اهمیت به کارآفرینی

تلاش های شبانه روزی فدراسیون اسکیت
اکتبر 19, 2021
تقدیر از کارآفرینان برتر رشته اسکیت
اکتبر 24, 2021

رشته اسکیت یکی از رشته هایی است که به ورزشی گران قیمت شهرت دارد یعنی تهیه لوازم و وسائل آن به راحتی رشته های دیگر ورزشی نیست. اگر با دقت به این مسئله نگاه کنیم این مسئله درست است. زیرا اگر شما بخواهید یک اسکیت سرعت مناسب تهیه کنید باید رقمی بالاتر از 10 تا 15 میلیون پرداخت کنید یا یک اسکیت نمایشی خوب بالاتر از 15 میلیون تومان قیمت دارد لوازم هاکی که این مسئله را بیشتر به ما گوشزد می کند زیرا تنها اسکیت های آن ها رقمی بالاتر از 12 تا 15 میلیون تومان دارند. هر یک لوازم و تجهیزات جانبی آن مانند چوب هاکی، تجهیزات حفاظتی هاکی، کلاه هاکی تماما قیمت هایی بالا دارند و گاها به ورزشکاران فشار بسیار بالایی وارد می شود تا بتوانند آن ها را تهیه کنند بنابراین اگر ما قصد داریم تا ورزشکاران ما با قدرت در عرصه های ملی و بین المللی حاضر شوند باید از بابت تجهیزات خیالی آسوده داشته باشند.

این خیال آسوده بدین گونه است که ورزشکار تا چوبش از کیفیت بیفتد چوبی تازه تهیه کند اگر چوبش در مسابقات شکست نگران تهیه چوب تازه نباشد، از درگیری در مسابقات واهمه نداشته باشد به دلیل اینکه نمی تواند لوازم خود را جایگزین کند. این مسئله در رشته هایی مانند اسکیت فری استایل، سرعت یا نمایشی نیز برقرار است برای مثال بازیکنان بودجه کافی در اختیار ندارند و به کفش هایی با کیفیت پایین تر تن می دهند بنابراین در مسابقات کیفیت فعالیت های آن ها پایین می آید و نمی توانند نتیجه قابل قبول را کسب کنند.

این مسئله ناراحت کننده تر خواهد بود اگر وارد رقابت های جهانی شویم زیرا هیچ چیزی نمی تواند جایگزین این مسئله شود که یک بازیکن تمام عمر و زندگی خود را معطوف یک رشته ورزشی کند و دست آخر نتواند نتیجه مناسب را کسب نماید. بنابراین اهمیت به کارآفرینی در اسکیت یک مسئله اساسی می باشد و همانطور که مشاهده کردید فدراسیون اسکیت نیز در این مورد حساسیت بسیار بالایی نشان داده است و به حمایت از تولیدکنندگان در این عرصه مشغول شده است این مورد باعث می شود تا تولیدکنندگان داخلی بسیار دلگرم شوند و بتوانند تولیدات خود را در تیراژ بالابرای عرضه آماده کنند مطمئنا در این شرایط است که با حمایت همه جانبه مسئولین و مردم کیفیت محصولات ایرانی نیز بالا می رود و با قیمت هایی بسیار پایین محصولاتی بسیار باکیفیت در اختیار خواهیم داشت در ادامه می توانیم این محصولات را گسترش دهیم و حتی برای صادرات آن ها به کشورهای خارجی نیز بیاندیشیم زیرا قیمت تمام شده در ایران می تواند بسیار پایین باشد و کشورهای خارجی را برای خرید محصولات داخل کشور ترغیب نماید.

سرکار خانم دکتر فریبا مددی که چند ماهی سرپرستی فدراسیون اسکیت را بر عهده گرفته است با تجربه ای طولانی که در فدراسیون بدمینتون و وزارت ورزش دارند به خوبی بر این مهم واقف هستند و تمام تلاش ایشان معطوف به اهمیت ورزشکاران و تولیدکنندگان رشته های ورزشی می باشد. ایشان به خوبی نتیجه دلگرم کردن ورزشکاران و تولیدکنندگان را می دانند و بر این مسئله تاکید دارند. این تلاش ها باعث می شود تا تولیدکنندگان با انگیزه ای مضاعف برای تولید محصولات خود پا پیش بگذارند و وسعت تولیدات خود را افزایش دهند بدین ترتیب توجه ما به محصولاتی خاص معطوف نخواهد شد بلکه این تولیدات به تمام عرصه های اسکیت کشیده می شود و این خبری خوشحال کننده برای رشته های مختلف اسکیت می باشد. همانطور که می دانید رشته های اسکیت تحت نظر فدراسیون بسیار گسترده شده اند و امروزه هم شاخه های اسکیت کواد، هم شاخه های اسکیت روی یخ و هم شاخه های اسکیت اینلاین در ایران فعال می باشند. شاخه های اسکیت کواد در دو شاخه اصلی رولر دربی و رشته رینک هاکی مشغول فعالیت شدند که سرپرستی کمیته رینک هاکی جناب آقای وحید شجاعی می باشد.

عرصه رشته های یخ نیز به صورتی ویژه آیس هاکی را در اختیار دارد که در رقابت های جهانی چنان خوش درخشیده است که توجه IHFF را نیز به خود جلب کرده است و اجازه شرکت در مسابقات رسمی را پیدا کرده است همچنین لیگ های معتبر خارجی نیز تلاش های ایرانیان برای حضور قدرتمند در عرصه های یخ را ارج نهاده اند و آن ها را برای مشاهده دیگران به اشتراک گذاشته اند. این خبرهای خوشحال کننده با پیگیری مسئولین و تلاش ورزشکاران ایرانی حاصل شده است و امید است این تلاش ها به مرور آنچنان گسترده شود که ما شاخه ای نشناخته در ایران نداشته باشیم. اگر به رشته های اینلاین نیز دقت کنیم متوجه می شویم که شاخه های اسکیت اینلاین سال های درازی است که گوی رقابت را از دیگران ربوده اند و ایران توانسته است مقام های قابل توجهی را در رشته های مختلف به ویژه فری استایل، سرعت و هاکی کسب نماید.

اما در هفته تربیت بدنی فدراسیون اسکیت با برنامه ای ویژه از کارآفرینان پرسابقه رشته اسکیت تقدیر و تشکر به عمل آورد و در کنار تقدیرنامه هایی ارزشمند جوایز نفیسی را نیز به این عزیزان ارائه کردند از جمله این افراد می توان به جناب آقای امیررضا بحرینی، جناب آقای امید مهذب نیا و همسر گرامیشان، جناب آقای وحید شجاعی و جناب آقای محمد صالحی اشاره کرد. این عزیزان در عرصه های مختلفی از اسکیت فعال می باشند اما سرمایه های خود را در اختیار تولید و کارآفرینی قرار داده اند تا بتوانند نتیجه ای قابل توجه کسب کنند. این نتیجه مطمئنا تنها بحث مالی در میان نداشته است و در غیر این صورت از همان ابتدا محکوم به شکست بود.

این افراد آزمون و خطاهای بسیاری را انجام داده اند، هزینه های زیادی را متقبل شده اند تا بتوانند محصولی باکیفیت ارائه کنند که برای استفاده در داخل کشور و همچنین همچنین در مسابقات خارجی مناسب باشد  مطمئنا بدون حمایت این عزیزان سختی های زیادی را متحمل خواهند شد بنابراین دلگرمی هایی که فدراسیون اسکیت به این عزیزان می دهد می تواند روشن کننده مسیر دیگران نیز باشد یعنی این امید به وجود می آید که شما تنها نیستید و در صورت انجام فعالیتی مثبت در زمینه رشد رشته اسکیت از شما تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد همچنین به اشتراک گذاشتن اخبار فعالیت این دوستان می تواند دامنه تولیدات آن ها را گسترش دهد و همچنین افراد از نقاط مختلف کشور را با محصولاتشان آشنا نماید. برای مثال جناب آقای وحید شجاعی که به تولید چوب رینک هاکی مبادرت ورزیدند و توانستند این رشته ورزشی را از یک رشته گمنام به یک رشته شناخته شده تبدیل کنند. با تولید چوب رشته رینک هاکی که مورد تایید مربیان پرتغالی و اسپانیایی قرار گرفت برگزاری اولین جلسه های تمرینی رشته رینک هاکی امکان پذیر گردید.

 

 

این تمرینات که در آکادمی اسکیت پارمیس صورت گرفت نمونه بسیار قدرتمندی از شروع یک رشته ورزشی در داخل کشور دارد رشته ای که تاکنون وجود نداشت اما امروزه به همت فدراسون اسکیت و جناب آقای وحید شجاعی شرایطی را به وجود آورده است که حتی جهانیان نیز از فعالیت های ایرانیان مطلع شدند. اگر همین روش و همین فرآیند را در رشته های دیگر نیز دنبال کنیم مطمئنا موفقیت های قابل توجهی کسب خواهیم کرد. اگر تولید اسکیت های حرفه ای نیز در ایران به سرانجام برسد مطمئنا اتفاقات خوبی پیش رو خواهد بود البته تولید کفش اسکیت سرعت و کفش های اسکیت پایه به صورت حرفه ای در حال انجام است و امید است کفش های اسکیت یخ، کفش های اسکیت کواد و دیگر کفش های اسکیت اینلاین مانند کفش هاکی نیز در زمره تولیدات این کارآفرینان قرار بگیرد.

روزی را تصور کنید که ایرانیان در تمامی شهرها و حتی روستاها امکان تمرین در شاخه های مختلف اسکیت را پیدا کرده باشند. آکادمی اسکیت های معتبر و زمین های مناسبی ایجاد شده باشد تا آموزش اسکیت به صورت حرفه ای انجام پذیرد و علاقه مندان این فرصت و امکان را پیدا کرده اند که بتوانند تجهیزات مورد نیازشان را با قیمتی شاید یک چهارم قیمت ارائه شده در خارج از کشور در اختیار داشته باشند بنابراین محرومیت دیگر معنایی پیدا نمی کند، کسی نیست که به خاطر نداشتن شرایط مالی ورزش اسکیت را کنار بگذارد و تنها برایش یک آرزو باشد.

هر کس هر جا می تواند شاخه اسکیت را دنبال کند و مطمئنا پیگیری مسئولان می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. فدراسیون اسکیت با ایجاد آموزش اسکیت در لول های مختلف و حتی ایجاد شرایط شرکت در کلاس های بین المللی توانسته است بحث های تئوریک این مسئله را فراهم آورد همچنین پیست اسکیت استادیوم آزادی و همچنین پیست های استانداردی که در شهرهای دیگر مانند شهرهای اراک و اصفهان ایجاد شده است نویدبخش این مسئله است که سرعت رو به رشدی در ایجاد فضاهای مناسب آموزشی اسکیت به وجود آمده است و با حفظ همین سرعت حتی اگر بر آن نیافزاییم در چند سال آینده جایی نیست که شرایط تمرین رشته های مختلف اسکیت وجود نداشته باشد.

امید آن می رود که فعالیت افراد دلسوزی همچون سرکار خانم دکتر فریبا مددی همواره ادامه داشته باشد و ریاست فدراسیون اسکیت که به زودی در انتخابات مشخص می شود بر این فعالیت ها تاکید کند و ادامه دهنده این راه پرثمر باشد. رشته اسکیت با شاخه های بسیار زیادی که زیرمجموعه اش است پتانسیل بسیار بالایی برای رشد و ترقی دارد و همچنین رشته ای جذاب برای حضور اسپانسرهای ورزشی خواهد بود بنابراین با به وجود آوردن بستر مناسب و پیگیری های لازم می توان بخش خصوصی را وارد عرصه تولید کرد و این تولید را با شیوه های حرفه ای به سرانجام رساند. ایجاد تولیداتی که نه تنها برای ورزشکاران اسکیت سودآوری دارند بلکه می توانند با وارد شدن به عرصه صادرات برای کشور ارزآوری نیز داشته باشند. چه چیزی از این شیرین تر که نه تنها به کشور خود خدمت کنیم بلکه شرایط را برای صادرات و شناساندن برند ایران به کشورهای دیگر به وجود آوریم. این مسیر یک مسیر رشد و ترقی واقعی است و علاوه بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال، امید و موفقیت را به رگ های ما تزریق می کند بنابراین دست در دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم در عرصه کارآفرینی یا یک کارآفرین، یا یک یاری رسان باشیم. به امید روزهای بهتر برای ورزش اسکیت که هر فردی بتواند لوازم و تجهیزات خود را با قیمتی بسیار مناسب خریداری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *