اسکیت هاکی و مسیر ترقی آن

تیم هاکی بانوان در رقابت های جهانی
نوامبر 8, 2020
آقای وحید شجاعی سرپرست کمیته رینک هاکی
نوامبر 10, 2020

چه مقدار با رشته اسکیت آشنایی دارید و از شاخه های تخصصی آن مطلع هستند؟ آیا می دانید چند رشته اسکیت در ایران به صورت حرفه ای فعال می باشند؟ آیا از فعالیت های فدراسیون اسکیت در این زمینه خبر دارید؟

اگر شما نیز از علاقه مندان به اسکیت باشید باید بدانید که اسکیت تنها به اسکیت پایه و یادگیری حرکات بیسیک خلاصه نمی شود بلکه بعد از یادگیری حرکات اولیه شما با مربی استعدادیاب روبه رو می شوید تا در تست های ورودی کلاس های تخصصی اسکیت شرکت کنید. این کلاس های تخصصی اسکیت می تواند مجوز ورود شما به تیم های حرفه ای و از آن جا به تیم های ملی باشد.

این بدین معنی است که شما می توانید در رقابت هایی که در کشور به صورت رسمی برگزار می شود و همچنین در رقابت های جهانی شرکت کنید و نماینده کشورتان باشید. فدراسیون اسکیت نیز در این زمینه یاری رسان شما خواهد بود تا بتوانید بهترین نتایج را کسب کنید.

رشته اسکیت هاکی یکی از زیرشاخه های رشته اسکیت می باشد که به صورت کاملا حرفه ای در ایران به آن توجه شده است. فدراسیون اسکیت در این زمینه تلاش های ویژه ای داشته است و این تلاش ها در طول سالیان به نتیجه های قابل توجهی نیز منجر شده است.

اسکیت هاکی در ایران ابتدا با اینلاین هاکی آغاز شد و شروع آن با لیگ داخلی کشور بود که به صورت رسمی، اینلاین هاکی را وارد فاز جدیدی کرد. بعد از شکل گیری رقابت های رسمی این رشته ورزشی، تیم ملی آن نیز با قدرت به عضوگیری مشغول شد تا بتواند در رقابت های جهانی شرکت کند. نتیجه آن نیز قهرمانی مسابقات آسیایی بود که افتخاری بزرگ برای ایران محسوب می شود.

در ادامه تیم اینلاین هاکی بانوان نیز تشکیل شد و آن ها نیز توانستند مقام سومی آسیا را کسب کنند. برای شکل گیری تیم های هاکی اینلاین بانوان و آقایان جناب آقای کاوه صدقی تلاش های وافری را انجام داده اند و همچنین حمایت های فدراسیون اسکیت باعث شد تا بتوانیم در دنیا اسم و رسمی برای ایران به دست آوریم.

اما تلاش ها برای رشد و توسعه رشته هاکی تنها به اینلاین هاکی ختم نشد بلکه پس از آن و با احداث اولین پیست اسکیت یخ استاندارد در کشور، ایران به عضویت IHFF درآمد و توانست تیم اسکیت هاکی روی یخ را نیز تشکیل دهد.

چند ماهی بیشتر نیست که از تاسیس پیست اسکیت یخ آیس باکس واقع در ایران مال سپری شده است اما تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ ایران توانست مقام سومی کاپ آزاد امارات را به دست آورد. این اولین حضور رسمی تیم آیس هاکی ایران بود و این افتخار باعث می شود تا تیم ملی ایران در رقابت های جهانی بیشتر جدی گرفته شود.

 

 

تلاش های زیادی صورت گرفت تا تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ بتواند سریعا خود را به استانداردهای جهانی برساند و این فعالیت هم در تیم اسکیت هاکی روی یخ بانوان و هم تیم اسکیت هاکی روی یخ آقایان انجام شد. فعالیت های آقای کاوه صدقی در رشد و توسعه اسکیت روی یخ نیز قابل توجه می باشد. تلاش های زیادی برای انتخابی تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ صورت گرفته است تا افراد برگزیده بتوانند برای رقابت های آسیایی سال 1400 خود را آماده کنند.

اما تنها رشته ای از اسکیت هاکی که در ایران اجرایی نشده است رشته رینک هاکی یا هاکی کواد می باشد.

این رشته اسکیتی که جز رشته های رولر محسوب می شود با اسکیت های ویژه خود انجام می شود و قوانین خود را برای مسابقات دارد و اندکی تفاوت بین این رشته با رشته های دیگر هاکی برقرار است.

یکی از تفاوت های اصلی نوع اسکیت ها می باشد که در اسکیت کواد چرخ ها دو به دو موازی یکدیگر هستند برعکس اسکیت اینلاین که چرخ ها در یک خط راست قرار می گیرند و بر روی یخ تیغه ای به صورت خطی وجود دارد.

برنامه ریزی های خوبی برای رشد و توسعه رینک هاکی نیز در ایران صورت گرفته است و فدراسیون جهانی اسکیت در این زمینه حمایت های فوق العاده ای را در نظر دارد. اگر رشته رینک هاکی نیز مانند اینلاین هاکی و آیس هاکی به صورت جدی دنبال شود می تواند افتخارات زیادی را برای ایران به همراه داشته باشد و ایران بیش از پیش در رشته های اسکیت و رقابت های رسمی آن شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *