خرید کفش اسکیت

آینده ای روشن در رشته رینک هاکی
می 6, 2021
مسابقات اسکیت
می 12, 2021

اگر در رشته تخصصی اسکیت فعالیت دارید حتما این مطلب را می دانید که تمرینات شما با کفش مناسب در سطحی کاملا متفاوت انجام می شود. یعنی بسیاری از حرکات وجود دارند که در رشته تخصصی شما بدون اسکیت مخصوص قابلیت اجرا نخواهند داشت یعنی شما هر چقدر هم که ماهر باشید و هر چقدر هم که مدت طولانی در یک رشته خاص تمرین کرده باشید نمی توانید آن حرکت را از کار دربیاورید. این بدین دلیل است که آن حرکت استایل خاصی از حالت پرش یا اجرای تمرین را نیاز دارد که بدون طراحی های دانش محور دستیابی به آن مشکل و غیرممکن می باشد.

برای مثال کفش اسکیت نمایشی ترمزی در جلوی آن تعبیه شده است که امکان پرش های متوازن و متقارن را به بازیکن می دهد؛ امکان استپ هایی را برای او به وجود می آورد که در حالت عادی وجود ندارد و همچنین در زمان اسکیت سواری حالتی به بدن او می دهد که حالت صاف، کشیده و کاملا ایستاده است. امکان خم شدن با این کفش های اسکیت وجود ندارد بنابراین بازیکن اسکیت نمایشی همواره استایلی کاملا هنرگونه خواهد داشت.

یا اسکیت های سرعت که کفش های مخصوص به خود را دارند با چرخ هایی بزرگ که امکان رسیدن به سرعت های بالاتر را برای آن ها فراهم می آورد و همچنین این که کفش ها بدون ساق و تا مچ می باشند که این حالت امکان ایجاد پوش های قدرتمندتر را برای بازیکن فراهم می آورد. بازیکن می تواند در رده های جهانی به رقابت بپردازد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. بدون چنین کفش هایی امکان رسیدن به سرعت های بسیار بالا و همچنین پوش های کامل غیرممکن است.

رشته اسکیت فری استایل از لحاظ طراحی اسکیت های محکمی را به بازار ارائه کرده است که به دلیل نیاز به اصطکاک کم با زمین چرخ های آن در حالت راکر طراحی می شود. این چرخ های راکر می توانند بازیکن را با اصطکاکی بسیار کم روی زمین به حرکت دربیاورند و بازیکن حرکت را هر چه زیباتر از کار دربیاورد.

رشته اسکیت هاکی به استاپ ها و استارت های بسیار شدید و قوی نیاز دارد؛ باید سرعت های بالایی را به بازیکنان بدهد پس بلبرینگ های مخصوصی را نیاز دارد. همچنین بوت اسکیت باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد که در برابر ضربه، گاردهای بازیکنان دیگر و همچنین چوب و یا اسکیت های دیگر از هم نپاشد و نشکند. بازیکن باید پایش به خوبی حفظ شود و بتواند تعادل کامل را در استارت ها و استاپ ها داشته باشد. بازیکن هاکی بدون کفش مخصوص به خود حتی نمی تواند در رده باشگاهی فعالیت کند چه برسد بخواهد به بازیکنان ملی بپیوندد.

رشته های اسکیت روی یخ نیز از این بابت طراحی های ویژه خود را دارند یعنی برای اینکه بتوانید در این رشته ها موفق باشید باید اسکیت های مخصوص هر رشته را تهیه کنید که البته از نظر طراحی بسیار شبیه اسکیت های اینلاین می باشند.

برای مثال در رشته اسکیت سرعت ترک های بلندتری برای آن ها ساخته می شود و در رشته اسکیت نمایشی تیغه هایی در جلوی کفش تعبیه شده است که همان ها حکم ترمز را دارد. رشته های اسکیت هاکی و رشته های اسکیت فری استایل نیز کمی حالت راکری به خود می گیرند و بوت های رشته اسکیت هاکی همان مقاومت را دارا خواهند بود.

اما رشته های اسکیت کواد کفش هایی نرم تر را طراحی کرده اند زیرا حتی در رشته رینک هاکی که رشته ای ورزشی تیمی و با چوب و توپ می باشد اجرای خشونت های بسیار پایینی امکان پذیر می باشد. داوران بسیار سختگیرانه این رقابت ها را نظارت می کنند و در صورت تخطی بازیکنان به آن ها اخطار می دهند. بنابراین حتی بوت های آن ها نیز حالت نرم دارد و نیازی نیست تا حالت های سفت و سخت آیس هاکی و اینلاین هاکی را در نظر گرفت.

اما نکته ای که همواره باید در نظر داشته باشید این است که این تجهیزات و لوازم اسکیت را از کجا خریداری کنید؟ خرید کفش اسکیت نکات بسیار زیادی را در بر می گیرد و شما بدون دانستن آن ها مطمئنا خریدی خواهید داشت که از آن متضرر می شوید. بسیاری از افراد هستند که همان در رشته های پایه نیز این مشکل برای آن ها پیش می آید؛ آن ها در یک فروشگاه اسکیت حاضر می شوند و بدون اطلاعات لازم خرید کفش را تنها با قیمتی پایین در نظر می گیرند، یعنی آن ها تنها می خواهند اسکیتی را خریداری کنند که بتوانند این رشته را آغاز کنند که ببینند آیا تمایلی به ادامه آن دارند یا خیر؟ آیا این رشته برای آن ها جذاب است یا خیر؟

وقتی این مسئله را متوجه شدند آن گاه به خرید اسکیتی مناسب دست بزنند اما اشتباه همین جاست و برخی فروشندگان نیز نیز از آن سواستفاده می کنند و اسکیت های ارزان تر را با سودهای بسیار بالاتر به آن ها می فروشند. شما باید در نظر داشته باشید که استفاده از اسکیت نامناسب از همان ابتدا و اولین جلسه مشکل خواهد داشت. شما باید برای خرید اسکیت با مربی و مسئولین یک آکادمی اسکیت صحبت کنید و اطلاعات لازم را به دست آورید. ترجیحا از یک فروشگاه اسکیت معتبر در یک آکادمی اسکیت خرید را انجام دهید تا از تمامی موارد آن اطمینان حاصل کنید.

کفش اسکیت مناسب تضمین کنند علاقه مند شدن شما به رشته اسکیت خواهد بود اما کفش اسکیت نامناسب را از همان ابتدا باید تحویل دهید و یا به کناری بگذارید و مربیان از تمرین شما با آن ها جلوگیری خواهند کرد. شاید برای شما این مسئله خوشایند نباشد و کمی دلزده شوید اما بهتر از این است که آسیب های جدی و مزمن برای تمام طول عمرتان در پایتان احساس کنید.

این مسئله در رشته های تخصصی بسیار جدی تر خواهد بود یعنی شما برای این که بتوانید در یک رشته تخصصی موفق عمل کنید مطمئنا به اسکیتی نیاز خواهید داشت که تمامی استانداردهای لازم را دارا باشد. خرید اسکیتی بدون کیفیت باعث می شود تا شما نه تنها حرکات را نتوانید از کار دربیاورید بلکه با زمین برخورد کنید و هم اسکیت و هم پای شما آسیب ببیند. این ضرری دوچندان خواهد داشت، هم اسکیت را از دست داده اید و بخشی از سرمایه تان از بین رفته است هم اینکه آسیب جدی دیده اید و ممکن است تا مدتی از تمرین ها دور بمانید.

لزوم مشورت با یک مربی متخصص همین جا معلوم می شود اینکه شما باید در نظر داشته باشید تا بازیکنان اسکیت برای موفقیت نیازمند رعایت تمامی موارد می باشند. تمرین منسجم در کنار داشتن یک مربی خوب، یک پیست استاندارد برای تمرین و از همه مهم تر تجهیزات مناسب برای تمرین. بدون تمامی این موارد تمرین به صورت حرفه ای منتفی خواهد بود و هیچ گاه بازیکن نمی تواند به سطح ملی برسد.

البته باید توجه داشته باشید که بعد از ورود به یک شاخه تخصصی از همان ابتدا خرید را انجام ندهید. یکی دو دوره ای در آن رشته ورزشی فعالیت داشته باشید تا هم کمی با مقدمات آن آشنا شوید و هم از علاقه مند بودن خود به آن رشته به طور کامل اطمینان حاصل کنید یعنی اینکه این طور نباشد شما تجهیزاتی را خریداری کنید، چند جلسه ای در کلاس حاضر شوید و آن رشته دل شما را بزند.

مطمئنا تمامی رشته های تخصصی اسکیت سخت خواهند بود اما اگر علاقه به آن ها نداشته باشید ادامه مسیر برای شما غیرممکن می باشد. دقت کنید که تنها دشوار نیست بلکه غیرممکن خواهد بود. دشواری تمرین در یک رشته تخصصی به صورت حرفه ای برای افراد علاقه مند نیز وجود دارد اما اگر افرادی باشند که این علاقه را نیز به همراه نداشته باشند مطمئنا از ادامه مسیر باز خواهند ماند و تنها صرف هزینه برای آن ها جلوه گر می شود. پس همواره با مربی متخصص و مسئولین آکادمی اسکیت مشورت نمایید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

نه خرید اسکیت باید فراموش شود و نه اینکه با عجله صورت گیرد. رعایت تمامی نکات ایمنی که برای خرید کفش اسکیت الزامی است باید مورد توجه باشد و مربیان دلسوز نیز بر این مسئله نظارت می کنند تا شما با مشکلی اساسی مواجه نشوید. البته دقت داشته باشید که مربیان آموزش دیده از سمت فدراسیون اسکیت که مورد تایید این ارگان می باشند مد نظر می باشند و نه هر مربی که خود به صورت انفرادی کار آموزش اسکیت را آغاز کرده است و بدون هیچ مدرک معتبری به این کار مبادرت می ورزد.

اگر برای یادگیری رشته اسکیت ارزش قائل هستید و برای آن وقت اختصاص می دهید سعی کنید این کار را حرفه ای انجام دهید؛ تمرینات بدون برنامه، بدون لوازم و تجهیزات، بدون حضور مربی متخصص تمریناتی عبث و بیهوده خواهد بود و شما را در منجلاب تکرار فرو خواهد برد. شما تصور می کنید که پیشرفت می کنید اما بدون آشنایی با قوانین روز دنیا، اطلاعات و دانشی که در رشته شما اضافه شده است و همچنین تجربه یک مربی باسابقه قدم از قدم برنخواهید داشت. شما مطمئنا در یک جا باز می مانید و رقیبان شما از شما پیشی خواهند گرفت؛ در این حال فرصت جبران نیز نخواهید داشت زیرا آن ها ممنتوم لازم را پیدا کرده اند و با سرعت به پیش می روند و شما اندر خم یک کوچه اید.

پس در صورتی که می خواهید کفش اسکیت مناسب خریداری کنید تمامی موارد از جمله رشته تخصصی، آکادمی اسکیت معتبر، اطلاعات فدراسیون اسکیت، صحبت های مربی و علایق و فیزیک بدنی و سن تان را در نظر داشته باشید. در صورتی که تمامی این موارد را در نظر بگیرید می توانید امیدوار باشید که آینده ای روشن برای شما رقم بخورد.

تمامی این موارد در کنار تلاش، برنامه ریزی و پیگیری و ممارست شما برای تمرینات نیز می باشد؛ شما باید هم و غم خود را برای موفقیت در آن رشته ورزشی اختصاص دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب را کسب کنید و در ادامه بتوانید به یک مربی باتجربه و یک بازیکن جهانی تبدیل شوید. مطمئنا رقابت های جهانی هیجان لازم را به شما خواهد داد تا انگیزه برای ادامه مسیر را نیز داشته باشید. تنها کافی است یک بار طعم موفقیت را بچشید و دیگر از آن چشم پوشی نخواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *