دوره های آموزشی رشته اسکیت

خرید کفش اسکیت و لوازم
نوامبر 17, 2022
فعالیت در رشته آیس هاکی
دسامبر 6, 2022

یکی از رشته های ورزشی که سال ها است در سطح جهانی فعالیت می کند رشته اسکیت می باشد که در چند دهه  ایران نیز فعالیت هایی را در زمینه این رشته ورزشی داشته است البته در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته که آن را به وضوح شاهد هستیم. ایران پیش از اینکه در اسکیت اینلاین فعالیتی داشته باشد بر روی اسکیت روی یخ تمرکز داشته است که زمین مخصوص به آن در استادیوم آزادی مستقر بوده است که بعدها از آن به عنوان کاربری های دیگری مورد استفاده قرار گرفت و رشته اسکیت تا زمانی که اسکیت اینلاین وارد گردد به عقب افتاد.

به دلیل قابلیتی که اسکیت اینلاین برای تمرین داشت افراد بسیاری توانستند سطح حرفه ای خود در رشته های مختلف انیلاین را بالا ببرند و اسکیت شکل و شمایلی پیدا کرد که امروزه دارای یک فدراسیون مستقل برای خود می باشد که با قدرت در حال فعالیت و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای دسته های دیگر رشته اسکیت می باشد.

فدراسیون اسکیت سال های متمادی است که در رشته اسکیت به صورت تخصصی در حال فعالیت می باشد و با کیفیت بسیار بالا و زیر نظر فدراسیون جهانی اسکیت به آموزش مربیان و ورزشکاران مشغول می باشد. حضور در رقابت های بین المللی اسکیت و برگزاری مسابقات اسکیت در داخل کشور باعث شده است تا ایران در دنیا به عنوان یکی از قدرتمندان رشته اسکیت شناخته گردد. رشته هایی که تاکنون توانسته اند در سطح جهان مقام آور و افتخارآفرین باشند رشته هایی چون رشته اسکیت سرعت، رشته اسکیت فری استایل، رشته اسکیت نمایشی، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت اگرسیو هستند.

البته رشته های دیگری نیز بوده اند که علیرغم اینکه ایران چند سالی بیشتر نیست که فعالیت در آن ها را آغاز نموده است اما توانسته در این رشته ها که رشته هایی همچون رشته رول بال و رشته فوتینز می باشند افتخارآفرینی داشته باشد.

رشته هایی که در بالا از آن ها نام برده شده است همگی از زیرشاخه های رشته اینلاین می باشند و اگر بخواهیم گسترده تر به موضوع بپردازیم باید به رشته های دیگر همچون رشته های اسکیت روی یخ و رشته های اسکیت کواد نیز اشاره ای داشته باشیم. رشته اسکیت کواد چندسالی است که فعالیت اصلی خود را با رشته رینک هاکی آغاز کرده است و با تعیین سرپرست کمیته رینک هاکی، آقای وحید شجاعی، توانسته است رشد و پیشرفت چشمگیری را در زمینه آموزش و پرورش داشته باشد.

رشته اسکیت روی یخ اما توانست با ریزشاخه خود یعنی اسکیت هاکی روی یخ که به آیس هاکی معروف است مطرح گردد و هم بانوان و هم آقایان در این رشته توانستند برای کشور افتخارآفرینی های بین المللی داشته باشند که از مهم ترین آن ها مسابقات جهانی دیویژن 4 بوده است که بازیکنان ما توانستند به مقام دومی دست پیدا کنند که افتخاری بسیار بالا به شمار می آید. این در حالی است که تیم های ورزشی ما همچنان فعالیت های حرفه ای خود را برای بالا بردن کیفیت و آمادگی خود ادامه می دهند و به این صورت است که ایران در سطح جهان به عنوان یک رقیب جدی در رشته های مختلف اسکیت به شمار می آید و امیدوار هستیم تا بتوانیم در رقابت هایی با کیفیت بسیار بالاتر حضور داشته باشیم و در نهایت به کسب مدال ها و افتخارات مهمی منجر گردد.

اما نکته ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت حضور در دوره های بین المللی است و اگر در دوره های بین المللی شرکت نداشته باشیم دو مشکل اساسی گریبان گیر ورزش اسکیت خواهد بود. یکی اینکه بدون این دوره ها اطلاعات و دانش مربیان و بازیکنان به روز نمی گردد و مسئله مهم تر این است که با قوانین روز دنیا در زمینه رشته اسکیت آشنا نخواهیم شد. مربیان می توانند دانش خود را با استفاده از دوره های بین المللی که فدراسیون اسکیت جهانی آن ها را برگزار می نماید به روزرسانی کنند همچنین تکنیک های جدیدی را فراگیرند و از آن ها برای رشد و تربیت بازیکنان استفاده نمایند. این می تواند باعث شود تا بازیکنان با کیفیت بالاتری تمرینات خود را به انجام رسانند و به صورت بهینه تری اجرای حرکات را به انجام رسانند.

در این زمینه دوره های داوری نیز به صورت بین المللی برگزار می گردد و اعلام قوانین جدید در این دوره ها توسط فدراسیون جهانی اسکیت صورت می گیرد. به این معنا که داوران باید در این دوره ها شرکت کنند و با قوانین تازه وضع شده آشنا گردند که البته این مسئله برای مربیان نیز بسیار بااهمیت می باشد یعنی علاوه بر داوران، مربیان و بازیکنان نیز باید از این قوانین مطلع باشند و از این دوره ها آگاه گردند که دلیل آن نیز مشخص است؛ بازیکنی که با قوانین تازه وضع شده آشنا نباشد مطمئنا در جایی از کار و حرکات دچار خطاهایی خواهد شد که این مسئله می تواند به از دست رفتن امتیاز برای تیم های حاضر در مسابقات گردد.

این نکته را در نظر داشته باشید که دوره های بین المللی از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشند که در کنار به روزرسانی اطلاعات برای داوران، مربیان و بازیکنان این امکان را به وجود می آورد تا بهترین گزینه از نظر تجربه و آشنا به دانش روز برای حضور در دوره های آموزشی داخل کشور باشند. به این معنا که بازیکنان، مربیان و داورانی که در سطوح بین الملل آموزش دیده باشند گزینه مناسب تری برای برگزاری این دوره ها می باشند که می توانند اطلاعاتی همچون داده های جدید، تاکتیک های جدید و قوانین تغییریافته در اختیار افراد قرار دهند.

از این رو نباید به این مسائل بی اهمیت بود و بهتر است در این زمینه فدراسیون اسکیت تلاش و فعالیت بیشتری برای جذب بازیکنان، مربیان و داوران داشته باشد. البته فدراسیون اسکیت کیفیت حضور در دوره های بین المللی را در سال های اخیر افزیش داده است و برای علاقه مندان به این دوره ها شرایط ورود تعیین نموده است که این مسئله می تواند به بالا رفتن کیفیت ورزشکاران نیز کمک کند.

رشته اسکیت در سال های اخیر توانسته از رشد و پیشرفت بسیار چشمگیری برخوردار گردد که رعایت کردن موضوعاتی همچون کیفیت بالا در آموزش اسکیت، همچنین در یادگیری اسکیت، پرورش مربیان و داوران می تواند تاثیر بسزایی در رشد روزافزون رشته اسکیت داشته باشد. مطمئنا اصول صحیح آموزش می تواند بازیکنانی را پرورش دهد که نتایج بسیار بهتری را هم برای خود و هم برای رشته اسکیت کشور کسب نمایند.

برای آموزش صحیح می توانید در آکادمی های اسکیت زیر نظر فدراسیون ثبت نام نموده و پس از گذراندن رشته پایه و تکمیلی اسکیت وارد رشته های تخصصی این رشته گردید که آینده شما را در این رشته رقم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *