انتخاب رشته اسکیت

آیس هاکی و سرعتی بی مانند
مارس 29, 2021
پیام نوروزی وزیر محترم ورزش و جوانان
مارس 31, 2021

چقدر در مورد رشته اسکیت اطلاع دارید؟ آیا از شاخه های مختلفی که تحت نظارت فدراسیون اسکیت فعال هستند اطلاع دارید؟ آیا می دانید رشته اسکیت در چه دسته بندی اصلی قرار می گیرد؟ آیا مسابقات رشته های مختلف اسکیت را تاکنون دنبال کرده اید؟

اگر شما نیز از علاقه مندان به اسکیت هستید بد نیست کمی مقدمه در مورد این رشته بدانید و اطلاعات لازم را کسب کنید تا اگر می خواهید به این رشته ورود داشته باشید ورودی موفق و قدرتمند باشد. رشته اسکیت در دنیا به سه شاخه اصلی تقسیم می شود که رشته های اسکیت کواد، رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت اینلاینمی باشند.

رشته های اسکیت روی یخ از قدیمی ترین رشته های موجود در جهان هستند و قدمت آن ها سال های بسیار دور بازمی گردد. رشته های اسکیت روی یخ در قالب رشته های اصلی رشته اسکیت نمایشی روی یخ، رشته اسکیت سرعت روی یخ، رشته اسکیت هاکی روی یخ دنبال می شود البته رشته های دیگری نظیر رشته اسکیت فری استایل رئی یخ و رشته های فوتبال اسکیت روی یخ نیز در سال های اخیر به این پکیج اضافه شده اند اما تخصص اصلی در رشته های اصلی اسکیت روی یخ بر روی سه مورد اول می باشد.

رشته اسکیت هاکی روی یخ که یک ورزش تیمی است به عنوان آیس هاکی نیز شناخته می شود و این رشته به دلیل هیجان بالا یکی از پرطرفدارترین رشته های ورزشی در تمام دنیاست. رشته های اسکیت نمایشی روی یخ به دلیل زیبایی و اجرای حرکات موزون چشم هر بیننده ای را خیره می کند و رشته های اسکیت سرعت نیز به علت سرعت و هیجان بالایی که بازیکن و بیننده می دهد از طرفداران زیادی برخوردار هستند اما بعد از آن به رشته های اسکیت کواد می رسیم که سابقه این رشته ها نیز طولانی است اما بعد از رشته های اسکیت روی یخ به وجود آمده اند.

رشته های اسکیت کواد نیز به سه مورد اصلی رشته اسکیت رینک هاکی، رشته اسکیت نمایشی کواد و رشته اسکیت رولر دربی می باشد. هر کدام از این رشته ها قوانین و مشخصات خود را دارند و از لوازم و تجهیزات خود بهره می برند اما رشته رینک هاکی و رشته رولر دربی به صورت گروهی اجرا می شوند و رشته های اسکیت نمایش کواد به صورت انفرادی. البته هم در رشته های اسکیت روی یخ و هم در رشته های اسکیت کواد حالت هایی وجود دارد که بازیکنان اسکیت نمایشی به صورت تیمی به اجرای برنامه هایی مشغول می شوند.

اما به رشته اسکیت اینلاین که برسیم تنوع بسیار بالاتر می رود و دلیل آن نیز نوع طراحی است که کفش اسکیت اینلاین دارد. کفش های اسکیت اینلاین به دلیل قابلیت بالایی که در اجرای حرکات به وجود می آورند از رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد تنوع بیشتری را ایجاد می کنند. رشته های فعال در شاخه های اسکیت اینلاین عبارتند از رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت اگرسیو، رشته اسکیت رول بال ، رشته اسکیت فئتینز.

البته رشته های دیگری نیز وجود دارند که تحت نظارت فدراسیون اسکیت می باشند اما با کفش های اسکیت برگزار نمی شوندالبته نباید فراموش کرد که رشته اسکیت دانهیل، رشته اسکیت کراس و… نیز از زیرشاخه های رشته اسکیت اینلاین محسوب می شوند.

اما در ایران رشته های اسکیت از رشته های اسکیت اینلاین آغاز شده است و مسابقات رسمی آن سال هاست که در حال برگزاری می باشد و در سال گذشته پکیج های آموزشی رشته های اسکیت روی یخ نیز به پکیج آموزشی رشته های اسکیت در ایران اضافه شده است. پیست اسکیت آیس باکس در مجموعه ایران مال که در غرب تهران واقع می باشد یک مجموعه مجهز برای دریافت خدمات در زمینه رشته های مختلف اسکیت روی یخ می باشد. زمینی بسیار بزرگ با امکانات پیشرفته و تجهیزات روز دنیا آماده است تا استعداد شما را در این زمینه شکوفا کند و شما را به یک بازیکن فعال و قدرتمند در زمینه یخ تبدیل نماید.

البته باید توجه داشته باشید که شما دو انتخاب در پیش دارید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که در کدام شاخه اصلی می خواهید فعالیت کنید که این شاخه های اصلی عبارتند از رشته های اسکیت روی یخ، رشته های اسکیت کواد و رشته های اسکیت اینلاین و پس از آن تصمیم بگیرید که در کدام زیرشاخه تخصصی می خواهید فعالیت داشته باشید که عمدتا به رشته های اسکیت سرعت، اسکیت نمایشی، اسکیت هاکی و اسکیت فری استایل تقسیم می شوند.

پس اگر این تصمیم گیری ها را انجام داده اید شما آماده هستید که رشته اسکیت را آغاز کنید. البته باید توجه داشته باشید که اطلاعات بسیار زیادی که در بالا ذکر شد نباید نگرانی شما را موجب شود زیرا شما قبل از اینکه به یک رشته تخصصی ورود کنید حتما باید رشته های اسکیت پایه را نیز بگذرانید. زیر نظر مربی متخصص باشید که آموزش را بر اساس موازین فدراسیون می دهد و در نهایت پس از استعدادیابی و بررسی فیزیک بدن شما و علاقه تان راهنمایی های لازم در مورد رشته تخصصی برای شما انجام شود حتی اگر شاخه اصلی را نیز اشتباه انتخاب کردید نباید نگران شوید.

برای مثال شما اسکیت روی یخ را آغاز کرده اید اما پس از مدتی حس می کنید که رشته های اسکیت اینلاین را بیشتر دوست دارید. به راحتی می توانید در این موارد تغییر جها داشته باشید و رشته اسکیت اینلاین را دنبال کنید. حتی در آینده می توانید دوباره تغییر مسیر دهید و به رشته های اسکیت روی یخ بازگردید. دلیل این مسئله طراحی های خاص رشته های اسکیت می باشد که تجهیزاتی مشابه به یکدیگر دارند. از این حیث رشته های اسکیت کواد کمی متفاوت می باشند اما به دلیل اینکه از زیرساخت های رشته های اسکیت اینلاین بهره می برند استفاده از این اسکیت ها کمی فراگیر و همه گیر خواهد بود.

در ابتدا شما باید توجه داشته باشید که یادگیری اصولی از همه چیز مهم تر است اینکه شما تمام حرکات را با استایل درست یاد بگیرید، آن ها را اجرا کنید، تمرین کافی داشته باشید ، تمرکز کنید و هزینه لازم برای خرید وسائل استاندارد را انجام دهید از ملزومات است و اگر این موارد رعایت نشود شما توفیقی در رشته اسکیت نخواهید داشت. اما پس از آن وجود یک مربی باتجربه برای آموزش شما الزامی است و اگر این اتفاق نیفتد و راهنمایی های لازم در مسیر به شما انجام نشود مطمئنا در مسیر اشتباه قرار می گیرید و اگر از اسکیت دلزده نشوید حتما آن را به صورت غیراستاندارد دنبال خواهید کرد. حضور در مسابقات کشوری و جهانی حد یالایی از استاندارد را طلب می کند که بدون مشاوه و حضور یک مربی باتجربه موفقیت در آن غیرممکن خواهد بود. اینطور نیست که شما قدرت فیزیکی مناسبی داشته باشید و کار را آغاز کنید و نتیجه بگیرید؛ حتما باید برنامه ریزی دقیق و اصولی برای این کار انجام شود.

خرید تجهیزات استاندارد نظیر کفش اسکیت مناسب از یک فروشگاه اسکیت معتبر از اولین فاکتورها محسوب می شود زیرا اگر شما تجهیزات مناسب در اختیار نداشته باشید به زودی کیفیت خود را از دست می دهند و این کیفیت از دست رفته باعث می شود تا اجرای حرکات شما نیز با کیفیت پایین تر انجام شود و همین کیفیت پایین در نهایت شما را از ادامه در رشته اسکیت دلزده و دلسرد خواهد کرد.

در نهایت باید توجه داشته باشید که از همان ابتدا یک آکادمی اسکیت مناسب را برگزینید، انتخاب این مورد مانند انتخاب یک مدرسه مناسب برای تحصیل می باشد. اگر شما در یک مدرسه با امکانات مناسب شروع بع تحصیل کنید مطمئنا آینده ای روشن در زمینه تحصیلی خواهید داشت و اگر به این مسئله توجه نداشته باشید مطمئنا افت تحصیلی انتطار شما را می کشد. در مورد رشته اسکیت که قضیه بسیار مهم تر می شود زیرا شما این ورزش را به عنوان یک تفریح دنبال می کنید و چه خوب می شود که اگر این تفریح را به صورت اصولی دنبال کنید که نه آسیبی به خود وارد کنید و هم اینکه بتوانید در آینده نتایجی مثبت و قابل توجهی را به دست آورید. مطمئنا اگر مسئله در مورد فرزندانتان قرار است صورت گیرد دقت شما به عنوان والدین باید اساسی تر و قوی تر باشد.

در این باره فدراسیون اسکیت نیز می تواند یاری رسان شما باشد، همچنین انجمن های اسکیت فعالی که وجود دارند با حضور در شبکه های اجتماعی به صورت 24 ساعته در خدمت شما هستند تا اطلاعات لازم را ارائه کنند. مطمئنا اگر در این مورد جدی باشید و برنامه ای اصولی و حرفه ای را مدنظر قرار دهید می توانید نتایج قابل قبول و مثبتی دریافت نمایید. رشته اسکیت علاوه بر اینکه رشته ای نوپا می باشد شاخه های متعدد آن باعث می شود که شما تنوع بی نظیری را پیش رو داشته باشید و همین نوپا بودن این امکان را برای شما فراهم می آورد که شما به عنوان یکی از استعدادهای اصلی شناخته شوید و این فرصت را داشته باشید که در رقابت های ملی و جهانی بدرخشید.

برای تمامی موارد فوق آکادمی اسکیت خرمشاد تحت نظر آقای وحید شجاعی آماده است تا تمامی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. این اطلاعات به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می توانید بهترین تصمیم گیری را قبل از شروع هر نوع فعالیتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *