راهکارهای رشد رشته اسکیت

جذابیت رشته آیس هاکی
مارس 6, 2021
مسابقات اسکیت هاکی روی یخ شروع شد
مارس 8, 2021

رشته اسکیت رشته ای است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کرده است. یکی از رشته های ورزشی که توانسته از تمامی خانواده ها افرادی را به خود علاقه مند کند. کودکان خردسال و حتی بزرگسالان در هر سنینی به این رشته جذاب علاقه مند می شوند، سرعتی که در رشته اسکیت به بازیکن داده می شود هیجان بالایی را برای او باعث خواهد شد که همین هیجان در جذابیت هرچه بیشتر و جذب شاگردان بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.

شما نیز اگر یک اسکیت سوار هستید مطمئنا حس و حال فعالیت در این رشته مفرح را تجربه کرده اید و کسی که واقعا اسکیت را به صورت اصولی آغاز کرده باشد و به خصوص در سنین کودکی یا خردسالی این کار را استارت زده باشد نمی تواند به راحتی از آن دست بکشد. مطمئنا مربیان باتجربه و یک آکادمی اسکیت معتبر برای بلندمدت این فرد برنامه ریزی خواهند کرد تا بتوانند او را به قهرمانی در سطح کشور و حتی به کسب مقام در سطح دنیا برسانند.

مطمئنا تلاش و کوشش خود فرد، تمرینات مداوم، استفاده از لوازم و تجهیزات و کفش اسکیت استاندارد و همچنین استفاده از تجربیات یک مربی مجرب و همچنین حضور در یک آکادمی اسکیت معتبر تماما منجر به این هدف خواهد شد.

حال برای اینکه بتوانیم ورزشکاران این رشته ورزشی را بیشتر جذب کنیم و بتوانیم بستر موفقیت آن ها را فراهم آوریم مطمئنا به زیرساخت هایی نیاز داریم. این زیرساخت ها در 20 سال گذشته به صورت مداوم پیگیری و ساخته شده است اما در چند سال اخیر سرعت رشد آن چندین برابر شده است به ویژه در سال گذشته تلاش های فدراسیون اسکیت و مسئولین ذیربط برای شناساندن رشته اسکیت به اقشار مختلف جامعه با تلاشی مضاعف همراه بوده است. نتیجه بخشی این تصمیم نیز کاملا مشهود است و با مشاهده رشته هایی مانند رینک هاکی و رشته های اسکیت روی یخ می توانیم متوجه شویم که درصد علاقه مندی جامعه به ورزش هایی که از اسکیت مشتق می شوند رو به رشد است.

اما برای انسجام هرچه بیشتر این مهم بهتر است که هدفمندی دقیقی داشته باشیمو اینکه می خواهیم در چند سال آینده به چه هدف هایی برسیم؟ مطمئنا مسخص کردن این هدف ها و گام برداشتن در مسیر آن باعث می شود تلاش ما منسجم و به سوی مقصدی مشخص باشد. با پر کردن و رسیدن به هر هدف می توانیم هدف جدید را به صورت مرحله ای آغاز کنیم اما تعریف چشم انداز و تعریف آینده منوط به دانستن نقاط ضعف و نقاط قوت رشته اسکیت می باشد. از جمله نقاط ضعفی که در رشته اسکیت بسیار مشهود است عدم وجود اسپانسرهای قدرتمند می باشد یعنی افرادی که بخواهند برند خود را تبلیغ کنند و به این حس قدرتمند رسیده باشند که تبلیغات آن ها نتیجه بخش خواهد بود.

مطمئنا این مسئله با پخش تلویزیونی و خبرهایی که این طرف و آن طرف نشر داده می شود بهبود خواهد یافت و سرمایه گذاران مالی اگر بدانند که بینندگانی برای این ورزش وجود دارد مطمئنا بحث سرمایه گذاری برای آن ها منطقی خواهد شد. پس اولین مورد این است که خیال سرمایه گذار را راحت کنیم تا بتواند سرمایه گذاری معقولی را در زمینه رشته های مختلف اسکیت انجام دهد. از جمله این فعالیت ها به صورت منسجم در رشته های آیس هاکی در مجموعه ایران مال در حال انجام گرفتن می باشد. مسابقاتی که برگزار می شود به دلیل پخش زنده تلویزیونی اسپانسرهای زیادی را به خود علاقه مند می کند. امیدواریم در رشته های دیگر نیز این مسئله مشاهده شود.

پس می توانیم یک چشم انداز را رسیدن به جذب اسپانسرهای مالی منوط کنیم. از جمله نقاط ضعف دیگر اسکیت نبود پیست های استاندارد اسکیت در تمامی استان ها و شهرستان ها می باشد مطمئنا تلاش های زیادی در این زمینه انجام گرفته است اما نبود سرمایه کافی و بودجه مختص به این کار باعث شده است که تعداد این موارد بسیار کم باشد. برای مثال در تهران یک پیست اسکیت استاندارد در استادیوم آزادی مربوط به فدراسیون اسکیت وجود دارد و پیست های دیگر برای مسابقات اسکیت سرعت آن چنان استاندارد به شمار نمی روند و از جمله نقطه ضعف های پیست فدراسیون اسکیت سرباز بودن آن و آسفالت بودن کف آن است.

اما برای بهبود این وضعیت می توانیم به اضافه کردن پیست های مختلف در کشور مشغول شویم و همچنین پیست های موجود را با امکانات کامل تری تقویت نماییم. اما مورد بعدی که می توانیم نقطه ضعف اسکیت برشمرد این است که مسابقات اسکیت به صورت منسجم وجود نداد البته این مسئله به دلیل بیماری کووید 19 تشدید شده است اما در گذشته نیز این مسابقات گاها به دلیل عدم وجود تیم های کافی یا کنسل می شد یا به خوبی برگزار نمی شد. اگر می خواهیم بازیکنان قدرتمند در سطح جهانی داشته باشیم باید تیم های باشگاهی خود را تقویت کنیم که این مسئله با حمایت های فدراسیون اسکیت و همچنین آکادمی اسکیت های معتبر قابل انجام می باشد.

اما یک نکته مهم دیگر این است که باید به میزان کافی و لازم مربی و داور در سطح کشور داشته باشیم. مطمئنا وجود داورهای آگاه به دانش روز بازیکنانی قدرتمندتر نیز پرورش می دهد و همچنین سطح مسابقات را بالا می برد اما داشتن مربیان باتجربه خود عنصری حیاتی برای تشکیل تیم های متمایز می باشد. شما باید مربیانی باتجربه داشته باشید تا امید به پرورش بازیکنان داشته باشید و این پرورش بازیکنان از سنین بسیار پایین شروع می شود. پس اگر مربی به اندازه کافی در کشور موجود باشد به ویژه در شهرهای کوچک تر، آینده بسیار روشن تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *