آیس هاکی و سرعتی بی مانند

دیدار مدیر کل دفتر برنامه ریزی و نظارت ورزش
مارس 20, 2021
انتخاب رشته اسکیت
مارس 31, 2021

شاید کمتر کسی باور می کرد که رشته اسکیت در مدت زمانی بسیار کم چنین موفقیت های بالایی را کسب کند. فعالیت هایی که فدراسیون اسکیت و مسئولین دلسوز این ارگان انجام داده اند باعث شده تا به نوعی اسکیت در گوشت و خون مردم نفوذ کند و به عنوان یک لازمه در زندگی افراد محسوب شود.

خانواده های بسیاری هستند که حداقل یک عضو از آن ها در رشته اسکیت فعال می باشد و اگر این اتفاق برای تمام خانواده های ایرانی بیفتد آینده ای بسیار روشن و امیدوار کننده منتظر ایرانیان خواهد بود. رشته های اسکیت در جهان بسیار پرطرفدار هستند، اسپانسرهای مالی قدرتمند از تیم ها حمایت می کنند تا بتوانند برند خود را به دنیا بشناسانند اما در ایران هنوز این مسئله به صورت حرفه ای انجام نشده است و اگر این اتفاق به صورت مداوم و حرفه ای صورت گیرد آنگاه دیگر رشته اسکیت به عنوان یک رشته تنها سرگرم کننده به حساب نمی آید و شما می توانید با فعالیت حرفه ای در آن کسب درآمد نیز داشته باشید.

به این ترتیب افراد شغل اول خود را ورزش کردن قرار می دهند زیرا می دانند از لحاظ مالی تامین خواهند بود و تمام تمرکزشان برای موفقیت تیم شان صرف می شود. حمایتگران مالی نیز تمامی هزینه های تیم و افراد را تامین می نمایند تا در نهایت در مسابقاتی که برگزار می شود برندشان به بهترین نحو دیده شود.

رشته اسکیت شامل شاخه های مختلفی می باشد که اصلی ترین دسته بندی آن رشته های اسکیت روی یخ، رشته های اسکیت اینلاین و رشته های اسکیت کواد می باشد. رشته های اسکیت اینلاین از دیرباز در ایران مشغول به فعالیت بوده اند و موفقیت های بسیار زیادی نیز در این زمینه ها کسب شده است اما رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد به نسبت نو می باشند و اگرچه در مورد آن ها اطلاعات وجود دارد اما تمرینات حرفه ای  و تشکیل تیم صورت نگرفته است.

اما نکته ای که بسیار خوشحال کننده است و جای امیدواری دارد این است که تاسیس پیست های روی یخ در ایران آغاز شده است و بعد از مشهد تهران نیز در مجموعه ایران مال پیست اسکیتی استاندارد حتی برای مسابقات جهانی را آماده سازی کرده است. این پیست اسکیت روی یخ که مجموعه آیس باکس نام دارد و تحت نظارت جناب کاوه صدقی اداره می شود مجموعه ای است که فعالیت خود را به صورت منسجم در سال 99 آغاز کرده است و تمام تلاش این مجموعه برای فرهنگ سازی در زمینه اسکیت روی یخ معطوف شده است. این تلاش ها در مدت زمانی کوتاه جوابگو بوده است و نتیجه هایی که از آن به دست آمده غیرقابل باور می باشد.

اینکه ایران بتواند در کمتر از یک سال در IHFF تایید شود و همچنین بتواند در تورنومنت بین المللی شرکت کند و در نهایت با مسابقاتی که در داخل کشور انجام داده اند بتوانند خبرساز تمام دنیا باشند.

کمتر کسی باور می کرد که اسکیت روی یخ که نه اوازم آن در ایران وجود داشت و نه امکانات و زیرساخت های آن و همچنین زمین هایی که برای تمرین آن وجود داشت بسیار محدود بود بتوانند این چنین در مدتی کوتاه نتیجه بگیرد. مطمئنا تلاش های جناب آقای کاوه صدقی، آقای فرزاد هوشیدری در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است و اگر تلاش های شبانه روزی این عزیزان نبود شاید هنوز اسکیت روی یخ به دنیا شناسانده نشده بود. از طرفی مسئولین فدراسیون اسکیت نیز کارهای زیربنایی و زیرساختی و صحبت با مقامات بین المللی را انجام داده اند که از جمله این افراد اقای بهمن محمدرضایی، رئیس فدراسیون اسکیت و رامین عتیقه چی، دبیر کل فدراسیون اسکیت می باشند.

برگزاری مسابقات پی در پی و کمپ های تیم ملی باعث شد تا توجه همگان در ایران به این رشته جذاب جلب شود، خبرگزاری های تلویزیونی نیز برای پوشش خبرهای این رشته ورزشی به میدان آمدند و بدین ترتیب سرعت رشد رشته اسکیت روی یخ چند برابر شد. افراد زیادی تمایل پیدا کردند تا در این رشته ورزشی فعالیت کنند و بتوانند سهمی در رشد آن داشته باشند. آینده رشته اسکیت روی یخ به ویژه آیس هاکی بسیار روشن خواهد بود زیرا برنامه های منسجمی برای تداوم فعالیت های آن صورت می گیرد همچنین اسپانسرهای مالی به این رشته علاقه بیشتری نشان داده اند و بنابراین تامین هزینه ها در این رشته با امیدواری بیشتری پیگیری می شود. بازیکنان اگر بتوانند از لحاظ هزینه ای خیالی آسوده داشته باشند مطمئنا در تمرینات خود متمرکزتر و بدون مشکل پیش خواهند رفت.

کاپ امارات که چند ماه پیش برگزار شد و ایران نیز در آن حضور داشت و توانست مقام سوم را کسب کند نشان دهنده این مطلب بود که ایران در رشته اسکیت روی یخ اگرچه سابقه ای طولانی نداشته است اما می تواند نتایجی کسب کند که دور از انتظار باشد. تمرین بازیکنان به صورت شبانه روزی حتی در شرایطی که بیماری کووید 19 بسیاری از فعالیت ها را محدود کرده است باعث شده تا تیم ملی آیس هاکی هم در قسمت بانوان و هم در قسمت آقایان با قدرت پیش برود و اعضای خود را به مرور معرفی کند.

این تیم خود را برای شرکت در مسابقات سال 1400 یا 2021 آماده می کند و اکنون تعدادی از نفرات اصلی تیم ملی برگزیده شده اند همچنین لژیونرهایی که خارج از کشور وجود دارند و به رشته آیس هاکی مشغول می باشند این تمایل را نشان داده اند تا بتوانند به عنوان یکی از عضورهای تیم ملی فعالیت کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند مطمئنا پیست های اسکیت روی یخ در ایران افزایش پیدا خواهد کرد، پوشش خبری باعث می شود تا حمایتگران مالی انگیزه ای بیشتر برای حضور در این ورزش پیدا کنند و همچنین خانواده نیز آینده فرزندان خود را برای رشد و تعالی در رشته اسکیت در شاخه های اسکیت روی یخ نیز دنبال خواهند کرد.

بدین ترتیب این ورزش در مجموعه ورزش های اسکیت هضم می شود و دیگر یک انتخاب دست نیافتنی نمی باشد. شما به راحتی می توانید در مجموعه های مختلف حاضر شوید، در محل هایی که نزدیک خانه شما باشد و تمرینات خود را به صورت حرفه ای دنبال کنید. مطمئنا تمرینات آفرینک و بدنسازی نیز برای رشد شما در رشته اسکیت روی یخ لازم خواهد بود. همچنان که در رشته های اینلاین هاکی و رینک هاکی مورد نیاز است.

پس باید به این نکته دقت کنیم که اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم هرچند که کاری بسیار دشوار را برای اجرا انتخاب کنیم موفقیت در آن غیرممکن نخواهد بود و توفیق برای ما حاصل می شود.

انتشار اخبار اسکیت هاکی روی یخ ایران توسط NHL و IHFF باعث شده است تا بازیکنان ایرانی با انگزیه ای چند برابر فعالیت های خود را ادامه دهند. جناب آقای کاوه صدقی نیز با نظارت بر اخبار اسکیت هاکی و فعالیت های انجمن های تحت نظارت خود توانسته اند مدیریتی بدون نقص ارائه دهند و به همین علت است که رشته های اسکیت هاکی با سرعتی بالا در حال پیشروی می باشند.

شاید مدت زمان زیادی طول نکشد که ایران را در شاخه های مختلف اسکیت هاکی آن بشناسند. همچنین فعالیت های منسجمی برای توسعه رشته رینک هاکی در ایران آغاز شده است که این مجموعه با حمایت فدراسیون جهانی اسکیت بخش رولر در حال انجام است. شرکت در کلاس های بین المللی داوری و مربیگری زیربنای رشد و موفقیت این رشته در ایران را رقم خواهد زد. سرپرست کمیته رینک هاکی آقای وحید شجاعی در برنامه خود تشکیل تیم های باشگاهی و ملی را دارند تا بتوانند در سال 1400 برای اعزام تیم ملی به مسابقات اسکیت رینک هاکی آمادگی داشته باشند.

تغییراتی که در رشته رینک هاکی در سه ماه اخیر صورت گرفته است نیز قابل توجه می باشد و ترجمه کتاب قوانین رینک هاکی و همچنین حضور در کلاس های بین المللی بتعث شده است این رشته از همان ابتدا به صورت علمی و زیربنایی دنبال شود و بر اساس یادگیری های موضعی فعالیت های آن پیش نرود. مطمئنا فدراسیون اسکیت نیز در مدت زمانی کوتاه کلاس های داوری و مربیگری رشته رینک هاکی در ایران را آغاز خواهد کرد و مدرسان این مبحث با نظارت فدراسیون جهانی اسکیت می توانند دانش مورد نیاز را انتقال دهند.

پس به امید موفقیت ایران در رشته های مختلف اسکیت از تمامی عزیزان دعوت می کنیم تا در صورت امکان برای انجام فعالیتی متفاوت ما را از نظرات خود مطلع سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *