رشته اسکیت آلپاین اینلاین

رشته اسکیت اگرسیو
ژوئن 27, 2021
رشته اسکوتر
جولای 2, 2021

یکی از شاهکارهایی که از مخلوط کردن اسکیت با سایر ورزش ها به دست می آید می تواند اسکیت آلپاین اینلاین باشد. ترکیب رشته اسکیت با رشته اسکی آلپاین شرایط خاصی را به وجود می آورد، به طوری که مردم می توانند در تابستان و به دور از برف از اسکی (با اسکیت و روی آسفالت) لذت ببرند.

مسابقات اسکیت آلپاین اینلاین در حال حاضر با اشاعه بسیار زیادی در اروپا و با تعداد زیادی طرفدار در حال برگزاری است که روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود، مسابقاتی که در سال 2011 توسط FIRS (فدراسیون جهانی اسکیت) رسمیت داده شده است. اما چقدر با این ورزش آشنایی دارید؟

بیشتر اسکی بازان رشته آلپاین در ماه های تابستان که پیست های اسکی بسته بودند و امکانات آموزشی وجود نداشت، به اسکیت کردن همچون اسکی آلپاین روی آوردند. کم کم این نوع تمرین به یک عادت سالانه تبدیل می شود، بنابراین این ورزش شکل رسمی تری پیدا می کند و امروز به یک ورزش جداگانه و مستقل تبدیل شده است. بنابراین، اسکیت آلپاین اینلاین موجودیت خود را مدیون ورزشکاران اسکی آلپاین و سخت کوشی آن ها است.

اسکیت بازهای رشته آلپاین در حالی که با سرعتی زیاد در سرازیری حرکت می کنند، مانند اسکی بازهای آلپاین، یک دور کامل دروازه های مشخص شده در مسیر مسابقه را طی می کنند. بنابراین بیشتر ورزشکاران هم روی برف و هم آسفالت تمرین می کنند و در مسابقات شرکت می کنند. با به رسمیت شناختن ورزش اسکیت آلپاین، علاوه بر ورزشکاران اسکی که وارد این رشته شده اند، جوانان و تازه واردین این رشته نیز به آموزش در این رشته و پرورش در آن مشغول می باشند.

در مسابقات اسکیت آلپاین، ترکیبی از سرعت و تاکتیک ها را مشاهده خواهید کرد. ساختار اولیه مسابقات ممکن است بسته به ویژگی های هر دوره متفاوت باشد. ارتفاع سطح شیب دار پرتاب، در آغاز مسابقه بین 60 سانتی متر تا 2 متر متغیر است. محاسبه زمان برای هر بازیکن از لحظه لمس بازیکن به دروازه اول شروع می شود، این روش زمان بندی انجام می شود زیرا بازیکنان قبل از رسیدن به دروازه اول سرعت و ریتم مناسب را دارند و با شرایط بهتر و برابر برای بازیکنان در این زمینه زمان ثبت می کنند. پس از پایان مسابقه و عبور بازیکن از خط پایان، زمان برای آنها متوقف و محاسبه می شود.

شیب پیست مسابقه معمولاً بین 6 تا 15 درجه است و کف پیست باید صاف و روان باشد. فاصله هر دروازه بین 3 تا 8 متر متغیر است. در طول مسابقه، بازیکنان باید از 30 تا 60 دروازه عبور کنند که این فاصله بین 150 تا 250 متر خواهد بود. در انتهای مسیر، اغلب فضای زیادی برای کاهش سرعت بازیکنان وجود دارد. در صورت نبود این فضا، منطقه پشت خط پایان به تشک های مخصوصی مجهز خواهد شد تا سرعت بازیکنان پس از مسابقه کاهش یابد.

بعلاوه، برای یک پیست مناسب برای برگزاری مسابقات اسکیت آلپاین اینلاین، باید عرض پیست را ذکر کرد که حداقل 5 متر خواهد بود. قوانین بین المللی پیشنهاد کرده است که فاصله بین هر دروازه متفاوت باشد تا از یکنواختی در مسیر جلوگیری شود که در همه مسابقات اسکیت آلپاین اجرا شده است. مانند اسکیت آزاد یا اسکیت سرعت که در مسابقات شاخه های مختلفی دارند، اسکیت اینلاین آلپاین نیز سه شاخه متفاوت دارد که در زیر به اختصار معرفی خواهیم کرد.

اسکیت اینلاین آلپاین اسلالوم

در این رشته اسکیت بازان در دو دور به رقابت می پردازند. هدف از این دو دور ثبت بهترین زمان و امتیاز برای پیشی گرفتن از سایر رقبا است. مسابقات با این دستور شروع می شود:  آماده … تنظیم … حرکت!

از این لحظه به بعد، اسکیت باز فقط 10 ثانیه فرصت دارد تا حرکت کند و اگر این 10 ثانیه بیشتر باشد و بازیکن حرکت نکند، از دور مسابقات حذف می شود. دروازه ها یا گیت های نصب شده در پیست مسابقه کاملاً انعطاف پذیر بوده و با صفحات فلزی حدود 15 کیلوگرمی ثابت می شوند. این درها با کمترین سطح تماس ورزشکاران با آنها حرکت خواهند کرد، اگر بازیکنان دروازه را بدون دست زدن به آنها از دست بدهند، در محاسبه امتیازها ضرر می کنند. دور دوم این مسابقات تنها در میان 50 ورزشکار برتر با بیشترین امتیاز برگزار می شود.

اسکیت اینلاین آلپاین اسلالوم بزرگ

دروازه ها در این نوع مسابقات از دو ستون تشکیل شده اند که توسط یک پارچه به یکدیگر متصل می شوند. فاصله هر دروازه در این شاخه 10 تا 15 متر است و تعداد آنها بسته به طول مسیر مسابقه بین 20 تا 35 عدد متغیر خواهد بود.

اگر دروازه را مرکز دایره و مسیر حرکت اسکیت باز را شعاع آن تصور کنیم، مسیر مسابقه در شاخه اسلالوم بزرگ از شعاع های کوچک، متوسط ​​و بزرگ تشکیل شده است. اسکیت بازها باید بهترین و کمترین اصطکاک را بین دروازه ها انتخاب کنند. شیب مسابقات در این شاخه بین 6 تا 10 درجه خواهد بود. طبق قوانین، فاصله بین دروازه ها نباید به حدی باشد که بازیکنان برای عبور از آنها مجبور به ترمز و کاهش سرعت شوند. همچنین اگر بازیکنی دروازه یا گتی را لمس نکند، دیگر قادر به بازگشت به دروازه یا گیت رد شده نیست و باید به راه خود ادامه دهد. این شاخه از مسابقات در دو دور برگزار می شود و در دور دوم فقط 50 ورزشکار برتر وارد می شوند.

اسکیت اینلاین آلپاین اسلالوم پارالل

در این شاخه اسکیت بازان به صورت دو نفره به رقابت می پردازند. مسیر مسابقه برای هر دو اسکیت باز با تعداد مشخص دروازه یا گیت یکسان خواهد بود. تنها تفاوت دروازه ها در رنگ آنهاست که برای هر ورزشکار یک رنگ است. تعداد دروازه های این شاخه بین 20 تا 25 عدد است و پس از پایان دور اول، 32 اسکیت باز برتر به مرحله نهایی راه می یابند.

شروع مسابقات از طریق یک سیستم الکترونیکی انجام می شود که در همان زمان و در همان لحظه شروع مسابقه، گیت شروع مسابقات را باز می کند. رشته اسکیت آلپاین در آلمان، اتریش، جمهوری چک، ایتالیا، لتونی، کرواسی، ژاپن، سوئیس، اسلواکی، اسپانیا، لهستان و هلند پشتیبانی می شود و مسابقات ملی به طور منظم در این کشورها برگزار می شود. مسابقات بین المللی متعددی در این زمینه برگزار می شود که معتبرترین آنها مسابقات جام جهانی اینلاین آلپاین است.

ورزشکاران این رشته نیز مانند سایر رشته های اسکیت از تجهیزات ایمنی مختلفی مانند کلاه ایمنی، آرنج بند، زانوبند و محافظ پا برای هنگام برخورد با دروازه ها و همچنین در صورت عدم تعادل و برخورد با زمین استفاده می کنند تا کمترین آسیب به ورزشکاران وارد گردد. همچنین، بازیکنان از چوب هایی همچون چوب اسکی آلپاین استفاده می کنند. چرخ های اسکیت این رشته معمولاً بزرگ هستند تا سرعت بالاتری را برای بازیکنان این رشته فراهم کنند. این اسکیت ها معمولاً از چرخ های 100 میلی متری استفاده می کنند. در اسکیت آلپاین، بازیکنان برای شرکت در تمرینات و مسابقات بوت های مختلفی می پوشند و گاهی این بوت ها با ساق یا بدون ساق خواهند بود.

همانطور که در بالا ذکر شد، بزرگترین رویداد در مسابقات اینلاین آلپاین مانند سایر ورزش ها، مسابقات جام جهانی می باشد که در آن ورزشکاران در دو دسته آلپاین اسلالوم و آلپاین اسلالوم بزرگ شرکت می کنند. در این مسابقات شاخه آلپاین پارالل وجود ندارد. سهمیه بازیکنان حاضر در جام جهانی 15 ورزشکار برای هر کشور است. به جز کشوری که این مسابقات در آن برگزار می شود، سهمیه میزبان 35 ورزشکار خواهد بود. در پایان جام جهانی، فقط دو نفر از بهترین ورزشکاران در هر گروه قهرمان جام جهانی می شوند.

نهادهای بین المللی در این زمینه

در سال 2011 ، اینلاین آلپاین تحت نظارت فدراسیون جهانی اسکیت قرار گرفت. در تاریخ 1 ژانویه 2015 ، با انحلال کمیته جهانی اینلاین آلپاین (WIAC) ، کمیته بین المللی رولرآلپاین (CIRA) مدیریت این رشته را بر عهده گرفت.

CIRA  جایگزین هیئت مدیره FIRS (فدراسیون جهانی اسکیت) می شود اما حق رأی ندارد. CIRA  مسئول میزبانی مسابقات جهانی در تمام سطوح رشته اینلاین آلپاین است. مطمئناً اسکیت اینلاین آلپاین برای ورزشکاران فعال و تماشاگران این رشته جاذبه های بی شماری خواهد داشت و امیدواریم با تلاش مسئولان امر به زودی شاهد تولد این رشته جذاب اسکیت در کشور عزیزمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *