تمرین اسکیت و بیماری کووید 19

اسکیت و هیجان
نوامبر 17, 2020
تمرین اسکیت یا فرار از آن
نوامبر 21, 2020

امروزه کمتر جایی در جهان دیده می شود که از تبعات ناشی از بیماری کووید 19 اثر نگرفته باشد و به صورت همه جانبه درگیر آن نشده باشد. تمامی کشورها اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری اتخاذ کرده اند و ایران نیز یکی از این کشورها می باشد.

سطحی که هر کشور برای جلوگیری از بیماری کووید 19 انجام می دهد متفاوت می باشد اما چیزی که در همه کشورها به یک اصل تبدیل شده است عدم تشکیل تجمعات پرتعداد می باشد.

از این رو ورزش ها نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گفته اند و از فوتبال که یکی از پرطرفدارترین ورزش ها می باشد تا کشتی، بدنسازی و اسکیت نیز تحت تاثیر شیوع بیماری دارای محدودیت هایی شده اند.

برخی ورزش ها به علت برخورد زیاد با سطوح و یا برخورد زیاد ورزشکاران با یکدیگر به طور کل در محدودیت قرار گرفته اند و هنوز محدودیت های آن برداشته نشده است. اما ورزش اسکیت به دلیل فاصله ای که ورزشکاران از یکدیگر دارند و همچنین عدم نزدیکی آن ها به هم و نیز فاصله ای که از مربی خواهند داشت با رعایت مسائل ایمنی و همچنین وجود تهویه مناسب یا سالن سرباز، امکان برگزاری کلاس ها و اجازه آن داده شده است.

اما این مسئله باعث نمی شود که شرایط  به وضع نرمال بازگردد یعنی اینکه به دلیل محدودیت ها و قوانینی که وضع شده است نمی توان مثل سابق ثبت نام انجام داد و باید تعداد محدودی از نفرات در سالن مشغول فعالیت باشند. از طرفی خود مردم نیز تمایل ندارند تا در این شرایط بحرانی برای شرکت در کلاس ها اقدام نمایند. این مسئله باعث می شود که هم ورزشکاران از دوران اوج خود فاصله بگیرند و هم اینکه باشگاه دارها برای تمدید قراردادهای خود و ادامه فعالیت های ورزشی دلسرد شوند.

در برهه هایی حتی تمرینات به طور کامل متوقف می شود و چند روزی حتی اسکیت به چای ورزشکار نیز نمی نشیند. این باعث می شود که بدن آمادگی فیزیکی خود را از دست بدهد و همچنین از لحاظ ذهنی نیز فاصله قابل توجهی پیدا کند.

حتی فدراسیون اسکیت نیز برای دوره های مربیگری محدودیت هایی را اعلام کرده است و دوره هایی که در آبان ماه قرار به برگزاری آن ها بود به ماه بعد و به بهبود وضعیت شیوع بیماری موکول شده است. لیگ اینلاین هاکی و همچنین تمرینات تیم های ملی اسکیت هاکی روی یخ نیز دچار مسئله شده است.

البته این مسئله تنها برای ایران نیست و تمامی تیم های ملی محدودیت هایی را برای تمرینات خود دارند و همچنین لیگ های داخلی آن ها عموما تشکیل نمی شود. یعنی افت کیفیت ورزشکاران در تمامی کشورها در حال رخ دادن است و مسابقاتی که تشکیل شود قطعا با سطحی پایین تر از سال های قبل خواهد بود.

در این میان آکادمی اسکیت خرمشاد با برنامه ریزی دقیق و رعایت مسائل بهداشتی کلاس های خود را برگزار کرده است و از تمامی موازین بهداشت پیروی نموده است. بدین ترتیب محیطی امن و آرام برای تمرین ورزشکاران اسکیت فراهم آمده است.

آقای وحید شجاعی مدیریت آکادمی اسکیت نیز بر روی این مسئله بسیار تاکید دارند که مسائل بهداشتی رعایت شود و سلامت ورزشکاران بر تشکیل کلاس ها الویت داشته باشد. در زمان پرمخاطره و طبق دستورالعمل های ستاد مبارزه با بیماری کووید 19 کلاس ها تعطیل خواهند شد.

اما راه حلی که برای حفظ آمادگی بدنی خود دارید این است که در محیط های خلوت به تمرینات بدنسازی و تمرینات اسکیت که به تنهایی قادر به انجام آن ها هستید بپردازید. برای مثال اگر یک بازیکن هاکی هستید می توانید تمرینات کنترل توپ با چوب و همچین شوت کردن، پاس دادن و… را تمرین کنید تا در زمان بازگشت به مسابقات از لحاظ فیزیکی افت شدیدی نداشته باشید.

تمرینات برای رشته های اسکیت سرعت، اسکیت نمایشی و اسکیت فری استایل نیز به همین منوال خواهد بود و شما می توانید برای مثال مانع های مناسبی برای رشته فری استایل تهیه کنید و آن ها را در پارکینگ خود برای تمرین با فاصله های درست آن قرار دهید. برای تمرین اسکیت سرعت و اسکیت نمایشی به فضای بزرگتری نیاز دارید مخصوصا برای اسکیت سرعت که این نیز می تواند در پیست های مناسب با تهویه مناسب یا پیست های سرباز با رعایت فاصله ورزشکاران انجام شود.

همه امیدوار هستند که این بیماری هرچه زودتر ریشه کن شود تا بتوانند به فعالیت های نرمال زندگی خود بازگردند اما ما باید برنامه ریزی را انجام دهیم که در صورت وجود این بیماری به مدت طولانی آمادگی خود را از دست ندهیم. این آمادگی هم مربوط به آمادگی ذهنی و روانی و هم آمادگی جسمانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *