پرش ها در اسکیت نمایشی

تعیین زمان برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات اسکیت آسیا
جولای 1, 2020
اسکیت برد
جولای 6, 2020

پرش ها باعث شده تا بازیکنان از زمین جدا شده، به صورت معلق یک یا چند چرخش انجام داده و مجدد روی زمین قرار گیرند. پرش ها انواع مختلفی داشته که با توجه به نحوه پریدن بازیکنان و فرود آن ها و همچنین میزان چرخش آن ها طبقه بندی می شوند.

هر پرش با توجه به مقدار پایه و همچنین کیفیت اجرا نمره (GOE) دریافت می کند. کیفیت اجرا، سرعت اجرا و ارتفاع پرش از جمله مواردی می باشد که برای نمره دهی به اجرای بازیکنان مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت. در صورتی که بازیکنان در زمان اجرای حرکت از لبه نا درست استفاده نمایند از امتیاز اجرای آن حرکت کسر خواهد شد.

بازیکنان رشته اسکیت اینلاین نمایشی در زمان پرش ها فقط نیاز دارند از یک جهت پرش خود را انجام دهند. یا در جهت عقربه های ساعت و یا عکس حرکت عقربه های ساعت. اکثر قریب به اتفاق بازیکنان ترجیح می دهند در جهت عکس عقربه های ساعت حرکت چرخشی خود را انجام دهند.

به طور کلی شش پرش در اسکیت نمایشی اینلاین وجود دارد که عناصر اصلی در پرش ها می باشند. پرش ها به صورت های مختلفی انجام می گیرد ولی فرود بازیکنان در هر شش پرش، با لبه خارجی یک پا انجام می گیرد. تعداد چرخش های بازیکن در هوا مشخص می کند  که پرش به صورت تک دور انجام شده، دو دور، سه یا چهار دور بوده است.

ساده ترین نوع پرش، پرش والس (Waltz Jump) می باشد که به صورت یک حرکت نیمه تمام اجرا شده و در طبقه بندی های پرش های تکی، دوگانه و سه گانه قرار نمی گیرد.

در مسابقات جهانی با سطح بسیار حرفه ای شاهد پرش های سه و چهار دور خواهید بود که برای بینندگان و طرف داران این رشته بسیار بسیار هیجان انگیز و خیره کننده می باشد.

Tou Jump

تو جامپ ها با کمک تو استاپ در یک پا و پرش با پای دیگر انجام می پذیرد. Tou Jump ها به ترتیب ارزش امتیاز شامل:

Tou Loop : اسکیت باز با لبه خارجی پای راست (یا چپ) به سمت عقب حرکت کرده و با استفاده از تو استاپ پای مخالف پرش و پرتاب را انجام می دهد.

Flip : (بعضا آن را Tou Salchow نیز می نامند) بازیکن با لبه داخلی پای چپ به عقب حرکت کرده و با استفاده از تو استاپ پای مخالف پرش را انجام می دهد.

Lutz : شبیه به Flip می باشد. اما بازیکن از لبه خارجی پای چپ (یا راست) حرکت کرده و با تو استاپ پای مخالف پرش را انجام می دهد.

تمامی این حرکات در جهت عکس عقربه های ساعت فرض شده و در زمان فرود به سمت عقب و با لبه خارجی پای راست می باشد.

Edge Jump

این نوع پرش ها بدون کمک تو استاپ انجام شده و به ترتیب ارزش امتیازی شامل:

Salchow : اسکیت باز با استفاده از لبه داخلی پای چپ (یا راست) به سمت عقب حرکت کرده و این حرکت لبه را به شکل دایره ی فرضی ترسیم کرده و با پای مخالف جهت پرش و پرتاب به سمت بالا کمک می کند.

Loop : (بعضا آن را Rittberger Jump نیز می نامند) که در آن اسکیت باز از لبه خارجی پای راست به عقب حرکت کرده و اقدام به پرش می کند.

Axel : بازیکنان از لبه خارجی پای چپ (یا راست) به جلو حرکت می کنند. از آن جایی که این تنها پرش چرخشی با لبه رو به جلو می باشد شامل نیم چرخش اضافی نیز می شود.

باز هم این توضیحات را اضافه می کنیم که با در نظر گرفتن جهت چرخش که خلاف جهت عقربه های ساعت می باشد، فرود با لبه خارجی پای راست و در حال حرکت به سمت عقب می باشد.

اسکیت نمایشی دارای حرکات بسیار گوناگون و متنوعی می باشد که هر کدام با توجه به میزان مهارت و همچنین درجه سختی اجرای حرکت امتیازات مختلفی را خواهند داشت. اگر در قسمت اسکیت هنری مشغول به فعالیت می باشید حتما تا حالا متوجه این مسئله شده اید که مربی در آموزش صحیح چه مقدار تاثیرگذار می باشد و اگر مربی نتواند به درستی نکته های حرکت را به شما آموزش دهد شما نمی توانید موفقیت کامل را کسب نمایید.

آکادمی اسکیت که در آن آموزش می بینید در این مسئله بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اگر در سطح بالایی باشد استانداردهای بالایی نیز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *