فدراسیون اسکیت و کلاس های آموزشی

رینک هاکی و لوازم تخصصی آن
ژانویه 2, 2021
اخبار ایران – 13 دی
ژانویه 3, 2021

چه چیزی می تواند زیرساخت های یک رشته ورزشی را قدرتمند سازد؟ برای اینکه بتوانیم رشته اسکیت را به تمامی قسمت های جامعه نفوذ دهیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

این نکته قابل توجه است که رشته اسکیت در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. تمامی این پیشرفت ها مرهون تلاش های پیوسته و پیگیرانه فدراسیون اسکیت ایران بوده است. فدراسیون اسکیت در سال های اخیر با ایجاد زیرساخت های مناسب برنامه ریزی دقیقی را برای توسعه و رشد رشته اسکیت صورت داده است و تلاش های شبانه روزی آن ها به ثمر نشسته است.

اکنون که نگاه می کنیم رشته های بسیار زیادی به عنوان زیرشاخه های رشته اسکیت شناخته شده اند و در تمامی آن ها تیم های فعالی وجود دارد. به جز چند رشته که اخیرا به پکیج آموزشی اسکیت ایران اضافه شده اند تمامی رشته ها دارای تیم های ملی می باشند و در سطح جهانی نیز مقام آور بوده اند.

رشته آیس هاکی و رشته رینک هاکی در سال 2020 به پکیج آموزشی فدراسیون اسکیت اضافه شده اند البته قبل از آن نیز زمین آیس در ایران وجود داشت اما به صورت حرفه ای دنبال نمی شد. اما پیست اسکیت آیس باکس این دستاورد را داشت تا تیم ملی آیس هاکی و رشته های دیگر اسکیت روی یخ را فعال نماید.

رشته رینک هایک نیز که با اسکیت های متفاوتی دنبال می شود اولین ورودی رشته های اسکیت کواد به ایران می باشد و امید آن می رود که رشته های دیگر اسکیت کواد نیز به پکیج آموزشی اسکیت اضافه شوند. فدراسیون جهانی اسکیت نیز در این زمینه تلاش بسیار زیادی دارد تا رشته های اسکیت کواد را نیز به ایران اضافه کند.

اگر با همین برنامه ریزی فدراسیون اسکیت پیش برود و در سال های آینده تیم های بسیار بسیار قدرتمندی در ایران وجود خواهد داشت که تماما برای رقابت های جهانی آمادگی لازم را دارند. آن ها در مسابقات جهانی حضور پیدا می کنند و می توانند افتخارآفرین نیز باشند و این خبری بسیار خوشحال کننده است.

در همین راستا فدراسیون اسکیت کلاس های آموزشی برای مربیگری و داوری را در اولویت کارهای خود قرار داده است و در چند ماه اخیر حتی با وجود محدودیت های بیماری کووید 19 از پای ننشسته است و دوره های بسیار زیادی را به صورت آنلاین و یا حضوری برگزار کرده است. کلاس های تئوری تماما به صورت آنلاین برگزار می شوند اما برای کلاس های عملی تا محدودیت ها برداشته شود فدراسیون اسکیت وارد عمل خواهد شد.

با اینکه برنامه ریزی ها بسیار فشرده و کار بسیار دشوار می باشد با تلاش مسئولین مدرسین مورد نظر در برنامه مقرر حاضر می شوند و متقاضیان می توانند طبق متد فدراسیون مربیگری اسکیت را فرا گیرند. آموزش این اصول باعث می شود تا مربیان به صورت یکپارچه و یکدست در سرتاسر کشور عمل کنند و اسکیت بازانی بر اساس استانداردهای فدراسیون اسکیت و فدراسیون جهانی اسکیت داشته باشیم. همچنین حضور داوران باتجربه و دانا در این زمینه باعث می شود تا ورزشکاران از همین ابتدا با قوانین آشنا باشند و برای حضور در مسابقات تغییر قوانین آن ها را شکه نکند. آن ها تیمی قدرتمند در کنار خود خواهند داشت که شامل مربی، داوران باتجربه و فدراسیون اسکیت می باشد و این خود نویدبخش موفقیت های آینده است.

البته که بیماری کووید 19 فعالیت های ورزشی را بسیار محدود کرده است و تمرینات ورزشکاران نیز به حاشیه ای رانده شده است اما به تدریج افراد فرا گرفته اند تا فعالیت های خود را در منزل و یا در مکان های امن انجام دهند و از پای ننشینند و این نیز مرهون فرهنگ سازی های فدراسیون اسکیت بوده است. ایجاد چالش های ورزشی  برای حفظ آمادگی جسمانی و روحیه ورزشکاران امری موثر در این رابطه بوده است.

حتی برنامه ریزی های دقیقی برای برگزاری مسابقات داخلی نیز صورت گرفت که از جمله آن ها لیگ اینلاین هاکی بود. اما به دلیل محدودیت های شدید بیماری کووید 19 به تعویق افتاد اما تیم های مشخص شده برای حضور در لیگ به محض ایجاد شدن شرایط مناسب در برنامه ریزی ها قرار خواهند گرفت. وضعیت رشته های دیگر نیز به همین صورت می باشد و باید منتظر آینده بود.

اگر فدراسیون اسکیت با همین برنامه ریزی های دقیق پیش برود و اصل آموزش را در برنامه های خود داشته باشد حتی با وجود محدودیت های کووید 19 نیز کارهای فرهنگی و اصولی و در واقع پایه ای پیش خواهد رفت و به محض برداشتن محدودیت ها با انگیزه ای مضاعف کارها دنبال خواهد شد.

این مسئله حتی در ورزش های گروهی نیز مشاهده می شود و با اینکه محدودیت ها برای این ورزش ها بیشتر می باشد اما موفقیت های رشته اینلاین هاکی و رشته اسکیت رول بال نویدبخش آینده ای روشن برای آیس هاکی و رشته رینک هاکی نیز می باشد.

تلاش های ما اگر با بالاترین حد آن پیش برود حتی در دوره بیماری نیز موفق عمل خواهیم کرد و ورزشکارانی آماده خواهیم داشت تا در دوران پس از بیماری بتوانند قدرتمند ظاهر شوند و آمادگی جسمانی و روحی لازم را در خود داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *