اعتماد به نفس در اسکیت

راه میانبر برای یادگیری اسکیت؟
اکتبر 3, 2020
اسکیت تفریح یا ورزش؟
اکتبر 5, 2020

گاهی اوقات آنقدر سرگرم جزئیات یک موضوع می شویم که کلیات و موضوع های اصلی را فراموش می کنیم. توجه ما معطوف کارهای ریز و بی اهمیت می شود و لذت و شادی را از یاد می بریم. آیا این مسئله برای شما نیز رخ داده است که برای لذت بردن از ورزش یا کاری وارد آن شده اید اما به سرعت، اصل لذت به فراموشی سپرده شده است و از آن صرفا یک کار رباتی و بدون روح در حال اجرا می باشد. شاید حتی بعد از یک مدت به خود بیایید و بگویید واقعا من کجا هستم و به کجا می خواهم بروم؟

خوشبخت کسی است که این سوال برایش مطرح شود و همینطور چشم بسته مسیر قبلی را ادامه ندهد. اما بیایید این مسئله را در اسکیت موشکافی کنیم و ببینیم بی توجهی به آن چه عواقبی دارد.

چه شد که شما یا فرزندتان به اسکیت علاقه مند شدید؟ چرا تصمیم گرفتید در رشته اسکیت زمان و هزینه صرف کنید؟ آیا در مورد آن اطلاعات تخصصی داشتید یا اینکه صرفا با مشاهده و تماشای اسکیت بازان به این نظر رسیدید؟

مطمئنا در ابتدا همه به صورت حرفه ای و تخصصی به آموزش اسکیت فکر نمی کنند. یعنی برنامه جدی برای اسکیت به صورت حرفه ای ندارند و دلیل آنها برای حضور در رشته اسکیت این بوده است که در مقطعی یا در جایی اسکیت بازی را دیده اند که حرفه ای بوده است و به یکباره مجذوب این رشته ورزشی شده اند. اما اینجاست که به این تعبیر می رسیم:

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها…

حس و حالی که با دیدن اسکیت بازی یک حرفه ای به شما دست می دهد با حسی که خود شما با پوشیدن کفش اسکیت پیدا می کنید کاملا متفاوت است. حسی سراسر لذت با حس ترس و کمی هم خجالت مخلوط می شود و گویی آب سردی بر سرتان خالی شده است. اما نباید برای این مسئله خودتان را نگران کنید چون مانند هر رشته دیگری چه ورزشی چه درسی، نقطه شروع سخت ترین نقطه است و باید خوشحال باشید که جز دسته ای هستید که این جسارت را داشته اند تا به این نقطه برسند و قدم اول را بردارند.

اما چیزی که نباید فراموش کرد این مسئله است که آموزش به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. یعنی در ابتدا بر روی تعادل اولیه شما کار می شود تا توانایی ایستادن بر روی اسکیت و حفظ کنترل آن را پیدا کنید. بعد به سراغ مباحث حرکتی می روید تا راه رفتن با اسکیت را نیز تجربه کنید. متاسفانه از این مرحله به بعد برخی منتظر معجزه هستند و فکر می کنند دیگر زمان آن رسیده که نقطه آخر آموزش اسکیت لمس شود. از اینرو فشار بر روی کودک بالا می رود و حس ترس بر حس لذت در کودک پیشی می گیرد. پدر و مادر شروع به دخالت در آموزش مربی می نمایند و به دلیل تسلط روانی بر کودک، تاثیر صحبت های مربی حاشیه ای می شود.

برخی از والدین حتی پا را فراتر می گذارند و آموزش نیز می دهند. یعنی تصور بر این است که با شنیدن نکات آموزشی می توانند آنها را به صورت ناقص برای کودکان خود تکرار کنند. در دوره های نخست آموزش اسکیت حتی بر این مسئله تاکید می شود که فرزند کوچک را برای تمرین به محلی دیگر نبرند. بر این مسئله تاکید می شود چرا که استایل درست هنوز در بدن کودک شکل نگرفته است و پدر و مادر با تاکید بر نکات اشتباه، استایلی اشتباه را در بدن او جایگزین می کنند و اینجاست که کار چند برابر سخت می شود. حال مربی باید روی دو چیز تمرکز کند: اول اینکه استایل اشتباه را از بدن کودک خارج کند که گاه چندین جلسه به طول می انجامد و دوم اینکه حرکات جدید را به کودک بیاموزد. همین مسئله پروسه آموزش را طولانی تر می کند.

اما برخی از والدین از این نیز بیشتر پیش می روند و سعی می کنند با تهدید و تحقیر کودک خود را به حرکت صحیح با اسکیت سوق دهند. این مسئله در کودکانی که محتاط تر هستند بیشتر به چشم می آید. این از مسائل جبران ناپذیری است که روح کودک را آزرده می کند و حتی شاید تا بزرگسالی با عواقب آن درگیر باشند.

اما برای عدم ورود به چنین مشکلاتی چه باید کرد؟ والدین چگونه می توانند به پیشرفت فرزند دلبندشان در ورزش اسکیت کمک کنند؟

بهترین راه، بالا بردن اعتماد به نفس در فرزندتان است بویژه اگر کودکی محتاط است. شما با تشویق می توانید آموزش مربی اسکیت را تکمیل نمایید و روحیه فرزندتان برای شرکت در جلسه بعد را بالا ببرید. نکته مهم که اصلا نباید فراموش شود این است که باید نکات فنی به مربی سپرده شود و راجع به این موضوع هیچ بحثی از سمت پدر و مادر نباشد.

برای تمرین های جدگانه بیرون از آکادمی اسکیت نیز مربی به شما زمان مناسب را اعلام خواهد کرد.

در آکادمی اسکیت خرمشاد که زیر نظر  آقای وحید شجاعی اداره می شود تمامی این موارد به خوبی رعایت می شود و حتی نکات روانشناسی کار نیز به والدین گوشزد می شود که اسکیت حتی اگر به صورت تخصصی نیز دنبال شد، جنبه تفریحی خود را از دست ندهد. اسکیت یکی از مفرح ترین رشته های ورزشی در تمام دنیاست و نباید با روش های ناپخته لذت آن را با استرس جایگزین کنیم.

بیاید اسکیت سواری کنیم و از آن لذت نیز ببریم البته به صورت درست و اصولی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *