اسکیت برد

پرش ها در اسکیت نمایشی
جولای 5, 2020
سلطه ورزش اسکیت بر جامعه
جولای 13, 2020

خیابانی ترین و همچنین یکی از پر طرفدار ترین رشته ورزشی را می توان رشته ورزشی اسکیت برد نامید. اگر چه این رشته به صورت ورزشی پیستی و یا خیابانی قابل اجرا می باشد ولی ذات این رشته ورزشی به صورت خیابانی بوده که در ادامه به تاریخچه پیدایش این وسیله و ورزش خواهیم پرداخت.

اسکیت برد متشکل از یک تخته چند لایه بسیار بسیار مقاوم با روکشی از جنس پلی اورتان می باشد که در زیر آن چرخ ها و بوش ها توسط دو فریم به تخته پیچ شده و در جای خود محکم می گردند.

اسکیت بازان برای شروع حرکت یک پای خود را روی تخته اسکیت برد قرار داده و با پای دیگر به و با فشار رو به جلو به زمین شروع به حرکت کرده و بعد از رسیدن به سرعت مطلوب هر دو پای خود را روی تخته اسکیت برد قرار می دهند. اغلب اسکیت بازان، سطوح دارای شیب ملایم را برای اسکیت سواری انتخاب می کنند تا بدون نیاز به پا زدن و با سرعت مطلوب تری شروع به انجام حرکات خود نمایند. همچنین پیست های تخصصی زیادی برای استفاده این ورزشکاران در مناطقی از شهر ساخته شده که با ایجاد شیب های متفاوت و نا همواری های مناسب برای این رشته، محیط مناسبی برای این ورزشکاران شکل داده تا تمام جوانب حرکتی در این رشته جذاب و پر طرفدار لحاظ شده باشد و ورزشکاران امکان تجربه آن را داشته باشند.

در دهه 50 در کالیفرنیا و در حالی که اسکیت برد به عنوان یک وسیله حرکتی در سطح شهر و پیاده رو ها باب شده بود. افراد این وسیله را به کمک یه تخته بسیار معمولی و اتصال چرخ و محور در زیر آن می ساختند و برای رفت و آمد در سطح شهر از آن استفاده می کردند. رفته رفته این وسیله در بین تمام مردم آن زمان به یک وسیله محبوب و مد روز تبدیل شد و مانند دوچرخه در بسیاری از خانواده استفاده از آن، برای رفت و آمد کمی راحت تر در سطح شهر تبدیل شده بود. این همه گیری استفاده از اسکیت برد باعث تاسیس اولین کارخانه تولید تخته های اسکیت برد در سال 1959 و با کیفیت به مراتب بالا تر از اسکیت برد های ساخته شده توسط مردم، شد.

رفته رفته تکنولوژی در ساخت اسکیت برد ها بیشتر نفوذ کرده و باعث بیشتر شدن کارایی این وسیله گردید. شرکت های سازنده بازی های رایانه ای علاقه مند به ساخت بازی هایی با اشکال گوناگون با موضوع اسکیت برد شدند که همین امر نیز تاثیر بسیار بالایی در رواج علاقه به اسکیت برد در بین کودکان و جوانان داشت تا جایی که از سال 2000 به بعد فروش اسکیت برد ها در سراسر جهان به طور چشم گیری بالا رفت و همین فروش بسیار بالا و وجود اسکیت برد و اسکیت سوار در هر کوچه و خیابان مسئولین را وادار به ساخت زمین های مناسب و تخصصی برای بازی با اسکیت برد نمود. همینطور می توان این موضوع را به ایجاد علاقه در ضمیر ناخودآگاه کودکان با بازی های کامپیوتری اسکیت برد مربوط دانست.

به همین ترتیب با توجه به بالا رفتن محبوبیت اسکیت برد و وجود شرکت های تولید کننده، رقابت در تولید اسکیت برد ها بیشتر شد و از همین رو شرکت ها روز به روز در ساخت محصولات با کیفیت تر از یکدیگر پیشی می گرفتند.

در المپیک تابستانه 2020 قرار بر اولین حضور رشته اسکیت برد و حضور ورزشکاران این رشته در این رویداد ورزشی بود که به دلیل لغو تمامی رویداد های ورزشی جهت کاهش شیوع ویروس کرونا، این اتفاق به تعویق افتاد.

همانطور که به آن اشاره کردیم اسکیت برد ها از یک تخته چوبی چند لایه تشکیل شده که عرض این تخته ها بین 17 تا 28 سانتی متر متغییر بوده و طول آن ها نیز بین 71 تا 84 سانتی متر می باشند. فریم هایی که وظیفه نگهداری از بوش ها و چرخ ها را دارند اغلب از جنس آلومینیوم بوده و از قسمت بالا، به ریز تخته ها پیچ می شوند. در زیر آن نیز بوش ها و چرخ ها وجود دارند که توسط پیچی به نام کینگ پین در جای خود ثابت می شوند. هرچه این کینگ پین ها سفت تر شوند تخته اسکیت برد با ثبات تر بوده و هرچه آن ها را شل تر کنیم اسکیت برد نرم تر شده و برای انجام حرکات چرخشی مناسب تر عمل خواهد کرد.

یکی دیگر از ارکان اصلی در قطعات اسکیت برد ها چرخ های آن می باشد که بدون آن اسکیت سواری هیچ معنا و مفهوم خاصی نخواهد داشت. این چرخ ها از جنس پلی اورتان ساخته شده . با توجه به ابعاد تخته اسکیت برد و همچنین کارایی آن دارای طرح ها و سایز های گوناگونی می باشند. هرچه چرخ ها بزرگ تر باشند، استفاده از اسکیت برد روی سطوح با ناهمواری بیشتر، راحت تر خواهد شد.

چرخ های کوچک تر نیز باعث کمتر شدن ارتفاع تخته اسکیت برد شده و کنترل آن را برای کمی راحت تر خواهد کرد. سایز چرخ ها در ابعاد بزرگ بین 55 تا 85 میلی متر و در چرخ های با ابعاد کوچک تر بین 48 تا 54 میلی متر می باشند.

چرخ های اسکیت های برد علاوه بر اندازه های گوناگون دارای درجه سختی های متفاوتی نیز می باشند که سازندگان این چرخ ها برای تشخیص میزان سختی آن ها از علامت اختصاری A استفاده می کنند. هرچه اعداد نمایش داده شده در کنار حرف A کوچک تر باشد نشان دهنده نرم تر بودن چرخ ها و هرچه این اعداد بزرگ تر و نزدیک به عدد 100 باشد، نشان دهنده سخت تر بودن چرخ آن ها و بالا بودن درجه سختی آن ها می باشد.

افراد بسیار زیادی از اسکیت برد به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده می کنند و بعضا با توجه به عدم آگاهی و عدم تسلط کافی در مهار کردن حرکات اسکیت برد ها دچار آسیب دیدگی های سطحی ویا عمیق می شوند که ما به همگی آن های این توصیه را می نماییم که ابتدا به دنبال یادگیری این ورزش مهیج رفته و بعد اقدام به استفاده از آن در معابر نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *