فعالیت های فدراسیون اسکیت و برنامه ریزی دقیق

تقدیر از کارآفرینان برتر رشته اسکیت
اکتبر 24, 2021
برگزاری مسابقات اسکیت و اعزام تیم های ملی اسکیت
نوامبر 9, 2021

شیوع بیماری کووید 19 ورزش اسکیت و تمامی ورزش ها را در تمامی کشورهای دنیا دچار افت شدید کرد یعنی تمامی فعالیت های ورزشی به حاشیه ای رانده شد و به دلیل حفظ سلامت بازیکنان مسابقات رسمی در تمامی رشته ها متوقف گردید. این اتفاق بسیار در روحیه بازیکنان و ورزشکاران حرفه ای تاثیر داشت و در صورت نبود برنامه ریزی دقیق بسیاری از آن ها از گردونه رقابت حرفه ای حذف شده اند. در ایران نیز وضعیت مشابه بود و در تمامی رشته ها مشکلات زیادی به وجود آمد اما رشته اسکیت تحت نظارت فدراسیون اسکیت در تمامی لحظه هایی که امکان برگزاری مسابقات و گردهمایی ها وجود داشت از این فرصت ها استفاده نمود و توانست انسجام و همبستگی ورزشکاران را حفظ کند.

این مسئله، مسئله ای بسیار مهم است که در بروز مشکل و بحران مدیریتی قوی بر وضعیت حاکم باشد که علیرغم حفظ سلامتی بازیکنان و نزدیکان آن ها که مهم ترین اصل می باشد بتوانند ورزشکاران را نیز در وضعیت مطلوب حفظ کنند و سطح روحیه آن ها را بالا نگه دارند.

در این راستا فدراسیون اسکیت تلاش و اهتمامی تام برای مدیریت و برنامه ریزی دقیق فعالیت ها انجام داده است و توانسته تیم های ملی و تیم های باشگاهی را در سطح آمادگی بالایی نگه دارد. برگزاری کمپ های باشگاهی و کمپ های تیم ملی با رعایت تمام اصول بهداشتی از اولین نکات محسوب می شود البته روزهایی بوده است که به دلیل وضعیت قرمز تمامی فعالیت ها کنسل شده است اما در همین مدت نیز فعالیت تیم ها به صورت آنلاین و از راه دور مدیریت شده است تا در کنار بررسی قوانین به صورت دقیق و حرفه ای تاکتیک های تیمی با بازیکنان کار شود و همچنین سطح روحیه آن ها در حد بالایی نگه داشته شود.

برگزاری کمپ های تیم ملی اسکیت سرعت، تیم ملی اسکیت فری استایل، تیم ملی آیس هاکی و تیم ملی اینلاین هاکی در سنین مختلف از جمله این فعالیت ها بوده است که بسیار ورزشکاران را به ادامه مسیر دلگرم ساخته است. کمپ ها عموما در سنین مختلف صورت گرفته است و در دو بخش بانوان و آقایان که این مسئله نیز خود روحیه ورزشکاران را دوچندان کرده است زیرا می دانند که تمامی فعالیت ها تحت مدیریت دقیق قرار گرفته است و آن ها از قلم نمی افتند. چندی پیش تیم ملی آیس هاکی در تورنومنت امارات شرکت کرد و توانست در این تورنومنت افتخارآفرین باشد. تیم ملی بانوان آیس هاکی توانستند مقام دوم مسابقات را کسب کنند که افتخاری شیرین برای ایران محسوب می شود همچنین نام ایران را در بخش آیس هاکی بیشتر می درخشانند و این مدت زمان طولانی که ایران از آیس هاکی فاصله داشته است را به سرعت جبران می کند.

نام ایران در رده تیم های آیس هاکی قرار گرفته است و امیدواریم تیم ملی بانوان و آقایان آیس هاکی بتوانند نتایج قابل قبولی در رقابت های جهانی کسب نمایند همچنین تیم اینلاین هاکی توانست تا اردوهایی در سنین نوجوان و جوان برگزار کند و بتواند بازیکنان مستعد را شناسایی و برای تمرینات تیم ملی برگزیند. این فعالیت ها به صورت پیوسته ادامه داشته است و سطح آمادگی بازیکنان بسیار بالا رفته است. بسیاری از تمرینات بازیکنان در خانه آن ها و یا در محل های ایزوله با دوربین هایی از راه دور چک می شد تا ورزشکاران در عین اینکه سلامتی خود را حفظ می کنند بتوانند آمادگی خود را نیز بالا ببرند.

 از این مسئله، ساده نمی توان گذشت که چنین فعالیت هایی در چنین شرایط سختی و مسئولیت های سنگینی کار را بسیار دشوار می کند. این مسئولیت سنگین باعث می شود تا نگرانی ها دوچندان شود و برخی افراد از مسئولین شانه خالی کنند اما فدراسیون اسکیت هم در زمان جناب آقای بهمن محمدرضایی و هم در زمان سرکار خانم دکتر فریبا مددی این بحران را به صورت حرفه ای مدیریت نمود و تمامی بخش های فدراسیون اسکیت با تلاش و کوشش توانستند وضعیتی را پدید آورند که بازیکنان با خیالی آسوده به آینده ورزشی خود امیدوار باشند و این دوسال حضور بیماری کووید 19 که سراسر دنیا را فلج کرد شاید برای ایران موهبتی در ورزش اسکیت نیز محسوب میشد.

ورزشکاران ایرانی توانستند روحیه خود را بالا نگه دارند و با سطح بالای آمادگی جسمانی و فکری سطح تیم های ملی ایران تا حد زیادی افزایش پیدا کرد بنابراین شاید فاصله ما در رقابت های جهانی کمتر از تیم های حرفه ای جهان نیز باشد پس امیدواریم این خلاء دو ساله برای رشته اسکیت و تمامی رشته های ورزشی ایران یک مزیت به حساب آمده باشد و با مدیریت صحیح فدراسیون ها و وزارت ورزش، نام ایران بیش از پیش در رقابت های جهانی بدرخشد.

هم اکنون لیگ اینلاین هاکی نیز در حال برگزاری می باشد که با نظارت مستقیم فدراسیون اسکیت و صدور مجوزهای لازم شکل گرفته است و تمامی اصول بهداشتی در این مسابقات رعایت می شود تا سلامتی بازیکنان نیز حفظ گردد. تیم های مختلف از سرتاسر کشور برای حضور در این مسابقات گرد هم آمدند تا بتوانند تجربه ای شیرین بعد از مدت ها داشته باشند. یادآوری رقابت های گذشته، دیدار دوستان، تجدید دیدارها باعث می شود تا روحیه ورزشکاران بیش از پیش افزایش پیدا کند و این مسئله برای ادامه فعالیت های ورزشی بسیار مثبت و امیدوارکننده است حتی رشته های دیگر نیز با برگزاری چنین مسابقاتی روحیه ای مضاعف پیدا می کنند و برای ادامه مسیر برنامه ریزی های دقیق تری صورت می دهند. لیگ اینلاین هاکی در دوره اول در باشگاه انقلاب برگزار گردید و حتی خبرنگاران شبکه های ورزشی نیز برای تهیه گزارش حضور پیدا کردند.

وجود پزشک، آمبولانس و دیگر موارد لازم برای حفظ سلامتی و امنیت ورزشکاران کاملا رعایت شده است و جناب آقای حسین کنوز دبیر انجمن اسکیت هاکی بر این فعالیت ها نظارت مستقیم دارد. برگزاری این مسابقات که با تلاش های انجمن اسکیت هاکی و مدیریت فدراسیون اسکیت صورت گرفته است باعث شده است تا شور و شوقی در ورزش اسکیت به وجود آید و باید تشکری ویژه از جناب آقای کاوه صدقی داشت که علاوه بر همراهی تیم آیس هاکی در مسابقات امارات توانستند لیگ اینلاین هاکی را نیز برگزار نمایند.

تلاش های تمامی دست اندرکاران برای برگزاری این مسابقات در دوره اول با موفقیت صورت گرفت و شنبه 8 آبان آخرین روز مسابقات دور اول می باشد و محل برگزاری دور دوم مسابقات نیز متعاقبا اعلام خواهد شد. نتایج لیگ دور اول به زودی اعلام خواهد شد و در همین وبسایت قابل مشاهده خواهد بود.

یکی دیگر از فعالیت های مثبت این دوره حضور آقای وحید شجاعی سرپرست کمیته رینک هاکی بود که با تقدیم کتاب قوانین و قواعد فنی رینک هاکی تالیف فدراسیون جهانی اسکیت به مربیان و داوران گامی بزرگ در فرهنگسازی و شناخت این رشته جذاب و جدید در ایران انجام داد. البته رشته رینک هاکی در دنیا مدت زمان زیادی است که شناخته شده است اما در ایران سابقه ای نه چندان طولانی دارد البته در سال های قبل کمی به این رشته روی آورده شد اما به مرور به دست فراموشی سپرده شد و تمرکز بر روی اینلاین هاکی قرار گرفت. نکته مهم و مثبت این است که این برنامه با استقبال داوران و بازیکنان و مربیان رو به رو شد و امیدواریم تا بتوانیم هرچه سریع تر تیم ملی قدرتمندی در رشته رینک هاکی تشکیل دهیم. همچنین کمیته رینک هاکی با معرفی یک تیم از سمت خود در مسابقات اینلاین هاکی توانست تا کاری عمیق تر برای فرهنگ سازی این رشته انجام دهد البته نیازمند آن هستیم که حمایت های مالی عمیق تری از رشته های ورزشی نوپا صورت گیرد تا افراد برای ادامه فعالیت های این چنینی علاقه مند شوند.

با تلاش و کوشش و برنامه ریزی دقیق که تحت نظارت فدراسیون اسکیت صورت خواهد گرفت به زودی لیگ رینک هاکی نیز در کشور تشکیل خواهد شد و جذابیت این رشته به دلیل اسکیت های خاص آن و همچنین توپ گرد و غلتکی که دارد و چوب های متفاوتی که برای بازیکنان در نظر می گیرد پکیجی جذاب به ورزش اسکیت اضافه خواهد شد.

دقت داشته باشید که ورزش رینک هاکی ورزشی کم خشونت تر از اینلاین هاکی و آیس هاکی می باشد بنابراین شاید بسیاری از خانواده ها تمایل داشته باشند تا فرزندانشان در این رشته فعالیت حرفه ای داشته باشند. لوازم ایمنی رشته رینک هاکی نشان دهنده امنیت بالاتر این رشته می باشد بنابراین با توجه به نوپا بودن این رشته و شانس بالاتر بازیکنان برای حضور در تیم های باشگاهی و ملی حتما در نظر داشته باشید تا اطلاعات را از کمیته رینک هاکی دریافت کنید و در برنامه استعدادیابی رشته رینک هاکی که به زودی برگزار خواهد شد حتما حضور داشته باشید. این برنامه ممکن است آینده شما را تغییر دهد و در رشته ای شروع به فعالیت کنید که در ایران بسیار نوپا می باشد. بازیکنانی که به این رشته تمایل پیدا کنند مطمئنا آینده ای درخشان خواهند داشت البته اگر تلاش و تمرین و ممارست را در برنامه جدی زندگی خود قرار دهند.

رشته اسکیت رشته ای دوست داشتنی می باشد و تمامی شاخه های آن که تحت نظار فدراسیون اسکیت فعال می باشند و با تلاش و پیگیری مسئولین در حال انجام و برگزاری اند. افراد نیز با توجه به سلایق خود و روحیات شخصی که دارند به هر کدام از رشته ها متمایل می شوند. برخی دوست دارند در رشته اسکیت نمایشی، برخی در رشته اسکیت فری استایل و برخی در رشته اسکیت سرعت فعالیت کنند. رشته اسکیت اگرسیو، آلپاین، اسکوتر و اسکیت بورد نیز از دیگر رشته های انفرادی می باشند اما برخی، رشته های تیمی مانند رشته اسکیت رول بال، رشته اسکیت هاکی، رشته اسکیت فوتینز را انتخاب می نمایند که این رشته ها نیز جذابیت و هیجان بسیار بالایی را می دهند. مطمئنا حضور در ورزش های تیمی مناسبات اجتماعی بازیکنان را نیز تغییر می دهد. آن ها را وارد عرصه جدیدی از روابط می کند، شادی ها و غم های آن ها را در لولی متفاوت برگزار می کند بنابراین بازیکنان باید بدانند که در قالب یک تیم اهداف مشترکی دارند و باید تاکتیک های تیمی را در کنار هم تیمی های خود به خوبی اجرا کنند.

پس شما چه آدمی انفرادی و چه آدمی جمع گرا می توانید در ورزش اسکیت خوش بدرخشید. مطمئنا اگر این فعالیت ها در سنین پایین انجام شود شما می توانید نتایج قابل قبول و قهرمانی های قابل قبولی را کسب کنید اما در سنین بالاتر می توانید تجربیات خود را به گونه ای دسته بندی کنید که در زمره مربیان قدرتمند قرار بگیرید و یا بتوانید به عنوان باشگاه داری باتجربه عمل کنید. در هر صورت شاخه اسکیت این امکان را به شما می دهد که فعالیت های شما ارج نهاده شود و از سمت مسئولین با تکریم رو به رو شود. از جمله این موارد تقدیر و تشکر فدراسیون اسکیت از کارآفرینان برتر رشته اسکیت بود؛ این تشکر و تقدیر علاوه بر لوح تقدیر جوایز نفیسی نیز در بر داشت بنابراین می توان این مسئله را خاطرنشان کرد که حتی کارآفرینی و تولید در رشته اسکیت نیز مورد توجه قرار می گیرد تنها به قهرمان پروری نمی اندیشید. رشته اسکیت رشته ای است که آینده ای روشن دارد و ایران هم اکنون نیز ثابت کرده است که می تواند قهرمانی کسب نماید و در جهان افتخارآفرین باشد. مدال هایی که در آینده از رشته اسکیت نصیب ایران خواهد شد بسیار بیشتر خواهد شد و تمامی رشته ها در این افتخارآفرینی سهمی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *