تصور آینده ای روشن برای رینک هاکی

پیشرفت اسکیت روی یخ در ایران
آوریل 7, 2023
آموزش بنیادی رشته اسکیت
آوریل 29, 2023

اگر نگاهی به سابقه پیدایش رشته اسکیت داشته باشیم متوجه این موضوع می شویم که ابتدای امر تمامی فعالیت هایی که با رشته های اسکیت مرتبط بوده است در رشته اسکیت روی یخ صورت می گرفته است. یعنی این رشته در ابتدا حتی کاربری صنعتی نیز داشته است و مردم برای سهولت در امر حمل و نقل در فصول سرد سال از آن استفاده می نموده اند و به مرور این فعالیت کاری به شکل یک ورزش درآمده است و مردم توانستند از آن به عنوان یک ورزش لذتبخش و هیجان انگیز بهره ببرند و اوقات خوشی را با استفاده از تیغه های یخ برای خود رقم بزنند.

طراحی تیغه های اسکیت در ابتدا با استفاده از استخوان و یا چوب صورت می گرفته است ولی به مرور زمان و پیشرفت در تکنولوژی این طراحی ها شکل دیگری به خود گرفت به این صورت که برای هر رشته از رشته اسکیت روی یخ، تیغه ای مخصوص و همچنین بوت هایی مخصوص به آن طراحی گردید.

اکنون که مشاهده می کنیم می بینیم رشته های مختلفی به عنوان رشته های اسکیت روی یخ در حال فعالیت می باشند و این رشته ها توانسته اند به مرور زمان جایگاهی ویژه را در میان مردم کسب نمایند و هر روزه بر ارزش و اعتبار آن ها نیز افزوده می شود. حضور رشته های اسکیت روی یخ در رقابت های المپیک ارزشمدی این رشته ها را نشان همگان داد و این که این رشته ها از محبوب ترین رشته های زمستانی به شمار می روند. از این رو رشته اسکیت روی یخ سابقه ای طولانی در میان مردم دارد و به عنوان مادر رشته های اسکیت محسوب می گردد.

به مرور مشاهده شد که نیاز است برای گسترش رشته اسکیت، طراحی های غلتکی نیز صورت گیرد که دلیل آن سختی ایجاد زمین اسکیت روی یخ بود و همچنین هزینه های بالایی که این کار در بر داشت. از طرفی دیگر بسیاری از کشورها سرمای زیادی نداشتند که بتوانند از دریاچه های طبیعی یخ زده استفاده نمایند از این رو باید کاری برای این وضعیت صورت می گرفت تا تمرینات این ورزش در فصل های گرم سال و نیز در کشورهای بدون امکانات لازم امکان پذیر باشد. این مسئله باعث شد تا تلاش برای طراحی اسکیت های غلتکی آغاز گردد که البته در ابتدا این اسکیت ها بسیار خام بودند و مورد استقبال قرار نمی گرفتند اما با گذشت زمان و بهبود پیدا کردن طراحی ها و همچنین اجماعی کلی و تبلیغات گسترده رشته های غلتکی نیز توانستند جایی برای خود در رشته اسکیت باز نمایند.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد رشته های غلتکی که همان رشته های چرخدار با اسکیت های اینلاین می باشند آغاز نشده است زیرا که در ایران فعالیت های ورزشی اسکیت را با رشته های اسکیت اینلاین می شناسند. همه بر این باورند که رشته های اسکیت اینلاین از ابتدا حضور داشته اند و رشته های اسکیت کواد تاکنون در لیست فعالیت های فدراسیون اسکیت نبوده است. اما به موضوع واقفیم که پس از رشته های اسکیت روی یخ، رشته های اسکیت کواد بودند که به محبوبیت دست پیدا کردند و به مرور زمان رشته هایی معادل با رشته های اسکیت روی یخ پیدا کردند. طراحی هایی جدیدی که به انجام رسید به صورتی بود که بتواند معادل سازی مناسبی با رشته های اسکیت روی یخ داشته باشد و پس از آن بود که طراحی اسکیت های اینلاین که چرخ ها در یک راستا قرار دارند آغاز گردید.

در انتها تمامی این فعالیت ها و تلاش های طاقت فرسا به توسعه و ارزشمندی رشته های اسکیت انجامید. فدراسیون اسکیت نیز تلاشی کافی و قابل قبول انجام داده است تا بتواند رشته های اسکیت روی یخ را به بالاترین حد خود برساند؛ هدف این است که تمامی خانواده ها مشغول اسکیت بازی گردند و در عین حال بتوانند عضوی فعال در این جامعه ورزشی را ارائه دهند. در این صورت می توان امیدوار بود که در رقابت های جهانی و ملی درخشش و افتخارآفرینی هایی پی در پی داشته باشیم. شما نیز اگر ارزشی برای رشته قائل هستید می توانید با حضور در یک آکادمی اسکیت شروع به آغاز این رشته ها کنید و رشته های اسکیت کواد نیز چندی است که به پکیج آموزش فدراسیون اسکیت اضافه شده است و فدراسیون اسکیت تاکید بسیاری تا این رشته ها نیز با قدرت بسیاری به پیش روند.

از این رو رشته های اسکیت رولر دربی و رشته اسکیت رینک هاکی به پکیج آموزشی اسکیت ایران اضافه گردیدند تا فعالیت های زیرساختی آن نیز صورت گیرد. جناب وحید شجاعی که سمت سرپرستی کمیته رینک هاکی را به عهده دارند برای فعالیت های زیربنایی این رشته ها تلاش بسیار زیادی را مدنظر قرار داده اند و این مسیر را بر طبق تجربیات و اصول خود پیش می برند. رشته رینک هاکی یک رشته گروهی به شمار می رود که 5 بازیکن در زمین و در هر تیم برای به ثمر رساندن گل بیشتر و دریافت گل کمتر تلاش می کنند تا برند مطلق مسابقه باشند.

رشته رینک هاکی یک رشته گروهی می باشد و از خشونت پایین تری برخوردار است و نسبت به رشته های آیس هاکی و اینلاین هاکی از محبوبیت بالاتری برخوردار شده است و توانسته اسپانسرهای مالی را نیز برای حمایت از تیم ها به سمت خود جذب نماید و اسپانسرها نیز پکیج های مناسبی را برای حمایت از تیم ها ارائه می دهند. در ارائه تیم های رینک هاکی، کشورهای مختلف و تیم های قدرتمندی نظیر بارسلونا فعالیت دارند که با سابقه ای طولانی در برگزاری جام های باشگاهی اروپایی، مسابقات ملی و جهانی حضوری پررنگ دارند. ایران تاکنون هیچ حضوری در این مسابقات نداشته است اما این امید وجود دارد تا با سابقه ای که ایران در رشته اسکیت هاکی دارد بتوانیم با قدرت و سرعت این رشته به پیش ببریم.

البته انجمن اسکیت هاکی نیز بر توسعه هرچه بیشتر رینک هاکی تاکید دارد و امکانات لازم برای آموزش و پرورش و استعدایابی این رشته را نیز فراهم آورده اند. از جمله فعالیت هایی که در زمینه صورت گرفته می توان به حضور در کلاس های آنلاین فدراسیون جهانی اسکیت، کلاس های آنلاین برای آشنایی افراد با دانش روز داوری و نیز مربیگری رشته اسکیت رینک هاکی اشاره نمود.

باید در نظر داشت که بدون دانستن قوانین به روز ما نمی توانیم برای رقابت در سطح جهانی تیم هایی را آماده نماییم، چگونه می توان با قوانین یک ورزش آشنایی نداشت و در آن کسب مدال نمود؟ این امر بسیار مهم است که در ابتدا تمامی قوانین را به نه تنها داوران و به افراد مستعد نیز آموزش داده شود و پس از آن شرایط را برای تربیت بازیکنان بر اساس آموزه های فدراسیون اسکیت جهانی در کلاس های آنلاین ترتیب دهیم. شما نیز می توانید با حضور در یک آکادمی اسکیت شروع به فعالیت در زمینه رشته های اسکیت نمایید و مهم این است که این فرصت را غنیمت شمرده و آن را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *