت از این دنیا خداحافظی می کند. این ممکن است بزرگترین هدیه شما باشد.

تاریخچه این رشته محبوب از بدو تولد تا به امروز

در سال 1980 ، گروهی از بازیکنان هاکی روی یخ مینه سوتا به دنبال راهی برای ادامه تمرین در فصل تابستان بودند. آنها چندین راه را امتحان نمودند و سرانجام اسكات و برنان اولسون شرکتRollerblade  را برای این منظور و همچنین برای تولید و فروش اسكیت های اینلاین که چهار چرخ به صورت خطی در زیر بوت سوار می شدند را تاسیس كردند. در سال 1988 ، Rollerblade  اولین اسکیت اگرسیو اینلاین را طراحی و تولید کرد و به بازار معرفی نمود. سرانجام، اسکیت اگرسیو در سال 1990 به عنوان یک ورزش سازمان یافته بسیار پیشرفت کرد. در سال 1994 ، ریک استارک و مارک بیلیک، دو دوست قدیمی، اولین مسابقات قهرمانی اسکیت اگرسیو را در سواحل کالیفرنیای جنوبی راه اندازی کردند.

این رویداد سری ملی اسکیت اینلاین نام داشت که با نام NISS برای اسکیت بازان اگرسیو شناخته می شود. این مسابقات به مدت پنج سال در لس آنجلس، نیویورک، رم و برزیل برگزار شد. این تنها رویداد رشته اسکیت اگرسیو در آن زمان بود که توانست پخش تلویزیونی خود را بفروشد و وارد تلویزیون شود.

محبوبیت رشته اگرسیو و همچنین اجرای مسابقات مختلف به حدی گسترش یافت که در سال 1995 انجمن اسکیت اگرسیو (ASA)  توسط بزرگان این رشته برای تدوین قوانینی برای مسابقات خود و همچنین ادغام قوانین در سراسر جهان تشکیل شد.

(WRS)  یا World Rolling Series توسط شرکت های اسکیت افسانه ای متعلق به برایان شیما، جان جولیو و کاتو ماتئو تاسیس شد و اکثر شرکت های بزرگ اسکیت نیز با ایجاد یک جامعه اسکیت اگرسیو از انجمن حمایت کردند تا سطح بالاتری داشته باشند. برای افزایش آگاهی عمومی در مورد این زمینه و همچنین ارتقا هرچه بیشتر آن، باید تلاش مستمر و متمرکز تری انجام شود. (WRS)  در سال 2009 با 10 مسابقه و رویداد مهم در رشته اسکیت اگرسیو در فرانسه، هلند، انگلستان، اسپانیا، آرژانتین، استرالیا و ایالات متحده آغاز شد. در سال 2012 ، WRS  بیش از 100 مسابقه و رویداد ورزشی را در زمینه اسکیت اگرسیو در بیش از 20 کشور برگزار کرد، که نشان دهنده عزم جدی این انجمن برای معرفی رشته اگرسیو در جهان است، که می توان گفت در این امر تا حد بسیار بالایی موفق شد.

تولید کنندگان اسکیت اگرسیو در حال حاضر USD ، Razors ، Remz ، Rollerblade ، K2 ، Roces ، Seba ، Trigger ، Gawds ، Kaltik  و Adapt هستند. رشته اسکیت اگرسیو مانند دیگر رشته های اصلی اسکیت که شاخه های مختلفی دارند در سه شاخه مختلف قرار داده می شود که در هر شاخه شکل حرکات و نوع رفتار اسکیت باز با یکدیگر متفاوت است. این سه شاخه یا سبک شامل سبک خیابان، سبک پارک و سبک عمودی است که در زیر توضیح خواهیم داد.

سبک خیابانی در زمینه رشته اگرسیو

در این شاخه که اسکیت آزاد نیز نامیده می شود، اسکیت بازان با ترفندهای مختلف از موانع روزمره شهری عبور می کنند. این موانع شامل هر آنچه در شهر می بینید می شود. صندلی، نرده، پله و میز و هر آنچه در خیابان های معمولی می بینید. در اگرسیو خیابانی، خلاقیت بازیکنان یکی از مهمترین ویژگی های این دسته است، از آنجایی که اسکیت بازها، بر خلاف محیط داخل پیست اختصاص داده شده به این رشته، که برای عبور از موانع حرکات مشخصی را تعیین کرده اند، باید از خلاقیت خود برای عبور از موانع مختلف با شرایط مختلف استفاده کنند که لزوماً تکراری نیستند و به یکدیگر شباهت ندارند.

سبک پارک در زمینه رشته اگرسیو

این سبک در پیست ها و پارک های طراحی شده برای این رشته قابل اجرا است که در آن اسکیت بازان بیشتر به جنبه های فنی رشته اسکیت اگرسیو توجه دارند و با توجه به این موارد با حرکات خاص و ترفندهای متنوع سعی در عبور از مسیرها با ارتفاع مختلف دارند. در این سبک، شما یک سری حرکات و ترفندهای بهم پیوسته را در حرکات سیال بر روی موانع مشاهده خواهید کرد. پارک های رشته اسکیت اگرسیو اغلب دارای رمپ های قوس دار و لوله های متنوع با ارتفاع متفاوت و سایر ویژگی ها هستند که در مکان های معمول شهری وجود ندارد. پارک های با کیفیت در رشته اسکیت اگرسیو دارای خطوط حرکتی کافی با فاصله کافی برای انجام حرکات نمایشی از روی موانع برای بازیکنان هستند.

سبک عمودی در زمینه رشته اگرسیو که به Vert نیز معروف است

در این سبک یا شاخه اسکیت اگرسیو که روی رمپ U شکل انجام می شود، انواع حرکات پرشی و چرخشی را مشاهده خواهید کرد که توسط بازیکنان در ارتفاع 15 تا 60 سانتی متری از بالاترین لبه سطح شیب دار انجام می شود. این سبک اسکیت اگرسیو را می توان به عنوان نوعی اسکیت آکروباتیک نیز معرفی کرد. هدف اسکیت بازان در این رده اسکیت اگرسیو دستیابی به سرعت بالا برای پرش های بالاتر از لبه رمپ برای انجام حرکات نمایشی در هوا است. در مسابقات این رشته، ورزشکاران معمولاً با انجام حرکات چرخشی چشمگیر در هوا و فرودهای نرم ویژه و همچنین برنامه مشخصی برای کسب عناوین اول، حدود یک دقیقه وقت دارند تا داوران این مسابقات را تحت تأثیر قرار دهند.

اسکیت های اگرسیو معمولاً سخت تر و قوی تر از اسکیت های معمولی ساخته می شوند تا در برابر فشارهای بسیار بالا مقاومت کنند. این اسکیت ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده است ، از جمله:

Cuff که پشتی قوزک پا می باشد و دارای بند قابل تنظیم است.

Shell که پوسته اسکیت یا بوت آن می باشد که تهیه شده است پلاستیک های بسیار فشرده است

Liner به جوراب اسکیت می گویند

Buckle سیستمی برای قفل کردن پشتی قوزک پا می باشد

Shock Absorber قسمتی می باشد که محل قرارگیری آن در زیر جوراب اسکیت می باشد تا وظیفه جذب ضربه های ناشی از فرود را بر عهده داشته باشد

Soul Plate یک صفحه پلاستیکی می باشد که محل قرارگیری آن در قسمت بیرونی بوت اسکیت است

Frame فریم بخشی است که در زیر بوت اسکیت قرار دارد و چرخ های اسکیت به آن متصل می باشند

Backslide Plate این بخش جهت سنگ زنی می باشد و در نزدیکی وسط بوت اسکیت قرار داده شده است

H-Block این بخش که برای پرش بر روی میله ها و لبه ها مورد استفاده می باشد در محدوده ای میان چرخ دوم و سوم قرار دارد

Wheels چرخ هایی که به صورت ریلی قرار گرفته اند و دو چرخ در جلو و دو چرخ در عقب می باشد

Anti-Rocker Wheels قطر کمتر دو چرخ داخلی ساخته شده از پلاستیک یا اورتان سخت

اسکیت های اگرسیو معمولاً از قطعات جداگانه ساخته می شوند، بنابراین بازیکنان می توانند پس از فرسایش قطعات با تخلیه زیاد اسکیت، آنها را تعویض کنند. شاید مهمترین قسمت اسکیت های اگرسیو قاب آنها باشد، زیرا بیشترین حرکت نمایشی بر روی مانع توسط فریم ها و لبه های بیرونی افقی روی آن انجام می شود.

اسکیت اگرسیو را می توان یکی از مهیج ترین رشته های اسکیت در میان رشته های اصلی و فرعی آن دانست که یک نوع اسکیت خیابانی است. برای یادگیری اسکیت باید به این واقعیت توجه کنید که زمین خوردن جز لاینفک فرآیند یادگیری است و همچنین سرگرمی در اسکیت به شمار می رود. در هر رشته اسکیت نوع زمین خوردن در آن کمی متفاوت است. در رشته اگرسیو ، زمین خوردن کمی دردناک تر و آسیب دیدگی کمی جدی تر است.

اگر علاقه مند به شروع یک دوره اسکیت اگرسیو هستید، اول از همه، ما به شما تبریک می گوییم و برای شما آرزوی موفقیت می کنیم، ثانیا، به شما هشدار می دهیم حتی اگر تسلط کافی بر حرکات این دوره داشته باشید، حتما از تجهیزات ایمنی استفاده کنید، به ویژه کلاه ایمنی، همیشه در این زمینه لذت ببرید و از حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کنید. خوشبختانه پارک های مجهز به تجهیزات رشته اسکیت اگرسیو در سطح شهر افتتاح شده است تا علاقه مندان به این رشته بتوانند در یک محیط امن و دور از حوادث غیرمترقبه حرکات اسکیت اگرسیو را تمرین و انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *