آینده ای روشن در رشته رینک هاکی

انتخابات فدراسیون اسکیت
می 3, 2021
خرید کفش اسکیت
می 9, 2021

اگر به سابقه پیدایش رشته اسکیت در دنیا مراجعه کنید مشاهده می کنیم که ابتدا تمامی فعالیت ها مربوط به رشته های اسکیت روی یخ بوده است. یعنی حتی این رشته نیز در ابتدا کاربری صنعتی داشته است یعنی مردم برای راحت شدن کارهای حمل و نقل در فصول سرد از آن بهره می بردند. به مرور این فعالیت کاری شکل یک ورزش را به خود پیدا کرد و مردم توانستند اوقات خوشی را با استفاده از تیغه های یخ برای خود رقم بزنند.

در ابتدا این طراحی ها به گونه ای بود که از جنس استخوان و یا چوب برای طراحی تیغه ها استفاده می شد ولی به مرور تکنولوژی ها بسیار پیشرفته تر شد و به ویژه اینکه برای هر رشته تیغه های مخصوص و همچنین بوت های مخصوصی طراحی شد.

اکنون که نگاه می کنیم رشته های مختلفی به عنوان رشته های اسکیت روی یخ به صورت حرففه ای فعالیت دارند و این رشته ها به مرور جایگاهی ویژه در بین مردم یافته اند و هر روزه بر ارزش و اعتبار آن ها اضافه می شود. حضور ورزش های اسکیت روی یخ در رقابت های المپیک ارزشمندی این رشته های ورزشی را نشان می دهد و همین که این رشته ها جز محبوب ترین رشته های زمستانی می باشند. بنابراین اسکیت روی یخ سابقه ای طولانی دارد و از این حیث مادر تمامی رشته های اسکیت محسوب می شود.

به مرور بود که مشاهده شد برای گسترش رشته اسکیت طراحی های غلتکی نیز صورت گیرد زیرا ایجاد زمین اسکیت روی یخ ساده نبود و هزینه های بالایی داشت و از طرفی بسیاری از کشورها سردسیر نبودند که دریاچه های طبیعی داشته باشند. بنابراین باید فکری صورت می گرفت تا این تمرینات در فصول گرم سال و یا در کشورهای بدون امکانات نیز قابل انجام باشد. از این رو بود که تلاش برای طراحی اسکیت های غلتکی آغاز شد البته این اسکیت ها در ابتدا بسیار خام بودند و محبوبیت پیدا نمی کردند اما به مرور این طراحی ها بهبود پیدا کرد و با اجماعی کلی و تبلیغاتی گسترده توانستند رشته های غلتکی را نیز جا بیندازند.

اما بر خلاف تصور تمامی ما رشته های غلتکی یعنی اسکیت های با چرخ با اسکیت های اینلاین آغاز نشده است زیرا در ایران رشته های اسکیت اینلاین را برای فعالیت های ورزشی اسکیت می شناسند. همه تصور می کنند رشته های اسکیت اینلاین از ابتدا حضور داشته اند و رشته های اسکیت کواد اصلا در زمره فعالیت های فدراسیون اسکیت نبوده است. اما می دانیم رشته های اسکیت کواد رشته هایی بودند که پس از اسکیت روی یخ محبوبیت پیدا کردند و به مرور رشته های معادل رشته های اسکیت روی یخ را پیدا کردند. طراحی های آن ها به شکلی صورت گرفت که بتوانند معادل سازی مناسبی برای رشته های اسکیت روی یخ باشند و پس از آن رشته های اسکیت اینلاین طراحی شدند که با چرخ های در یک راستا صورت گرفتند.

اما تمامی این تلاش ها و فعالیت ها در انتها به توسعه و ارزشمندی رشته های اسکیت منجر شد. همان طور که فدراسیون اسکیت ایران نیز تلاشی مقبول و کافی انجام داده است تا بتواند رشته های اسکیت روی یخ را به بالاترین حد از استفاده برساند یعنی تمامی خانواده ها مشغول اسکیت بازی کردن باشند و بتوانند عضوی فعال در این جامعه ارائه دهند. بدین ترتیب می توانیم در رقابت های ملی و جهانی خوش بدرخشیم و افتخارآفرینی داشته باشیم. اگر شما نیز برای رشته اسکیت ارزش قائل هستید می توانید با حضور در یک آکادمی اسکیت این رشته ها را آغاز کنید اما رشته های اسکیت کواد چندی بیش نیست که به پکیج آموزش فدراسیون اسکیت اضافه شده اند و جناب آقای بهمن محمدرضایی بر این امر تاکید داشتند که این رشته ها نیز قدرتمند به پیش رانده شوند.

به همین خاطر رشته های رولر دربی و رشته رینک هاکی به پکیج اسکیت ایران اضافه گردیدند تا فعالیت های زیرساختی آن ها صورت گیرد. سرپرست کمیته رینک هاکی که جناب آقای وحید شجاعی می باشند برای فعالیت های زیربنایی تلاش بسیار زیادی را مد نظر قرار دادند و بر طبق اصول و تجربیات خویش پیش می روند. رشته رینک هاکی یک رشته گروهی است که 5 بازیکن از هر تیم به تلاش برای به ثمر رساندن گل بیشتر و دریافت گل کمتر مشغول هستند و در نهایت تعداد گل های بیشتر برنده را مشخص خواهد کرد.

این ورزش گروهی به دلیل خشونت پایین تری که به نسبت رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی دارد محبوبیت بالایی در جهان پیدا کرده است و اسپانسرها نیز برای جمایت از این ورزش پکیج های بسیار مناسبی را به تیم ها ارائه می دهند. تیم های قدرتمندی نظیر بارسلونا در ارائه تیم های رینک هاکی فعالیت دارند و سابقه ای طولانی در برگزاری جام های باشگاهی اروپایی، جهانی و مسابقات ملی وجود دارد البته ایران در این مسابقات هیچ حضوری نداشته است اما امید می رود به دلیل سابقه طولانی ایران در رشته های اسکیت هاکی بتوانیم با قدرت و سرعت در این رشته نیز پیش برویم.

جناب آقای کاوه صدقی رئیس انجمن اسکیت هاکی بر توسعه هرچه بیشتر رشته رینک هاکی تاکید بسیار زیادی دارند و امکانات لازم برای این موضوع را نیز فراهم آورده اند. از جمله فعالیت هایی که اخیرا تحت نظارت کمیته رینک هاکی صورت گرفت حضور در کلاس های آنلاین فدراسیون جهانی اسکیت بود. این کلاس های آنلاین برای آشنایی افراد با دانش روز داوری و همچنین مربیگری رشته رینک هاکی برگزار شدند و با کیفیت بالایی نیز به خاتمه رسیدند البته کلاس های مربیگری رینک هاکی هنوز در حال برگزاری می باشد و دو جلسه دیگر این رشته نیز پایان کلاس های خود را اعلام خواهد کرد.

البته کلاس های دیگری نیز از سمت فدراسیون جهانی اعلام شده است و در حال برگزاری می باشند و این به دلیل این مسئله است که بیماری کووید 19 فعالیت های حضوری این فدراسیون اسکیت را محدود کرده است بنابراین فعالیت های آنلاین جایگزین آن شده اند. البته برای افرادی که در کشور ما حضور دارند به دلیل هزینه های بالا و سختی دریافت ویزا حضور در کلاس های آنلاین یک مزیت به شمار می رود. همچنین سرپرست کمیته رینک هاکی فعالیت زیرساختی دیگری را شروع کرده اند و اکنون نزدیک به خاتمه آن می باشیم و آن هم ترجمه کتاب قوانین رینک هاکی می باشد که یک مسئله اساسی و بنیادی برای حضور ایران در مسابقات جهانی می باشد.

بدون داشتن قوانین به روز ما نمی توانیم تیم هایی برای رقابت در سطح جهانی آماده کنیم؛ چطور می توان با قوانین یک ورزش آشنا نبود و در آن کسب مدال کرد؟ مطمئنا ابتدا باید تمامی قوانین را به افراد مستعد و نه تنها داوران بیاموزیم و پس از آن شرایط را برای تربیت بازیکنان بر اساس آموزه های فدراسیون جهانی اسکیت که در کلاس های آنلاین خود ارائه داده است انجام دهیم. مربیگری رشته رینک هاکی تفاوت های اساسی با رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی دارد و همچنین داوری آن بسیار شدیدتر و بادقت تر باید برگزار شودزیرا هر گونه حرکت خطرناکی خطا محسوب می شود و بنابراین داوران باید بسیار دقیق موارد مشکوک را بررسی کنند.

در کنار تمامی این موارد فدراسیون اسکیت در نظر دارد تا کلاس های آموزش داوری رینک هاکی و مربیگری رینک هاکی را برگزار نماید و بدین ترتیب افراد مشغول در این رشته را افزایش دهد. رشته رینک هاکی می تواند آینده ای درخشان در ایران داشته باشد زیرا خانواده ها تمایل دارند تا فرزندانشان در رشته های ایمن فعالیت کنند و همچنین از نظر هزینه های جانبی در حد پایین تری باشد. رشته رینک هاکی تمامی این موارد را به خانواده های عزیز ارائه می دهد و وسائل ایمنی رشته رینک هاکی بسیار سبک و ارزان تر از رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی می باشد. همچنین صدماتی که در این رشته وارد می شود پایین تر است بنابراین می توان امید داشت که رشته رینک هاکی سرعتی مضاعف برای رشد پیدا کند. نه تنها سابقه رشته های هاکی در ایران را یدک می کشد بلکه به دلیل ایمنی بالاتر و همچنین هزینه های کمتر علاقه بیشتری برای حضور در این رشته ورزشی نشان داده خواهد شد.

اگر شما نیز به رشته علاقه مند شده اید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد رشته رینک هاکی داشته باشید می توانید به صفحه اینستاگرام کمیته رینک هاکی مراجعه کنید؛ اطلاعات به روز و اخبارهای جهانی و همچنین داخلی آن قرار داده می شوند؛ کلیپ های آموزشی در اختیار شما قرار دارد، اطلاعاتی در مورد کلاس های آنلاین ارائه می گردد و به هر ترتیب شما در مورد آخرین وقایع این رشته ورزشی قرار خواهید گرفت همچنین می توانید با مسئولین کمیته رینک هاکی تماس حاصل کنید تا اتفاقات پیش رو را در نظر داشته باشید. برای دریافت آموزش اسکیت در زمینه رشته رینک هاکی نیز می توانید با مسئولین کمیته صحبت نمایید و یا برنامه های آموزشی را از فدراسیون اسکیت دریافت کنید.

فرصت را از دست ندهید، رشته رینک هاکی می تواند آینده شما را تغییر دهد؛ اگر فرصت کافی برای تمرین در این رشته ورزشی اختصاص دهید مطمئنا آینده ای روشن منتظر شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *