رشته اسکیت هاکی اوج هیجان

رشته اسکیت نمایشی
می 17, 2021
مقدمات رشته اینلاین هاکی
می 30, 2021

آیا تا به حال مسابقات اسکیت هاکی را از نزدیک مشاهده کرده اید؟ آیا تماشاچی این ورزش جذاب بوده اید؟ اگر این اتفاق برای شما افتاده است از مشاهده چنین مسابقاتی چه احساسی به شما دست داده است؟ آیا حس نمی کنید دوست دارید وارد زمین شوید و خود یکی از بازیکنان این رشته باشید؟ آیا تمایل ندارید لوازم ایمنی به تن کنید و با اسکیت های به پا وارد زمین شوید حتی اگر با این ورزش آشنایی ندارید؟

گهگاهی می شود که حتی تمایل دارید توپ را با پای خود شوت کنید یا با دست خود توپ را کنترل کنید، اگر توپ به سمت شما بیاید حس و حال شما از این هم فراتر خواهد رفت و دچار هیجان بالاتری خواهید شد. به نوعی رشته اسکیت هاکی پرهیجان ترین رشته اسکیت به شمار می رود. رشته ای تیمی که بازیکنان در کنار یکدیگر برای پیروزی تلاش می کنند؛ سعی می کنند گل های بیشتری را به تیم حریف بزنند و گل های کمتری را دریافت کنند. تمامی تلاش آن ها این است که بازیکن هم تیمی خود را صاحب توپ کنند و او را در موقعیت مناسبی قرار دهند تا امتیازگیری به صورت درستی انجام شود و در کنار یکدیگر حالت دفاعی را به نوعی به اجرا درآورند که تیم حریف از زدن گل باز بماند.

تمامی این تلاش ها در کنار هم تیمی ها، موفقیت ها، شکست ها باعث می شود تا انسجام بازیکنان بسیار بیشتر باشد و به مرور یکپارچگی آن ها حتی خارج از زمین نیز ادامه داشته باشد. ورزش های دسته جمعی اگر به خوبی مدیریت شوند می توانند اتحاد خوبی برای بازیکنان به وجود آورند.

رشته اسکیت هاکی به دلیل هیجان و سرعت بالا از این حیث حالتی بسیار جذاب و گیرا دارد و بازیکنان حتی بعد از خروج از زمین بازی نیز این هیجان را حفظ می کنند و تا مدت ها در مورد یک بازی صحبت می کنند؛ به همین خاطر است که رشته اسکیت هاکی در ایران توانسته است بسیار قابل توجه پیشرفت داشته باشد و این پیشرفت در سال های اخیر چشمگیرتر نیز بوده است. سرمایه گذاری بر روی رشته های اسکیت اینلاین ایران را به جهانیان شناساند و تیم اسکیت هاکی ایران توانست مقام اولی آسیا در قسمت مردان و مقام سومی آسیا در قسمت زنان را کسب کند.

این افتخارآفرینی همچنان ادامه دارد و ایران توانسته زیرساخت های مناسبی ایجاد کند تا بازیکنان خردسال، نونهال و نوجوان نیز به پکیج تیم های ملی ایران اضافه شوند. فدراسیون اسکیت در این زمینه اهتمامی تام دارد و رئیس انجمن اسکیت هاکی مستقیما بر فعالیت های این رشته نظارت خواهد داشت. جناب آقای کاوه صدقی که رشته اسکیت هاکی مرهون تلاش های ایشان هستند و موفقیت خود را به نوعی از نام ایشان می گیرند یکی از رشته های جذاب و مورد علاقه بازیکنان ایرانی محسوب می شود اگرچه رشته اسکیت روی یخ و رشته رینک هاکی به تشکیل تیم های ملی مبادرت ورزیده اند اما هنوز تمایل برای فعالیت در رشته های اینلاین قدرتمندتر از رشته های دیگر است.

آکادمی اسکیت های مختلف سعی می کنند تا مربیانی قدرتمند را جذب کنند و از تجربه ایشان و دانش روزشان استفاده کنند تا بتوانند تیم های قدرتمند تشکیل دهند و نامی در بین تیم های مطرح داخل کشور داشته باشند. آن ها تلاش می کنند تا بتوانند بازیکنانی تربیت کنند که به تیم های ملی نیز راه پیدا کنند. این بازیکنان بتوانند برای آن ها افتخارآفرین باشند و الگویی برای بازیکنان دیگر که در یک آکادمی اسکیت مشغول فعالیت اند.

اما نکته ای که بسیار مهم است و در ورود به رشته تخصصی اسکیت هاکی باید به آن توجه داشته باشید استفاده از لوازم مخصوص می باشد. رشته اسکیت هاکی از لحاظ اینکه رشته ای بسیار پرسرعت و پربرخورد است به لوازم ایمنی مخصوصی نیازمند است. این لوازم ایمنی که از سر تا پا را می پوشاند و نقطه ای خالی نمی گذارد لازم الاستفاده می باشد تا خطرات احتمالی در برخوردها، در بلند شدن توپ و در سرعت های بالا را از بین ببرد. توپ مسابقات اینلاین هاکی و آیس هاکی بسیار محکم و لایه لایه به صورت فشرده ساخته می شوند. این توپ ها به محض جدا شدن از چوب بازیکنان حریف می توانند بسیار خطرناک باشند حتی برای بازیکنان خودی نیز خطرآفرین هستند و ضربه آن ها بدون داشتن لوازم ایمنی ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد کند به همین دلیل است که کلاه بازیکنان با طراحی ویژه، زانوبند، مچ بند، آرنج بند، دستکش، شرتک، پد سینه تماما به نوعی با تکنولوژی روز مطابقت پیدا کرده اند تا از کوچکترین آسیبی جلوگیری نمایند.

دروازه بانان از این حیث لوازم مخصوص تری را نیز به تن می کنند زیرا در معرض مستقیم شوت های تیم حریف قرار می گیرند. از طرفی ممکن است در سرعت های بالا تعادل بازیکنان بر هم بخورد و با چوب هاکی صدماتی به یکدیگر وارد کنند این مسئله اگر مورد توجه نباشد و بازیکنان برای حفظ جان خود اهمیت قائل نشوند صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد شد. به همین دلیل است که از همان ابتدا مربیان بر روی خرید وسائل ایمنی تاکید می نمایند و بدون آن به بازیکنان برای حضور در داخل زمین اجازه نمی دهند.

البته ممکن است برای چند جلسه آشنایی این مسئله مشکل ساز نباشد و بازیکن این بررسی را انجام دهد که آیا واقعا به این رشته علاقه مند است یا خیر؟ اما پس از زمانی که مطمئن شد که می خواهد این رشته را به صورت جدی انجام دهد و داخل تمرینات تیمی قرار گرفت لازم می شود تا لوازم ایمنی مورد نیاز را نیز خریداری نماید. کفش اسکیت هاکی نیز طراحی ویژه ای دارد که از صدمات برخورد با چوب و اسکیت بازیکنان دیگر پا را حفظ خواهد کرد. همچنین بلبرینگ های بسیار پرسرعت در آن تعبیه می شود و سیستم راکر آن باعث می شود تا شما سرعتی مضاعف داشته باشید و همچنین استارت ها و استاپ ها برای شما قابل اجراتر باشند.

در رشته های اسکیت روی یخ این صدمات جدی تر نیز می شوند زیرا زمین زیر بازیکن یخ می باشد و برخورد با یخ صدمات جدی تری را وارد می کند بنابراین شرتک های این رشته جنس بسیار مقاوم تری دارند همچنین بازیکنان باید پدهای سینه ای به تن کنند که فوق العاده محکم می باشد. برخورد در رشته یخ یک امر طبیعی می باشد و حتی دعوا در آن نیز به نوعی قانونی حساب می شود بنابراین اگر روحیه ای جنگجو ندارید نباید وارد رشته آیس هاکی شوید.

رشته آیس هاکی از دیرباز محل جنگ بازیکنان دو تیم بوده است و از همین حیث یکی از هیجان انگیزترین ورزش های حال حاضر دنیا به شمار می رود و تمامی کشورها تلاش می کنند تا تیم های قدرتمند در زمینه آیس هاکی داشته باشند. اسپانسرهای مالی نیز در زمینه آیس هاکی بسیار وسواس گونه تلاش می کنند تا بتوانند یکی از تیم های قدرتمند را تحت حمایت بگیرند و با تامین هزینه های تیم و بازیکنان نام برند خود را به جهانیان بشناسانند. پس اگر می خواهید اوج هیجان را تجربه کنید و فضایی متفاوت در یک ورزش را احساس کنید رشته اسکیت روی یخ می تواند برای شما جذاب باشد البته بدون خرید لوازم ایمنی از همان ابتدا وارد این رشته نشوید و برای آسیب زدن به خود تعجیل نداشته باشید.

اما پیشنهاد دیگری نیز برای شما وجود دارد؛ رشته رینک هاکی رشته ای است که با اسکیت های متفاوت صورت می گیرد البته زیرساخت های زمین رینک هاکی مانند رشته های اینلاین می باشد و اینلاین هاکی نیز بر روی زمین هایی مثل پارکت، استیل میت یا سیمان انجام می شود اما تفاوت در شکل اسکیت و لوازم ایمنی آن می باشد. رشته رینک هاکی با اسکیت هایی صورت می گیرد که دو چرخ در کنار یکدیگر به صورت موازی قرار دارند، دو چرخ در جلو و دو چرخ در عقب سیستم طراحی این اسکیت می باشد. ترمزهایی در جلوی این اسکیت نیز قرار دارد تا بحث های استاپ و استارت های سریع را آسان تر کند. اما چوب رشته رینک هاکی کوتاه تر از چوب رشته های اینلاین هاکی  و آیس هاکی می باشد و همچنین توپ این رشته کم آسیب تر از توپ رشته های آیس هاکی و اینلاین هاکی است. از این رو لوازم ایمنی که در این رشته مشاهده می کنید بسیار ابتدایی است حتی بازیکنان کلاه نیز بر سر ندارند البته دروازه بان از این قضیه مستثنی می باشد زیرا در ارتفاع پایین تر از بازیکنان قرار دارد و ممکن است چوب با او برخورد کند.

رشته رینک هاکی سال های زیادی است که در جهان مرسوم شده است و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد؛ مسابقات آن به صورت متمرکز در سطح جهان برگزار می شود اما ایران از تجربه این ورزش لذت بخش محروم بوده است و امید است در سال های آتی با مدیریت فدراسیون اسکیت و همچنین انجمن اسکیت هاکی نتایج قابل قبولی کسب شود. سرپرست رشته رینک هاکی در ایران آقای وحید شجاعی می باشند که کارهای زیرساختی در این زمینه را پیش برده اند و با ترجمه کتاب قوانین رینک هاکی گامی موثر در شناساندن این رشته ورزشی صورت داده اند. اگر تیم های باشگاهی و تیم های ملی رشته رینک هاکی تشکیل شوند حرکت به سوی جلو با سرعت بیشتری نیز صورت خواهد گرفت. حمایت فدراسیون جهانی اسکیت نیز در این میان قابل توجه است و امیدبخش خواهد بود که ایران بتواند پله های ترقی را هرچه سریع تر طی نماید.

در این میان باید تلاش کینم تا هرچه می توانیم در دوره های آنلاین آموزش داوری و مربیگری رشته رینک هاکی و آیس هاکی شرکت نماییم که این مهم نیز در حال انجام می باشد زیرا تجربه ما در رشته اینلاین هاکی قابل توجه است اما در رشته های آیس هاکی و رینک هاکی مسیر درازی پیش رو داریم که هر قسمت آن می تواند برای خود یک دنیا باشد. سرمایه گذاری بر روی تیم نونهالانو نوجوانان از همین ابتدا و هم زمان برای بانوان و آقایان می تواند آینده این دو رشته را بسیار روشن تر سازد. اگر شما نیز علاقه مند هستید تا در رشته های تیمی فعالیت داشته باشید این رشته ها می تواند جذابیت ویژه ای برای شما داشته باشد.

اسکیت رشته ای بسیار جذاب و پرهیجان می باشد و اگر بتوانید در آن فعالیت کنید حتما لذتی را تجربه خواهید کرد که به راحتی نمی توانید از آن کناره گیری کنید و بدانید تلاش های فدراسیون اسکیت در این زمینه با قدرت رو به جلو در حال انجام است و حمایت های انجمن ها و کمیته ها نیز بر این اساس پیش می رود که تمام جامعه ایران اسکیت را بشناسند و ارزش حضور و فعالیت در آن را درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *