هدف از یادگیری اسکیت

برنامه های ورزش اسکیت در آینده
آگوست 23, 2022
آکادمی های اسکیت
سپتامبر 7, 2022

یکی از سؤالاتی که برای اکثر افراد برای انتخاب یک رشته ورزشی همچون رشته اسکیت پیش می آید این است که از چه سنی بهتر تا اسکیت را آغاز نمود؟ و یا اینکه آیا در سنین بالا نیز می توان به یادگیری این رشته ورزشی پرداخت یا خیر؟ و اینکه ترتیب و برنامه ریزی برای فرزندانی که می خواهند از کودکی در رشته اسکیت به فعالیت مشغول شوند به چه صورت می باشد؟

یکی از رشته های جذاب ورزشی که طی چند دهه به صورت تخصصی در ایران فعالیت دارد رشته اسکیت می باشد که البته بیشتر در زمینه رشته های اینلاین برنامه ریزی هایی داشته است و در سال های اخیر اسکیت روی یخ و اسکیت کواد نیز در برنامه های اصلی فدراسیون اسکیت قرار گرفته است.

برای آغاز رشته اسکیت مهم ترین فاکتور علاقه می باشد  که نقش اصلی را ایفا می کند و اینکه برنامه شما برای حضور بلندمدت در این رشته چیست؟ آیا می خواهید برای تفنن و سرگرمی در این رشته حضور یابید یا اینکه می خواهید در این رشته به قهرمانی در مسابقات بین المللی دست پیدا کنید؟ شما هر راهی را که در پیش بگیرید مطمئنا یک متخصص در امر اسکیت می تواند راهنمای شما در این مسیر باشد.

شما می توانید با این متخصصان در آکادمی های اسکیت و یا در فدراسیون اسکیت تبادل نظر داشته باشید و راهنمایی های لازم را از آن ها و تجربیات شان دریافت نمایید. برنامه های جدی و مستمری که فدراسیون اسکیت در سال های اخیر برای آموزش اسکیت به افراد صورت داده است بستری قدرتمند را فراهم آورده است تا ایران بتواند مسیر ترقی خود را در رشته اسکیت طی نماید.

رشته اسکیت برخلاف اینکه به نظر افراد ساده می آید اما با پیچیدگی ها و سختی های بسیاری همراه می باشد. تصور افراد با دیدن حرکت نرم و زیبای بازیکنان حرفه ای بر روی اسکیت این است که رشته اسکیت رشته ای آسان و ساده برای یادگیری می باشد. افراد این تصور را دارند که به سادگی می توانند تعادل خود را بر روی اسکیت حفظ نمایند، اسکیت به پا کنند و به تمرینات آن بپردازند و در نتیجه همچون یک اسکیت باز حرفه ای به بالاترین توان خود دست یابند. اما کاری که افراد در این مواقع انجام می دهند این است که در حالی که بر روی اسکیت ایستاده اند پاهای خود را به زمین می فشارند و برای آنکه به زمین نخورند و تعادل خود را حفظ نمایند حالتی کج به پاهای خود می دهند.

اولویت آن ها تنها زمین نخوردن می باشد و حفظ آبروی خود؛ این در حالی است که این مسئله باعث می گردد تا شما در اسکیت پیشرفتی نداشته باشید زیرا ورزش اسکیت و تعادل بر روی آن به این معنا نیست که شما زمین نخورید بلکه باید درست زمین خوردن را آموزش ببینید. این مسئله باعث می گردد تا شما برای اجرای حرکات به صورت درست توانمندی بیشتری پیدا کنید. شما ممکن است با حرکاتی روبرو گردید که از پیچیدگی بالایی برخوردار هستند و شما برای آن که بتوانید به صورت تمام و کمال آن ها را به انجام برسانید باید بارها به زمین بخورید و بایستید.

نکته ای که باید تاکنون متوجه آن شده باشید این است که برای شروع رشته اسکیت و یادگیری اسکیت سن خاصی مد نظر نمی باشد و شما در همه سنین می توانید به برنامه زیری برای یادگیری این رشته بپردازید و پایین ترین هدفی که از آموزش اسکیت می توانید داشته باشید اسکیت سواری به عنوان سرگرمی خواهد بود. در کنار اسکیت سواری افراد می توانند برنامه های متنوعی همچون مربیگری اسکیت، باشگاه داری اسکیت، تیم داری اسکیت، عضویت در فدراسیون اسکیت و آموزش اسکیت را نیز در نظر داشته باشند.

اما اگر بر اساس علاقه فرزند خود می خواهید تا او به مدارج بالا همچون شرکت در مسابقات کشوری و مسابقات بین المللی دست یابد باید هدف گذاری منسجم تری را در نظر داشته باشید. برای این کار می توانید با آکادمی های اسکیت معتبر که زیر نظر فدراسیون اسکیت فعالیت دارند و از تخصص آن اطمینان حاصل کرده اید مشورت نمایید تا برنامه ریزی دقیق تری را در اختیار شما قرار دهند. این برنامه ریزی باید با اسکیت پایه آغاز گردد و در ادامه به حرکات تکمیلی بپردازد و پس از آن با ورود به رشته های تخصصی به نتیجه مورد نظر دست پیدا گردد. البته رشته های تخصصی رشته هایی هستند که با معیارهای سختگیرانه برای کودکان در نظر گرفته می شوند تا آن ها بتوانند به صورت حرفه ای این مسیر را طی نمایند.

البته این مسیر دارای دشواری های مختلفی می باشد و مشکلات زیادی پیش رو خواهد بود که خرید کفش اسکیت، خرید تجهیزات، سختی های تمرین، زمان بندی کلاس ها، آسیب ها، دشواری های سفر و… از جمله آن ها می باشد که اگر برنامه ای منسجم و هدفگذاری دقیقی را برای فرزند خود در نظر بگیرید مطمئنا بسیاری از این مشکلات پیش روی شما وجود نخواهد داشت.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کلاس اسکیت در آکادمی ها تنها بخشی از تمرین های وی باید باشد، تمرین های جدا از آموزش کلاس، تمرینات بیرون از زمین، برنامه های بدنسازی و همچنین اختصاص دادن زمان برای برنامه های تیمی نیز باید در نظر گرفته شود تا فرزند شما بتواند به صورت منسجم و مداوم رشد و پیشرفت را احساس کند و در این صورت می توان گفت که اسکیت در او نهادینه شده است. در این صورت در سنین بزرگسالی می توان شاهد حضور او در مسابقات بین المللی و همچنین مسابقات کشوری و مقام آوری و افتخارآفرینی وی بود. او به بازیکنی تبدیل خواهد شد که تمامی تیم ها خواستار حضور وی در تیم هستند و همچنین حضور او در تیم ملی نیز باعث افتخار خواهد بود. باید در نظر داشته باشید که این مسیر، مسیری ساده نخواهد بود اما غیرممکن نیز نمی باشد.

رشته های اسکیت دارای هیجان و جذابیت بسیار بالایی می باشند و همچنین این رشته دارای تنوع بسیار بالایی می باشد که افراد می توانند با توجه به علاقه، فیزیک بدن و همچنین راهنمایی های مربی استعدادیاب رشته مورد نظر خود را انتخاب نمایند. باید بدانید تنها چیزی که ممکن است برای این رشته مضر باشد این است که افراد به این فکر بیفتند که می توانند تمام مراحل را خود و بدون داشتن یک مربی متخصص طی نمایند که همین تصور ممکن است آن را با صدمات جدی و آسیب هایی همراه سازد که تا آخر عمر از آن خلاصی نیابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *