اسکیت هاکی به سبک کواد

تیز کردن تیغه اسکیت یخ
جولای 10, 2021
محدود شدن فعالیت های اسکیت
آگوست 5, 2021

یکی دیگر از انواع جذاب و محبوب ورزش هاکی، با اسکیت های چهار چرخ است. مانند هاکی اینلاین، هاکی کواد را می توان در زمین خشک اجرا و بازی کرد. از این زمین می توان برای مسابقات سطح بالا با پارکت استاندارد داخل سالن یا سطح تفریحی روی آسفالت استفاده کرد.

همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کردیم، دو نوع هاکی وجود دارد که بر روی یخ و بیرون یخ می باشد، هاکی اینلاین و هاکی کواد از مشتقات هاکی خارج از یخ هستند. هاکی اینلاین و هاکی کواد تفاوت هایی با یکدیگر دارند که اولین تفاوت عمده در نوع اسکیت در این ورزش است.

همانطور که از نام آن پیداست، از کفش های اسکیت کواد (چهار چرخ با دو محور) در هاکی کواد استفاده می شود. با استفاده از اسکیت کواد، بازیکنان قدرت مانور بسیار بیشتری دارند. چوب هاکی مورد استفاده در این زمینه کم و بیش شباهت زیادی به چوب هاکی دارد و تکنیک های بک هند و فورهند با این چوب شباهت زیادی به تکنیک ضربه چوب هاکی دارد.

دستکش دروازه بان، مانند سایر اشکال هاکی، یک دستکش دریافت کننده و یک دستکش مسدود کننده است. هاکی کواد به طور رسمی در بیش از شصت کشور مختلف وجود دارد و مسابقات در آنجا برگزار می شود، به همین دلیل این رشته در کشورهای مختلف نام های مختلفی دارد. هاکی رولر یا هاکی کواد در ایالات متحده به عنوان هاردبال شناخته می شد تا اینکه در نوامبر 2008 ، USOC  نام رایج این ورزش را با نام Rink Hockey پذیرفت.

هاکی کواد در المپیک تابستانی 1992 بارسلونا با یک مسابقه نمایشی مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. مسابقات جهانی اسکیت نیز هر دو سال یکبار توسط فدراسیون جهانی اسکیت برگزار می شود. یکی از معتبرترین و حرفه ای ترین کشورها در این ورزش انگلیس است که در حال حاضر با 9 تیم در لیگ برتر Roller Hockey تحت نظارت NRHA فعال است و مسابقات آن به طور منظم برگزار می شود.

همانطور که گفته شد، هاکی کواد دارای تفاوت هایی در مقایسه با هاکی اینلاین است، که این تفاوت دیگری در نوع حرکت توپ با هاکی اینلاین و هاکی کواد است. در هاکی کواد یا رینک هاکی، توپ فقط با چوب قابل حرکت است نه با اسکیت و اگر از اسکیت برای حرکت توپ استفاده شود، داور خطا را گزارش می کند.

در مسابقات، دو تیم در دو نیمه 25 دقیقه ای با هم دیدار می کنند که بین دو نیمه 15 دقیقه استراحت وجود دارد. در صورت تساوی بین دو تیم، دو نیمه 5 دقیقه دیگر به عنوان گل طلایی محاسبه می شود (هر تیمی که در وقت اضافه گل اول را بزند، برنده اعلام می شود و پایان بازی در همان زمان اعلام می شود) برای تعیین تیم برنده. اگر دو تیم در وقت های اضافه هم مساوی کنند، برنده با ضربات پنالتی مشخص می گردد. برخلاف هاکی روی یخ و هاکی اینلاین، تماس و برخورد بیش از حد بین بازیکنان ممنوع است و در صورت برخورد داور می تواند بازی را متوقف کرده و فرد خاطی را جریمه کند.

همانطور که اشاره کردیم، مسابقات جهانی در این زمینه هر دو سال و به طور منظم برگزار می شود، تاکنون 44 مسابقه برگزار شده و کشورهایی که بیشترین عناوین قهرمانی را از سال 1940 به دست آورده اند، شامل این موارد هستند:  اسپانیا (17 عنوان) پرتغال (16 عنوان) آرژانتین (5 عنوان قهرمانی) ایتالیا (4 عنوان قهرمانی) و انگلیس (2 عنوان)

هاکی کواد یا رینک هاکی ورزشی پرسرعت است که به دلیل افزایش علاقه مندان به این رشته و همچنین درخواست های پخش تلویزیونی مسابقات در این زمینه، پس از دسترسی به پخش تلویزیونی هاکی کواد، مسئولان و تصمیم گیرندگان سطح بالای این رشته با صدور بخشنامه ای، تمام باشگاه ها را مجبور به استفاده از زمین آبی یا سفید می کند تا توپ بیشتر در تلویزیون دیده شود.

همانطور که اشاره کردیم، زمین برای هاکی کواد، یک زمین خشک با سطح چوبی صیقل یافته مناسب است. اما این ورزش را می توان در هر نوع زمین مسطح و بدون لغزش نیز گسترش داد. تابلوهایی که در اطراف پیست های مسابقه استفاده می شوند نیز دارای قوانین و مقررات مختلفی هستند که مهمترین آنها ممنوع بودن استفاده از تابلوها و بنرها در رنگ های تیره است. این به این دلیل است که فرصتی برای گمراه شدن بازیکنان و از دست دادن توپ وجود نداشته باشد.

زمین هاکی کواد می تواند دارای سه اندازه استاندارد (کوچک 34 * 17 متر ، متوسط ​​40 * 20 متر و بزرگ 44 * 22 متر) باشد. این ابعاد سختگیرانه نیستند و حاشیه خطای 10٪ پذیرفته می شود. علاوه بر این، زمین هایی با ابعاد بین حداکثر و حداقل نیز برای میزبانی مسابقات فعال هستند.

زمین مسابقه رینک هاکی باید دارای گوشه های گرد باشد که شعاع آن 1 متر در اطراف آن با دیواره 1 متری احاطه شده است. در پایین این دیوار یک پایه چوبی به عرض 2 سانتی متر و ارتفاع 20 سانتی متر وجود دارد. در پشت دروازه ها، یک تور به ارتفاع 4 متر وجود دارد که باید حتی در مناطقی که جایی برای تماشاگران وجود ندارد، نصب شود. این کار برای جلوگیری از بازگشت توپ و برخورد با بازیکنان است. اگر توپ به تور برخورد کند، خارج از محدوده در نظر گرفته می شود.

مدرسین داوری رشته رینک هاکی

خاویر بلوزن

خاویر بلوزن بیش از 20 سال به عنوان داور در فدراسیون اسکیت فرانسه کار کرده و بیش از 9 سال پیش نیز کار خود را به عنوان داور بین المللی آغاز کرده است. خاویر به عنوان یک داور ارشد بین المللی، در چندین دوره مسابقات جهانی هاکی رولر از جمله فینال جهانی مستقل مردان (بارسلونا)، برخی مسابقات قهرمانی مستقل اروپا و بسیاری دیگر شرکت کرده است. خاویر همچنین به عنوان مدرس و سخنران در سمینار بین المللی رینک هاکی سال 2019 در بارسلونا شرکت کرد.

روبن فرناندز (اسپانیا)

روبن فرناندز بیش از 12 سال داور فدراسیون اسپانیا بوده است. در فصل 2001/2002 او کار خود را به عنوان داور منطقه ای در گالیسیا آغاز کرد و سال به سال رشد کرد تا اینکه در فصل 2013/2014 به یک داور بین المللی تبدیل شد. روبن داور اصلی بین المللی در WRG بارسلونا 2019 و مسابقات قهرمانی بزرگسالان مردان اروپا در سال 2018 در کورونیا و همچنین چندین دوره مسابقات قهرمانی زیر 17 سال اروپا بوده است. وی در اسپانیا در شش جام در رده مردان و یک بار در گروه زنان و همچنین در چندین قهرمانی اسپانیا در دسته های پایین شرکت کرده است. علاوه بر این، روبن در حال حاضر به عنوان معلم در فدراسیون اسکیت گالیسی کار می کند و ارزش های جدیدی را به هیئت داوران می آموزد. او در دوره آموزش داوران در فصل 2018/2019 با RFEP همکاری کرد.

ادوارد رومرو (اسپانیا)

ادوارد رومرو در سال 2009 در رشته فعالیت بدنی و ورزش از انستیتوی ملی تربیت بدنی کاتالونیا فارغ التحصیل شد. علاوه بر این، وی دوره های تحصیلات تکمیلی و دوره های سطح بالای مدیریت ارشد و عملکرد ورزشی را به پایان رسانده است. وی به عنوان یک حرفه ای مربی فیزیکی تیم اسپانیا بوده و در فتح مسابقات جهانی 2017 و اروپا در سال 2018 با تیم مردان و در مسابقات قهرمانی اروپا 2017 ، 2019 و 2018 با تیم زنان شرکت کرده است. او همچنین یک مربی هاکی روی زمین در تیم های OK LIGA برای هر دو گروه حرفه ای و آموزشی بوده است. سرانجام، ادو در حال حاضر به عنوان معلم و رئیس گروه تربیت بدنی در یک مؤسسه کار می کند و به عنوان سخنران در سمینار بین المللی کواد هاکی یا رینک هاکی (بارسلونا) سخنرانی می کند.

اسکار والورده (اسپانیا)

اسکار والورده بیش از 20 سال داور فدراسیون اسپانیا بوده است. وی در حال حاضر رئیس داوران فدراسیون اسکیت اسپانیا است. در سال 1989 او کار خود را به عنوان داور منطقه ای در کاتالونیا آغاز کرد و سال به سال رشد کرد تا اینکه در سال 2004 به عنوان داور بین المللی انتخاب شد. اسکار داور اصلی بین المللی در 3 مسابقات جهانی هاکی روی زمین (آرژانتین ، چین و بارسلونا)، 1 فینال مسابقات قهرمانی مستقل جهانی مردان (بارسلونا)، 1 فینال مسابقات قهرمانی اروپا مستقل مردان (پرتغال) و 13 جام اسپانیا بوده است. . . همچنین فینال مستقل مردان، در میان بسیاری از مسابقات.

علاوه بر این، اسکار به عنوان هماهنگ کننده در سمینار بین المللی رینک هاکی بارسلونا 2019 ، هماهنگ کننده داوری RFEP (2018-2019)  و دوره آموزش داوری کلمبیا (2013-2015-2019) واجد شرایط شده است. وی همچنین مربی جام ملت های مونترو-سوئیس و همچنین به عنوان هماهنگ کننده داوران مشترک درکوپا بین قاره ای سن خوان (آرژانتین) بوده است.

تجهیزات رینک هاکی

بازیکنان لباسی شبیه بازیکنان فوتبال می پوشند. جوراب، شلوارک و تی شرت تا زانو. بازیکنان می توانند از چوب های ساخته شده از هر دو ماده مورد تأیید فدراسیون جهانی استفاده کنند، اما بیشتر بازیکنان هنوز از چوب های چوبی استفاده می کنند. طول این چوب ها می تواند حداقل 90 سانتی متر و حداکثر 115 سانتی متر باشد. عرض آن از 5 سانتی متر بیشتر نیست و وزن آن از 500 گرم بیشتر نیست. توپ بازی از چوب پنبه فشرده ساخته شده و محیط آن 23 سانتی متر و وزن آن 155 گرم است.

اسکیت های رینک هاکی استفاده شده توسط بازیکنان باید دارای چرخ هایی با حداقل قطر 3 سانتی متر باشد. بازیکنان می توانند از ترمزهای جلوی اسکیت خود استفاده کنند، به شرطی که قطر یا کناره آن از 5 سانتی متر بیشتر نشود.

تجهیزات ایمنی و محافظتی شامل: محافظ شانه، محافظ زانو و آرنج و دستکش است. مشخصات کلاه ایمنی و محافظ زانو و آرنج از فدراسیون به فدراسیون دیگر متفاوت است. دروازه بان ها از پدهای محافظتی نیز برای خود استفاده می کنند و مانند دروازه بان های هاکی اینلاین یا آیس هاکی، آنها علاقه مند به استفاده از پدهایی هستند که باعث بزرگتر شدن آنها می شود تا حفاظت از دروازه افزایش یابد. آنها دو دستکش متفاوت دارند که وظیفه دریافت و جلوگیری از ضربات را دارند. دروازه بان ها همچنین از محافظ بازو و زانو و همچنین کلاه ایمنی با کیج یا ویزور استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *